Gå til innhold

Ønsker tilbakemelding på utførelse av markløft[video]


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spurte to bro's som har mer erfaring en meg om kritikk, fikk følgende tilbakemelding:

Bro1:

første par løftene ser jo bra ut, kan kanskje ha enda litt mer "svai" i ryggen, de siste løftene er ikke så bra, siste løftet løfter du jo bare med ryggen

det er bedre å gjøre det teknisk riktig med lettere vekter, for mange løft som det siste, så er det ikke så lenge før du ikke kan løfte

kraften med rett teknikk kommer etterhvert, bare man gir det nok tid

Bro2: Det jeg ville gjort er å starte med strak markløft. så du kan bli sterkere i korsryggen så du får bedre støtte nederst. ser at det er nederst i ryggen du sliter mest som gjør teknikken tyngere å vannskligere kansje?. Men det er hva jeg syns jeg ser da, kansje på tryne i dine øyner:P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve og tenke på vinkelen på hodet neste gang, hva har dette å si for løftet ?

Måtte se på vinkelen min på ryggen, vil prøve og ikke ødelegge den :p

Følger 5x5 by bill starr atm, vil lære meg å løfte tungt i mark,benk og knebøy, er ganske tøff progresjon så vil ikke legge til noe som kan ødelegge.

Jeg føler selv at jeg ikke får brukt beina nok, blir ikke "kjørt" i sete,og bakside lår slik som andre jeg snakker med ofte blir.

Så om jeg vil løfte tungt må jeg vell lære meg å bruke muskla i beina rett?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skal prøve og tenke på vinkelen på hodet neste gang, hva har dette å si for løftet ?

Måtte se på vinkelen min på ryggen, vil prøve og ikke ødelegge den :p

Følger 5x5 by bill starr atm, vil lære meg å løfte tungt i mark,benk og knebøy, er ganske tøff progresjon så vil ikke legge til noe som kan ødelegge.

Jeg føler selv at jeg ikke får brukt beina nok, blir ikke "kjørt" i sete,og bakside lår slik som andre jeg snakker med ofte blir.

Så om jeg vil løfte tungt må jeg vell lære meg å bruke muskla i beina rett?

Du kan få skader i nakke/korsrygg om jeg ikke tar feil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Skyv fra hælene og fokusér på hipdrive for større aktivering av glute og hamstring. At du skyver hofta framover. Hold deg unna speil, det gjør deg, som du selv sier, avhengig av tilbakemeldingen speilet gir for å avgjøre om du har riktig vinkel. Tren heller på å stole på dine egne proprioseptorer.

I bunnposisjon skal du dytte rumpe langt ut, prøve å få en skikkelig strutterumpe, mens du prøver å få brystet frem og stramme lats. Deretter et skikkelig innpust og et enormt buktrykk før du begynner løftet.

Nakken liker nok best å være, som Frk. Sondre sier, en naturlig forlengelse av resten av ryggraden. Snu deg rundt (om det ikke er speil på andre siden) og finn et punkt litt skrått nedover du fokuserer på. Hva de direkte skadene blir av å holde nakken i en slik unaturlig posisjon gidder jeg ikke fundere eller søke noe på, men det er nok ikke det beste du kan gjøre i markløft - selv om jeg har gjort det selv og sikkert gjør det selv av og til, til en viss grad. Stanga skal jo opp, hvorfor ikke se opp, liksom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitt stiv i nakken kan man nok bli.. føltes om jeg hadde to muskelknuter på halsen.

I første omgang skal jeg prøve og overfokusere på og aktivere lats og bakside lår/rumpen mer, får gå litt ned på vektene om det trengs, så får jeg øke som jeg får bedre teknikk i denne øvelsen.

Et par måneder med lave vekter koster så mye mindre en en evt prolaps...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...