Gå til innhold

Forventet effekt av 12 ukers romaskin program


Anbefalte innlegg

Hei,

Er 29 år gammel gutt på 190cm og ca 94kg, som trener regelmessig. Det siste året har gått med til egenkomponert 2-splitt program med noe ala MYO-reps. Føler dette har vært både givende og gøy.

Nå ønsker jeg derimot en ny utfordring for 2013.

Tanken er å ro tre dager i uken, en time ++ hver gang. Hva vil da skje tror dere?

Jeg blir nok ingen Olaf Tufte på 12 uker, men hva kan jeg forvente?

Bedre kondis?

Bredere rygg?

Mer markerte armer?

Bedre lår til sykkelsesongen?

Mindre fett?

Husker det var en artikkel her for mange måneder siden, om noen som skulle trene seg opp til å ro over atlanteren eller noe, men den finner jeg ikke igjen. Da var noe av poenget å få opp en grunnstyrke i øvelsen som gjorde at man holdt ut over lang tid. Det ble derimot også sagt at guttene som gjorde dette fikk en helt fantastisk fysikk, men er usikker på om dette bare kom av roing. Bør jeg legge inn en tung dag med basisøvelser i tillegg, eller blir rygg, armer og skuldre mørnet nok av dette?

For å svare på målet med dette: Jeg vil bare ha noe nytt å gjøre. All treningseffekt er bra, jeg jobber ikke mot noe bestemt mål om å løfte mest eller ha x antall cm over bicepsen. Jeg vil derimot få tilbakemeldinger på hva som mest sannsynlig vil skje. Er det kun kondisen som blir bra, må jeg vurdere å legge på noe mer styrke

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvertfall 1 styrkeøkt i uken er bra kombinasjon med mye roing, du trenger ikke være redd for å trene rygg,armer og skuldre hardt.. (det er beina som er muskelgruppen man bruker tyngst i roing). Intervaller på romaskin er også fint, 6 min x 10set, 500m x5, pyramider der du fokuserer på takt og styrke over 26 min og har 2-3 set . Du kan forvente å få sterkere og mer definerte muskler jevnt over hele kroppen, og spess sterkere rygg!! Roing er en veldig naturlig måte å trene kroppen jevnt på. Ambefaler å sjekke ut der du bor om de har noen roklubber, der kan man alltid få hjelp og svar. Og kanskje få ro litt på vannet, det er himmelsk!! :love:

Nå er det lenge siden jeg holdt på med roing selv, men utifra det jeg husker var dette noen av øvelsene for å få et bra restultat. En god måte å måle progresjon er å teste seg på 2000 m, og notere tiden, og prøve igjen etter noen mnd.

Nå er jeg ingen ekspert eller noe, hehe. Men det er hvertfall mine erfaringer!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du klarer å presse deg på maskina i over en time tre ganger i uka så blir nok utholdenheten en del bedre, både for muskler og kondisjon. Mulig du ser litt forskjell på kroppen også, men det har jo utrolig, hvis ikke alt, å gjøre med hva du spiser. Du kan gjerne ro tre timer i uka, men hvis du ikke spiser nok og riktig er det jo lite som vil vokse.

Vet ikke hvor dedikert du er til planen din, men hvis målet kun er utfordringen i å ro i en time ++ tre ganger i uka for å se treningseffekten vil jeg tippe det blir ganske hardt å gjennomføre.

Jeg snakker av erfaring og kan skrive under på at romaskin, som alle andre stillestående apparater, ikke akkurat er det morsomte å holde på med i timesvis. Mildt sagt... Så jeg vil anbefale å mikse inn litt intervaller og annen styrketrening, som nevnt i svaret over meg også. Du kan jo allikevel ro langt og lenge på romaskin, men som sagt, hvis du bare gjør det tror jeg det blir hardt å holde ut i 3 mnd.

Hvis du tester en 2000m og gir på så mye at du ser både stjerner og planeter både før, under og etter disse 12 ukene har du noe å sammenligne med og det er alltid moro å se fremgang.

Og, som en siste ting: sørg for at teknikken din er på plass. Det er helt essensielt hvis du har lyst til å ro mye romaskin.

Sjekk ut videoen over og følg til punkt og prikke hvis du ikke allerede kan ro.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar, det er nok intervalltrening og ulike intensitetssoner som er løsningen om jeg skal klare å holde ut i tre måneder ja. Forsøkte en time sammenhengende roing for noen dager siden og det er mildt sagt ganskje kjedelig. Blir nok heller en fortsettelse av eget styrkeprogram ispedd en eller to økter romaskin i steden tenker jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...