Gå til innhold

- Det er bortimot umulig å slanke seg på ren vilje


Anbefalte innlegg

Leste artikkelen av John Roger Andersen flere ganger, og kjente jeg ble mer og mer provosert for hver gang.

Jeg har selv vært overvektig, men visste hva som skulle til for å gjøre noe med det - og gjorde nettopp dette.

Jeg grøsser av fedmekirurgi. Etter å ha dedikert store deler av livet mitt til trening og kosthold, så tenker jeg tilbake på før jeg startet - hva om jeg hadde gått for "gastric bypass" istedet? I forhold til hvordan ting er nå så kan jeg ikke se på det som annet enn at en stor del av livet mitt ville vært ødelagt. Ødelagt av latskap.

Det er forskjell på oss, og noen har lettere for å sette seg ut ting de vil oppnå for så å gjennomføre. Andre ser etter "the easy way out", og det er her problemet ligger. Det John Roger Andersen gjør er enkelt å greit å promotere for denne veien å gå, noe som skremmer meg. Vi er mer og mer på vei inn i en livssyklus og et samfunn hvor vi prøver å gjøre ting så lettvint som mulig for oss selv, og vil helst bruke minst mulig tid til å fordøye konsekvensene av dette. Dette gjelder ikke bare på fedme og slanking, men også innenfor veldig mange andre områder.

Det hadde virkelig ikke hjulpet meg på barneskolen å få besøk av en person som sa til meg "Det at du er dårlig i matte, det er 50% genetikk og 40% miljø. Det er ikke noe du kan noe for. OM du skulle klare å gjøre det bra en periode, så vil du mest sannsynlig dette tilbake til dårlige vaner. Trøst deg dog med at dette ikke er din feil! Det finnes svært enkle inngrep vi kan gjøre i hjernen din som gjør at sjansen for at du detter tilbake til dårlige karakterer blir så lave som under 20%!"

Dette er å sette det på spissen. Eller er det? For når noen sliter med å forandre livsstilen sin, noe de så inderlig vil, og kanskje endelig har klart å klamre seg til tanken om at dette - dette klarer de! Jo, da kommer det en fjott av en "forsker" og forteller dem at det er forgjeves - OM du skulle klare det, så vil du uansett aller mest sannsynlig havne tilbake der du startet. Ta heller en operasjon, forskning viser at dette er mye bedre! Alt håpet denne personen hadde om å snu om på livet sitt ble knust i fillebiter. Denne "forskeren" klarte å poengtere det han så veldig ville få frem i artikkelen sin - at når det finnes personer som han i denne verdenen så er det jævlig vanskelig for usikre og sårbare mennesker å gjennomføre en sunn livsstilsendring ved ren vilje når håpet deres blir tråkket på, pisset på, og filleristet i stykker av en pengeslukende maskin.

Om du som leser dette innlegget har planer om å gå ned i vekt, og lurer på hvordan du skal gjøre det, så tvil ihvertfall ikke på én ting, og det er dette: DU KAN hvis DU vil, og VIL du så KAN du. Aldri la noen andre fortelle deg noe annet. Fuck genetikk. Fuck miljø. Når man ser dokumentarer om overvektige personer i rullestol som klarer å skaffe seg heseblesende fysikk som er til å sikle av, ja da kan DU OGSÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du som leser dette innlegget har planer om å gå ned i vekt, og lurer på hvordan du skal gjøre det, så tvil ihvertfall ikke på én ting, og det er dette: DU KAN hvis DU vil, og VIL du så KAN du. Aldri la noen andre fortelle deg noe annet. Fuck genetikk. Fuck miljø. Når man ser dokumentarer om overvektige personer i rullestol som klarer å skaffe seg heseblesende fysikk som er til å sikle av, ja da kan DU OGSÅ!

Ikke uenig i det du sier, men det at man lager dokumentar når noen klarer å gå ned i vekt sier litt om hvor krevende det er og hvor få som får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte fra en som fikk fedmeoperasjon at 5 år etter operasjonen, var 70% overvektige igjen.......Dette er noen år siden nå, men ikke så lenge at man skulle tro at tallene er endret seg så dramatisk. Mange tror jo at man går automatisk ned i vek ved en operasjon,- joda, man gjør det,- i starten. Jo lenger tid som går, jpomer vilje og egeninnsats må til..Magesekken utvider seg lett,- og når ønsket vekt er nådd må man "lete etter" sin balanse mellom inntak mat og bevegelse. Akkurat det samme som når man har slanket seg "alene med diett",- altså.

Og verden er ikke så enkel at bare man blir tynn igjen, så skal man holde seg slank, en lav vekt er mao motivasjon i seg selv til og holde vekta..NEI! det er ikke det,- man ble jo feit i utganspunktet, selv om man hadde normal vekt,- og når det ikke "den gang da" var nok motivasjon for og HOLDE vekta, hvorfor skal det plutselig bli det etter en operasjon????

Livsstilsendring,- over tid,- er nok det mest hensiktsmessige. Og gå fra null trening og snop hver dag til null snop og trenign hver dag,- er IKKE en livsstilsendring. Det er gitt og mislykkes (for de aller, aller fleste). Men om man begynner med to økter i uka og snop bare fredag og lørdag, DA snakker vi livsstilsendring. Da dette er faktisk mulig og gjennomføre "for resten av livet";- med gitt utgangspunkt...Etter en tid (snakker måneder, kanskje år) så kan snop to dager i måenden være en naturlig endring man lett føler man kan leve med resten a vlivet,- og 4 økter i uka er noe man "ser for seg" man kan klare resten av livet,- altså en ny livsstilsendring, basert på det "Nye utgangspunktet"....Og slik gjør man med alle deler av livet sitt,- og umerkelig går man ned i vekt, blir sunnere, friskere og det uten og føle man har ofret noen verdens ting, ei helle rhar man vært på diett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er miljø!

Igår kjøpte han som leier hos meg 2 plater med sjokolade (totalt 300 gram) og en pakke chips (175? gram). Tilsammen spiste vi nesten halvparten av dette. Nå er jeg blitt feit og det er miljøet i hjemmet mitt sin feil. Jeg var 1,6 kg mer i morges enn i går morges. Dette bekrefter og at 1 gram ikke er 1 gram. 1 gram sjokolade bli til minst 5 på kroppen. Jeg kjenner faktisk at jeg eser ut nå når jeg tenker på det!

Det er klart at jeg ikke har et valg om å la være å spise når det sitter en på siden av meg og gomler!?

Nyfeit hilsen

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...