Gå til innhold

Dagens saker fra media


Anbefalte innlegg

Her kan saker som handler om trening, kosthold, helse og kosttilskudd legges ut. Det kan være alt fra Dagbladet, VG, Adressa, BT, Klikk, KK, osv. Legg gjerne med en kommentar under linken, spesielt om du ønsker at vi skal drøfte innholdet i artikkelen.

Vi ønsker å rydde opp litt i sensasjonsjournalistikken som ikke alltid er like kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hentet fra artikkelen ovenfor.

Overført til mennesker tilsvarer mølletreningen løping i kraftig oppoverbakke, både to timer i moderat tempo og én time intervalltrening.

Kommer litt ann på hvor overvektig du er, men jeg ville aldri anbefalt en som var GODT overvektig til å løpe noe som helst i begynnelsen. Stakkars ledd.

Litt usikker på om jeg liker konklusjonen

Resultatene var oppsiktsvekkende bra: Både ved moderat og intensiv trening gikk de fete mus ned i vekt. Hjertefunksjonen deres ble også mye bedre, selv om de levde usunt.

Ser for meg en slik uttalelse kan bli brukt som en meget god unnskyldning for ikke å endre kost fra personer som ikke har kunnskapen om hva usunn mat gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes et par gode poeng i teksten, men de drukner i ubegrunnede og unyanserte påstander, samt gamle myter (fuck you, måltidsfrekvens).

Jeg syns de gode poenget forsvinner i måten det er lagt fram på. Hadde den f.eks belyst individualitet (slik som Asle påpeker), som er totalt fraværende i artikkelen ,skulle jeg ikke sagt så mye fra mitt ståsted.

Men jeg skal ikke påberope meg noe ekstremt viten innen kosthold, så lar finspikkeriet være til de som kan sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/helse/article4226120.ece

En helt elendig sak fra Aftenposten, etter min mening. Enda et unyansert forsøk på å gre alle under en kam og anbefale ett bestemt kosthold til alle, uten å ta høyde for personlige forutsetninger og målsetninger.

Mer inngående her: http://www.forskning.no/artikler/2011/september/298348

Er ikke helt uenig med alt som sies, men synes det er merkeverdig at de kan uttale seg så bombastisk om måltidsfrekvens ("Det er bedre å spre kaloriene ut over dagens måltider", "et av hovedfunnene i studien nettopp er at et kaloriinntak spredd ut over dagen hadde gunstig effekt på helsa", osv), når de i studiene som de har utført på overvektige her (så vidt jeg kan se) ikke har sammenlignet forskjellige måltidsfrekvenser:

"Mengden mat ble tilpasset den enkelte personen for at vekta skulle holde seg stabil, og like store porsjoner ble inntatt jevnt fordelt på seks måltider utover hele dagen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer inngående her: http://www.forskning.no/artikler/2011/september/298348

Er ikke helt uenig med alt som sies, men synes det er merkeverdig at de kan uttale seg så bombastisk om måltidsfrekvens ("Det er bedre å spre kaloriene ut over dagens måltider", "hovedfunnene i studien nettopp er at et kaloriinntak spredd ut over dagen hadde gunstig effekt på helsa", osv), når de i studiene som de har utført på overvektige her (så vidt jeg kan se) ikke har sammenlignet forskjellige måltidsfrekvenser?

Ja, som jeg påpekte nedenfor synes jeg teksten faktisk har en del gode poeng, og jeg setter stor pris på en motvekt til diverse ekstremdietter som altfor ofte får spalteplass i Dagbladet og VG. Samtidig er den akkurat like bombastisk og unyansert som sistnevnte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10010091

Vg slår til igjen, kunne ha vært værre! jeger egentlig en smule surprised

"Med treningsformen «Catslide» trener du kjernemuskulaturen mens du glir som en katt på gulvet."

Det er en ting jeg aldri har skjønt med catslide. Har noen noensinne sett en katt holde på med noe som i det hele tatt ligner på dette? Hvor i all verden kom navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/110927/12-treningstips-maks-fettforbrenning

Klarer du å erstatte 1,5 kg fett med muskler, vil du gå ned nesten en halv kilo i måneden bare ved å sitte stille.

Bytter du ut 1,5 kg fett med muskler, kan hvileforbrenningen din øke med syv til åtte prosent i døgnet.

Såpass?

6. Spis hver tredje time

Er du en av dem som ofte glemmer å spise frokost, og som kan gå gjennom en hel dag og bare spise to måltider?

Vel, det er rett og slett ikke lurt. Det er ikke slik at du skal putte noe i munnen non stop, men for å få fart på forbrenningen må du huske å spise minst hver tredje time. Det bidrar til et jevnt blodsukker.

Etter trening skal du gi kroppen tilbake det den har brukt: Væske, karbohydrater og protein fra fisk, kjøtt, melk, ost og egg. Ikke sats på shaker og pulver, råder Arsky.

Det er ikke alltid lavkalori eller lavkarbo fungerer, og da kan det være lurt å kombinere de to

pancake_bunny.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...