Gå til innhold

Mange jenter i styrkerommet på ditt treningssenter?


Catrine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, dersom de faktisk vet hva de driver med og har tatt ett velinformert valg så er det jo ikke noe galt med det. Det jeg tror skaper fenomenet med at typiske "jentete" treningsformer blir sett ned på er vel at det ofte er feiloppfatninger av hva som vil gi hvilke resultater som har ført til at jenter velger disse treningsformene.

Hvis man driver med zumba fordi man liker å danse og ikke har lyst til å endre på kroppen sin på noen annen måte enn å brenne litt kalorier og å ha det gøy, så er jo det greit nok. Men hvis man derimot driver med zumba fordi man har lyst til å få en vakrere kropp og sterkere kropp, men man er redd for at man skal se ut som schwarzenegger dersom man faktisk løfter noe tungt så vil jeg si at det ikke er helt ufortjent om dette blir sett ned på.

Ingen fortjener å bli sett ned på, samme hva de trener (eller ikke trener)! Jeg synes det er flott at folk trener, uavhengig av hvor gjennomtenkt valget av treningsform er. Nå viser du nettopp den holdningen som jeg ikke liker her på fb - at all annen trening enn vektløfting kun duger til å forbrenne noen kalorier og ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går diskusjonen over på noe annet enn det jeg ønsket da jeg startet dette innlegget!

Jeg lurer primært på om det er jenter som trener STYRKE, i frivektsavdelingen på det stedet du trener. For jeg føler meg ganske alene på mitt senter. Jeg lurer da på om noen vet årsaker til dette. Og det skal sies at det kan være maaange!

Det er ikke ment å disse noen som trener andre type treningsformer.

JEG mener det handler mye om uvitenhet om styrketrening, at de jentene som kunne tenke seg å trene styrke ikke vet nok om det til å "tørre" å gå til frivektsavdelingen. ikke vet de hvor mange kilo de løfter eller hvordan øvelsen skal gjøres korrekt og da er de som alle redde for å drite seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg ikke i Norge, men her i England er frivektområdet veldig mannsdominert! Når jeg først flyttet hit prøvde jeg 8 forskjellige treningssentre, og opplevelsene var utelukkende negative. Som jente ble jeg møtt med irritasjon og blikk fra gutta da jeg passerte "grensen" til frivektområdet. Jeg følte meg skikkelig ikke velkommen og følte jeg var i veien. Jeg prøvde å ikke bry meg, men det ble litt vanskelig etterhvert! Heldigvis har jeg funnet et gym hvor jeg som jente som trener tung styrke blir satt pris på og hvor gutta syntes det er kult at jeg trener med tunge vekter! Dessverre har jeg til dags dato ikke sett noen andre jenter som kjører tung styrke her... Får håpe det kommer seg etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fortjener å bli sett ned på, samme hva de trener (eller ikke trener)! Jeg synes det er flott at folk trener, uavhengig av hvor gjennomtenkt valget av treningsform er. Nå viser du nettopp den holdningen som jeg ikke liker her på fb - at all annen trening enn vektløfting kun duger til å forbrenne noen kalorier og ha det gøy.

Det var ikke det jeg mente, det er nok bra for balanse, koordinasjon, kondisjon og mye annet nyttig. Selv driver jeg med yoga, som ikke akkurat er den mest eksplosive kraft-øvelsen som finnes og føler at jeg blir mykere, får bedre kjernemuskulatur, bedre balanse og bedre kroppskontroll av yoga, så jeg er på ingen måte av den oppfatning at det bare er vektløfting som er produktiv trening.

Poenget er bare at det er greit nok så lenge man har tatt en avgjørelse basert på forståelse og kunnskap om hva man faktisk får, men dersom man trener det fordi man har feiloppfatninger av hva som vil gi de resultatene man vil ha, hva styrketrening vil føre til eller bare en generell idee om at styrketrening er bare for menn, så vil jeg si at man faktisk gjør noe ganske dumt. Og mens jeg er enig i at man ikke bør se ned på noen som person, så syns jeg det må være greit å se ned på dårlige valg basert på uvitenhet og uvillighet for å prøve noe nytt. Og dette gjelder like fult curlbrosene som bor i vektrommet og aldri ville nærmet seg en yoga/pilates-time om det så sto på livet som det gjelder zumba/yoga-jentene som har en like sterk aversjon mot vektløfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt lille senter her i nord, tror jeg faktisk det er 50-50! Jentene er litt oftere i beinpress og legcurl-maskinene, men også menn i disse + andre apparater som flies og pecdec-maskinene (eller hva de nå heter, jeg bruker selvsagt ikke dem, høhø).

Mulig det er endel ski-jenter der jeg trener, det er mange nydelig slanke snupper på rundt 20 som tar benk, knebøy og dips/chins. Jeg er størst, eldst og løfter nesten tyngst (heldigvis, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke det jeg mente, det er nok bra for balanse, koordinasjon, kondisjon og mye annet nyttig. Selv driver jeg med yoga, som ikke akkurat er den mest eksplosive kraft-øvelsen som finnes og føler at jeg blir mykere, får bedre kjernemuskulatur, bedre balanse og bedre kroppskontroll av yoga, så jeg er på ingen måte av den oppfatning at det bare er vektløfting som er produktiv trening.

Poenget er bare at det er greit nok så lenge man har tatt en avgjørelse basert på forståelse og kunnskap om hva man faktisk får, men dersom man trener det fordi man har feiloppfatninger av hva som vil gi de resultatene man vil ha, hva styrketrening vil føre til eller bare en generell idee om at styrketrening er bare for menn, så vil jeg si at man faktisk gjør noe ganske dumt. Og mens jeg er enig i at man ikke bør se ned på noen som person, så syns jeg det må være greit å se ned på dårlige valg basert på uvitenhet og uvillighet for å prøve noe nytt. Og dette gjelder like fult curlbrosene som bor i vektrommet og aldri ville nærmet seg en yoga/pilates-time om det så sto på livet som det gjelder zumba/yoga-jentene som har en like sterk aversjon mot vektløfting.

Se, det ble jo noe annet enn det du skrev først. :) Helt enig med deg her. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går diskusjonen over på noe annet enn det jeg ønsket da jeg startet dette innlegget!

Beklager det. Men tråder på fb har en tendens til å skli ut. Det er enklest å prøve å ikke irritere seg over det. ;)

(Du så at jeg ikke mente at du disset andre treningsformer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det. Men tråder på fb har en tendens til å skli ut. Det er enklest å prøve å ikke irritere seg over det. ;)

(Du så at jeg ikke mente at du disset andre treningsformer?)

Jepp!!! :) Jeg synes bare at fler bør få øynene opp for styrketrening for det fungerer så superbra!!! Har aldri hatt så tydelige resultater etter trening noengang. Og jeg løper sjelden!! :shy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se, det ble jo noe annet enn det du skrev først. :) Helt enig med deg her. (y)

Tja... essensen er vel den samme, men kan se hvordan det første var lettere å misforstå. Det bare virker som at det er så mange som driver med gruppe-timer og holder på å ta livet av seg i cardio-avdelingen uten å ha mål som skulle tilsi at gruppe-timer og cardio er det mest fornuftige å holde på med, så det blir lett å skjære alle over en kam.

Bare så trist å se søte (og ofte veldig slanke) jenter som sitter på en sykkel og tråkker i veg i 1.5 timer og ser ut som de har mest lyst til å henge seg i redcord apparatet, alt fordi de tror de må kvitte seg med mer fett fordi mage og rumpe fortsatt er mykt når det de trenger er å bygge mer muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes gutta om at jentene trener styrke?

Jeg opplever ingen stygge blikk, kun imponerende blikk når jeg trener styrke :) Så jeg vet ikke hva årsaken er...

Uvitenhet er nok en stor del av det!

Helt riktig. Vi gutter som har litt passion for styrketrening, elsker å se jenter som gunner på med tung markløft og bøy(y)

Da tenker jeg at hu har sjønt det! Man blir ikke så stor og bulkete av å trene tungt, men sterk og pen :D

Seff har du de gutta som ikke liker det, men de syns nok at dama skal holde seg på kjøkkenet også?Så de bryr du deg ikke om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel sett 4 jenter trene veldig tungt med frivekter. Ingen av de er feit eller altfor muskuløse. De er i fåtall siden det er 10 ganger mer menn. Siden frivekter-rommet er nede så er det sikkert skummelt å gå ned der for jenter xD To av jentene som går ned har en kjæreste de trener med og en av dem som ikke har det er PT og bodyfitness utøver :p

Sykt mange som sier til meg at jeg er så tøff som tør å gå ned, haha :p synes det er kjempegøy å trene med guttene, jeg! Tror det bare er meg og Hilde som trener seriøst styrke der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett ei jente som har gitt styrke ett forsøk, resten har bare prøvd seg på en masse jalla dritt øvelser. Jenta gikk fra typ 80-90kg fett til 70kg FIT, av og trene med vektløfterene(trener på vektløfter klubb). Var helt rått å se på, skjedde over typ 16-20mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på SiS i Stavanger, og syns det er en del jenter som trener skikkelig styrke der. Nesten hver gang jeg trener er det jenter som tar baseøvelser og diverse annet med frivekter.

Er på en måte to frivektsområder der, der det ene gjerne er mest guttedominert, mens det andre er mer åpent og ikke så "skummelt".

Er ikke veldig mange jenter som trener alene da, de fleste er med kjæreste eller venninne.

Mitt inntrykk er at det blir mer og mer vanlig for jenter å trene skikkelig styrke. Jeg føler holdningen "man blir stor av styrketrening" er på vei å dø ut. Er mer kø ved knebøystativet enn alle apparatene for å si det sånn.

Jeg føler meg ikke alene eller blir sett rart på fordi jeg trener styrke som jente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer rett og slett på om det er mange jenter som aktivt trener styrke på ditt treningssenter. Da mener jeg ikke tar noen repetisjoner på tilfeldige apparater etter en spinning- eller aerobictime (ikke at det er noe galt i det!) Men jeg sikter til de jentene som en ser har et mål og mening med å trene styrke... Litt sånn som gutta holder på! Diskuterte dette tidligere i dag og vi kom frem til at det er svært sjelden jeg trener styrke samtidig med jenter/damer som trener styrke aktivt og jevnlig.. Føler meg rett og slett som en av gutta! Noe som kanskje ikke alltid er like gøy.

Hvordan er det rundt omkring ellers i landet? :)

der jeg trener er det få jenter jeg ser hver dag, som trener bra og ordentlig, er noen få jenter som jeg ser trener kontinuerlig og som er fysisk god form, og noen få som er der, og prover men egentlig surrer mer enn de trener, eller gjør ting feil, og noen svært få, som trener bra, men som ikke gjør det ofte nok... - har fortsatt tilgode og høre noen jenter grynte snøfte, eller svette nok til å moppes gulvet med =P

og det er særs få av gutta også som trener bra og strukturert også, litt fler av gutta, er klart noen som er der og tror de trener, og følger programmet sitt men gjør stortsett ALT feil, hvor jeg innvendig står og river meg i håret og tenker "nooooo he didnt" og så er det noen som gjerne vil men ikke helt få det til, som er ydmyke nok til å ta i mot hjelp - både på herre og kvinnefronten.

er et ungt treningsmiljø, men få "ildsjeler" av dem, få i særs god form, og mye hobbymosjonister... sukk, jeg kjenner jeg savner oslo noen ganger.

fordelen er dog at det er sjelden kø på kabler og vekter... yei!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...