Gå til innhold

Mange jenter i styrkerommet på ditt treningssenter?


Catrine

Anbefalte innlegg

Jeg har vel sett 4 jenter trene veldig tungt med frivekter. Ingen av de er feit eller altfor muskuløse. De er i fåtall siden det er 10 ganger mer menn. Siden frivekter-rommet er nede så er det sikkert skummelt å gå ned der for jenter xD To av jentene som går ned har en kjæreste de trener med og en av dem som ikke har det er PT og bodyfitness utøver :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver torsdag trener idrettslinja på vgs en liten times tid på treningssenteret, 30-40++ personer fordelt på alt for få apparater og utilstrekkelig areal. I dag var det vel rundt 20 jenter der, og alle skulle de makse i benkpress og knebøy. SÅ mye dårlig teknikk på en gang ble litt for mye å ta inn på så kort tid, kommer til å få mareritt i kveld :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imponerende mange spreke jenter som trener skikkelig styrketrening på Elixia Hillevåg. Senteret har mye mindre fokus på apparattrening enn de fleste andre elixia sentrene så det er nok en positiv effekt av det.

Synes mange kommersielle senter kan lære av det. På mitt senter er det utrolig mange apparater, samtidig som det blir kø ved frivektene(særlig benk, knebøy, mark). Tror enda flere hadde gått bort fra apparatene hvis det ikke var trengsel ved de andre vektene(kanskje litt mindre skummelt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på elixia cc vest, og der er det faktisk en del jenter. Fortsatt en god overvekt av karer, men det er vanligvis en eller to jenter som holder på også. Jevnere kjønnsdeling her enn når jeg trente på EVO i alle fall. Nå holder jeg bare til i frivektsavdelingen, så hvor mye jenter det er som trener styrke i apparater vet jeg ikke, men det er faktisk en del jenter som gjør knebøy her og litt benkpress også. Enda ikke sett noen som har gjort noe seriøse markløft, men det er garantert noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Jeg trener på elixia cc vest, og der er det faktisk en del jenter. Fortsatt en god overvekt av karer, men det er vanligvis en eller to jenter som holder på også. Jevnere kjønnsdeling her enn når jeg trente på EVO i alle fall. Nå holder jeg bare til i frivektsavdelingen, så hvor mye jenter det er som trener styrke i apparater vet jeg ikke, men det er faktisk en del jenter som gjør knebøy her og litt benkpress også. Enda ikke sett noen som har gjort noe seriøse markløft, men det er garantert noen.

Trente der før, da var det ikke så mange jenter! Så bra det har tatt seg opp (y) Det er mange som jeg kjenner som loker rundt ved apparatene der i hvert fall. For de fleste kvinnelige bekjente av meg er det det som er "styrketrening"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trente der før, da var det ikke så mange jenter! Så bra det har tatt seg opp (y) Det er mange som jeg kjenner som loker rundt ved apparatene der i hvert fall. For de fleste kvinnelige bekjente av meg er det det som er "styrketrening"..

Tja... er ikke SÅ mange jenter nå heller forsåvidt, men det er ikke ett skjeldent syn i hvertfall. Jeg pleide å trene på EVO og der var det nesten aldri jenter i frivektsavdelingen, så sånn sett så var det i hvertfall bedre enn hva jeg var vant til. Ser til og med jenter som holder på med manualer med jevne mellomrom.

Men med elixia cc vest er det vanskelig å få føling med hvor mange jenter som faktisk løfter, i og med at det alltid er en haug jenter som henger rundt styrkerommet uten å faktisk løfte da tøying/balanseball/whatever rommet er innerst i styrkeavdelingen. Men min relativt upålitelige magefølelse er at det faktisk er litt jenter som løfter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på det andre her sier om 3T. Veldig mange jenter som trener med frivekter der. Om de trener aktivt, seriøst eller med mål og mening vet ikke jeg. Man må vel følge med en person rimelig jevnlig for å finne ut av det, og jeg har nok med meg selv når jeg trener. Føler heller ikke at vi jenter blir sett på med spesiell beundring, eller blir sett rart på eller noe når vi trener. Kanskje fordi det er helt vanlig og ikke noe rart i det hele tatt. Og om jeg er der alene med gutta en dag, så føles ikke det noe rart heller. Jeg kjenner mange jenter som trener styrke og hører faktisk aldri noen som tror at man blir stor eller klumpete. Heller ikke blant de som ikke trener.

Ellers så synes jeg at alle skal få drive med den treningen de liker uten at andre (les: de/vi som løfter frivekter) skal disse treningen deres og erklære all annen trening enn vektløfting som mindreverdig. (Nå sier jeg ikke at trådstarter mener det altså, men det er veldig mye av den holdingen på fb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Tja... er ikke SÅ mange jenter nå heller forsåvidt, men det er ikke ett skjeldent syn i hvertfall. Jeg pleide å trene på EVO og der var det nesten aldri jenter i frivektsavdelingen, så sånn sett så var det i hvertfall bedre enn hva jeg var vant til. Ser til og med jenter som holder på med manualer med jevne mellomrom.

Men med elixia cc vest er det vanskelig å få føling med hvor mange jenter som faktisk løfter, i og med at det alltid er en haug jenter som henger rundt styrkerommet uten å faktisk løfte da tøying/balanseball/whatever rommet er innerst i styrkeavdelingen. Men min relativt upålitelige magefølelse er at det faktisk er litt jenter som løfter der.

Det høres bedre ut enn det var! Så aldri en jente borte ved hantlene tror jeg! Men som sagt, jeg tror det er noe med plasseringen også, at det ligger på vestkanten. Mange jenter jeg kjenner er redde for å bli store og bulkete av styrketrening. "Jeg får så lett muskler, så jeg kan da ikke trene styrke!" Kjenner til og med noen som går ut av gruppetimer når de begynner med styrke og 2-kgs manualene.

Ja, etter gruppetimene kommer det en hel gjeng som skal inn i det innerste rommet der! De pleide å se rart på meg som satt ved benkpressen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt lokale (lille) senter er trenden i ferd med å snu. Før var det stort sett ingen jenter i frivektsavdelingen, men nå ser det ut til å bli flere og flere. Tror at det i tillegg er mange fler som ønsker å trene seriøs styrke, men som er "redde" for styrkerommet med alle mannfolka i.

Har derfor foreslått for senteret at de arrangerer en "girls night" der senteret stenger for menn. Denne kvelden vil det da være fokus på tung styrketrening med frivekter, teknikktrening (baseøvelser) med erfarne instruktører og ev. litt andre ting. Tror at det er mange jenter som kan ha mye glede og nytte av en sånn kveld. Terskelen for å gå inn å prøve seg blir lavere og samtidig vil mange få mye god info om hvor mye man faktisk kan ha igjen for god styrketrening. Senterleder syntes dette var en god ide og jobber videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bedre ut enn det var! Så aldri en jente borte ved hantlene tror jeg! Men som sagt, jeg tror det er noe med plasseringen også, at det ligger på vestkanten. Mange jenter jeg kjenner er redde for å bli store og bulkete av styrketrening. "Jeg får så lett muskler, så jeg kan da ikke trene styrke!" Kjenner til og med noen som går ut av gruppetimer når de begynner med styrke og 2-kgs manualene.

Ja, etter gruppetimene kommer det en hel gjeng som skal inn i det innerste rommet der! De pleide å se rart på meg som satt ved benkpressen..

Pfff, det er de som er raringene...

Nå har jeg aldri gjort noen gruppetimer annet enn yoga (macho-man), men av det jeg har sett så tror jeg det er en del jenter som holder på med styrketimer der også, de timene hvor de bruker barbells etc. Er jo ikke helt det samme som powerlifting, men vi kan vel være enige om at det er en god del bedre enn zumba :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Pfff, det er de som er raringene...

Nå har jeg aldri gjort noen gruppetimer annet enn yoga (macho-man), men av det jeg har sett så tror jeg det er en del jenter som holder på med styrketimer der også, de timene hvor de bruker barbells etc. Er jo ikke helt det samme som powerlifting, men vi kan vel være enige om at det er en god del bedre enn zumba :D

Jeg vet!

Ja, de skal få lange og slanke muskler vettu! Haha, før hadde de zumba med sånne "shake-vekter". Men det er jo en del som drar på elixia power (samme som bodypump), og da lærer de jo teknikk i forskjellige øvelser med vektstang. Så er det bare å komme seg ut i styrkerommet med det, så går det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så synes jeg at alle skal få drive med den treningen de liker uten at andre (les: de/vi som løfter frivekter) skal disse treningen deres og erklære all annen trening enn vektløfting som mindreverdig. (Nå sier jeg ikke at trådstarter mener det altså, men det er veldig mye av den holdingen på fb.)

Nei, dersom de faktisk vet hva de driver med og har tatt ett velinformert valg så er det jo ikke noe galt med det. Det jeg tror skaper fenomenet med at typiske "jentete" treningsformer blir sett ned på er vel at det ofte er feiloppfatninger av hva som vil gi hvilke resultater som har ført til at jenter velger disse treningsformene.

Hvis man driver med zumba fordi man liker å danse og ikke har lyst til å endre på kroppen sin på noen annen måte enn å brenne litt kalorier og å ha det gøy, så er jo det greit nok. Men hvis man derimot driver med zumba fordi man har lyst til å få en vakrere kropp og sterkere kropp, men man er redd for at man skal se ut som schwarzenegger dersom man faktisk løfter noe tungt så vil jeg si at det ikke er helt ufortjent om dette blir sett ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...