Gå til innhold

Mange jenter i styrkerommet på ditt treningssenter?


Catrine

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer rett og slett på om det er mange jenter som aktivt trener styrke på ditt treningssenter. Da mener jeg ikke tar noen repetisjoner på tilfeldige apparater etter en spinning- eller aerobictime (ikke at det er noe galt i det!) Men jeg sikter til de jentene som en ser har et mål og mening med å trene styrke... Litt sånn som gutta holder på! Diskuterte dette tidligere i dag og vi kom frem til at det er svært sjelden jeg trener styrke samtidig med jenter/damer som trener styrke aktivt og jevnlig.. Føler meg rett og slett som en av gutta! Noe som kanskje ikke alltid er like gøy.

Hvordan er det rundt omkring ellers i landet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :-) Godt spørsmål. Når jeg tenker meg om så er det sjeldent at jeg ser jenter som trener i styrkeområdet når jeg trener. Det er noen jenter som kommer dit, gjør en øvelse og så stikker de og leker med en bosuball/wellnessball. Føler meg generelt sett ganske alene sånn sett :-P Men jeg tror veldig mange jenter syns det er ubehagelig å trene med gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jenter jeg snakker med synes det er kjedelig med vekter.

Jeg tror det er pga usikkerhet og mestringsfølelse!

Hmm. Javel. Er vel ikke mer kjedelig med vekter enn med maskiner? Jeg tror det handler litt om fokus - mange jenter fokuserer drøyt mye på å gå ned i vekt og se slank ut. De vil ikke ha synlige muskler, de vil bare se bra ut i bikini. De er ikke genuint interessert i styrketrening og å bygge muskler, rett og slett fordi de kan for lite om det. Gutta derimot har en større interesse for hard styrketrening, bygge muskler og bli stram. Derfor er de også mer interessert i å lære om grunnleggende styrketrening. Det er iallefall min teori om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk en del jenter som trener i vektrommet der jeg trener, men de fleste trener overkropp, type sittende skulderpress, eller knebøy i smithmaskin. Jeg har aldri sett en annen jente enn meg selv gjøre markløft.

Jeg synes det er gøy å trene med gutta jeg. Hvis det er jenter der blir jeg bare opptatt av å være sterkere enn dem og blir ufokusert på det jeg egentlig holder på med:cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den teorien støtter jeg! Jeg er den eneste av mine nærmeste venninner som trener styrke. Og jeg trener aktivt styrke og har droppet å trene kondisjon. Jeg ser nyttigheten av det, jeg kan mye om det og derfor interesserer det meg. De fleste av mine venninner tror at styrketrening gjør dem større og breiere og mer manndige. Synet om en stram og atletisk kropp har de ikke.

Grunnen til at jeg startet innlegget er fordi jeg ønsker å få flere jenter på banen... Få flere jenter til å få øynene opp for styrketrening og at det faktisk ER PENT å ha en muskuløs og stram kropp. Man trenger ikke se ut som en som stiller i bodyfitness og er superdeffa slik mange kan se for seg...

Synes det er synd at det ikke er flere jeg kan dele min interesse med på trening. Trener ofte alene som jente og jeg er ikke alltid like glad i det ;) Selv om det å trene med gutta er vel og bra! Men er annerledes, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jenter generelt burde bli mer opplyst om styrketrening :-( Jeg for min del er glad i det meste av trening. Elsker løping og styrketrening. Er også gjerne med på gruppetimer (med bosu og wellnessballer) av og til. Det er selvfølgelig viktig å finne noe man liker å drive med, men det er påfallende stor forskjell mellom gutter og jenter på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trente hjemme i Norge synes jeg det var et ganske bra miljø mtp jenter og styrketrening. Her i England der i mot er jeg nesten litt sjokkert. Jeg har kanskje sett én eller to jenter som trener styrke? På en måte er det uvant å være alene jente, men på en måte så nyter jeg det. Host, host, må nesten si at jeg får litt oppmerksomhet når det er meg og ti gutter som henger på styrkerommet.

Er det tilfeldig at styrketrening er blitt så populært i Norge? Eller er det bare jeg som henger på feil senter i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva synes gutta om at jentene trener styrke?

Jeg opplever ingen stygge blikk, kun imponerende blikk når jeg trener styrke :) Så jeg vet ikke hva årsaken er...

Uvitenhet er nok en stor del av det!

Jeg har opplevd gutter som har stått og telt hvor mange rep jeg har tatt på benkpressen... kanskje de ble imponerte? Eller misunnelige? Ikke vet jeg... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener er det vel kanskje fra null tol to jenter som trener det man kan kalle skikkelig styrke. Har vel sett en 6-7stk tilsammen som er seriøs og ikke bare trener situps etter spinning etc. Det som er positivt er ihvertfall at det har blitt flere jenter som tør å bruke manualer istedenfor bare maskiner. Fortsatt mye fnising og symøter på diverse apparater når jentegjenger finner ut at de skal trene litt "styrke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke akkurat mange der nei:p Noe som er litt synd! De siste dagene jeg har holdt på der, har det vært ei som dreiv litt med noen vekter innimellom maskinene, så jeg føler meg gangske alene der jeg står å pumper:p Å får en del blikk av jenter/damer som sitter med maskinene, veit ikke helt på hva, men det driter jeg i!;) Styrke er herlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...