Gå til innhold

Grandiosa


Anny92

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal si ifra om jeg skriver bok, men før den tid tror jeg det faller på sin egen urimelighet å definere usunt på et nettforum ;)

Så det er greit å definere ei matvare som usunn, utan å ha noko omgrep om kva det faktisk betyr?

Av alle stader er vel eit diskusjonsforum som dette riktig stad å definere den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier Grandiosa ikke smaker godt, er kjedelige folk. Jeg vil ikke ha noe med sånne folk å gjøre. Grandiosa er himmel på jord. YOLO!![ATTACH=full]73917[/ATTACH]

393512.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å definere ei matvare som usunn, utan å ha noko omgrep om kva det faktisk betyr?

Av alle stader er vel eit diskusjonsforum som dette riktig stad å definere den slags.

Ja, for jeg har ingen begrep om hva usunt betyr. Stemmer! Takk for opplysningen ;)

Jeg sier bare at jeg ikke gidder å bruke tid på et suboptimalt svar til DEG når jeg vet du bare spør for å være pedantisk (og smålig). Du klarer deg fint uten min definisjon på sunnhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for jeg har ingen begrep om hva usunt betyr. Stemmer! Takk for opplysningen ;)

Jeg sier bare at jeg ikke gidder å bruke tid på et suboptimalt svar til DEG når jeg vet du bare spør for å være pedantisk (og smålig). Du klarer deg fint uten min definisjon på sunnhet.

Du har tydelegvis eit omgrep om kva det betyr når du nyttar deg av ordet. Eg prøver i det minste å ordlegge meg på ein måte som er vanskeleg å tolke feil, og tar gjerne diskusjonen om noko er uklart.

Kall meg kva du vil, eg er berre ute etter å diskutere kva folk faktisk legg i orda "sunt" og "usunt". Poenget er at folk kan definere dette forskjellig, som kan føre til forvirring. Ikkje nødvendigvis for mi eiga skuld, eg har ikkje noko behov for å vite det av omsyn til min kropp, men diskusjonen kan vere interessant uansett.

Det blir som om eg skulle påstå at kyllingfilet var "dårlig", utan noko vidare diskusjon. Eit utsegn som i seg sjølv ikkje gjev stor meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lateralus, du har unngått spørsmålet fem ganger eller noe sånn nå.

Her er svaret: Ingen matvarer kan i seg selv defineres som usunne uten å ta hensyn til konteksten. Kostholdet totalt sett kan gjerne være usunt, men matvarene i seg selv er hverken skitne eller farlige. For å ta et eksempel: En person vil ned i vekt og spiser laks og grønnsaker til frokost. Det måltidet var på la oss si 1000 kalorier. Personen har da mange kalorier til overs som han kan bruke på hva han vil siden han allerede har dekket behovet for essensielle aminosyrer, essensielle fettsyrer, vitaminer, mineraler, fiber osv. Hva er da problemet med å spise en halv grandis til kvelds hvis kaloribudsjettet gir rom for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lateralus, du har unngått spørsmålet fem ganger eller noe sånn nå.

Her er svaret: Ingen matvarer kan i seg selv defineres som usunne uten å ta hensyn til konteksten. Kostholdet totalt sett kan gjerne være usunt, men matvarene i seg selv er hverken skitne eller farlige. For å ta et eksempel: En person vil ned i vekt og spiser laks og grønnsaker til frokost. Det måltidet var på la oss si 1000 kalorier. Personen har da mange kalorier til overs som han kan bruke på hva han vil siden han allerede har dekket behovet for essensielle aminosyrer, essensielle fettsyrer, vitaminer, mineraler, fiber osv. Hva er da problemet med å spise en halv grandis til kvelds hvis kaloribudsjettet gir rom for det?

"matvarer i seg selv er hverken skitne eller farlige"- nei, men usunne kan de likefullt være.

Jeg har ikke sagt at man for enhver pris skal unngå Grandiosa. Du kan kjøre en all-out på McDonalds om det er det du vil. Du kan slanke deg med McDonalds-mat i kostholdet ditt om det er det du vil. Det blir ikke sunt av den grunn.

Den som gir meg en kortfattet definisjon på hva som er sunt/usunt skal få en premie.

Du har IKKE redegjort for en definisjon av hva som er sunt/usunt, og egentlig unnlatt å svare på spm. selv. Sorry "mac" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. "matvarer i seg selv er hverken skitne eller farlige"- nei, men usunne kan de likefullt være.

2. Jeg har ikke sagt at man for enhver pris skal unngå Grandiosa. Du kan kjøre en all-out på McDonalds om det er det du vil. Du kan slanke deg med McDonalds-mat i kostholdet ditt om det er det du vil. Det blir ikke sunt av den grunn.

3. Den som gir meg en kortfattet definisjon på hva som er sunt/usunt skal få en premie. Du har IKKE redegjort for en definisjon av hva som er sunt/usunt, og egentlig unnlatt å svare på spm. selv. Sorry "mac" ;)

1. Hvorfor det? (Ja, vi spør igjen.)

2. Kommer an på hvor mye McDonalds-mat det er og hva du spiser ellers.

3. Hæ? Leste du ikke hva jeg skrev? Kroppen din har behov for makro- og mikronæringsstoffer. Laks + grønnsaker + grandis kan jo fint dekke det behovet alene.

Grandis: Ost (usunt?), skinke biffkjøtt (usunt?), paprika (usunt?). Da må det være den der hersens pizzabunnen som spiser nyrene.

http://www.youtube.com/watch?v=bJZsWbhmxfA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor det? (Ja, vi spør igjen.)

2. Kommer an på hvor mye McDonalds-mat det er og hva du spiser ellers.

3. Hæ? Leste du ikke hva jeg skrev? Kroppen din har behov for makro- og mikronæringsstoffer. Laks + grønnsaker + grandis kan jo fint dekke det behovet alene.

Grandis: Ost (usunt?), skinke biffkjøtt (usunt?), paprika (usunt?). Da må det være den der hersens pizzabunnen som spiser nyrene.

Så din definisjon på sunt er: "Kroppen din har behov for makro- og mikronæringsstoffer. Laks + grønnsaker + grandis kan jo fint dekke det behovet alene." ?

Nei vet du hva. Jeg melder meg herved ut av diskusjonen. Du har tydeligvis ikke skjønt hvor vanskelig det er å gi en definisjon på sunnhet.

FYI: tråden handler om parodien på Grandiosa pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...