Gå til innhold

Er økologisk bedre enn konvensjonell? (Hentet ut fra cøliakitråd)


Vegard L

Anbefalte innlegg

Jeg er nøytral i denne debatten, har ingen egne meninger, men synes det er interessant å lese.

Og jeg er interessert i miljø! Så det hadde vært interessant hvis noen kunne linket til noe som sier at økologisk landbruk faktisk er mindre miljøvennlig enn konvensjonelt, og som også viser hvorfor. Er kapasiteten til økologisk landbruk grunnen? At de må rydde mer land/skog for å produsere det samme? Eller hva er grunnen?

Det har blitt nevnt flere ganger (men uten linker), og for meg har jeg bare vanskelig for å skjønne det. Hvis ett av de viktigste poengene med økologisk er at det ikke brukes kunstgjødsel høres det rart ut at det gir mer utslipp, hvis man tar med hele prosessen. Produksjonen av kunstgjødsel er jo en svært energikrevende prosess.

tho_ols ?

Her er en VG-artikkel om økologisk produksjon og myter.

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10055552 (sorry om denne har blitt postet før)

Når det gjelder mer utslipp, så er det ikke så rart. Det skyldes at man ikke kan bruke mienralgjødsel, noe som medfører at man får mindre avlinger, som igjen betyr at man må dyrke større områder. Likeledes med melk- og kjøttproduksjon, grunnet forbud mot kraftfor, produseres det mindre og man må dermed ha flere kuer til å produsere samme mengde, og disse trenger da mer for (se over) og kuer slipper jo som kjent ut enorme mengder metan og CO2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nøytral i denne debatten, har ingen egne meninger, men synes det er interessant å lese.

Og jeg er interessert i miljø! Så det hadde vært interessant hvis noen kunne linket til noe som sier at økologisk landbruk faktisk er mindre miljøvennlig enn konvensjonelt, og som også viser hvorfor. Er kapasiteten til økologisk landbruk grunnen? At de må rydde mer land/skog for å produsere det samme? Eller hva er grunnen?

Det har blitt nevnt flere ganger (men uten linker), og for meg har jeg bare vanskelig for å skjønne det. Hvis ett av de viktigste poengene med økologisk er at det ikke brukes kunstgjødsel høres det rart ut at det gir mer utslipp, hvis man tar med hele prosessen. Produksjonen av kunstgjødsel er jo en svært energikrevende prosess.

tho_ols ?

Om det var det jeg skrev så vil jeg bare understreke at jeg snakket om mest bærekraftig produksjon mht til å mette flest munner og ikke mest miljøvennlig mht global produksjon av kunstgjødsel eller slik.

Kildene jeg har som datagrunnlag: (er skriftlig så får ikke gått igjennom alt å finne eksakt sidereferanse nå:)

Harris, F., 2012. Human-environment interactions. In: Global environmental issues. F. Harris ed. John Wiley & Sons, Ltd. pp. 3-17.

Meadows, D., et al, 1972. The Limits to growth. In: K. Conca & G. D. Dabelko, eds. Green planet blues: four decades of global environmental politics. Fourth edition. Westview Press, 2010, pp. 25-29.

Bardi, U., 2011. The limits to growth revisited. New York, NY : Springer New York. pp. 1-3, 85-94, 101-104.

Millennium Ecosystem Assessment, 2005. Ecosystems and human well-being: synthesis. Island Press, Washington, DC. pp.1-25 http://www.maweb.org/documents/document.356.aspx.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har ikke denne delen av verden klart å holdt følge med resten? dvs de siste 100 årene feks...

DET er mer en hva jeg rekker å svare på nå, får komme tilbake til det. Men er ganske viden kjent om man leser litt historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye moro lesing her :-)

Arti å se at til og med øko-skeptikere tror at økoproduksjon er bedre for miljøet. Hvis vi tar utgangspunkt i dagens globale matbehov, og regner med at vi ikke kan nyttigjøre oss produsert mat 100% (mat råtner, knuses, angripes av insekter, mus osv osv). Klarer vi da å produsere nok mat på tilgjengelig jordbruksareal ved økologisk drift?

Hva med matvarereserven. Vi produserer mer mat enn vi spiser bl.a. fordi vi skal ha en buffer mot naturkatastrofer. Er det noen som tror at ubrukt mat går til spille? På min gård forer vi dyra med ganske mye snacks fra butikken. Brød, grønnsaker og frukt av alle slag. Ost og rømme og yogurt, pølser og kjøtt. Alt går med. (nei jeg gir ikke oksekjøtt og pølser til kua).

Men jeg driver ikke økologisk. Det har jeg prøvd, og ja, det er høyere betalt pr kg, men det er også foret. Desuten holt jeg på å gå konkurs når grønnsaksavlingen måtte pløyes ned for andre år på rad. De avlingene havner ikke i noe regnskap for de ble jo ikke høstet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nøytral i denne debatten, har ingen egne meninger, men synes det er interessant å lese.

Og jeg er interessert i miljø! Så det hadde vært interessant hvis noen kunne linket til noe som sier at økologisk landbruk faktisk er mindre miljøvennlig enn konvensjonelt, og som også viser hvorfor. Er kapasiteten til økologisk landbruk grunnen? At de må rydde mer land/skog for å produsere det samme? Eller hva er grunnen?

Det har blitt nevnt flere ganger (men uten linker), og for meg har jeg bare vanskelig for å skjønne det. Hvis ett av de viktigste poengene med økologisk er at det ikke brukes kunstgjødsel høres det rart ut at det gir mer utslipp, hvis man tar med hele prosessen. Produksjonen av kunstgjødsel er jo en svært energikrevende prosess.

tho_ols ?

Hvorvidt produksjon av gjødsel er en svært(...) energikrevende prosess kan jeg ikke uttale meg om, men i tillegg til at man trenger større arealer for å produsere samme mengde mat ved økologisk drift, og dermed må kjøre mer, så benytter de også i langt større grad mekaniske måter for å bekjempe ugress, noe som også gir veldig mange flere turer ut på ett og samme jorde i løpet av sesongen, enn for de som driver konvensjonelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lå en artikkel om Økologisk kjøtt vs Industrielt kjøtt på T-nation.com for en stund siden( som jeg ikke finner i farta). Den undersøkelsen viste at økologisk kjøtt var bedre, MEN det var minimalt derfor anbefalte de å heller kjøpe industrielt kjøtt siden det er mye billigere enn økologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke jorda også ligge i brakk et år av og til når man dyrker økologisk? Fordi den blir utarmet til slutt når man ikke kan gjødsle som i den konvensjonelle landbruket? Synes å huske noe sånt..

Den trenger ikke ligge brakk, men den vil ha et økt behov for tilrettelagt variasjon av vekster. Det vil si at man hele tiden må bytte mellom korn/gress/belgvekster/potet/beitemark for å prøve å opprettholde et noen lunde jevn næringssammensetning. Men i dagens moderne landbruk er forskjellen på hva man kan og ikke kan gjødsle med i økologisk og konvensjonell drift stadig mindre, og det er generelt ikke et problem å holde jorda i god stand med noen av metodene :) Gjødsling og sprøyting foregår sågar etter nøye oppsatte planer, som må sendes inn til godkjenning hvert år av hver enkelt bonde, for å få tillatelse til å kjøpe det man trenger og dokumentere bruken (ved begge metoder).

Man kan som tidligere nevnt her gjødsle med nesten hva man vil i økologisk landbruk nå til dags, bortsett i fra nitrogen, noe som stort sett løses greit ved bruk av husdyrgjødsel (urin), noe man igjen også benytter i konvensjonell drift. Det som fremdeles gir dårlige avlinger i økologisk drift er at de ikke bruker kjemikalier mot ugress, kun mekanisk bekjempelse med ugrasharving - og dette er det mange typer ugras som fint overlever, og slik vil de gradvis kunne overta mye av jorda til fordel for det man forsøker å dyrke der. For eksempel floghavre, alle bønders mareritt, kan pløyes ned og ligge nede i bakken i ti år - fremdeles vil den kunne spire og gro med en gang den ser lyset igjen. Den lar seg kun bekjempe ved manuell plukking og brenning og/eller sprøyting. Men om det allerede ligger frø i bakken overlever disse fint brenning av halmen, og vil spire igjen år etter år.

Hovedargumentet for å drive økologisk i Norge i dag er faktisk at det kan lønne seg med tanke på subsidiene, som fint gjør opp for tapt inntekt ;) Men det endrer jo ikke det faktum at samlet produksjon da går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel fint lite å tilføye her, men det er en av de kuleste trådene jeg har lest på en stund, så props til alle som bruker tid på å lage en god diskusjon. Liker forresten at dere tagger inn andre med kunnskap i tråder. Det trenger vi mer av ellers i forumet.

Her er en episode av Penn & Teller om organisk mat. Ikke ta alt de konkluderer med om saker og ting som fakta, men uansett underholdende.

http://www.youtube.com/watch?v=-2ET7Xv2m9k

Kiwi kutter momsen på alle økologiske varer over hele landet - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...