Gå til innhold

Treningseksperter barker sammen - Cornelis Elander og Martin Norum


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil påstå MartinNorum er flere klasser over Cornelis når det kommer til kunnskap om trening. Baserert på det jeg har lest og hørt av uttalelser av dem begge.

Har ofte stil spørsmål ved kunnskapsnivået til Cornelis når jeg leser det han skriver.

Hadde valgt Norum over Cornelis anyday, uavhengig av hvordan han ser ut :) Han har mye solide og fornuftige uttalelser, og virker som han har god innsikt i faget, både i bredde og dybde (..i motsetning til inntrykket jeg har av Cornelis).

Når det er sagt, er det ikke gitt at enhver PT har som sitt ultimate mål å ha størst mulig muskler og sixpack. Det kommer jo helt an på PTen sin personlige mål og mening med treninga. Eks.: Kanskje en ønsker å fokusere på f.eks. løping eller andre idretter og ikke har det behovet for å være så stor, selv om en kan praksisen og teorien som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit at treneren har vært igjennom det før meg, aka er treneren stor har han/hun mest sannsynlig feilet og lykkes og vet hva som fungerer. Praksis = Kunnskap OG erfaringer. Et eksempel er jo så enkelt som "En A-student er nødvendigvis ikke mer egnet til en stilling enn en C- student :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i utgangspunktet at jeg ville gå for Norum, fordi jeg syns (av det lille jeg har sett) at Cornelis virker klysete. Hvis uttalelsene i artikkelen stemmer derimot, begynner jeg å helle andre veien. Mye usaklighet fra Norum. Kan vel forøvrig på samme måte som at ikke alle treningsopplegg passer til alle si at ikke alle personlige trener passer like godt til alle kunder? Noen her ville sikkert blitt mer motivert og fått bedre utbytte av Norum, mens andre ville fått det av Cornelis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit at en PT skal se tålig trent ut, men fysikken til Martin Norum er ikke dårlig....

Må man se ut som Johnny Bravo for å være en god PT da eller?

kommer helt ann på hva slags atleter man skal trene mener jeg. Fordi om man er en personlig trener har ikke mange av de kunnskap nok til å trene alle grupper til alle de sine mål! alt er realtaivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cornelis:

En personlig trener bør derimot ha litt muskler, eller i hvert fall se ut som han/hun har trent litt i sitt liv. For når alt kommer til alt, er det jo faktisk yrket vårt - og du burde sette en høy standard for deg selv. Her tror jeg Norum har en del å lære, og treningsmetodene hans fungerer tydeligvis ikke så alt for bra.

Er jeg den eneste som har blitt overrasket over treningsvideoene til Martin? F.eks. denne:

Jeg tror jeg har blitt imponert og/eller har lært noe av samtlige ting jeg har sett og lest av Norum. "Eh... seriøst? Tuller han?" er mer inntrykket mitt når jeg ser Cornelis.

"Martin Norum, hver eneste dag, uke og år." - Vegard Lysne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hollywood handler alt om broceps og skuldre. Etter og ha sett han utføre knebøy i smith, med helt forjævelig teknikk har jeg bare sett på han som et troll. Martin har mye bedre kunnskap og det er det som gjelder - ikke hvordan treneren ser ut. Martin løfter jo også veldig bra iforhold til kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vits i å diskutere med en mann som velger å kringkaste "kunnskapen" sin gjennom de to mest kroppsfikserte og søplete redaksjonene i landet; man vet på forhånd hvor landet ligger. Jeg klarer ikke å ta Side2, Side3 eller Cornelis på alvor, alle tre fremstår som pubertale og PR-kåte klovner som skriver det folk ønsker å lese. "Sommerformen" kommer ikke på 4 måneder med curls, triceps extensions og plankepushupspåswissball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagnet om at en trener må se trent ut for å ha kunnskap er helt latterlig. Erfaringer? Ja vel, kanskje har den godt trente treneren funnet noe som funker for seg - er det dermed gitt at det funker for alle andre? Nei. Broscience heter det.

Når det er sagt er Martin en av de mest kunnskapsrike om trening i Norge, og en jeg ville valgt fremfor Cornelis hver dag hele året, men han burde holdt seg for god til usersiøse karakteristikker, når krangelen først skulle gå offentlig. Tror uansett de begge har mye å lære av hverandre, og burde heller gjøre dét enn å bitche offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...