Gå til innhold

Sunt kosthold på begrenset budsjett?


Vegard L

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til å gjøre handlingen billigere - tatt i betrakting at man kun har en halv skuff i fryseren og en hylle i kjøleskapet til rådighet? Da er det umulig å handle for en uke av gangem, ihvertfall ikke to. Kollektiv bolig har et minus med seg sådann. :)

Da jeg bodde på studenthjem hadde jeg samme muligheter ang matlagring. Jeg hadde litt tørrvarer i en kurv oppå klesskapet, og resten på kjøkkenet. Når jeg handlet ting som måtte fryses tok jeg det ut av den originale emballasjen og pakket det i plastikkposer. Kjøper du f.eks. kiwi go'helg (som btw er pepperbiff i dag), tar de mye mindre plass i en pose enn i den grønne store firkanten. Samme gjelder med middagsrester, pakk i poser, ikke i i boks. Da tar det så lite plass som overhodet mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting til: Man MÅ ikke kjøpe akkurat den og den grønnsaken. Det er alltid noe som er billigerere enn annet,pga sesong eller tilbud. Sjekk kiloprisene når du kjøper grønnsaker og frukt.

Anbefaler også en slik "etasjehengekurv" for frukt og grønnsaker som man kan henge inne på hybelen, tar ikke plass på det bittelille man har av bordflater, og man ha det man vil spise tilgjengelig hele tiden.

Og sist, men ikke minst; skriv handleliste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til å gjøre handlingen billigere - tatt i betrakting at man kun har en halv skuff i fryseren og en hylle i kjøleskapet til rådighet? Da er det umulig å handle for en uke av gangem, ihvertfall ikke to. Kollektiv bolig har et minus med seg sådann. :)

Win, har du vært mye på flyttefot eller har du holdt deg til samem sted lenge? Og skal du være på samme sted en stund til? I så fall vil jeg anbefale deg å investere i en liten fryseboks. Er forøvrig svært store sjanser for at du kan få det gratis på finn om du er heldig. Og da slipper du mye av problematikken du opplever nå. Eller så kan du ta det opp med kollektiven(vet ikke hvor stort det er) at du gjerne vil at dere skal få en stor fryseboks; noe som er svært sannsynlig du kan få gratis på finn i Oslo-området :) Vips, kjøttproblemet ditt er vekket ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Win, har du vært mye på flyttefot eller har du holdt deg til samem sted lenge? Og skal du være på samme sted en stund til? I så fall vil jeg anbefale deg å investere i en liten fryseboks. Er forøvrig svært store sjanser for at du kan få det gratis på finn om du er heldig. Og da slipper du mye av problematikken du opplever nå. Eller så kan du ta det opp med kollektiven(vet ikke hvor stort det er) at du gjerne vil at dere skal få en stor fryseboks; noe som er svært sannsynlig du kan få gratis på finn i Oslo-området :) Vips, kjøttproblemet ditt er vekket ^^

Hvor små får man disse fryseboksene? :p Plassmangelen forplanter seg nemlig i gulvplass også. Med mindre jeg bruker fryseboksen som bord i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tunfisk.. Er det dumt å spise for mye av det.. sånn 1 boks om dagen?

Ikke særlig nei, tunfisk er sunt (= Det er en viss risiko for å få i seg tungmetaller om en spiser veldig mye stor/ekte tunfisk(sånn som koster mangehundrekronerkiloet i fiskedisken,men det er jo ikke den matvaren du spør om,såh:) Kos deg du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke særlig nei, tunfisk er sunt (= Det er en viss risiko for å få i seg tungmetaller om en spiser veldig mye stor/ekte tunfisk(sånn som koster mangehundrekronerkiloet i fiskedisken,men det er jo ikke den matvaren du spør om,såh:) Kos deg du:)

Jeg har nemlig lurt på forskjellen på det. Forstod ikke helt hvordan den kunne være så dyr i fiskedisken, men så billig på boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen skyldes neppe at de er berikede med tungmetaller, men heller at det tar en ti-femten-tyve år før tunfisken blir så steike schvær. Hadde det tatt fem år for å få en kylling til å bli så¨stor at du kunne spise den,kan du være trygg på at kostnadene hadde vært deretter og(=

Og med dagens fangstnivå fører det til at antallet krymper i høy hastighet. Så hold dere til litjtunfisk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet, dra til Sverige og pakk bagasjen full av kjøtt! Ellers så kjøper jeg first price kylling på kiwi i 2 kg pakker, 140,- ca. Eller så kan jeg kjøpe karbonadedeig på Rimi med merket Matmesteren(?) til 30 og noe. Laksfilet pleier heller ikke å være så ille. Hvis man skal ha sunne "søtsaker" rike på protein, kan du kanskje anbefale iHerb..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Publiserte i dag en sak der jeg drøfter hvordan man kan spise sunt når økonomien er begrenset, først og fremst rettet mot studenter. Bakgrunnen for denne saken var at studentavisen i Bergen ønsket å lage en sak om dette, og vi ble bedt om å bidra. Saken endte forøvrig opp med å ikke inneholde noe om kosthold.

Likevel, etter mye diskusjon rundt dette temaet, valgte jeg å skrive en egen sak om det.

Sunt kosthold på studentbudsjett | Frisk og Funksjonell

Så, har forummedlemmene flere tips og triks for hvordan man kan gjøre valg som er positive både for helsen og lommeboken?

Kjør på med kyllng og laks i bulk. finnes ikke rimeligere alternativ til protein :) Samtidig er det lurt å fokusere på varer det er sesong for. Ta deg noen appelsiner når det er sesong og bytt de ut med andre hendige matvarer etterhvert. enkel måte å få variasjon samtidig som du holder budsjettet nede. Samtidig vil du finne at de fleste basisvarer eksisterer i first price utgave noe som gjør at du hvertfall kan halvere budsjettet. Men kanskje viktigst av alt! husk matpakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med kyllng og laks i bulk. finnes ikke rimeligere alternativ til protein :) Samtidig er det lurt å fokusere på varer det er sesong for. Ta deg noen appelsiner når det er sesong og bytt de ut med andre hendige matvarer etterhvert. enkel måte å få variasjon samtidig som du holder budsjettet nede. Samtidig vil du finne at de fleste basisvarer eksisterer i first price utgave noe som gjør at du hvertfall kan halvere budsjettet. Men kanskje viktigst av alt! husk matpakke :)

Matpakke er undervurdert! Men jeg må si meg enig at de frister lite med kneip med svett ost oppå til lunsj, men en kyllingsalat derimot! Namnam:) Men kreves en del planlegging, så man tjener på å lage flere måltider dagen før og legge i matbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...