Gå til innhold

Sunt kosthold på begrenset budsjett?


Vegard L

Anbefalte innlegg

Publiserte i dag en sak der jeg drøfter hvordan man kan spise sunt når økonomien er begrenset, først og fremst rettet mot studenter. Bakgrunnen for denne saken var at studentavisen i Bergen ønsket å lage en sak om dette, og vi ble bedt om å bidra. Saken endte forøvrig opp med å ikke inneholde noe om kosthold.

Likevel, etter mye diskusjon rundt dette temaet, valgte jeg å skrive en egen sak om det.

Sunt kosthold på studentbudsjett | Frisk og Funksjonell

Så, har forummedlemmene flere tips og triks for hvordan man kan gjøre valg som er positive både for helsen og lommeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er mulig å klemme inn i artikkelen, så er et godt tips å kjøpe egg rett fra en bonde som driver med det.

Iallefall der mine egg kommer fra, så får man ett brett(30 egg) for 50 kroner. Temmelig billig kontra ~40,- for 12 egg på butikk.

Det samme vil kanskje også gjelde for grønsaker rett fra en gård, men det har jeg ikke sjekket ut enda.

Nå er selfvølgelig ikke dette noe alle kan nyttegjøre seg av, men for de som har muligheten, så er det enormt mye penger å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut a hvilke butikker som selger hva billig:

Skal jeg ha melkeprodukter, tunfisk, grønnsaker, kjøtt, fisk, er det ofte rema.

Mandler selger i hvertfall Rimi Majorstua i løsvekt. Utrolig mye billigere!

Meny har veldig bra utvalg, så selv om det er en dyr butikk har de også mye typiske billigvarer ( firstprice)

Og eller så hjelper det å gjøre det enkelt, har man basisvarene hjemme, og handler for en uke eller to om gangen, så sparer man fort mye penger. Planlegging er tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bake brød selv - og fryse ned! SUPERBILLIG! Evt når en kjøper brød - skjære det opp i butikken og fryse ned med en gang. Pleier legge 4 skiver i hver frysepose og legge i fryseren. Tar opp kvelden før - da smaker det ca ferskt!

Ellers: HAVREGRYN er superbillig og gir god næring! Kan også tas med på skolen (de fleste har jo mikrobølgeovn i kantina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver (ja, det er billig og sunt)

Proteinpulver er et tilskudd til kostholdet, men inngår ikke som en matvare på linje med egg, kjøtt, grønnsaker osv.

Det kan heller ikke defineres som "sunt " utifra normale begreper på ordet " sunt "

Vil også slå et slag for norske rotgrønnsaker: sunt og ikke plagsomt dyrt:

Gulrot, kålrot, kålhoder, blomkål, løk og purreløk er undervurdert. Bør inngå i ethvert balanserte kosthold, i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til å gjøre handlingen billigere - tatt i betrakting at man kun har en halv skuff i fryseren og en hylle i kjøleskapet til rådighet? Da er det umulig å handle for en uke av gangem, ihvertfall ikke to. Kollektiv bolig har et minus med seg sådann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til å gjøre handlingen billigere - tatt i betrakting at man kun har en halv skuff i fryseren og en hylle i kjøleskapet til rådighet? Da er det umulig å handle for en uke av gangem, ihvertfall ikke to. Kollektiv bolig har et minus med seg sådann. :)

Jeg bodde i Kolektiv før og hadde en hylle i kjøle skapet, en hylle i fryseren og en hylle i tørvareskapet.

Jeg spiser ikke ris og pasta, så det var ikke et alternativ.

I kjøleskapet hadde jeg alltid egg, melk, joggurt/kesam, sherrytomater, gulrøtter, brokoli, løk, hvitløk, chilli, + smør til steking.

I fryseren hadde jeg alltid kylling filet og laks.+ frosne bær og frossen spinat.

Tørvareskapet inneholdt, krydder, finhakkede tomater, protein pannekaker, protein pulver, bokser med bønner, kikerter og tunfisk.

Dette var ting som ikke tok mye plass, men som ga bra middager.

Skulle jeg ha biff eller noe annet (gjerne hvis jeg fikk besøk) så ble det selvfølgelig en handletur ekstrA. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Kolektiv før og hadde en hylle i kjøle skapet, en hylle i fryseren og en hylle i tørvareskapet.

Jeg spiser ikke ris og pasta, så det var ikke et alternativ.

I kjøleskapet hadde jeg alltid egg, melk, joggurt/kesam, sherrytomater, gulrøtter, brokoli, løk, hvitløk, chilli, + smør til steking.

I fryseren hadde jeg alltid kylling filet og laks.+ frosne bær og frossen spinat.

Tørvareskapet inneholdt, krydder, finhakkede tomater, protein pannekaker, protein pulver, bokser med bønner, kikerter og tunfisk.

Dette var ting som ikke tok mye plass, men som ga bra middager.

Skulle jeg ha biff eller noe annet (gjerne hvis jeg fikk besøk) så ble det selvfølgelig en handletur ekstrA. :)

Det er det samme jeg har. Men, når jeg ikke kan handle inn kjøtt og div. på tilbud, går det mye penger på mat. En ordinær student ville nok hatt problemer med å ha det samme kostholdet som det jeg har. : p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det derimot, viste jeg ikke :)

Det gjelder alle kjedene som er eid av samme firma, som tar inn like billigvarer. De billige varene er ofte litt dyrere. Billig kylling på rimi 140 ( sist jeg sjekket, lenge siden ) på ica rundt 160 ( samme greia lenge siden sist jeg sjekket ). Det er litt kjipt :/

Det kan heller ikke defineres som "sunt " utifra normale begreper på ordet " sunt "

hvordan definerer du det "normale" begrepet på sunt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt avhengig av kontekst.

Kan du klart definere hva som er usunt ?

Du skriver nå at det er helt avhengig av kontekts. Men lenger oppe skriver du at proteinpulver ikke kan ses på som sunt i følge det normale begrepet av sunt.

Hvorfor skal jeg definere hva som er usunt ? Jeg spørte hva du mener med det "normale" begrepet på sunt. Jeg reagerte fordi jeg mener sunt/usunt klassifiseringer tatt ut i fra kontekst er en dårlig måte å analysere mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver er et tilskudd til kostholdet, men inngår ikke som en matvare på linje med egg, kjøtt, grønnsaker osv.

Det kan heller ikke defineres som "sunt " utifra normale begreper på ordet " sunt "

Vil også slå et slag for norske rotgrønnsaker: sunt og ikke plagsomt dyrt:

Gulrot, kålrot, kålhoder, blomkål, løk og purreløk er undervurdert. Bør inngå i ethvert balanserte kosthold, i større eller mindre grad.

Hihi, jeg har ventet på at noen skulle si det.

1. Whey proteinpulver har bedre aminosyreprofil enn alle "naturlige" proteinkilder

2. Det er den billigste proteinkilden (ved siden av tunfisk, som smaker mye verre etter min mening)

3. Det er rikt på immunoglobulins og lactoferrins og vil i så måte kunne forbedre immunforsvaret ditt

4. Det er rikt på mikronæringsstoffer som f. eks. kalsium

Men for all del, forkast det som usunt fordi det er et "unaturlig pulver" :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg har ventet på at noen skulle si det.

1. Whey proteinpulver har bedre aminosyreprofil enn alle "naturlige" proteinkilder

2. Det er den billigste proteinkilden (ved siden av tunfisk, som smaker mye verre etter min mening)

3. Det er rik på immunoglobulins og lactoferrins og vil i så måte kunne forbedre immunforsvaret ditt

4. Det er rikt på mikronæringsstoffer som f. eks. kalsium

Men for all del, forkast det som usunt fordi det er et "unaturlig pulver" :facepalm:

ikke for mye fakta om proteinpulver på en gang. Det kan ødelegge internett:chicken:

edit : Sporte av nå. Sorry Vegard Lysne :(

Så for å faktisk svare. Det er en myte at det er billig å leve sunt. Å nå 5 til dagen grensen f.eks er ikke spesielt vanskelig eller dyrt :p

edit2: /inb4 evig diskusjon om kostholdsrådene og 5 til dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...