Jump to content
Chiara

Jernmangel/lav blodprosent.

Recommended Posts

Har fått konstatert jernmangel med blodprosent på 10. Dette er visst noe lavt.

Jeg spiser jo forholdsvis bra, grad i mørkegrønne grønnsaker og kjøtt feks. Ikke store blødninger heller men merker at jeg er svimmel og slapp. Har da begynt på jernpiller.(Taes med c vitamin)

Kan man få lav blodprosent av å trene mye? Stress? Er det flere som er plaget med dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Har fått konstatert jernmangel med blodprosent på 10. Dette er visst noe lavt.

Jeg spiser jo forholdsvis bra, grad i mørkegrønne grønnsaker og kjøtt feks. Ikke store blødninger heller men merker at jeg er svimmel og slapp. Har da begynt på jernpiller.(Taes med c vitamin)

Kan man få lav blodprosent av å trene mye? Stress? Er det flere som er plaget med dette?

kan ikke svare deg så godt - men vet hvertfall at de som trener mye utholdenhetstrening er mer utsatt for å få jernmangel.. Så særlig utsatt er kvinnelige utholdenhetsutøvere.. Aner ikke hvordan stress spiller inn.. men stress er jo ikke godt for noe...så det gjør neppe noe bra for jernlagrene om du stresser :p

Trøsten er at jernmangel er relativt lett å fikse - så du føler deg nok bedre om ikke så lenge =)

husk at koffein hemmer opptaket av jern - så du må ikke drikke kaffe/te o.l samtidig eller rett før/etter at du tar jerntilskuddet. Til gjengjeld kan du med fordel kombinere jernrik mat med C-vitamin fordi dette øker kroppens evne til å nyttiggjøre sega v jernet =)

Altså: ikke drikke kaffe/te sammen med jerntilskuddet !! =)

Og - om du sliter med magen - noen kan få treg mage av jerntabletter - så anbefales flytende tilskudd (fåes i dagligvaren..rød og hvit pakning..husker ikke navnet :/)

(Edit: ser nå at du allerede tar jern sammen med C-vitamin...så ja.. :p)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og - om du sliter med magen - noen kan få treg mage av jerntabletter - så anbefales flytende tilskudd (fåes i dagligvaren..rød og hvit pakning..husker ikke navnet :/)

Floradix: Floradix Formula 250ml - Apotek 1 ;)

MEN vær forsiktig med det, kan få magetrøbbel av det også.

Vær obs på at det finnes forskjellige jernpreparater som gir forskjellig utslag på magen. Jeg tåler f.eks. ikke ferromax eller niferex - får kjempemye magesmerter av de, men kjenner ingenting om jeg tar de som heter duroferon.

Du må bare prøve deg frem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duroferon er en av typene som er mest brukt av legene virker det som. Jeg bruker selv dette nå. Litt lav blodprosent grunnet svangerskap. Ingen mageproblemer heldigvis:)

Tror man bare må prøve seg fram litt siden vi er så forskjellige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva slags type trening driver du med? Hvor lenge føler du selv du har vært plaget av tretthet? Er veldig mye som spiller inn og som kan være årsak til jernmangel, men ville allikevel sett nøyere igjennom kost. Når det kommer til trening, vil jeg ha veldig vanskelig for å tru du får lav blodprosent som følger av dette. Men jeg utelukker det selvfølgelig ikke :) Grunnen er at blodprosent måles ettersom hvor mye hemoglobin du har i blodet per dl, det vil si at om du har lite hemoglobin (HB, blodprosent, som følge av jernmangel) har du nedsatt oksygenopptak i blod. Trener du og øker oksygenopptak i lungene, vil du få økt perfusjon (blodgjennomstrømning) og selv med lite HB så tar du opp mer oksygen. Så jeg vil heller foreslå at trening har motsatt effekt, altså i en positiv retning :) Men nå rabler jeg bare..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

(y)

Hva slags type trening driver du med? Hvor lenge føler du selv du har vært plaget av tretthet? Er veldig mye som spiller inn og som kan være årsak til jernmangel, men ville allikevel sett nøyere igjennom kost. Når det kommer til trening, vil jeg ha veldig vanskelig for å tru du får lav blodprosent som følger av dette. Men jeg utelukker det selvfølgelig ikke :) Grunnen er at blodprosent måles ettersom hvor mye hemoglobin du har i blodet per dl, det vil si at om du har lite hemoglobin (HB, blodprosent, som følge av jernmangel) har du nedsatt oksygenopptak i blod. Trener du og øker oksygenopptak i lungene, vil du få økt perfusjon (blodgjennomstrømning) og selv med lite HB så tar du opp mer oksygen. Så jeg vil heller foreslå at trening har motsatt effekt, altså i en positiv retning :) Men nå rabler jeg bare..

Sånne svar man liker! (y)

- styrke 3-4 ggr uken og kardio når jeg gidder(omtrent det samme, lav intensitet på 70% av dette... :p )

Den siste uken har jeg og hatt en syk hodepine og svimmel bare jeg tenker på å reise meg. Ellers så går det bra, jeg føler meg ikke sånn veldig sliten..

Kroppen er merkelig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...