Gå til innhold

Mat på travle dager!


marjoh

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det ser ut som den aller enkleste løsningen, nemlig periodisk faste, ikke nevnes? :p Fri deg fra matbokstyrraniet først som sist :D

Matboks er vel noe som strengt talt brukes til lunsj, og PF'ere pleier jo å ha mat sånn ved lunsjtider (i hvert fall i nærheten). Ergo, de må nok lage matpakke de også. MEN, siden de kutter frokosten, så har de litt ekstra tid!5

Lett ondt med karbonadedeig, wok med ost oppå :)

Hva er det? :p

Mitt tips for mat på travle dager er vel speltlomper - har man speltlomper, kan man få en "treretters" på no time!

Forrett:

- Speltlompe med smøreost naturell, ost og skinke.

Hovedrett:

- Speltlompe med masse smøreost naturell, kylling, salat, tomat, mais og agurk.

Dessert:

- Speltlompe med smøreost naturell, sukrin og kanel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle prater om speltlomper...jeg har falt ut her, speltlomper? Merke? Pris? Innhold?

(Grunnen til at jeg sikkert har falt ut er fordi jeg stort sett aldri befinner der hvor ting med "mel" er:p)

Ja nå har du "detti" helt ut Ophelia :p

Speltlomper er lomper laget med...speltmel! Det finnes flere merker/produsenter som lager de, men buer og aulie er vel de mest kjente.

Buer speltlomper inneholder:

Per 100 g

Energi: 552 kj/130 kcal

Protein: 3,9 g

Karbohydrater: 27,1 g

Fett: 0,7 g

Vekt: ca 270 g fordelt på 8 stk (34 g per stk)

Ingredienser: Poteter, Potetflakes, Speltmel, Rugmel, Salt og Konserveringsmiddel E200

Aulie oppgir ikke næringsinnhold, men bare ingrediensene:

Ingredienser: Poteter, steinmalt speltmel, fullkornshvete, salt og konserveringsmiddel E200

Vekt: ca. 290 g fordelt på 8 stk (36,25 g per stk)

Aulie og buer er nok ganske like, men andelen poteter kontra mel er ukjent og påvirker nok innholdet noe...

post-36-14440823095575_thumb.jpg

post-36-14440823094855_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig! Men hvis du liker sånn lompe-aktig smak, så anbefaler jeg disse.

Jeg laget nesten det samme selv for litt siden, og det var litt morsomt å se at Kristine (hun bak lefsene jeg linket til) tenkte likt som meg:) hehe...Mine var i hvert fall lettlagde, selv om det tok pittelitt tid å smøre deigen ut på et bakebrett. Karbohydratinnholdet er også svært lavt på disse. Bryr meg ikke så mye om det jeg da, men de er proteinrike og viktigst av alt: gode! Jeg brukte mandelmel, men har ikke prøvd kokos. Anbefaler VIRKELIG magerost naturell på de (så og si bare proteiner - per 100 g er det 19 g proteiner, 6 gram fett og 0 karbohydrater), sammen med (masse) sukrin og f.eks litt kanel så blir det lefser! Nam, nam! Du kan jo sikkert også bruke smør siden du er på lavkarbo! Jeg har bare dilla på den smøreosten :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Men hvis du liker sånn lompe-aktig smak, så anbefaler jeg disse.

Jeg laget nesten det samme selv for litt siden, og det var litt morsomt å se at Kristine (hun bak lefsene jeg linket til) tenkte likt som meg:) hehe...Mine var i hvert fall lettlagde, selv om det tok pittelitt tid å smøre deigen ut på et bakebrett. Karbohydratinnholdet er også svært lavt på disse. Bryr meg ikke så mye om det jeg da, men de er proteinrike og viktigst av alt: gode! Jeg brukte mandelmel, men har ikke prøvd kokos. Anbefaler VIRKELIG magerost naturell på de (så og si bare proteiner - per 100 g er det 19 g proteiner, 6 gram fett og 0 karbohydrater), sammen med (masse) sukrin og f.eks litt kanel så blir det lefser! Nam, nam! Du kan jo sikkert også bruke smør siden du er på lavkarbo! Jeg har bare dilla på den smøreosten :wub:

Jeg har sett Kristine lage de ofte ja, men ikke testet det ut selv. Kanskje jeg skal gjøre det ja! Sjekke etterpå om jeg har ingrediense, så får jeg ta meg en bakedag i morgen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at jeg bor på landet hvor de nesten ikke har noen verdens ting! Blandt anne disse lompene.. Kanskje jeg kan legge ut adressen min med ønskeliste med slike "eksotiske" ting vi ikke har her?! :whistling:

Men du beveger deg kanskje utenfor innimellom? Lompene kan gjerne fryses ned og tines lett opp i microen eller bare på kjøkkenbenken :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også.. Skjønner ikke bææra, men sikkert gøy! :blush:

Hemmelig nisse?

Det er gjort på mange forskjellige måter. Noen leverer inn gavene til en hovedperson, som så sørger for å fordele dem. Jeg har hatt det en gang på jobb, da fikk vi utdelt hver vår person, som vi skulle gi gave til, men den personen visste ikke hvem h*n fikk gaven fra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...