Gå til innhold

Hvorfor ødelegger utholdenhetstrening for styrketrening?


Marie

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at det ikke anbefales og løpe og bedrive annen hard kondisjonstrening, men heller gå lange turer osv. hvis man ønsker å øke i muskelvekst og styrke. Det jeg ikke helt forstår helt er hvorfor? Altså, jeg skjønner at man ikke kan bygge muskler på stort energiunderskudd, men hva hvis man løper og spiser litt ekstra sånn at man ikke går i underskudd? Jeg kan nemlig fint komme meg opp om morgenen og løpe en time, men jeg synes det er altfor vanskelig å motivere meg til å GÅ en time.... Grunnen til det er at løping gir meg en slags rus og ett kick, mens gange bare er sykelig kjedelig.

Det jeg altså lurer på er om det er mulig å få i pose og sekk? Kan jeg løpe, trene styrke OG spise litt ekstra, og samtidig nå det målet jeg har inntrykk av at de fleste her er ute etter: økt muskelmasse, mindre fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt forklart så forteller du kroppen å bli mer utholdende når du løper mens du forteller den å bli sterkere når du trener styrke. Dette er to litt motstridene signaler og når kroppen mottar begge signalene samtidig får du ikke optimal framgang i noen av delene.

Vil du ha detaljene så finner du de her:

http://fitnessbloggen.no/styrke-og-kondisjonstrening-gir-motstridende-effekt/

Anbefaler også å lese et blogg innlegg Børge Fagerli nettopp hadde om dette:

http://myrevolution.no/blade/2011/11/03/your-body-is-listening-what-are-you-telling-it/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode linker. Den linken til Børge Fagerli var veldig informativ, og deprimerende for mitt vedkommende. Ble linket videre til denne: http://myrevolution.no/s/burde-kvinner-l%C3%B8pe/, og må vel bare innse at: NEI, jeg kan ikke få i pose og sekk, så da må jeg vel rett og slett bare finne ut hva jeg ønsker å prioritere. Den deilige følelsen av en lang løpetur?, eller den deilige følelsen av å se musklene vokser og opplevelsen av å bli sterkere for hver uke (Hittil har jo de to tingene latt seg kombinere, fordi jeg er så ny på begge deler, men må nok trappe ned på en av delene etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal slutte med løpingen. Fra et helhetlig helseperspektiv er det glimrende trening, og dessuten en effektiv fettforbrenner. Å trene både styrke og kondisjon lar seg fint kombinere, og er en del av det å utvikle en atletisk kropp. I den grad den ene treningsformen innvirker negativt på den andre er dette kun minimalt med mindre du trener til maraton og VM i styrkeløft samtidig. Du bør selvfølgelig passe på at du ikke legger tunge beinøkter og bakkeintervaller til samme dag, men slikt gjør du som regel bare en gang og lærer av det. :eek:

Om du vil se de alvorlige konsekvensene av å kombinere styrke- og kondisjontrening kan du ta en titt på Ako Rahim. Typisk eksempel på hvor galt det kan gå... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig meg Mr. M over her! For vanlige "mosjonister" som har som mål å være i god form og samtidig ha en fin og litt muskuløs kropp, men ikke trener til en eller annen konkurranse innen de ene eller det andre, er en kombinasjon av løping og styrketrening bare bra :)

Det er heller det at man ikke kun skal løpe og ikke trene styrke, en feil veldig mange spesielt jenter gjør når de slanker seg, for da ser ikke kroppen noen grunn til å ta vare på musklene, og de forsvinner i noen tilfeller istedenfor fettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle av egen erfaring at det fint går an å kombinere utholdenhets- og styrketrening. Over tre måneder i vår løp jeg 10 km/60 minutter på morgenen tre ganger i uken kombinert med styrketrening på overkropp to av dagene. I tillegg ble det spinning to ganger i uken, og en styrkeøkt på hele kroppen. Gikk jevnt ned i vekt, men økte i styrke i løpet av denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, godt å høre!:) Greia er forsåvidt jeg VIL løpe maraton. Ikke nødvendigvis på verdens korteste tid,men likevel, det er noe jeg ønsker å gjennomføre, så jeg kommer til å trene til det. Det jeg gjør nå er at jeg trener styrke og kondisjon annehver dag med en hviledag i uken.

Noen som har noen gode løpeprogrammer å følge frem mot halvmaraton? Jeg har god tid, da løpet jeg ønsker å delta i ikke er før i september neste år. Har funnet flere løpeprogrammer på nett, men har ingen formening om hvilket som er best å følge... Tenkte kanskje på noe sånn som dette? http://iform.nu/treningsplanlegger/halvmaratonskolen-niva-2 , eller er det noen som har noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, godt å høre!:) Greia er forsåvidt jeg VIL løpe maraton. Ikke nødvendigvis på verdens korteste tid,men likevel, det er noe jeg ønsker å gjennomføre, så jeg kommer til å trene til det. Det jeg gjør nå er at jeg trener styrke og kondisjon annehver dag med en hviledag i uken.

Noen som har noen gode løpeprogrammer å følge frem mot halvmaraton? Jeg har god tid, da løpet jeg ønsker å delta i ikke er før i september neste år. Har funnet flere løpeprogrammer på nett, men har ingen formening om hvilket som er best å følge... Tenkte kanskje på noe sånn som dette? http://iform.nu/treningsplanlegger/halvmaratonskolen-niva-2 , eller er det noen som har noen bedre forslag?

Hvis du skal løpe marathon er ddet veldig lurt/nødvendig å trene styrke ved siden av, så det høres ut som du har en bra kombi der :) men pass på at du får restituert bena dine når du løper såpass mye i tillegg til styrketrening. Programmet du viser til fra iform er veldig standard, og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal løpe marathon er ddet veldig lurt/nødvendig å trene styrke ved siden av, så det høres ut som du har en bra kombi der :) men pass på at du får restituert bena dine når du løper såpass mye i tillegg til styrketrening. Programmet du viser til fra iform er veldig standard, og greit :)

Så bra! Da tenker jeg at jeg bare kjører på fra neste uke:) Har du løpt halvmarathon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, godt å høre!:) Greia er forsåvidt jeg VIL løpe maraton. Ikke nødvendigvis på verdens korteste tid,men likevel, det er noe jeg ønsker å gjennomføre, så jeg kommer til å trene til det. Det jeg gjør nå er at jeg trener styrke og kondisjon annehver dag med en hviledag i uken.

Noen som har noen gode løpeprogrammer å følge frem mot halvmaraton? Jeg har god tid, da løpet jeg ønsker å delta i ikke er før i september neste år. Har funnet flere løpeprogrammer på nett, men har ingen formening om hvilket som er best å følge... Tenkte kanskje på noe sånn som dette? http://iform.nu/treningsplanlegger/halvmaratonskolen-niva-2 , eller er det noen som har noen bedre forslag?

Tøft! Jeg synes programmet du har funnet frem til ser bra ut. Hovedpoenget er vel å finne frem til en fornuftig fordeling mellom økter med høy intensitet 85% + av max HF og økter på rundt 60-75 % av max HF, der hoveddelen av løpingen bør være i sistnevnte sone. I tillegg så bør det selvfølgelig legges opp til en jevn progresjon. Løplabbet har også noen programmer som muligens kan være interessante:http://loplabbet.no/treningsprogrammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har veldig lyst! vurderer å melde meg på et til våren, kanskje.. :Dhar derfor sett mye på forskjellige programmer :p

Kult! Det synes jeg du skal:thumbsup: Ser at du er bosatt i København. Sikkert stas å delta på Nykredit Copenhagen Marathon! :) Jeg bor på Nord-jylland og tenkte å delta på fjordmarathon i Aalborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Det synes jeg du skal:thumbsup: Ser at du er bosatt i København. Sikkert stas å delta på Nykredit Copenhagen Marathon! :) Jeg bor på Nord-jylland og tenkte å delta på fjordmarathon i Aalborg.

Ah, ja det vil jeg gjerne, men jeg har en ganske problematisk rygg fortiden, så tror maraton må vente til 2013 kanskje.. :/

Kult :thumbsup: det må du gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøft! Jeg synes programmet du har funnet frem til ser bra ut. Hovedpoenget er vel å finne frem til en fornuftig fordeling mellom økter med høy intensitet 85% + av max HF og økter på rundt 60-75 % av max HF, der hoveddelen av løpingen bør være i sistnevnte sone. I tillegg så bør det selvfølgelig legges opp til en jevn progresjon. Løplabbet har også noen programmer som muligens kan være interessante:http://loplabbet.no/treningsprogrammer

Takk for gode tips om løpeprogrammer!:) I dag løper jeg ca. 2 langkjøringer i uken på 60 min. hvor jeg ligger på mellom 60-75 % av makspuls, og ca 2 økter med intervalltrening hvor jeg presser meg opp til 85 %, men kun i veldig korte drag. Jeg kjører som regel 1 minutt spurt og ett minutt moderat tempo i totalt 20 minutter ( da nærmer jeg meg ikke 85 % i makspuls før de siste 5 dragene). Synes ikke helt jeg klarer 4x4 ennå, da jeg ikke klarer å holde intensiteten så høy i fire minutter av gangen, men det kommer seg vel etterhvert.. Intervallene løper jeg på mølle, mens langkjøringene tar jeg ute. Problemet er at jeg ikke aner hvor langt jeg faktisk løper ute, så det er litt vanskelig å måle progresjon på distanse. Ruten min er liksom litt sånn: løp to runder i alle parkene i byen type, og jeg aner ikke hvor mange km det er snakk om. Pulsklokken med GPS er litt utenfor min pricerange for å si det sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Problemet er at jeg ikke aner hvor langt jeg faktisk løper ute, så det er litt vanskelig å måle progresjon på distanse. Ruten min er liksom litt sånn: løp to runder i alle parkene i byen type, og jeg aner ikke hvor mange km det er snakk om. Pulsklokken med GPS er litt utenfor min pricerange for å si det sånn:)

http://iform.dk/ruteplanner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fullt mulig å få i pose og sekk. Det er ikke slik at om du løper litt kan du bare glemme å bygge muskler.

Som det sikkert står i noen av linkene du fikk over her aktiverer lavintensitets trening over tid prosesser som de-aktiverer prosesser som har med muskelvekst å gjøre, eller, for å være mer nøyaktig : Hemmer proteinsyntesen DERSOM den er intensiv og utmattende nok. Det skjer over et kontinuum der, la oss si rolig gange ikke har noen effekt, mens totalt utmattende løping hemmer de anabole prosessene, logisk nok, siden du tømmer cellene for energi.

For å si det veldig, veldig enkelt, la oss se for oss 3 forskjellige situasjoner:

1: 60 minutters styrketrening fulgt av 60 minutters løping til kollaps

2: 60 minutters løping om morgenen, 60 minutters styrketrening på ettermiddagen

3: 60 minutters styrketrening på morgenen, 60 minuttes løping på kvelden

1: Stimulerer til økt proteinsyntese gjennom styrketrening, hemmer den ved å tømme musklene for energi etter økten

2: Tømmer musklene noe for energi, fyller på eller ikke, og stimulerer til muskelvekst gjennom styrketreningen

3: Stimulerer til muskelvekst gjennom styrketreningen, gir mulighet for påfyll før musklene belastes igjen

Det er ikke optimalt eller lett å ha maksimal fremgang både på styrke og utholdenhet samtidig, men det er fullt mulig å ha svært god progresjon på begge deler, de bare begrenser hverandre litt.

Du kan nok dog fint løpe en hel del uten at det ødelegger for at du får en flott, muskuløs kropp.

Vil anbefale sprint, helst i bakke, med gange mellom seriene, og etterpå slik at du får endorfin-skuddet ditt, din oksygenjunkie. Om du liker å løpe, kos deg med det, men det er litt for energi-effektivt til å være bra for kropps-komposisjon. Er alternativet løping eller ingenting er løping klart bedre.

Tusen takk for god forklaring Asle! Hvis jeg har forsått deg rett, så anbefaler du styrke på morgenen og løpe på kvelden? Det var da det alternativet jeg likte dårligst:( Endorfinrusen er sterkest om morningen. Men i dag så trener jeg aldri to ganger på en dag. Løping en dag, styrke den neste osv. Er vel ok det også, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips om løpeprogrammer!:) I dag løper jeg ca. 2 langkjøringer i uken på 60 min. hvor jeg ligger på mellom 60-75 % av makspuls, og ca 2 økter med intervalltrening hvor jeg presser meg opp til 85 %, men kun i veldig korte drag. Jeg kjører som regel 1 minutt spurt og ett minutt moderat tempo i totalt 20 minutter ( da nærmer jeg meg ikke 85 % i makspuls før de siste 5 dragene). Synes ikke helt jeg klarer 4x4 ennå, da jeg ikke klarer å holde intensiteten så høy i fire minutter av gangen, men det kommer seg vel etterhvert.. Intervallene løper jeg på mølle, mens langkjøringene tar jeg ute. Problemet er at jeg ikke aner hvor langt jeg faktisk løper ute, så det er litt vanskelig å måle progresjon på distanse. Ruten min er liksom litt sånn: løp to runder i alle parkene i byen type, og jeg aner ikke hvor mange km det er snakk om. Pulsklokken med GPS er litt utenfor min pricerange for å si det sånn:)

Du bør lese denne artikkelen angående 4x4. Det er professor Hoff himself som skriver. Slike intervaller er en bra måte å øke hjertets slagvolum, som er den viktigste faktoren for å øke utholdenheten. Husk at du må varme opp rimelig greit for å kunne gjennomføre intervallene med rett intensitet. Med tiden så kommer det seg helt sikkert. :) Kanskje en økt med 4x4 og en økt med fartslek eller måltempo kan komplementere langkjøringene dine?

MinaCN har vel et bra tips når det gjelder avstander. Selv har jeg brukt en Garmin-klokke med GPS (funker ikke nå :(), og det er helt klart et nyttig verktøy. Men det går helt fint uten også!

Så bør du ikke tenke så mye på å "optimalisere" diverse detaljer rundt treningen din. Spis nok, sov nok og lytt til kroppen. Så bør du heller gratulere deg selv med at du faktisk både løper og løfter vekter, og at du har et konkret mål med treningen din! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese denne artikkelen angående 4x4. Det er professor Hoff himself som skriver. Slike intervaller er en bra måte å øke hjertets slagvolum, som er den viktigste faktoren for å øke utholdenheten. Husk at du må varme opp rimelig greit for å kunne gjennomføre intervallene med rett intensitet. Med tiden så kommer det seg helt sikkert. :) Kanskje en økt med 4x4 og en økt med fartslek eller måltempo kan komplementere langkjøringene dine?

MinaCN har vel et bra tips når det gjelder avstander. Selv har jeg brukt en Garmin-klokke med GPS (funker ikke nå :(), og det er helt klart et nyttig verktøy. Men det går helt fint uten også!

Så bør du ikke tenke så mye på å "optimalisere" diverse detaljer rundt treningen din. Spis nok, sov nok og lytt til kroppen. Så bør du heller gratulere deg selv med at du faktisk både løper og løfter vekter, og at du har et konkret mål med treningen din! :D

Supre tips! Det blir skikkelig gøy å komme igang med målrettet trening mot marathon altså! Er så mye morsommere å trene når man har ett mål. Gratulere meg selv skal jeg gjøre etter jeg har fullført de 21 km med min muskuløse, atletiske kropp, hehe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...