Gå til innhold

Prowler /Slede


Anbefalte innlegg

SATS Sjølyst har fått en oppgradering i høst, og jeg så med glede at det stod en prowler der i dag. De har laget en innendørs sprintbane på ca 30 meter tenker jeg, og her kan man trekke eller dytte sleden/ prowleren.

Jeg har sett at dette skal være superbra trening, og det har også blitt skrevet at dette skal være den absolutt beste treningen for hele kroppen.

Men, hvordan trener man med en slik en?

  • Er det som oppvarming?
  • Er det intervall?
  • Hvor lenge og hvor tungt skal man gjøre dette?
  • Skal jeg skyve den ene veien og dra den andre (på banen som er 30 meter)

Jeg vil gjerne fortsette med mitt vanlige treningsprogram men innlemme prowler om det passer. Skal det være i stedet for noen andre øvelser i så fall?

Fitnessbloggen, hjelp en stakkar i nød, P®owler to the People! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yeah! Gleder og gruer meg samtidig. Så med min to-splitt som tar fridag onsdager, så kan jeg kanskje legge inn intervall-helvetet der da? Tøff i trynet nå, men jeg aner jo ikke hva jeg går til...

Jepp, en dag med knebøy etc og en dag med prowler intervaller?

Forresten Prowler øvelser er kjempebra for baksidelår. Om bare treningstudioet jeg trener på hadde sånt :'(

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan brukes på mange måter. Du kan bruke det til å sprenge barrierer og lære deg å presse deg selv maksimalt eller så kan du bruke det som et tillegg i din trening. Jeg bruker dette veldig mye som en ekstra øvelse for et større treningsvolum på enkelte muskelgrupper etter vanlig styrketrening. F.eks kjører jeg slededag for øvre rygg etter ordinær ryggtrening.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Husk at steder/prowler er sterkt påvirket av underlag. Jeg kjører på kunstgress som gir god motstand og jevn friksjon. Ser for meg at sprintbane må skape litt lugging?

ser at jeg skrev slededag, jeg mente slededrag (ipad retting). Jeg har stort sett hentet min inspirasjon fra Christian Thibaudeau fra tnation. Med tanke på at dette er øvelser som foregår uten eksentrisk fase så kan man gjør endel arbeid uten å påvirke restitusjonstiden i like stor grad som tilsvarende øvelser med både konsentrisk og eksentrisk fase. Jeg tror derfor at dette er fint å legge etter vanlig styrketrening. Jeg tror ikke det bør erstatte den vanlige styrketreningen. F.eks kjører jeg kanskje slededrag 3-4 sett med strake armer og 3-4 sett med roing etter vanlige ryggøvelser.

Noen mener dette er ypperlig å kjøre mellom økter også for å redusere restitusjonstid eller øke treningsfekvens. F,eks ved å kjøre lett prowler dagen etter tung beintrening.

Du kan sikkert kline på masse vekt å kjøre knalltungt en periode, men jeg er usikker på hvordan det vil virke i det lange løp.

Hvordan du legger opp øktene er mer påvirket av hva du ønsker å oppnå. Jeg vet at det fins noen som kjører 4x4 min intervall med prowler isteden for mølle f.eks. Man kan legge opp til hurtighetstrening, utholdenhetstrening, trening for maksimal metabolsk stress osv.

Søk litt på elitefts og tnation så finner du mye forskjellig info.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvordan kjører du da slededagen? Kjempetungt og såvidt skubbende bortover? Eller passe tungt og mange "drag". Dytter du eller har du den på deg som en pulk? Og hvor lenge varer en slik dag? 30 min?

Er det andre ting man bør tenke på, bøye i knærne og sånn?

ja til alt. Du har uendelig muligheter med en prowler, er et treningssenter i seg selv

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SATS Sjølyst har fått en oppgradering i høst, og jeg så med glede at det stod en prowler der i dag. De har laget en innendørs sprintbane på ca 30 meter tenker jeg, og her kan man trekke eller dytte sleden/ prowleren.

Jeg har sett at dette skal være superbra trening, og det har også blitt skrevet at dette skal være den absolutt beste treningen for hele kroppen.

Men, hvordan trener man med en slik en?

  • Er det som oppvarming?
  • Er det intervall?
  • Hvor lenge og hvor tungt skal man gjøre dette?
  • Skal jeg skyve den ene veien og dra den andre (på banen som er 30 meter)

Jeg vil gjerne fortsette med mitt vanlige treningsprogram men innlemme prowler om det passer. Skal det være i stedet for noen andre øvelser i så fall?

Fitnessbloggen, hjelp en stakkar i nød, P®owler to the People! :)

Jeg har kjørt prowler og slede (med vekter) sammen med overkroppsøkten. Prowler ene veien og slede den andre veien, totalt 10 runder mellom speedbenksettene. Utrolig bra trening og du kan si at pulsslagene øker og svetten renner....:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...