Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

Satt med nøyaktig samme tanke etter jeg leste den for noen år siden. DaVinci-koden var bra, også blir de bare dårligere og dårligere etter det.

Enig, serien er definitivt på vei nedover.

Selv likte jeg angels and demons mest, med den tallkodeboka på andre plass. Davinci var ikke min greie, og inferno falt helt igjennom på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, serien er definitivt på vei nedover.

Selv likte jeg angels and demons mest, med den tallkodeboka på andre plass. Davinci var ikke min greie, og inferno falt helt igjennom på slutten.

Den beste boken i kategorien er og blir Madonna-Gåten :D

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1931848

http://www.cappelendamm.no/Vedlegg/Madonna.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg bumper tråden, for jeg lurer på om noen kan anbefale en bok til meg. Jeg er veldig glad i å lese, men dårlig til å finne bøker.

Min favorittsjanger kan vel sies å være drama, gjerne familiedrama der du følger mange personer (eller bare én, ekke så farlig), gjerne historisk, helst ikke fantasy. Sidetall ingen hindring, jeg liker tjukke bøker, kan godt være skrevet på norsk eller engelsk (sånn at jeg kan lese på originalspråk, men ingen krav altså)

Så langt i sommer har jeg lest Jane Eyre ( Charlotte Brontë), The Bell Jar (Sylvia Plath) A Suitable Boy (Vikram Seth)

I bokhylla mi finnes bl.a. Austen, Tolkien, Kjell Westö, John Irving, GRRM, Ken Follett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bumper tråden, for jeg lurer på om noen kan anbefale en bok til meg. Jeg er veldig glad i å lese, men dårlig til å finne bøker.

Min favorittsjanger kan vel sies å være drama, gjerne familiedrama der du følger mange personer (eller bare én, ekke så farlig), gjerne historisk, helst ikke fantasy. Sidetall ingen hindring, jeg liker tjukke bøker, kan godt være skrevet på norsk eller engelsk (sånn at jeg kan lese på originalspråk, men ingen krav altså)

Så langt i sommer har jeg lest Jane Eyre ( Charlotte Brontë), The Bell Jar (Sylvia Plath) A Suitable Boy (Vikram Seth)

I bokhylla mi finnes bl.a. Austen, Tolkien, Kjell Westö, John Irving, GRRM, Ken Follett...

Da anbefaler jeg Geek Love. Den kan lett falle inn under sær type familiedrama:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/den-store-lesetråden.12840/page-4#post-1039541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortuity.

Jeg bumper tråden, for jeg lurer på om noen kan anbefale en bok til meg. Jeg er veldig glad i å lese, men dårlig til å finne bøker.

Min favorittsjanger kan vel sies å være drama, gjerne familiedrama der du følger mange personer (eller bare én, ekke så farlig), gjerne historisk, helst ikke fantasy. Sidetall ingen hindring, jeg liker tjukke bøker, kan godt være skrevet på norsk eller engelsk (sånn at jeg kan lese på originalspråk, men ingen krav altså)

Jeg anbefaler deg å ta turen over til vår nabo i nord, Russland, og sjekke ut både Dostojevskij og Tolstoj. "The Brothers Karamazov", "The Possessed" og "The Idiot" av D. samt "War and Peace", "Anna Karenina" og "Resurrection" av T. er mine favoritter. Jeg har så vidt begynt å leke med det russiske språket for å én dag kunne lese disse på originalspråket, men frem til det er det de engelske variantene det går i - og de 'banker' de norske.

Ellers så blir jeg aldri skuffet over Dickens eller Vonnegut (sci-fi-pregede tekster (short stories), men en herlig balanse av ironisk humor og samfunnskritikk). Og "The Great Gatsby" av Fitzgerald slår jo heller ikke feil.

Av nyere forfattere så er britiske Hanif Kureishi en ny yndling; "The Buddha of Suburbia" byr på et fantastisk fascinerende familiedrama, og det samme går for "My Son the Fanatic" (short story).

Nå rabler jeg. Men, ja.. Mange flotte bøker der ute som bare venter på å bli lest. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bumper tråden, for jeg lurer på om noen kan anbefale en bok til meg. Jeg er veldig glad i å lese, men dårlig til å finne bøker.

Min favorittsjanger kan vel sies å være drama, gjerne familiedrama der du følger mange personer (eller bare én, ekke så farlig), gjerne historisk, helst ikke fantasy. Sidetall ingen hindring, jeg liker tjukke bøker, kan godt være skrevet på norsk eller engelsk (sånn at jeg kan lese på originalspråk, men ingen krav altså)

Så langt i sommer har jeg lest Jane Eyre ( Charlotte Brontë), The Bell Jar (Sylvia Plath) A Suitable Boy (Vikram Seth)

I bokhylla mi finnes bl.a. Austen, Tolkien, Kjell Westö, John Irving, GRRM, Ken Follett...

Kate Morton-bøkene? Jeg synes de har et visst Jane Austen-preg over seg. Ofte mange historier fra ulike tidsepoker flettet sammen, så bøkene blir ganske omfattende, men er fortsatt lettleste.

Skulle du prøve deg på Fortuity.s forslag over, og du liker Anna Karenina, vil jeg anbefale å lese Sigrid Lavransdatter også. Ganske morsomt for sammenlikningens skyld, utrolig mange likheter.

Amalie Skram skriver en del familiedrama, kan hvert fall anbefale Constance Ring (eller "konstant i ring", som læreren vår kalte den", av grunner man kan lese seg til ;)) Er du keen på familiedrama av typen klassikere, slår vel neppe noen Ibsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å ta turen over til vår nabo i nord, Russland, og sjekke ut både Dostojevskij og Tolstoj. "The Brothers Karamazov", "The Possessed" og "The Idiot" av D. samt "War and Peace", "Anna Karenina" og "Resurrection" av T. er mine favoritter. Jeg har så vidt begynt å leke med det russiske språket for å én dag kunne lese disse på originalspråket, men frem til det er det de engelske variantene det går i - og de 'banker' de norske.

Ellers så blir jeg aldri skuffet over Dickens eller Vonnegut (sci-fi-pregede tekster (short stories), men en herlig balanse av ironisk humor og samfunnskritikk). Og "The Great Gatsby" av Fitzgerald slår jo heller ikke feil.

Av nyere forfattere så er britiske Hanif Kureishi en ny yndling; "The Buddha of Suburbia" byr på et fantastisk fascinerende familiedrama, og det samme går for "My Son the Fanatic" (short story).

Nå rabler jeg. Men, ja.. Mange flotte bøker der ute som bare venter på å bli lest. :happy:

Tusen takk for alle forslagene! Har vært nølende med de store russerne, er redd for at det skal være tungt, men jeg må vel bare hoppe i det. :) Det ser ut som en del jeg kan like her.

Kate Morton-bøkene? Jeg synes de har et visst Jane Austen-preg over seg. Ofte mange historier fra ulike tidsepoker flettet sammen, så bøkene blir ganske omfattende, men er fortsatt lettleste.

Skulle du prøve deg på Fortuity.s forslag over, og du liker Anna Karenina, vil jeg anbefale å lese Sigrid Lavransdatter også. Ganske morsomt for sammenlikningens skyld, utrolig mange likheter.

Amalie Skram skriver en del familiedrama, kan hvert fall anbefale Constance Ring (eller "konstant i ring", som læreren vår kalte den", av grunner man kan lese seg til ;)) Er du keen på familiedrama av typen klassikere, slår vel neppe noen Ibsen...

Takk skal du ha. De norske klassikerne er vel verdt å lese de og! Har ikke vært borti siden videregående (og det er år og dag siden) Kristin Lavransdatter er nok i min gate, tror jeg, rart jeg ikke har lest den allerede. :p Da må jeg vel tenke på Anna Karenina også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. De norske klassikerne er vel verdt å lese de og! Har ikke vært borti siden videregående (og det er år og dag siden) Kristin Lavransdatter er nok i min gate, tror jeg, rart jeg ikke har lest den allerede. :p Da må jeg vel tenke på Anna Karenina også!

Begynner du med Kristin, blir Anna en relativt myk overgang til russerne hvert fall. Dessuten er det en god del ytre handling i denne, kontra f eks Dostojevski's "Forbrytelse og straff, hvor mye skjer inne i hodet på hovedpersonen. Han kan være litt tung å følge iblant. Det kan jo ha noe med at det er forskjellige forfattere, selvsagt. ;)

Dessuten er historien om Kitty og Levin (i AK altså) helt skjønn :love:

Elsket første bok i Kristin Lavransdatter, andre bok er litt mer en transportetappe, siste er en fin avslutning. Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

KRIM;

*elskede Poona av Fossum

*det henger en engel alene i skogen. Gabriel Mørk

*Carmine street. håkan nesser

*andres nød; vanMcDermid

*Ved elven. John Hart

*Mørkemannen. Unni lindell

*alt av:

- Michael Connelly

- Nesbø

-Jan Erik Fjell

- Jørn Lier Horst

ANDRE ROMANER

- den trettende fortellingen

-tusen strålende soler

-bokselgeren i Kabul

-skriften i min panne

-Over de kinesiske hav: Heivoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet over at noen anbefalte davincikoden. Får sitere Stephen Fry på den.

"It's complete loose stool water. It's arse gravy of the worst kind"

I og med at han som homofil er ekspert på arse gravy, så har jeg høy respekt for vurderingen hans her. Fry vet hva han snakker om. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...