Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg leser nesten aldri skjønnlitteratur, for jeg blir alltid så skuffet over de. Foretrekker journalistiske og populærvitenskapelige bøker. Noen favoritter (i tilfeldig rekkefølge)

A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson

The Psychopath Test; A Journey Through the Madness Industry - Ron Jonson

Zero Degrees of Empathy - Simon Baron-Cohen

Nothing to Envy; Ordinary Lives in North Korea - Barbara Demick

The Essential Difference; Males, Females and the Extreme Male Brain - Simon Baron-Cohen

De to første anbefales på det sterkeste! Ellers er Information is Beautiful av David McCandless en brilliant coffee table-bok (mest illustrasjoner, lite tekst: Information Is Beautiful | Hello )

Kommer ikke på noen flere akkurat nå... Kan informere om at Freakonomics er noe av det dårligste jeg har lest på lenge :p Ellers står følgende på lista over hva jeg skal lese bare jeg får tid:

The Men Who Stare at Goats - Ron Jonson

The Blank Slate - Steven Pinker

Edit: Information Is Beautiful | Books Everyone Should Read

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nesten aldri skjønnlitteratur, for jeg blir alltid så skuffet over de. Foretrekker journalistiske og populærvitenskapelige bøker. Noen favoritter (i tilfeldig rekkefølge)

A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson

The Psychopath Test; A Journey Through the Madness Industry - Ron Jonson

Zero Degrees of Empathy - Simon Baron-Cohen

Nothing to Envy; Ordinary Lives in North Korea - Barbara Demick

The Essential Difference; Males, Females and the Extreme Male Brain - Simon Baron-Cohen

De to første anbefales på det sterkeste! Ellers er Information is Beautiful av David McCandless en brilliant coffee table-bok (mest illustrasjoner, lite tekst: Information Is Beautiful | Hello )

Kommer ikke på noen flere akkurat nå... Kan informere om at Freakonomics er noe av det dårligste jeg har lest på lenge :p Ellers står følgende på lista over hva jeg skal lese bare jeg får tid:

The Men Who Stare at Goats - Ron Jonson

The Blank Slate - Steven Pinker

Kult!

Digget A Short History of Nearly Everything selv. Du burde sjekke ut Guns, Germs and Steel om du ikke allerede har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

Digget A Short History of Nearly Everything selv. Du burde sjekke ut Guns, Germs and Steel om du ikke allerede har :)

Den står faktisk i bokhylla! Men foreløpig urørt dessverre :( Men takk for anbefalingen! Jeg har en tendens til å kjøpe inn altfor mye bøker og aldri få lest dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 10 måneder senere...

Tror jeg liker denne tråden best av alle her inne, den må ikke dø!

Elsker lukten av bøker. Det å åpne en helt ny bok og kjenne lukten av papir og trykksverte, og vite at om et ørlite øyeblikk befinner du deg i en helt annen verden, det er magisk! :love:

Det er umulig for meg å liste opp alt jeg leser i løpet av et år, da det blir en god del. Jeg leser en del kiosklitteratur, men det er slikt jeg gjør når jeg bare må koble ut og slippe å tenke.

Fantasy-nerd. Det er meg, i følge min bedre halvdel ;) Harry Potter er et must i bokhylla, og alle bøkene er lest flere ganger, både på norsk og engelsk :p

En av mine yndlingsbøker er "Historien om Edgar Sawtelle" av David Wrobelwski. Den treffer meg på et ømt punkt, tror jeg.

Men min favorittforfatter tror jeg må være C. S. Lewis. Jeg rett og slett elsker måten han beskriver ting på. Og Narnia- vel, jeg tror på Narnia :p (hm.. Mulig jeg er en slags nerd allikevel). Filmene kan ikke sammenlignes med bøkene på en flekk- selv om Ripipip er kul i filmene ;)

Når jeg ikke får utløp for fantasiene mine i bøker skriver jeg historier selv. Kanskje en av dem en gang blir en bok, men foreløpig er de forbeholdt meg, og evt jentene mine :)

Jeg er forresten også glad i forfattere som Jo Nesbø, Henning Mankell og Unni Lindell. Og sikkert mange flere jeg ikke kommer på her og nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg liker denne tråden best av alle her inne, den må ikke dø!

Elsker lukten av bøker. Det å åpne en helt ny bok og kjenne lukten av papir og trykksverte, og vite at om et ørlite øyeblikk befinner du deg i en helt annen verden, det er magisk! :love:

Det er umulig for meg å liste opp alt jeg leser i løpet av et år, da det blir en god del. Jeg leser en del kiosklitteratur, men det er slikt jeg gjør når jeg bare må koble ut og slippe å tenke.

Fantasy-nerd. Det er meg, i følge min bedre halvdel ;) Harry Potter er et must i bokhylla, og alle bøkene er lest flere ganger, både på norsk og engelsk :p

En av mine yndlingsbøker er "Historien om Edgar Sawtelle" av David Wrobelwski. Den treffer meg på et ømt punkt, tror jeg.

Men min favorittforfatter tror jeg må være C. S. Lewis. Jeg rett og slett elsker måten han beskriver ting på. Og Narnia- vel, jeg tror på Narnia :p (hm.. Mulig jeg er en slags nerd allikevel). Filmene kan ikke sammenlignes med bøkene på en flekk- selv om Ripipip er kul i filmene ;)

Når jeg ikke får utløp for fantasiene mine i bøker skriver jeg historier selv. Kanskje en av dem en gang blir en bok, men foreløpig er de forbeholdt meg, og evt jentene mine :)

Jeg er forresten også glad i forfattere som Jo Nesbø, Henning Mankell og Unni Lindell. Og sikkert mange flere jeg ikke kommer på her og nå..

+1 :D

Hvis det er en bok som virkelig burde lese av ALLE er det The Fault in Our Stars av John Green! Det er en sånn bok som forandrer alt! Og du mååå lese den før du ser filmen, som forresten kommer ut i juni. Den bare setter alt i bevegelse, i alle fall mine tårekanaler. Ja, jeg grein. Av en bok. Lover den er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 :D

Hvis det er en bok som virkelig burde lese av ALLE er det The Fault in Our Stars av John Green! Det er en sånn bok som forandrer alt! Og du mååå lese den før du ser filmen, som forresten kommer ut i juni. Den bare setter alt i bevegelse, i alle fall mine tårekanaler. Ja, jeg grein. Av en bok. Lover den er bra!

Må undersøke om biblioteket har den ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å bruke lang tid på en bok, helst ikke mer enn tre dager. Derfor har det blitt veldig lite lesing de siste årene. Jeg prøvde å lære meg til at man kunne bruke litt lenger tid på å komme seg fra perm til perm, men måtte bytte taktikk og heller gå for korte og/eller lettleste bøker. Bøkene til Arto Paasilinna, for eksempel. Passe mørkt, passe lett, passe morsomt. Den elskelige giftblandersken var akkurat for kort for Bergensbanen, men jeg koste meg lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid en tendens til å glemme hva jeg har lest når jeg blir spurt på denne måten, men jeg har lest vanvittig mye og jeg elsker å lese!

Blant mine personlige favoritter, selv om det ikke kan kalles høyverdig litteratur, har man serier slik som Harry Potter, Sagaen om Isfolket, The Hunger Games, Skammarserien, Heksemesteren, Sagnet om Lysets Rike, De Svarte Ridderne, bøkene til Kate Morton osv. Av litt mer anerkjente forfattere digger jeg The World According to Garp, The Hotel New Hampshire, A Prayer for Owen Meany, Last Night in Twisted River (alle av John Irving), Sofies Verden (Jostein Gaarder), Norwegian Wood (Murakami), The Children's Book (A. S. Byatt), The Great Gatsby (F. S. Fitzgerald), Cather in the Rye (J. D. Salinger) og, ja, mange flere!

Det jeg har lest i år er:

Charles Dickens - Great Expectations

Jane Austen - Emma

Virginia Wolf - Mrs. Dalloway

Margaret Attwood - Surfacing

Erica Jong - Fear of Flying

Alice Walker - The Color Purple

Richard Powers - The Time of Our Singing

Chuck Palahniuk - Fight Club

Don DeLillo - White Noise

(alle disse bøkene har vært på ulike pensum, hvor fantastisk er det ikke å lese slik litteratur som en del av graden sin?)

og:

Don DeLillo - The Body Artist

Siri Hustvedt - The Summer Without Men

Suzanne Collins - The Hunger Games Trilogy

Kate Morton - The House at Riverton

Kate Morton - The Forgotten Garden

Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray

Alice Munro - The View from Castle Rock

Akkurat nå leser jeg:

Katherine Mansfield - The Distant Hours

Etter det skal jeg lese:

J. K. Rowling - The Casual Vacancy

Yay, bøker! :D

Hmm, denne kan vel bygges på nå:

J.K. Rowling - The Casual Vacancy ble lest, tommel opp!

Moshin Hamid - The Reluctant Fundamentalist

John Green - The Fault in Our Stars

Samanta Shannon - The Bone Season

George R.R. Martin - alle bøkene i serien Game of Thrones (dette brukte jeg mye av 2013 på)

En kombinasjon av ingen fag med skjønnlitteratur på pensum (og dermed mye faglitteratur å bruke tiden på) og at Game of Thrones tok meg veldig lang tid, fører til at denne listen ikke ble så lang (og at jeg kanskje har glemt noe). Fikk en samling av fire Jane Austen romaner, så tror jeg skal gå løs på den etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig av og på forhold til bøker. Når jeg leser så leser jeg forferdelig mye i perioder. Når jeg er av så går det fort noen måneder før jeg får lysten over meg igjen. Er vel fantasy som ligger hjerte nærmest.

Animal Farm - George Orwell

1984 - George Orwell

The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway

Post Office - Charles Bukowski

Factotum - Charles Bukowski

Ham on Rye - Charles Bukowski

Pulp - Charles Bukowski

American Psycho - Bret Easton Ellis

Sword of Truth (serien) - Terry Goodkind

The Name of the wind - Patrick Rothfuss

The Paintet Man (serien) - Peter V. Brett

Harry Potter (serien) - J.K Rowling

Pillars of the Earth - Ken Follet

Drizzt Do`urden bøkene - R.A Salvatore

Dan Brown Bøkene

Tempelridder (serien) Jan Guillou

The Left Hand of God - Paul Hoffman

The Devil and Miss Prym - Paulo Coelho

The Zahir - Paulo Coelho

The Winner Stands Alone- Paulo Coelho

The Riftwar Saga - Raymond E. Feist

The Empire Trilogy - Raymond E. Feist

The Serpentwar Saga - Raymond E. FeistMillennium (serien) - Stieg Larsson

Myron Bolitar (serien) - Harlan CobenMiracle Cure - Harlan Coben

Tell No One - Harlan Coben

Gone for Good - Harlan Coben

No Second Chance - Harlan Coben

Just One Look - Harlan Coben

The Innocent – Harlan Coben

The Woods - Harlan Coben

A Discovery of Witches – Deborah Harkness

Naiv super - Erlend Loe

Doppler - Erlend Loe

Volvo Lastvanger - Erlend Loe

American Gods - Neil Gaiman

Black Magician (serien) - Trudi Canavan

+ en veldig mange bøker jeg ikke kommer på nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig av og på forhold til bøker. Når jeg leser så leser jeg forferdelig mye i perioder. Når jeg er av så går det fort noen måneder før jeg får lysten over meg igjen. Er vel fantasy som ligger hjerte nærmest.

Animal Farm - George Orwell

1984 - George Orwell

The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway

Post Office - Charles Bukowski

Factotum - Charles Bukowski

Ham on Rye - Charles Bukowski

Pulp - Charles Bukowski

American Psycho - Bret Easton Ellis

Sword of Truth (serien) - Terry Goodkind

The Name of the wind - Patrick Rothfuss

The Paintet Man (serien) - Peter V. Brett

Harry Potter (serien) - J.K Rowling

Pillars of the Earth - Ken Follet

Drizzt Do`urden bøkene - R.A Salvatore

Dan Brown Bøkene

Tempelridder (serien) Jan Guillou

The Left Hand of God - Paul Hoffman

The Devil and Miss Prym - Paulo Coelho

The Zahir - Paulo Coelho

The Winner Stands Alone- Paulo Coelho

The Riftwar Saga - Raymond E. Feist

The Empire Trilogy - Raymond E. Feist

The Serpentwar Saga - Raymond E. FeistMillennium (serien) - Stieg Larsson

Myron Bolitar (serien) - Harlan CobenMiracle Cure - Harlan Coben

Tell No One - Harlan Coben

Gone for Good - Harlan Coben

No Second Chance - Harlan Coben

Just One Look - Harlan Coben

The Innocent – Harlan Coben

The Woods - Harlan Coben

A Discovery of Witches – Deborah Harkness

Naiv super - Erlend Loe

Doppler - Erlend Loe

Volvo Lastvanger - Erlend Loe

American Gods - Neil Gaiman

Black Magician (serien) - Trudi Canavan

+ en veldig mange bøker jeg ikke kommer på nå..

ser veldig mye kjent ungdomsminner i den lista di ja, good times<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg lite norsk litteratur, og har ikke lest Knausgård - men en tittel som 'vår tids beste forfatter' henger ganske høyt.

Ja, men jeg leser mye, og når Knausgård utleder sine tankerekker om f.eks. noe helt dagligdags, er det få forfattere som overgår ham. Knausgård har stor anerkjennelse internasjonalt også, blant annet med en del artikler etc. i noen av de største avisene i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...