Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

I år har jeg lest:

- Fjodor Dostojevsij - Fra kjellerdypet

- Christopher Buckley - They eat puppies don't they?

- Arne Berggren - Meningen med livet

- Arnhild Lauveng - I morgen var jeg alltid en løve

- Anaïs Nin - Venusdeltaet

- Ayn Rand - The fountainhead

- Haruki Murakami - After dark

- Haruki Murakami - Elskede Sputnik

- Haruki Murakami - Hardkokt eventyrland og verdens ende

- Stephen Hawking - The grand design

- The espresso quest

Også holder jeg på med:

- Stephen Pinker - The language instinct

- Karl Ove Knausgård - Ute av verden

(Oi, trodde ikke jeg hadde lest så mye i år jeg! Kult!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Haruki Murakami - After dark

- Haruki Murakami - Elskede Sputnik

- Haruki Murakami - Hardkokt eventyrland og verdens ende

Også valgte du å lese nettopp Murakami på norsk...?

Likte selv After Dark, Dance Dance Dance, Hard-Boiled Wonderland and the End of the World, The Windup-bird Chronicles, Norwegian Wood, Kafka On the Shore og A Wild Sheep Chase, men slår meg hver gang jeg leser Murakami om igjen hvor sært og absurd alt virkelig er.

Hvordan likte du Sputnik Sweetheart? :)

Ellers:

- Masters of Rome-serien, Colleen McCullough. Til alle som har litt interesse for romersk historie.

- On the Road, Jack Kerouac. Klør kraftig i reisefoten hver gang jeg leser den.

- Shantaram, Gregory David Roberts.

- The Old Man and the Sea, Hemingway.

- A Song of Ice and Fire, George R.R. Martin.

- Player Piano, Kurt Vonnegut.

- Life of Pi, Yann Martel.

- Yes Man, Danny Wallace. Toppen av positiv og morsom lesing! Har til nå lest den ca. en gang i året, og hjelper sterkt til på impulsivitet, entusiasme, og nye opplevelser!

Sånn i biografi og non-fiction-kategorien kan jeg kjapt anbefale;

The Man Without a Face: The Unlikely Rise of Vladimir Putin, Masha Gessen.

The Big Short, Michael Lewis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også valgte du å lese nettopp Murakami på norsk...?

Likte selv After Dark, Dance Dance Dance, Hard-Boiled Wonderland and the End of the World, The Windup-bird Chronicles, Norwegian Wood, Kafka On the Shore og A Wild Sheep Chase, men slår meg hver gang jeg leser Murakami om igjen hvor sært og absurd alt virkelig er.

Hvordan likte du Sputnik Sweetheart? :)

Ellers:

- Masters of Rome-serien, Colleen McCullough. Til alle som har litt interesse for romersk historie.

- On the Road, Jack Kerouac. Klør kraftig i reisefoten hver gang jeg leser den.

- Shantaram, Gregory David Roberts.

- The Old Man and the Sea, Hemingway.

- A Song of Ice and Fire, George R.R. Martin.

- Player Piano, Kurt Vonnegut.

- Life of Pi, Yann Martel.

- Yes Man, Danny Wallace. Toppen av positiv og morsom lesing! Har til nå lest den ca. en gang i året, og hjelper sterkt til på impulsivitet, entusiasme, og nye opplevelser!

Sånn i biografi og non-fiction-kategorien kan jeg kjapt anbefale;

The Man Without a Face: The Unlikely Rise of Vladimir Putin, Masha Gessen.

The Big Short, Michael Lewis.

Jeg har stort sett kjøpt bøkene i bokhandlen de gangene jeg har trengt noe å lese og da blir det noen ganger på norsk. Men de engelske oversettelsene er usannsynlig mye bedre. Jeg brukte 4 bøker på å forstå murakami, men etter hardkokt eventyrland gikk det opp et voldsomt lys for meg. Før det var han bare sprø og jeg sta. Skulle forstå bøkene! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett kjøpt bøkene i bokhandlen de gangene jeg har trengt noe å lese og da blir det noen ganger på norsk. Men de engelske oversettelsene er usannsynlig mye bedre. Jeg brukte 4 bøker på å forstå murakami, men etter hardkokt eventyrland gikk det opp et voldsomt lys for meg. Før det var han bare sprø og jeg sta. Skulle forstå bøkene! ;P

Hahah, liker iherdigheten din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma leser 50 shades nå og lurte på om jeg ville låne den etter henne, og jeg bare: nei takk, jeg kjøper heller min egen :hungover:

Meeen jeg elsker krim og fantasybøker! Romantiske jentebøker sovner jeg av. Prøvde meg en gang på "shoppoholiker"-bøkene (om det sier dere noe), men måtte bare gi meg da jeg sovnet gang på gang.

1: Harry Potter <3

2: Jo Nesbø

3: Stieg Larsson

4: Liza Marklund

5: Henning Mankell

6: Harlan Coben

Og sikkert mange mange mange fler - jeg elsker bøker :D:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, litteratur i mitt hjerte!

Har lest en halv million bøker (ja, jeg overdriver litt) i forbindelse med studier (lærer), men mine all-time favorites er følgende;

1. Fifty Shades of Grey-trilogien. Selvfølgelig på engelsk. Og ja, språket er verken revolusjonerende eller fantastisk, men den boka gjorde noe med meg. Og de som tror tematikken er S&M forstår lite om litteratur. Jeg rødma gjennom 3/4 av bøkene, det skal jeg ærlig innrømme, men igjen; den gjorde noe med meg. Og er det ikke det som gjør litteraturen så fantastisk? Møtet mellom teksten og leseren.

Revolusjonerende dårlig er det hvertfall. Jeg blir overrasket om det finnes bøker som hat et dårligere språk enn fsog som har solgt så mye. Interessert i å høre hva du mener tematikken med boken er sånn forresten.

Edit: Og for å bidra med noe så anbefaler jeg goodreads, selv om jeg går utifra at de fleste her inne alt har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revolusjonerende dårlig er det hvertfall. Jeg blir overrasket om det finnes bøker som hat et dårligere språk enn fsog som har solgt så mye. Interessert i å høre hva du mener tematikken med boken er sånn forresten.

Edit: Og for å bidra med noe så anbefaler jeg goodreads, selv om jeg går utifra at de fleste her inne alt har det.

For å si det sånn; tematikken har i hvert fall ingenting med S&M å gjøre! Men tja, den tar jo opp ulike temaer sånn som kjærlighet, vennskap, ærlighet, mot, lojalitet ++ - som all annen kiosklitteratur. Hva boka forteller om de ulike temaene er jo en annen sak. Det er vel ikke språket som er grunnen til det massive salget, og jeg leste på en eller annen nettavis at det var en av de bøkene som kom til å ligge under flest juletrær. Forfatteren har jo oppnådd det hun ønsket, og både når det gjelder økonomi og anerkjennelse. Det var langt ifra en fantastisk leseropplevelse for min del, men for en håpløs romantiker som meg var den midt i blinken på ei solseng i syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke var en fantastisk leseropplevelse for din del, er det ikke litt snodig at du lister den opp som #1?

Interessert i å høre hva du mener boken sier om de forskjellige temaene? Vet flere som driver med SM selv sier at boken ikke handler om det, men det er nok fordi de ikke vil ha domestic abuse på ryktet over ting de driver med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...