Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid en tendens til å glemme hva jeg har lest når jeg blir spurt på denne måten, men jeg har lest vanvittig mye og jeg elsker å lese!

Blant mine personlige favoritter, selv om det ikke kan kalles høyverdig litteratur, har man serier slik som Harry Potter, Sagaen om Isfolket, The Hunger Games, Skammarserien, Heksemesteren, Sagnet om Lysets Rike, De Svarte Ridderne, bøkene til Kate Morton osv. Av litt mer anerkjente forfattere digger jeg The World According to Garp, The Hotel New Hampshire, A Prayer for Owen Meany, Last Night in Twisted River (alle av John Irving), Sofies Verden (Jostein Gaarder), Norwegian Wood (Murakami), The Children's Book (A. S. Byatt), The Great Gatsby (F. S. Fitzgerald), Cather in the Rye (J. D. Salinger) og, ja, mange flere!

Det jeg har lest i år er:

Charles Dickens - Great Expectations

Jane Austen - Emma

Virginia Wolf - Mrs. Dalloway

Margaret Attwood - Surfacing

Erica Jong - Fear of Flying

Alice Walker - The Color Purple

Richard Powers - The Time of Our Singing

Chuck Palahniuk - Fight Club

Don DeLillo - White Noise

(alle disse bøkene har vært på ulike pensum, hvor fantastisk er det ikke å lese slik litteratur som en del av graden sin?)

og:

Don DeLillo - The Body Artist

Siri Hustvedt - The Summer Without Men

Suzanne Collins - The Hunger Games Trilogy

Kate Morton - The House at Riverton

Kate Morton - The Forgotten Garden

Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray

Alice Munro - The View from Castle Rock

Akkurat nå leser jeg:

Katherine Mansfield - The Distant Hours

Etter det skal jeg lese:

J. K. Rowling - The Casual Vacancy

Yay, bøker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Så etter en slik tråd, men fant ingen. Om det allerede finnes en, skrik ut.

Hva er dine favorittbøker? Hva av nytt og gammelt anbefaler du? Noen bøker du ser frem til? Hva har du lest i år?

Jeg er stor fan av Discworldserien og anbefaler den varmt. Venter med lengsel og smerte på utgivelsen av "a blink of the screen" av samme forfatter; Terry Pratchett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åh, litteratur i mitt hjerte!

Har lest en halv million bøker (ja, jeg overdriver litt) i forbindelse med studier (lærer), men mine all-time favorites er følgende;

1. Fifty Shades of Grey-trilogien. Selvfølgelig på engelsk. Og ja, språket er verken revolusjonerende eller fantastisk, men den boka gjorde noe med meg. Og de som tror tematikken er S&M forstår lite om litteratur. Jeg rødma gjennom 3/4 av bøkene, det skal jeg ærlig innrømme, men igjen; den gjorde noe med meg. Og er det ikke det som gjør litteraturen så fantastisk? Møtet mellom teksten og leseren.

2. The Hunger Games-trilogien. Jeg så filmen før jeg leste bøkene, men iom at dette er ment for ungdom var adaptasjonen veldig identisk bøkene. Det var ingenting som skjedde i bøkene (første bok selvfølgelig, de andre er jo ikke på film) som jeg ikke hadde sett på film. Og jeg som ikke en gang liker overnaturlige greier! Allikevel, bøkene overrasket meg og jeg klarte ikke legge de fra meg.

3. Junk by Melvin Burgess. Vi ble tipset om denne under en studietur i England. Den handler om ungdom, dop og sex. Fikk masse kritikk da den kom ut, iom at den er ment for ungdom. Mange mente den var alt for tøff - både språk og innhold! Jeg elsker den.

4. Before I die av Jenny Downham. Handler om ei ung jente med leukemi. Hun vet hun skal dø, så hvordan gjøre det beste ut av tiden hun har igjen? Jeg gråt en tåre eller to.

Ellers har jeg et flust av bøker jeg likte, men de fire ovennevnte er de jeg leser om og om igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det masse tips! Takktakk! Jeg elsker å lese bøker, egentlig! :p Jeg er bare ikke noe flink til å sette av tid til det, og noe av det verste jeg vet er å lese en gørrkjedelig bok, så da har det blitt svært nedprioritert:facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...