Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

Så etter en slik tråd, men fant ingen. Om det allerede finnes en, skrik ut.

Hva er dine favorittbøker? Hva av nytt og gammelt anbefaler du? Noen bøker du ser frem til? Hva har du lest i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg selv har lest i år:

1. The Fellowship of the Rings - J.R.R. Tolkien 10/10

2. The Two Towers - J.R.R. Tolkien 10/10

3. The Return of the King - J.R.R. Tolkien 10/10

4. Chariots of the Gods - Erich von Däniken 6.5/10

5. Catching The Big Fish - David Lynch 8/10

6. Den Gode Kraften - Joralf Gjerstad 8/10

7. The Bhagavad Gita 8.5/10

8. Gift - Alexander Kjelland 8.5/10

9. Rebel Without a Crew - Robert Rodriguez 8.5/10

10. Sult - Knut Hamsun 9/10

11. A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson 9.5/10

12. The Great Gatsby - Scott F. Fitzgerald 9/10

13. Blood Meridian - Cormac McCarthy 10/10

14. Animal Farm - George Orwell 8.5/10

Holder på med:

The Sun Also Rises - Ernest Hemingway

Making The Future - Noam Chomsky

Meditations - Marcus Aurelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Snømannen – Jo Nesbø

2. Hodejegerne- Jo Nesbø

3. Darkly dreaming Dexter-

4. Fifty shades of Grey

5. Fifty shades Darker

6. Fifty shades Freed

7. Born to run

8. Starting strenght

Witcherboka (Last wish)

Det er de jeg husker å ha lest til nå i år, skal til å bestille meg ny bok:

Meditations on Violence: A Comparison of Martial Arts Training and Real World Violence ... Har blitt anbefalt den fra ene treneren min i kampsport, så gleder meg til å lese^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøker jeg anbefaler

George Orwell - 1984

Bret Easton Ellis - American Psycho

Brian Herbert - Dune

Christopher Moore - A Dirty Job

Isaac Asimov - Foundation-serien(Ikke ferdig med den enda,men knallbra saker)

Terry Goodkind - Sword of Truth-serien

Agnar Mykle - Sangen om den røde Rubin

Patrick Rothfuss - The Name of the wind-serien

Brandon Sanderson - The Stormlight Archives

Brent Weeks - The Night Angel Trilogy/ The Dark Prism / The Blinding Knife

<3Peter F. Hamilton - The Night's Dawn Trilogy<3

Stephanie Meyer - Twilight. <-- Burde leses så folk skjønner hvor gjennomført dårlige og ufine bøker det egentlig er snakk om.

For øyeblikket leser jeg

Knut Hamsun - Sult

Mark Rippetoe - Starting Strength( lest den før,men fortjener lett en gjennomlesning fra tid til annen)

R.Scott Bakker - The Thousandfold Thought (Prince of Nothing series)

To be updated!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest Song for Eirabu, bok 1 og 2 av Kristine Tofte. Utrolig kul fantasy basert endel på norrøn og annen gammel mytologi.

De to bøkerne til Deborah Harkness - omtalt som Twilight for voksne.

Og - en av de absolutte beste bøker jeg noengang har lest - American Gods av Neil Gaiman. ÅÅÅÅÅÅH SÅ BRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter.

-Tom clancy - rainbow six. En 900 sider "klomp" hardpakket med action. Enhver gamer BØR ha lest denne boka+ flere av clancy!

-Jack london- En klondyke helt I og II. Hvor gullfeberebn raser I og II. Når villdyret våkner og Ulvehunden. Dette her og noe alle burde ha fått med seg..

- Desmond beagley; fellen, savnet i sahara og vulkanen. bøker fra tidlig 80 tallet. Holder deg våken i senga ford det er spennende:)

Og til slutt en western pocket; EDGE av terry harknett under psydomet(?:p) georg gillman gitt ut fra -72 til -89. Er vel sagt og være den mest voldelige og brutale western serien utgitt.. Og ja, jeg leita i 3-4 år før jeg ramla over så godt som hele serien på i en bruktbok handel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tida går det mykje i Steven King, som har festa seg godt som min favorittforfattar. Han har ein fine evne til å blande det overnaturlege med det verkelege, utan at det blir plassert i den eine eller andre boksen.

Les stort sett kun på engelsk. Eg synest det er eit finare språk, både litterært og ellers. Dessutan er ikkje oversetjingar noko særleg. Spesielt bøker med litt tyngre grammatikk og ordspel kan bli øydelagt av sånt.

The Dark Tower-serien: Fantastisk serie av King. Kan vere litt tung i starten, men han skriv så godt at det aldri blir keisamt.

Lisey's Story: Ei litt merkeleg bok, men igjen knallbra skrive, samt at den har ei fengande handling. Kan absolutt anbefalast.

Ellers har eg vore gjennom Harry Potter, Lord of the Rings, Chronicles of Narnia, The Hunger Games, The Zahir, The Dice Man, James Patterson-bøker, Minette Walters og litt forskjellig anna. Det har gått mest i eventyr/fantasy, men i seinare tid flytta meg meir over i andre sjangrar. Krim finn eg lite engasjerande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra! Jeg har savnet denne tråden!

Jeg hadde en sånn greie med at jeg skulle lese så mange bøker som mulig fra BBC - The Big Read - Top 100 Books, men jeg har dessverre ikke kommet så mye lenger enn der jeg var for halvannet år sida. :p

I år har jeg (så langt) lest:

A Song of Ice and Fire, alle de hittil utgitte bøkene, av George RR Martin

In One Person, av John Irving

Bossypants, av Tina Fey

Pillars of the Earth, av Ken Follet

Det virker litt lite når jeg ser på det slik, men ASoIAF er tross alt fem bøker på ca 1000 sider hver...

Nå leser jeg World Without End, oppfølgeren til Pillars of the Earth.

Etter det er planen Hobbiten, deretter kanskje Ringenes Herre på nytt, jeg har prøvd å begynne på Silmarillion men jeg syntes den var så fryktelig tung. Ellers vil jeg gjerne lese Jane Eyre på nytt, og den nye boka til Zadie Smith...har også en plan om å komme meg gjennom alle Jane Austen-bøkene (har lest tre så langt).

Ei lita liste over noen bøker jeg har lest som gjorde veldig inntrykk på meg, på en eller annen måte:

White Teeth - Zadie Smith

Pillars of the Earth - Ken Follet

A Prayer for Owen Meany - John Irving

A Widow for One Year - John Irving - det er også lagd en veldig fin film av denne, The Door in the Floor, med Jeff Bridges.

Lord of the Rings

Harry Potter - såklart. Kan ikke si det har den samme effekten nå lenger, men da det sto på som verst kan man sammenligne bokserien med Justin Bieber, og meg med en betatt fjortenåring... :p ca fra jeg var 13 til jeg var 18 var Harry Potter livet mitt, det er ikke tull en gang. Harry Potter har fått ut mine desidert mest nerdete sider o-o Nå er jeg 23 og har ikke lest bøkene siden jeg var 20 ellerno, må kanskje lese på nytt igjen.

A Song of Ice and Fire - George RR Martin - det er litt som Harry Potter, på nytt igjen. Kjøpte Game of Thrones da jeg skulle på ferie, og leste den ut på fire dager. Pappa kjøpte de første 4 bøkene til Kindle, så jeg stjal kindelen hans. Leste alle bøkene to ganger på ett år, samtidig som jeg finkjemmt fansider for konspirasjonsteorier. Herlig :p

Pillars of the Earth er den jeg mest nylig har lest, og jeg ble helt slått i bakken av den boka! Hele følelsesspekteret ble provosert fram da jeg leste den, og jeg må si det er en utrolig fengene historie, som jeg med glede anbefaler alle. Nå leser jeg oppfølgeren og den skuffer ikke den heller. :happy:

Dette ble litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Potter - såklart. Kan ikke si det har den samme effekten nå lenger, men da det sto på som verst kan man sammenligne bokserien med Justin Bieber, og meg med en betatt fjortenåring... :p ca fra jeg var 13 til jeg var 18 var Harry Potter livet mitt, det er ikke tull en gang. Harry Potter har fått ut mine desidert mest nerdete sider o-o Nå er jeg 23 og har ikke lest bøkene siden jeg var 20 ellerno, må kanskje lese på nytt igjen.

Eg måtte lese bøkene på nytt etter at eg såg dei siste filmane. Det mangla så mykje i filmane at eg måtte få med meg heile historia igjen. Det gjekk ganske kjapt for så vidt. Artig å drøyme seg vekk i HP-verda nokre veker.

Det er faktisk 15 år sidan den første boka kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg måtte lese bøkene på nytt etter at eg såg dei siste filmane. Det mangla så mykje i filmane at eg måtte få med meg heile historia igjen. Det gjekk ganske kjapt for så vidt. Artig å drøyme seg vekk i HP-verda nokre veker.

Det er faktisk 15 år sidan den første boka kom ut.

Jeg liker som regel å lese meg opp til filmene, men jeg gjorde det ikke med den aller siste. Jeg syntes filmen var ganske dårlig, men jeg blir jo aldri fornøyd... Må nok lese dem igjen snart, de er jo så koselige.

Jeg leste den første boka da jeg var 11, så jeg har "alltid" vært like gammel som Harry. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter:

Sagaen om Isfolket (47 bøker) - Margit Sandemo

Engler og demoner - Dan Brown

Hobbiten - J.R.R. Tolkien

Ringenes herre trilogien - J.R.R. Tolkien

A thousand splendid suns - Khaled Hosseini

The lost symbol - Dan Brown

Arn trologien (veien til jerusalem, tempelridderen, riket ved veien ende) - Jan Guillou

Someone knows my name - Lawrence Hill

The green mile - Stephen King

Ulveøyne serien (25 bøker) - Trude B. Larssen

Misery - Stephen King

Hestehviskeren - Nicholas Evans

La den rette komme inn - John Ajvide Lindqvist

- Det jeg kommer på akkurat nå, oppdaterer mer senere eventuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest enormt mye dette siste året så husker neppe alt: men here goes -

Krim

Veien gjennom skogen - Colin Dexter

Natthagen - Knut Faldbakken

Sannhet - Peter Temple

Jeg kan se i mørket - Karin Fossum

Blacklands - Belinda Bauer

Mannen som ikke var morder - Michael Hjort

De ensomme - Håkan Nesser

Fløaskepost fra P - Jussi Adler-Olsen

Skjer din vilje - Jørgen Gunneruf

Ildmannen - Torklig Damhaug

Tysteren - Jan Erik Fjell

Jo Nesbø:

- Gjenferd

- Panserhjerte

- Sorgenfri

- Kakerlakkene

- Flaggerhusmannen

- Marekors

- Rødstrupe

- Frelseren <--- min favoritt blandt Hole-bøkene!

- Hodejegerne

- Snømannen

Liza Marklunds bøker om Annika Bentzon:

- Paradiset

- En plass i Solen

- Sprengeren

- Borderline

- Prime Time

Romaner og annet

Den trettende fortellingen - Diane Setterfield <-- ANBEFALES

Tusen stråelende soler - Khaled Hosseini

Evig Søndag - Linnea Myhre <-- helt OK bok, men syntes ikke den er like "bra" som mye av kritikken tilsier. Enig i at det er en VIKTIG bok, men den er ikke spesielt god.. bare for å være hard og brutal

A short story of nearly everything - Bill Bryson

John Irving

- siderhusreglene

- the 158-pound marrige

- enke for et år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Bra tråd!

leser for tiden "The Looming Towers: Al-Qaeda's road to 9/11"

Ellers har jeg pløyd meg gjennom A Song of Ice and Fire-serien (Game of Thrones)

Matter av Iain M. Banks

The Business av Iain Banks

Surface Detail av Iain M. Banks

The Wild Physique av Vince Gironda (treningsrelatert, og Bibel!)

Den Demokratiske Terroristen og Fiendens Fiende av Jan Guillou.

Og en haig andre bøker jeg ikke husker akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...