Gå til innhold

- 50 kg, men hva nå?


Anbefalte innlegg

Jeg har siste året mistet ca 50kg og fått en enorm motivasjon på treningsfronten.

Hva jeg gjorde?

- 6mnder med lavkarbo, gikk ned 20kg men tapte enorm muskelmasse

- 4mnder med PSMF, gikk ned 30kg og ble sterkere (fantastisk opplegg)

Jeg veier nå ca 100kg, 1.90høy. Kunne tenkt meg å gått ned 5-10kg til, men samtidig også kunne vise til muskelvekst da jeg trener styrke 5 ganger i uken(hooked).

Har prøvd å bygge styrke på PSMF, men med kaloriunderskuddet føles det ut som jeg brenner lyset i begge ender, bygge og forbrenne fett samtidig føles umulig ut (noe det er). Så jeg tenkte å starte spise mer karbs for å faktisk få fuel til å trene og bygge disse musklene.

Kostholdet tenkte jeg skulle være en sånn 50%prot 30% karb 20%fett, hvordan høres det ut? iflg IF calc skal jeg ligge på ca 3000 kalorier om dagen, bør jeg legge meg 500 under dette? har jo ikke lyst å legge på meg så mye da, men er klar for å legge bort vekta hvis det må i en periode. Fleste artikler sier jo at du må være i overskudd for å bygge muskler, men hvilke erfaringer har folk her?

Kunne tenkt meg bygge muskler i en mnd eller 2, så kjøre hardocore deffing med PFMS etter jul f.eks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prosentvis fordeling av næringsstoffer gir lite mening når man skal ha et underskudd. 50% proteiner på 2500 kalorier er mye mer enn du behøver.

Få i deg 200-250 gram protein til dagen (2-2,5 x kroppsvekt) og fyll resten med karbohydrater og fett. Antageligvis vil du fortsatt ha nytte av å moderere deg litt på karbohydratene så et sted mellom 120-150 gram karbohydrater til dagen vil være fornuftig, og kanskje opp mot 200 gram på de dagene du trener styrke. Dette vil i praksis være et moderat lavkarbo.

Gratulerer med veldig bra vektnedgang! Fra 150kg til 100 kg på 10 måneder er imponerende (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk bra jobbet!

:)

Nå MÅ du sette deg nye mål - konkrete og oppnåelige, men likevel ambisiøse og motiverende. Tricky.

Selv har jeg satt meg som mål å konkurere innen styrkeløft og jobber iherdig mot å bli sterkere i de tre store styrkeløftøvelsene. Etter at jeg selv tok av mye - 25 kg på fire måneder - så var det avgjørende å finne ut "Hva nå?" Hva du velger er det bare du som kan finne ut av, men gjennom denne vektnedgangen du allerede har gjennomført, så har du bevist for deg selv at du kan være ekstremt målrettet, dedikert og gjennomført. Tar du med deg disse egenskapene inn i idrettslig sammenheng, så er du svært godt rustet! Kunnskapen du har opparbeidet deg om trening og kosthold kommer også godt med om du vil begynne å konkurere - enten det er løping, fitness, styrkeløft eller whatever.

Å bli "ferdig" med vektnedgangen mentalt sett - den perioden i livet - er viktig for å kunne komme videre, tror jeg. Livsstilsendringen du har gjennomført har hjulpet deg ned i vekt. Nå står du fritt til å bruke kunnskapen, momentet og viljen din til å oppnå ting du foreløpig ikke engang har drømt om.

Tiden er kommet for å gi drømmene vinger!

:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for rask tilbakemelding!

Oddis: Ja ser hva du mener, jeg er bare en kontroll freak som trenger 100% kontroll på alt jeg gjør/spiser hele tiden, da funker kosthold "regimer" best for meg, de gangene det har vært litt slakk har man som oftest skeiet ut. Skal gjøre som du sier, og se hvordan kroppen responderer til mer karbs (nå får jeg endelig prøvd havregrøt igjen, wopdidoo)

Linjemannen: Takk for motivational speech, styrke har virkelig åpnet øynene mine, og finne de rette målene er enkelt når man har ett slik fora som fitnessbloggen.no, skulle ønske dette fantes for 10-15år siden:) og ja, vektnedgangen har hjulpet meg på så utrolige mange måter, ser kun framover nå til neste mål:)

En annen ting, kan det være hensiktsmessig å kjøre PSMF på "ikke-treningsdager" ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for rask tilbakemelding!

En annen ting, kan det være hensiktsmessig å kjøre PSMF på "ikke-treningsdager" ?

Det kommer an på hva som blir dine mål med treningen.

PSMF er ikke forenelig med å bli sterkere. I beste fall kan du klare å opprettholde muskelmasse en stund, men styrken vil svekkes over tid. Selv er jeg restriktiv på karbs, men absolutt ikke nazi. Passer på å få i meg nok proteiner. Jeg holder vekta helt problemfritt og øker samtidig jevnt og trutt i styrke. Jeg har en fettprosent på et sted mellom 10 og 15 og er mer enn fornøyd med det.

:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei er bare at man er vel kanskje enda litt redd for å legge på seg for mye, men greit å ha i bakhodet at man alltids kan deffe litt seinere hvis man føles kroppen har tatt opp for mye fett. Har jo enda noen kg fett jeg vil ha bort, men håper å få de bort rolig og stabilt over tid ilag med at jeg bygger styrke og masse.Takk igjen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

En annen ting, kan det være hensiktsmessig å kjøre PSMF på "ikke-treningsdager" ?

Selv om det selvsagt går vil det ikke være optimalt hverken for å bygge muskler eller for å forbrenne fett. Nøy deg heller med 3-400 kcal forskjell på styrketreningsdager og hvile/kardio dager og ligg totalt litt under vedlikehold om du vil ned i fettprosent samtidig som du bygger muskler og rett over om du vil bygge muskler uten å legge på det fett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...