Gå til innhold

Forskjell på muskler H. vs V. side.....??


Viper

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp begynt å trene igjen etter nesten 2 års pause/ sporadisk trening pga prolaps i ryggen.

Har kommet godt igang igjen å satser fullt ut på teknikk på de " tre store" øvelsene for å få det inn i kroppen igjen. Trena veldig mye før, og var i god form både i styrke å kondisjon når jeg måtte slutte pga av et uhell på fritiden som gjorde at jeg fikk en prolaps i korsryggen.

Har et godt stykke igjen før jeg kommer meg opp der jeg var før, men det skal jeg klare :)

Det som var problemet mitt før, og som jeg merker kommer tilbake nå er at musklene på v. side av overkroppen "tar" treningen mye bedre enn h. siden. Dette merker jeg på at jeg er mere støl på v. side enn h. side, nesten uansett hva jeg har trent. (dette gjelder bare overkroppen. Dvs armer,lats,bakside av øvre del av ryggen og nakke...)

Er det andre med samme problem, eller er det et kjent fenomen? Finnes det noen måte å forbedre dette på..?

Er ikke snakk om MEGA store forskjeller, men det irriterer meg og det føles som om overkroppen blir " skjeivt proposjonert" å føler at det går utover motivasjonen min. Kjører som sagt mest på teknikk nå i oppstarten for å utføre treningen rett og skadefritt.

Styrkemessig er det ikke forskjell, bare det at musklene blir større på v. siden..

Fint om noen hadde et godt svar på dette, eller om det er helt normalt..

Vet at musklene kan se forskjellige ut fra ene til andre siden, men rart at det gjelder "hele" ene siden..

Takker for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen er symmetrisk på begge sider dessværre...mange kan se ut som det men,,sjeldent at man er helt lik:) D er nok et luksusproblem du;) Men for all del.kan jo hend enoen kommer med bedre svar enn meg osv..men ser jo ikke helt hva vi kan gjøre med dette:P Har du spurt noen som kanskje er ekspert på dette? Til og med kanskje spørre på treningsstudioet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er symmetrisk på begge sider dessværre...mange kan se ut som det men,,sjeldent at man er helt lik:) D er nok et luksusproblem du;) Men for all del.kan jo hend enoen kommer med bedre svar enn meg osv..men ser jo ikke helt hva vi kan gjøre med dette:p Har du spurt noen som kanskje er ekspert på dette? Til og med kanskje spørre på treningsstudioet ditt?

Har slutta å gå på treningsstudio nå. Har innredet et helt rom hjemme som skal være vinterens dvale :p

Har ikke sjekka med eksperter på området, vil se om det er noen her inne som kansje har et logisk svar først ;) takk for innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slutta å gå på treningsstudio nå. Har innredet et helt rom hjemme som skal være vinterens hi :p

Har ikke sjekka med eksperter på området, vil se om det er noen her inne som kansje har et logisk svar først ;) takk for innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mennesker er helt symmetriske, en gjennomsnitts person har litt større og sterkere muskler i den dominerende siden av kroppen. Fokuser på riktig teknikk ved løfting og belastning over tid så skal dette jeve seg mer og mer ut
Ja forresten,glemte helt at jeg visste dette:P Å trene styrketrening skal visstnok hjelpe til å jevne ut usymmetri,så hvis man da har stort fokus på at du skal gjøre det riktig og trene likt på begge sider,selv om den dominerende siden er sterkere hvis i tilfelle den er det(det er den hos meg) så vil det jo med tiden jevnes ut..også en av mange gode ting med styrketrening:D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, er jo litt rart at det bare blir værre etterhvert da.. trena styrketrening i nesten 3 år før denne skaden min, så utjevningen av styrken er blitt lik...
Det hadde vært lettere hvis du kunne legge ut bilder så fikk vi se? Det kan virkelig ikke være så synlig vel?;)værre blir det nok ikke da..Isåfall må du slutte å trene tyngre på den ene siden:P Neida;) Men har du mulighet for å legge ut bilder,for d hjelper litt at vi ser problemet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mennesker er helt symmetriske, en gjennomsnitts person har litt større og sterkere muskler i den dominerende siden av kroppen. Fokuser på riktig teknikk ved løfting og belastning over tid så skal dette jeve seg mer og mer ut

Så det at høyrearmen min er 1,5cm større enn venstre og venstrelatsen er litt mindre enn høyre er ikke uvanlig? ikke forferdelig stor forskjell er det på armene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært lettere hvis du kunne legge ut bilder så fikk vi se? Det kan virkelig ikke være så synlig vel?;)værre blir det nok ikke da..Isåfall må du slutte å trene tyngre på den ene siden:p Neida;) Men har du mulighet for å legge ut bilder,for d hjelper litt at vi ser problemet :)

Tror nok ikke du vil se noe på et bilde.. får nok bare leve med det å se hvordan det går utover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men d er faktisk min også,og lårene er også slik..d er veldig normalt;)

Fint å se at andre også har det sånn.

Har også merket at bicepsfestet på venstrearmen er kortere enn den på høyre, så det kan kanskje også være en grunn.

Det er lite motiverende å se at høyresiden på kroppen er større enn den på venstre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyre bicepsen min er også større enn venstre samme med triceps, deltoid og lats. Jeg fokuserer på teknikk på øvelser hvor begge armene er aktivert sammtidig og kjører alltid venstre først på enarms øvelser. de siste 18 månedene har det begynt å jevne seg mer og mer ut.

samme her, har lagt inn enarmsroing i maskin for å jevne ut venstre latsen.

får vel bare kjøre fullt på. Jeg er den typen som vil at ting skal skje fort, så når jeg ikke har sett noe forbedringer på ca. 1 uke, får jeg panikk og tror ingenting virker. Paranoid er jeg også :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du er svakere på ene siden kan du fikse dette ved å kjøre med vektene som den svare siden klarer. Så kjører du heller med litt mindre på den siden du er sterk på. Da vil den andre siden trenes opp til å bli like sterk som den sterkesiden( som blir satt på vent med vedlikeholdstrening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg føler med deg med problemet. Har akkurat det samme probblem. Der Trapezius på høyre side av ryggsøylen er så utrolig massive at du ser at den stikke ut flere cm viss du ser meg fra siden. å det samme gjelder latissimus dorsi i korsryggen på venstrer side.å uansett hvor symmetrisk eg trener så tar kun di store musklene alt å bare vokser å di små forblir små. Har vært hos forskjellige fysioterapeuter men alle sier at det fikses med å trena symmentrisk.. Men det ser ikke ut som det fins noe løsning på det. Greit å få svar fra noen som gjerna å løst dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig forskjell, men jo mer jeg trener - jo mer jevner det seg ut. Nå ser armene mine like ut (de som har vært hovedproblemet) så lenge jeg ikke kjører den her bicepsposen: !_o_! (litt forskjell på venstre da) om det made any sense :p haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...