Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Mennesket er det eneste vesenet som drikker melk i voksen alder. Vi er ikke skapt feil, men at vi får i oss melk som voksne, er feil.

Kan du forklare kva som er feil? Kvifor er det feil fordi andre dyr ikkje gjer det? Ingen andre dyr koker eller steiker maten sin, er det då feil av oss å gjere det? Skal ein følgje den logikken er bortimot alt me et feil. Einaste "riktige" blir å ete rått kjøtt og rå planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er noe skeptisk til melk selv. Jeg spiser havregrynene mine med melk hver morgen og ettermiddag, men det er stort sett alt. Det er jo tydelig at melk er en god næringskilde, men fordøyelsessystemet vårt er vel egentlig ikke så veldig glad i det? Historier fra de som forsøker seg på GOMAD sier sitt for min del :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i melk og melkeprodukter, og påstår at jeg også har et sunt forhold til det. Det er vel strengt talt ikke mange kvalitetssikre artikler som påstår at melk er farlig?

Den gjennomsnittlige nederlender drikker svært mye melk og det er landet med høyest gjennomsnittshøyde i verden, skal likevel ikke påstå at det er på grunn av melk uten å ha kilder å vise til. Muligens vanskelig å gjøre en studie på det, men det hadde vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Milk is quite literally better than steroids for a novice lifter to grow on, and no supplement produces the same effect." -Rippetoe

Og da snakker vi selvfølgelig ikke om lett, ekstra lett og skummet! Milk fat <3

Milk ingestion stimulates net muscle pr... [Med Sci Sports Exerc. 2006] - PubMed - NCBI

"Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broscience og ingen kilder pga dårlig tid, men jeg kommer tilbake med kilder hvis tråden begynner å få et par fornuftige poster.

tl;dr

- Det er ikke naturlig for et pattedyr å drikke melk i voksen alder.

- Det er tydelige tegn til at melk er knyttet til plager og sykdommer.

- Melk = gift

Ca den mest elendige hersketeknikken jeg har sett. Du kan ikke frita deg ansvar for påstandene dine bare fordi du mener at diskusjonen ikke holder mål (for deg). Latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iiiiiiis :love:

Har du smakt Tofuline sine? synesde er en bra erstatning.

Jeg har sett de i isdisken men har aldri prøvd de. Når jeg skal spise is så skal jeg ha IS, jeg vil ikke sunnifisere det beste jeg vet. Så det går i Ben&Jerry og Hagen-Dazs for det meste. Men Kulinaris har noen flotte sorbeter som ikke har melk i seg for de som ikke tåler melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er det eneste vesenet som drikker melk i voksen alder. Vi er ikke skapt feil, men at vi får i oss melk som voksne, er feil.

Selv mener jeg at melk er knyttet til, og faktisk kan bidra til sykdom og plager. Jeg er overtalt mange venner til å kutte ut melk og meieriprodukter, og alle har blitt kvitt en eller annen form for plage, enten det har vært migrene (over mange år), mangel på energi, hyppige forkjølelser osv. Dette uten å endre kosthold eller aktivitetsnivå.

Universitetet for miljø- og biovitenskap har hatt noen masteroppgaver om melk og dens negative påvirkning på visse sykdommer, men så lenge store deler av kosten i dette landet består av melk og meieriprodukter, vil slik forskning og synspunkter alltid sees på som radikal, møte motstand, og til og med bli latterliggjort.

Broscience og ingen kilder pga dårlig tid, men jeg kommer tilbake med kilder hvis tråden begynner å få et par fornuftige poster.

tl;dr

- Det er ikke naturlig for et pattedyr å drikke melk i voksen alder.

- Det er tydelige tegn til at melk er knyttet til plager og sykdommer.

- Melk = gift

Sett i lyset av det du skriver her så er mesteparten av det vi mennesker spiser altså feil. Det er flere grunner til at menneskene har utviklet seg til å bli den dominerende rasen på kloden, og kostholdet er absolutt en sentral del av dette. Metoder for å bearbeide maten (og dermed gjøre næringen mer tilgjengelig), samt å utnytte flere kilder til næring (som f.eks. melk fra dyr).

Melk scorer høyt på proteinkvalitet, og melkefettet kommer også veldig godt ut i studier. Store deler av verdens befolkning tåler imidlertid melk dårlig, og bør styre unna, men jeg ser absolutt ingen gode argumenter for at en som tåler melk godt skal la vær å drikke det eller spise andre meieriprodukter. I nordeuropa tåler vi generelt melk veldig godt.

tl:dr

- Det er ikke naturlig for et pattedyr å ha på seg klær, bo i hus og koke/steke maten.

- Melkeprotein scorer høyest av alle proteinkilder på proteinkvalitet, og melkefettet kommer også gunstig ut i studier

- Melk = sunt og godt (for oss som tåler det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca den mest elendige hersketeknikken jeg har sett. Du kan ikke frita deg ansvar for påstandene dine bare fordi du mener at diskusjonen ikke holder mål (for deg). Latterlig.

Dette har ikke utviklet seg til en diskusjon enda, alt jeg ser er folk som sier at melk er godt, og at de forguder det. Det blir heller ingen diskusjon hvis du går i strupen til alle som er imot melk. Grunnen til at jeg ikke hadde noen kilder er fordi jeg er midt i en rapportskriving, og ikke blir ferdig før sent neste uke.

Melk scorer høyt på proteinkvalitet, og melkefettet kommer også veldig godt ut i studier. Store deler av verdens befolkning tåler imidlertid melk dårlig, og bør styre unna, men jeg ser absolutt ingen gode argumenter for at en som tåler melk godt skal la vær å drikke det eller spise andre meieriprodukter. I nordeuropa tåler vi generelt melk veldig godt.

Det bør ringe en bjelle når store deler av verden ikke tåler melk og meieriprodukter, man snakker om at det kanskje er en form for naturlig utviklig/seleksjon.

Er veldig glad i melk og melkeprodukter, og påstår at jeg også har et sunt forhold til det. Det er vel strengt talt ikke mange kvalitetssikre artikler som påstår at melk er farlig?

Den gjennomsnittlige nederlender drikker svært mye melk og det er landet med høyest gjennomsnittshøyde i verden, skal likevel ikke påstå at det er på grunn av melk uten å ha kilder å vise til. Muligens vanskelig å gjøre en studie på det, men det hadde vært interessant.

Desverre ja, påstander om at melk er farlig møter alltid sterk motstand, og jeg vil anta at de sjeldent får noen form for støtte til forskning. Nå har jeg googlet og lett etter masteroppgavene fra Universitetet for miljø- og biovitenskap jeg leste for en stund siden, men finner dem ikke igjen. Jeg skal se om jeg finner dem gjennom universitetets database neste uke, men så lenge har jeg noen få linker. Jeg har mer tid neste uke, så jeg skal gjøre et seriøst forsøk på kilder da :)

Use of dairy products, lactose, and calcium and r... [Acta Oncol. 2012] - PubMed - NCBI

CONCLUSIONS:

Our results indicate that intake of dairy products is associated with a modest increased risk of ovarian cancer. In addition, ovariancancer development was associated with lactose intake

Evaluating the links between intake of milk/dairy p... [Nutr Rev. 2012] - PubMed - NCBI

Milk and dairy products are widely recommended as part of a healthy diet. These products, however, can contain hormones such as insulin-like growth factor 1, and some studies have suggested that a high intake of milk and dairy products may increase the risk of cancer.

Milk intake in early life and risk of advance... [Am J Epidemiol. 2012] - PubMed - NCBI

These data suggest that frequent milk intake in adolescence increases risk of advanced prostate cancer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...