Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Det kan forresten argumenteres for at de fleste er laktoseintolerant, siden vi alle har ulik evne til å absorbere laktose. Når denne grensen overskrides kommer symptomene. Hos de som er godt tilpasset melk er denne kapasiteten relativt stor, mens hos de som har laktoseintoleranse er kapasiteten veldig liten. Nøyaktig hvor grensen går for diagnostisering er jeg ikke sikker på.

Alt kan gi negative konsekvenser når mengdene blir større enn det vi tåler, dette er det sentrale dogmet innen toksikologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden ble brått mye mer spennende/underholdene enn fysikkbøkene, der gikk det litt lesetid gitt :p jeg tåler melk, heldigvis, og drikker MYE melk + spiser melkeprodukter. Den store skrekken (okei, ikke den eneste, men en viktig skrekk) er faktisk å bli allergisk/intolerant, i og med at så mange plutselig ikke tåler melk. Men jeg føler at det har blitt en "greie" de siste årene? Alt "alt" kan løses ved å kutte melk? Vet også om flere som tålte melk helt fint, men kuttet det en stund fordi venninna/enellerannenmangjørdetsammesom gjorde det, og ble dårlig av melk når de ville introdusere melkeprodukter igjen etter en stund. Så jeg ypper ikke med tålerfortsattmelkivoksenalder-mutasjonen min, og pøser på med næringsstoffer fra kumelk som kroppen min liker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuft har ikke en direkte sammenheng med intelligens. En intelligent menneske kan fint basehoppe fra et stup, og inn i døden selv om det ikke er fornuftig. En fornuftig menneske kan ha observert og lært ting som er lurt å gjøre over tid, uten å ha tenkt eller kommet på dette selv.

Jeg kan også informere deg om at jeg ikke hever meg over andre, jeg synes bare det er trist at folk tar til seg ting uten å tenkte seg om, og i tillegg kommer med uforståelig oppgulp.

Men et tilstrekkelig intelligent menneske kan fint argumentere for hvorfor det å ta sitt eget liv er fornuftig.(suicide_note) Men DETTE blir kverulering. :)

Synes det er rart hvordan du mener det å tilpasse seg til en matvare er merkverdig. Det er ikke uten grunn at hunder har slike hjørnetenner som de har, og at kyr har så lange tarmer som de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne deltakerne på at personangrep, generell drittslenging og utelatende negative kommentarer ikke skal forekomme, og at man kan diskutere med stor takhøyde uten å måtte på noen som helst måte bedrive nettopp; personangrep, drittslenging eller utelatende negative kommentarer..

Så vil jeg også påminne fremtidige svar om at denne tråden heter "hva er din holdning til melk" og at dette da er tema om noen skulle begynne å lure.

Forøvrig må jeg personlig berømme denne tråden for mange gode, saklige og fornuftige innspill og en veldig interessant debatt. Her kan mange av forumbrukerne plukke opp nyttig viten og at det derfor vil innlegg av en negativ art (les: personangrep, drittslenging eller utelatende negative kommentarer) sporløst forsvinne uten forvarsel. Dette fra og med nå.

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg har en utrolilg ulik tilnærming til tema, en utrolig ulik holdning i møte med andre mennesker (som jeg kan lese av her inne på bloggen) og en helt ulik måte å tolke sykdomsbildet vårt moderne samfunn er preget av. At du kan hevde at de aller fleste mennesker tåler melk godt og da formoder jeg at du mener pasteurisert melk, faller på sin egen urimelighet all den tid så mange som lider under merkelappen livsstilssykdommer får merkbar bedring om man kutter denne type melk. Melkefettet er vel det eneste som ikke blir denaturert ved homogenisering og pasteurisering. Om du skriver på en artikkel om melk vil jeg anbefale deg å lese Reichelts mangeårige forskning på opioide peptider og hvordan han konkluderer med at pasteurisering og homogenisering ødlegger melken og gjør den helseskadelig.

Jeg snakker i en kontekst av det samfunnet vi lever i. Her i Nord-Europa, og da spesielt Skandinavia, tåler vi melk veldig godt. Dette faller ikke på sin egen urimelighet, og bevis byrden ligger strengt tatt på deg som påstår at ingen tåler dette særlig godt.

Her er en systematisk reviewartikkel som tar for seg pasteuriserings effekt på bestanddelene i melken:

A systematic review and meta-analysis of the eff... [J Food Prot. 2011] - PubMed - NCBI

Her er en annen studie på helseeffektene av pasteurisering:

Food safety: unpasteurized milk: a continued... [Clin Infect Dis. 2009] - PubMed - NCBI

Disse plasserer du vel i båsen "propaganda" siden de ikke stemmer med dine egne meninger, men her har du hvertfall linker til relevante studier, og ikke blogginnlegg. Jeg vil også anbefale deg å lese gjennom oversiktsartikkelen i tidsskriftet.

http://tidsskriftet.no/article/1595364

At du anbefaler de som ikke tåler melk å drikke soyamelk(som er svært uheldig for alle som i utgangspunktet har tarmskader, gutter i vekst osvosv) i stedet sier mer enn nok for meg om hva du står for og ditt kunnskapnivå. Jeg håper for alt i verden at du leser deg opp på soya og slutter å anbefale det til voksne og aldri for barn. Du kan gjøre mye skade i din karriære da (jeg ser du er enda ung). Vi må vel konkludere med at vi mest sannsynlig blir stående her og stange i evigheten. ¨Og nå lover jeg å slutte å besøke deg her mer.

Jeg blir VELDIG imponert om du kan sitere meg et eneste sted på at jeg har anbefalt soyamelk for noen. Greit for meg om du dømmer mitt kunnskapsnivå på bakgrunn av en påstand jeg aldri har hevdet noe som helst sted, men om dette er din måte å diskutere på så er det kanskje like greit at du ikke vil fortsette å diskutere.

Jeg syns helt ærlig at det er enormt frekt og ufint av deg å påstå at jeg kan gjøre mye skade på bakgrunn av en påstand du har diktet opp i ditt eget hode... Å referere til min alder er heller ikke relevant for diskusjonen.

Mitt mål med å blogge er å vise hvordan riktig behandling av mat gjør at vi tåler den, fom f.eks at laktosen brytes ned ved syrning med f.eks kefirkorn. Og at molekylene i proteinet kaseine "klippes" opp, slik at det uskadeliggjøres. Hvordan fytinsyre, enzymsperrer, gluten og andre problematiske substanser i matemner, brytes ned eller uskadeliggjøres ved riktig behandling som f.eks (bløtlegging, syrning, surdeigsbakst osv) Dette er gamle tradisjonelle tilberedningsmetoder av mat som i vår industiraliserte tid er glemt eller gjemt bort. De mange vitnesbyrd jeg får som forteller om barn og foreldre som gradvis kommer i balanse ved å behandle maten sin riktig og besørge å få i seg nok næringstett mat er mer en godt nok for meg. Så kan du dra frem så mange primæranalyser du bare vil for meg!

Anekdotiske bevis er anekdotiske. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn når det kommer til kosthold, og når disse effektene ikke reproduseres i kontrollerte studier så er det stor grunn til å være mistenksom. Kasein kan være problematisk hos noen, men ikke hos andre. Normalt sett brytes alle proteiner ned til aminosyrer før de absorberes i tarmen. Hvis proteinene tas opp hele er dette et tegn på at noe er galt.

Holdningen din er altså at resultater fra kontrollerte studier ikke spiller noen rolle, siden du allerede sitter på sannheten og bare støtter deg til andre som har samme meninger som deg?

At du sier slike ting som at hvorfor skal vi som er friske slutte å drikke melk fordi noen ikke tåler det? Hvorfor bør alle slutte å spise korn fordi noen ikke tåler det? Jeg mener dette er en grov forenkling av hva dette er snakk om, så der får du det argumentet sendt i retur.Du bør vel da vite at intoleranser oppstår blandt annet som et resultat av b.la det kosthold vi lever på? Er det ikke noe dere lærer på ditt mangeårige studium? Det er ikke slik at alle som kommer ut av mors liv kan båssettes i kategorier som de som tåler melk og de som ikke gjør det!

Hvorfor mener du at det er en grov forenkling at de som tåler noe kan spise det og de som ikke tåler noe bør la være? Spennende at du vet hvordan intoleranser oppstår, siden dette fremdeles er et mysterium innen fagfeltet for medisin og ernæring. Jeg vet at mange har teorier om hvordan dette oppstår, men det er ikke det samme som at vi vet hva som skjer. Angående laktose så er dette genetisk bestemt, og det er ikke snakk om å putte folk i bås. Allergier kan også oppstå som et resultat av uheldig eksponering, men sannsynligvis er man da genetisk disponert for dette, for ellers ville vel folk reagert likt?

Hvorfor mener du at dette er noe vi burde lære på studiet? Studiet forholder seg til ting som er etablert, ikke teorier fra ulike hold.

Masse linker

Jeg ser du fortsetter å referere til realmilk.com og mercola. Du bør vurdere å bli litt mer kildekritisk, og det er et velment råd. Å referere til meningsfeller, interesseorganisasjoner og alternativbransjen er absolutt ikke godt nok i en faglig diskusjon. Spesielt Mercola burde du være svært skeptisk til, men skjønner at det er vanskelig så lenge han er enig med dine egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker i en kontekst av det samfunnet vi lever i. Her i Nord-Europa, og da spesielt Skandinavia, tåler vi melk veldig godt. Dette faller ikke på sin egen urimelighet, og bevis byrden ligger strengt tatt på deg som påstår at ingen tåler dette særlig godt.

Her er en systematisk reviewartikkel som tar for seg pasteuriserings effekt på bestanddelene i melken:

A systematic review and meta-analysis of the eff... [J Food Prot. 2011] - PubMed - NCBI

Her er en annen studie på helseeffektene av pasteurisering:

Food safety: unpasteurized milk: a continued... [Clin Infect Dis. 2009] - PubMed - NCBI

Disse plasserer du vel i båsen "propaganda" siden de ikke stemmer med dine egne meninger, men her har du hvertfall linker til relevante studier, og ikke blogginnlegg. Jeg vil også anbefale deg å lese gjennom oversiktsartikkelen i tidsskriftet.

Melk og helse - Tidsskrift for Den norske legeforening

Jeg blir VELDIG imponert om du kan sitere meg et eneste sted på at jeg har anbefalt soyamelk for noen. Greit for meg om du dømmer mitt kunnskapsnivå på bakgrunn av en påstand jeg aldri har hevdet noe som helst sted, men om dette er din måte å diskutere på så er det kanskje like greit at du ikke vil fortsette å diskutere.

Jeg syns helt ærlig at det er enormt frekt og ufint av deg å påstå at jeg kan gjøre mye skade på bakgrunn av en påstand du har diktet opp i ditt eget hode... Å referere til min alder er heller ikke relevant for diskusjonen.

Anekdotiske bevis er anekdotiske. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn når det kommer til kosthold, og når disse effektene ikke reproduseres i kontrollerte studier så er det stor grunn til å være mistenksom. Kasein kan være problematisk hos noen, men ikke hos andre. Normalt sett brytes alle proteiner ned til aminosyrer før de absorberes i tarmen. Hvis proteinene tas opp hele er dette et tegn på at noe er galt.

Holdningen din er altså at resultater fra kontrollerte studier ikke spiller noen rolle, siden du allerede sitter på sannheten og bare støtter deg til andre som har samme meninger som deg?

Hvorfor mener du at det er en grov forenkling at de som tåler noe kan spise det og de som ikke tåler noe bør la være? Spennende at du vet hvordan intoleranser oppstår, siden dette fremdeles er et mysterium innen fagfeltet for medisin og ernæring. Jeg vet at mange har teorier om hvordan dette oppstår, men det er ikke det samme som at vi vet hva som skjer. Angående laktose så er dette genetisk bestemt, og det er ikke snakk om å putte folk i bås. Allergier kan også oppstå som et resultat av uheldig eksponering, men sannsynligvis er man da genetisk disponert for dette, for ellers ville vel folk reagert likt?

Hvorfor mener du at dette er noe vi burde lære på studiet? Studiet forholder seg til ting som er etablert, ikke teorier fra ulike hold.

Jeg ser du fortsetter å referere til realmilk.com og mercola. Du bør vurdere å bli litt mer kildekritisk, og det er et velment råd. Å referere til meningsfeller, interesseorganisasjoner og alternativbransjen er absolutt ikke godt nok i en faglig diskusjon. Spesielt Mercola burde du være svært skeptisk til, men skjønner at det er vanskelig så lenge han er enig med dine egne meninger.

Jeg beklager to ting, det ene er å beskylde deg for å anbefale soyamelk- jeg lover å aldri mer gjøre det!!! Sot snakket om soyamelk her: Svaret ditt ligger under:

Da jeg reagerer litt på melk og yoghurt, så vil jeg si at melk ikke har den størte plassen i mitt hjerte. Det morsomme for min del er at jeg tåler stort sett alle andre meieriprodukter helt fint. Opplever også at melka er litt sur i smak, og det er stort sett melk fra østlandet. Hjemme i nord har jeg aldri opplevd det (utenom når pappa glemmer melka på benken). Er verken for eller imot melkedrikking. Drikk det de som liker det og kan, soyamelk til alle andre!

Da er det hvertfall ikke melkeproteinet du reagerer på, men sannsynligvis laktosen. Merker du noe forskjell på fete og magre meieriprodukter?

Det andre jeg beklager er at jeg har posta svaret mitt ørten ganger. Oppstod en feil som gjorde at jeg ikke trodde det ble postet og postet det dermed på nytt og på nytt!

Adios!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beklager to ting, det ene er å beskylde deg for å anbefale soyamelk- jeg lover å aldri mer gjøre det!!! Sot snakket om soyamelk her: Svaret ditt ligger under:

Da jeg reagerer litt på melk og yoghurt, så vil jeg si at melk ikke har den størte plassen i mitt hjerte. Det morsomme for min del er at jeg tåler stort sett alle andre meieriprodukter helt fint. Opplever også at melka er litt sur i smak, og det er stort sett melk fra østlandet. Hjemme i nord har jeg aldri opplevd det (utenom når pappa glemmer melka på benken). Er verken for eller imot melkedrikking. Drikk det de som liker det og kan, soyamelk til alle andre!

Da er det hvertfall ikke melkeproteinet du reagerer på, men sannsynligvis laktosen. Merker du noe forskjell på fete og magre meieriprodukter?

Det andre jeg beklager er at jeg har posta svaret mitt ørten ganger. Oppstod en feil som gjorde at jeg ikke trodde det ble postet og postet det dermed på nytt og på nytt!

Adios!

Den er grei, slettet duplikatene av innlegget ditt så nå står det bare en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker i en kontekst av det samfunnet vi lever i. Her i Nord-Europa, og da spesielt Skandinavia, tåler vi melk veldig godt. Dette faller ikke på sin egen urimelighet, og bevis byrden ligger strengt tatt på deg som påstår at ingen tåler dette særlig godt.

Her er en systematisk reviewartikkel som tar for seg pasteuriserings effekt på bestanddelene i melken:

A systematic review and meta-analysis of the eff... [J Food Prot. 2011] - PubMed - NCBI

Her er en annen studie på helseeffektene av pasteurisering:

Food safety: unpasteurized milk: a continued... [Clin Infect Dis. 2009] - PubMed - NCBI

Disse plasserer du vel i båsen "propaganda" siden de ikke stemmer med dine egne meninger, men her har du hvertfall linker til relevante studier, og ikke blogginnlegg. Jeg vil også anbefale deg å lese gjennom oversiktsartikkelen i tidsskriftet.

Melk og helse - Tidsskrift for Den norske legeforening

Jeg blir VELDIG imponert om du kan sitere meg et eneste sted på at jeg har anbefalt soyamelk for noen. Greit for meg om du dømmer mitt kunnskapsnivå på bakgrunn av en påstand jeg aldri har hevdet noe som helst sted, men om dette er din måte å diskutere på så er det kanskje like greit at du ikke vil fortsette å diskutere.

Jeg syns helt ærlig at det er enormt frekt og ufint av deg å påstå at jeg kan gjøre mye skade på bakgrunn av en påstand du har diktet opp i ditt eget hode... Å referere til min alder er heller ikke relevant for diskusjonen.

Anekdotiske bevis er anekdotiske. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn når det kommer til kosthold, og når disse effektene ikke reproduseres i kontrollerte studier så er det stor grunn til å være mistenksom. Kasein kan være problematisk hos noen, men ikke hos andre. Normalt sett brytes alle proteiner ned til aminosyrer før de absorberes i tarmen. Hvis proteinene tas opp hele er dette et tegn på at noe er galt.

Holdningen din er altså at resultater fra kontrollerte studier ikke spiller noen rolle, siden du allerede sitter på sannheten og bare støtter deg til andre som har samme meninger som deg?

Hvorfor mener du at det er en grov forenkling at de som tåler noe kan spise det og de som ikke tåler noe bør la være? Spennende at du vet hvordan intoleranser oppstår, siden dette fremdeles er et mysterium innen fagfeltet for medisin og ernæring. Jeg vet at mange har teorier om hvordan dette oppstår, men det er ikke det samme som at vi vet hva som skjer. Angående laktose så er dette genetisk bestemt, og det er ikke snakk om å putte folk i bås. Allergier kan også oppstå som et resultat av uheldig eksponering, men sannsynligvis er man da genetisk disponert for dette, for ellers ville vel folk reagert likt?

Hvorfor mener du at dette er noe vi burde lære på studiet? Studiet forholder seg til ting som er etablert, ikke teorier fra ulike hold.

Jeg ser du fortsetter å referere til realmilk.com og mercola. Du bør vurdere å bli litt mer kildekritisk, og det er et velment råd. Å referere til meningsfeller, interesseorganisasjoner og alternativbransjen er absolutt ikke godt nok i en faglig diskusjon. Spesielt Mercola burde du være svært skeptisk til, men skjønner at det er vanskelig så lenge han er enig med dine egne meninger.

Ja, så les de andre linkene da, de fleste er ikke hentet fra Mercola :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Når man har små babyer, blir man gjerne anbefalt av helsesøster/barnelege å dryppe dem i nesa med morsmelk dersom de er tette. Noe forskning har jeg ikke å vise til, annet en min egen erfaring. Fra jeg var lita jente, var det vanlig der jeg vokste opp å vaske/dryppe øyet med morsmelk dersom man fikk øyebetennelse. Så det har jeg gjort mange ganger med veldig bra resultat. Men for ett år siden fikk hele familien en heftig øyebetennelse som ikke lot seg drive tilbake med morsmelk. Så noe vidundermedisin er det ikke, men absolutt verdt å prøve :)

Hm. Jeg skal sende en e-post til en barnelege/virolog angående dette. Høres svært underlig ut. Poster det jeg finner ut innpå her før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt nytt, mye brukt kjerringråd, om man kan kalle det det:)

Ja, fant litt ut av det. Han sa han skulle utgreie om det litt senere i uken :) Til nå sa han at det var multipotent og kunne anbefales i ressursfattige land. Vet ikke helt hvorfor folk får anbefalinger om å gjøre dette i Norge da? :p *shrug* Venter til torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fant litt ut av det. Han sa han skulle utgreie om det litt senere i uken :) Til nå sa han at det var multipotent og kunne anbefales i ressursfattige land. Vet ikke helt hvorfor folk får anbefalinger om å gjøre dette i Norge da? :p *shrug* Venter til torsdag.

BTW Send meh sum Pop Thaaahrtssss!!:nin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner du ikke det? Er vel alltid bedre å bruke noe som er naturlig, enn å alltid pøse på med medisiner? Jeg prøver det naturlige først, funker ikke det, så prøver jeg medisin :-)

Det er ikke alltid bedre, mange eksempler på at det har gått skikkelig gale fordi folk har tenkt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at melk og melkeprodukter er relativt bra om en sammenligner med mye annet vi får i oss. Sammenlignet med kjøtt, fisk, egg og grønnsaker så kommer det for meg ett hakk lengre ned og jeg prøver å begrense melkeproduktinntaket mitt for å få i meg mer mat fra disse kategoriene. Det samme gjelder også nøtter, frø og frukt. Gode matvarer, men ikke helt optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan delta, men når meningene dine er helt bak mål så må det da være på sin plass å si at vedkommende faktisk tar feil. Alle kan få lov til å mene noe, det er helt greit, men da må man også jobbe med prinsippet om at man kan, bør og skal bli kritisert for sin mening dersom nødvendig. Om man blir fornærmet av den grunn, så får det nå bare være slik da. Jeg synes heller ikke det har vært veldig mye latterliggjøring her, heller. Det som kanskje var ble vel også fjernet av moderator.

Synes for øvrig også det er bedre at diskusjonene er basert på kunnskap fra personer som faktisk studerer/har studert tema enn synsing fra "skeptikere".

Er for så vidt enig med deg at det er "bedre" å bruke noe "naturlig", DERSOM det fungerer fremfor medisiner (det var kanskje dette som ikke kom helt frem i første innlegget). Anførselstegnene fordi det er såpass vage begrep å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I spesifikke tilfeller kan man helt klart dra nytte av kostendringer eller andre ikkemedikamentelle behandlingsformer. Men du skrev at naturlig alltid er bedre enn medisiner. Dette er ikke bare feil, det kan også være direkte skadelig i feil sammenheng.

Jeg har ikke forståelse for at du føler deg latterliggjort fordi dette blir påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig anbefaling fra helsesøstere det. Nå er ofte øyebetennelse en viral infeksjon, i følge med "vanlige" viralt betingede forkjølelser (øvre luftveisinfeksjoner). Spedbarn har et umodent immunsystem (det er bl.a. få spesifikke antistoffer produsert som respons på ytre påvirkninger). Morsmelk inneholder antistoffer fra moren bl.a. Noe som er en av grunnen til at det anbefales morsmelk. Om det er bakteriehemmende stoffer i morsmelk vet jeg ikke. Men hvis øyebetennelsen er bakterielt betinget vil jeg tro morsmelk ikke alltid er like effektivt, og en antibiotika kur kan være hensiktsmessig.

Jeg kommer til å få et nærmere svar på det sa jeg sa lenger opp i morgen, men dette med et barns umodent immunsystem forklarer fremdeles ikke bruken av morsmelk som øyedråper. Antistoffoverførselen vil som regel skje ved vanlig amming, og sett at dette har foregått jevnlig(for fleste mødre) gir det ikke mening at direkte påføring vil sørge for at de festet bedre til adenoviruset? Antistoffene vil jo allerede være tilstede i blodbanen fra før grunnet amming, så hvorfor ville ikke disse ha aktivert responsen allerde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har små babyer, blir man gjerne anbefalt av helsesøster/barnelege å dryppe dem i nesa med morsmelk dersom de er tette. Noe forskning har jeg ikke å vise til, annet en min egen erfaring. Fra jeg var lita jente, var det vanlig der jeg vokste opp å vaske/dryppe øyet med morsmelk dersom man fikk øyebetennelse. Så det har jeg gjort mange ganger med veldig bra resultat. Men for ett år siden fikk hele familien en heftig øyebetennelse som ikke lot seg drive tilbake med morsmelk. Så noe vidundermedisin er det ikke, men absolutt verdt å prøve :)

Gammelt nytt, mye brukt kjerringråd, om man kan kalle det det:)

Ok. Vurderte å skrive dette, men fant en relativt grei artikkel som omhandlet det samme som læreren sa(med selvfølge da han er den omtalte legen i artikkelen).

forskning.no > Morsmelk mot kreft

Utenom lactoferricin, så ble det også nevnt at tilførselen av lysosymer, og antistoffer også spiller en sentral rolle da direkte påføring førte til en veldig forhøyet kosentrasjon(mye mer enn hva som er tilgjengelig i blodbanen), og den er denne forhøyede konsentrasjonen av anti-mikrobiellemidler som fører til nedkjempelsen av infeksjonen i fleste tilfeller. Så hvis jeg forstår det riktig så vil morsmelk ha en opsonerende effekt på immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...