Gå til innhold

hvordan kombinere styrke og kardio? tips til treningsprogram?


Mymy

Anbefalte innlegg

Hvor i all verden har du disse påstandene om oppløste fettmolekyler og rask forbrenning av fett fra?

Når det gjelder sitatet i bold, så er dette sannsynligvis helt feil, og i beste fall en sannhet med store modifikasjoner: http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-10-5.pdf

Når du skal komme med et motargument, kom med egne ord istedet for å dele link til en bok som man må lese gjennom. Mine såkalte påstander kommer fra min eks som er fitness utøver og kostholds ekspert, som faktisk har tatt utdannelse fra både AFPT og noe innenfor ISSN(som du linket) i USA, samt artikler og videoer fra profesjonelle(som i fitnessutøvere og bodybuildere - hvor bodybuildere er de fremste på både muskelvekst og fettredusering). PLUSS at min bestekompis er bodybuilder, som jeg har fått masse råd fra......du klarte linke en kjedelig lang tekst. Jeg har derimot har faktisk testet på min egen kropp det jeg har skreiv og står for, og jeg fikk fantastiske resultater. Men for all del(!!) det fins mange måter å trene på.

Neste gang du skriver en kommentar til en som kommer med forslag her(og ikke skriver tips til den som spør om råd), så anbefaler jeg deg å komme med noe mer konkret. Eller så kan hvem som helst linke artikler her med hundrevis av sider....du vet selv at da blir det bare en evig lang diskusjon uten en konklusjon. Så kom heller med et forslag og hvorfor du mener det er et bra forslag. My two cents. .

PS: men takk for linken. får noe å lese :)

jntdrm: interval kardio før vekt trening = du forbrenner det du spiste før trening under kardio. Det første kroppen bruker av energi er maten du spiste før treningen - det som fyller opp glykogenlagrene. bruker du den energien til styrke trening først, så vil energien du henter i kardioen etterpå kommer fra fettet du har på kroppen(med andre ord: mer effektiv fettforbrenning). På din måte, så vil du få resultater, men dårligere resultater på vekt treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jntdrm: interval kardio før vekt trening = du forbrenner det du spiste før trening under kardio. Det første kroppen bruker av energi er maten du spiste før treningen - det som fyller opp glykogenlagrene. bruker du den energien til styrke trening først, så vil energien du henter i kardioen etterpå kommer fra fettet du har på kroppen(med andre ord: mer effektiv fettforbrenning). På din måte, så vil du få resultater, men dårligere resultater på vekt treningen.

Jeg skjønner hva du mener :-) "Problemet" mitt er bare det at jeg skal ha eksamen i løping og styrke til våren, og det er løpingen jeg trenger å forbedre mest. Som jeg sa, det handler om hva man ønsker å prioritere. Hvis man vil fokusere på styrke, så bør man kjøre styrke først - og omvendt. Men det er ingen problemer, etter min mening, å kjøre både styrke og kondisjon på samme dag! For min del, er det vanskelig å skulle prioritere mellom kardio og styrke, da begge deler er like viktig. Mulig jeg har dårligere resultater enn det jeg potensielt sett kunne hatt når det gjelder styrke - det er vanskelig å si noe om, da jeg kan si er at jeg har relativt gode resultater (eks. 60 kg i benkpress 1RM).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal komme med et motargument, kom med egne ord istedet for å dele link til en bok som man må lese gjennom. Mine såkalte påstander kommer fra min eks som er fitness utøver og kostholds ekspert, som faktisk har tatt utdannelse fra både AFPT og noe innenfor ISSN(som du linket) i USA, samt artikler og videoer fra profesjonelle(som i fitnessutøvere og bodybuildere - hvor bodybuildere er de fremste på både muskelvekst og fettredusering). PLUSS at min bestekompis er bodybuilder, som jeg har fått masse råd fra......du klarte linke en kjedelig lang tekst. Jeg har derimot har faktisk testet på min egen kropp det jeg har skreiv og står for, og jeg fikk fantastiske resultater. Men for all del(!!) det fins mange måter å trene på.

Neste gang du skriver en kommentar til en som kommer med forslag her(og ikke skriver tips til den som spør om råd), så anbefaler jeg deg å komme med noe mer konkret. Eller så kan hvem som helst linke artikler her med hundrevis av sider....du vet selv at da blir det bare en evig lang diskusjon uten en konklusjon. Så kom heller med et forslag og hvorfor du mener det er et bra forslag. My two cents. .

PS: men takk for linken. får noe å lese :)

Det var da voldsomt så høytidelige vi ble.

Hvordan kan jeg komme med et motargument når du ikke presenterer noen plausibel årsak til mekanismene du beskriver? Your logical fallacy is burden of proof

Jeg spurte deg rett og slett bare om å begrunne påstandene dine i litt større grad enn du allerede gjorde, noe du nå har gjort. Mission accomplished. Her kommer det riktignok frem at det stort sett er snakk om word of mouth, appell til autoritet og personlige anekdoter fremfor vitenskap. Det er klart det er helt greit å forfølge slikt for sitt eget vedkommende, men å påstå at noen andre skal trene styrketrening og deretter kardio fordi det finnes en fysiologisk prosess som gjør at styrketreningen løser opp fettmolekylene slik at disse forbrennes fortere er ikke noe du kan gjøre uten å dokumentene hvorfor. Det kan heller ikke bevises med en personlig anekdote, fordi du ikke akkurat kan "føle" at fettmolekylene dine løser seg opp. At du har fått fantastiske resultater ved å benytte denne tilnærmingen er ikke et bevis for at fettmolekylene dine har løst seg opp og blitt forbrent raskt.

jntdrm: interval kardio før vekt trening = du forbrenner det du spiste før trening under kardio. Det første kroppen bruker av energi er maten du spiste før treningen - det som fyller opp glykogenlagrene. bruker du den energien til styrke trening først, så vil energien du henter i kardioen etterpå kommer fra fettet du har på kroppen(med andre ord: mer effektiv fettforbrenning). På din måte, så vil du få resultater, men dårligere resultater på vekt treningen.

Denne er jeg enig i, men jeg ser fortsatt ikke hvor oppløsningen av fettmolekyler for raskere forbrenning kommer fra.

Her er forøvrig et par relevante utdrag fra studien:

Despite claims that immediate post-exercise nutritional intake is essential to maximize

hypertrophic gains, evidence-based support for such an “anabolic window of opportunity” is

far from definitive. The hypothesis is based largely on the pre-supposition that training is

carried out in a fasted state. During fasted exercise, a concomitant increase in muscle protein

breakdown causes the pre-exercise net negative amino acid balance to persist in the postexercise period despite training-induced increases in muscle protein synthesis [36]. Thus, in

the case of resistance training after an overnight fast, it would make sense to provide

immediate nutritional intervention--ideally in the form of a combination of protein and

carbohydrate--for the purposes of promoting muscle protein synthesis and reducing

proteolysis, thereby switching a net catabolic state into an anabolic one. Over a chronic

period, this tactic could conceivably lead cumulatively to an increased rate of gains in muscle

mass.

Due to the transient anabolic impact of a protein-rich meal and its potential synergy with the

trained state, pre- and post-exercise meals should not be separated by more than

approximately 3–4 hours, given a typical resistance training bout lasting 45–90 minutes. If

protein is delivered within particularly large mixed-meals (which are inherently more

anticatabolic), a case can be made for lengthening the interval to 5-6 hours. This strategy

covers the hypothetical timing benefits while allowing significant flexibility in the length of

the feeding windows before and after training. Specific timing within this general framework

would vary depending on individual preference and tolerance, as well as exercise duration.

One of many possible examples involving a 60-minute resistance training bout could have up

to 90-minute feeding windows on both sides of the bout, given central placement between the

meals. In contrast, bouts exceeding typical duration would default to shorter feeding windows

if the 3–4 hour pre- to post-exercise meal interval is maintained. Shifting the training session

closer to the pre- or post-exercise meal should be dictated by personal preference, tolerance,

and lifestyle/scheduling constraints.

Det er med andre ord ikke det at det er galt å anbefale noen å spise rett etter trening. Poenget mitt er at det ikke er noen absolutt sannhet eller retningslinje som man må følge, og å snakke om dette "berømte" vinduet blir litt mer brosciency enn det trenger å være.

My two cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------------------

Zahir skrev:

Kardio trening etter en økt med f eks RYP er BESTE måten å forbrenne mest fett på. Etter en økt med vekt trening, så vil kroppen ha løst opp mange fett molekyler, og de forbrenner du raskt hvis du tar kardio rett etter.

Dersom styrke er ditt hovedfokus, så ikke ta kardio etter styrke trening(for da stemmer det Blondina skriver), men hvis du vil ha mest effektiv fettforbrenning og fett nedgang så er kardio ETTER en vekt trening det mest effektive som fins. Vet ikke hvor Blondina får ideen sin om at disse karbohydratene trenger du til muskeloppbygging. Fordi etter treningen (vekt/kardio) så skal du få i deg næring så fort som mulig uansett.
Du har et berømt vindu som varer 30 min etter endt trening, hvor kroppen tar opp næring best
.(PS: Til og med profesjonelle bodybuildere som deffer, og vil beholde muskelmassen, trener på denne måten)

Etter endt trening skal du ha raske karbohydrater med raske proteiner(myse er raske - kasein er trege). Raske karbohydrater er det bare å google så får du masse ideer. Raske karbohydrater er med på å hjelpe maksimalt opptak av de raske proteinene.

Hvor i all verden har du disse påstandene om oppløste fettmolekyler og rask forbrenning av fett fra?

Når det gjelder sitatet i bold, så er dette sannsynligvis helt feil, og i beste fall en sannhet med store modifikasjoner:http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-10-5.pdf

------------------------

Despite claims that immediate post-exercise nutritional intake is essential to maximize

hypertrophic gains, evidence-based support for such an “anabolic window of opportunity” is

far from definitive. The hypothesis is based largely on the pre-supposition that training is

carried out in a fasted state. During fasted exercise, a concomitant increase in muscle protein

breakdown causes the pre-exercise net negative amino acid balance to persist in the postexercise period despite training-induced increases in muscle protein synthesis [36]. Thus, in

the case of resistance training after an overnight fast, it would make sense to provide

immediate nutritional intervention--ideally in the form of a combination of protein and

carbohydrate--for the purposes of promoting muscle protein synthesis and reducing

proteolysis, thereby switching a net catabolic state into an anabolic one. Over a chronic

period, this tactic could conceivably lead cumulatively to an increased rate of gains in muscle

mass.

Due to the transient anabolic impact of a protein-rich meal and its potential synergy with the

trained state, pre- and post-exercise meals should not be separated by more than

approximately 3–4 hours, given a typical resistance training bout lasting 45–90 minutes. If

protein is delivered within particularly large mixed-meals (which are inherently more

anticatabolic), a case can be made for lengthening the interval to 5-6 hours. This strategy

covers the hypothetical timing benefits while allowing significant flexibility in the length of

the feeding windows before and after training. Specific timing within this general framework

would vary depending on individual preference and tolerance, as well as exercise duration.

One of many possible examples involving a 60-minute resistance training bout could have up

to 90-minute feeding windows on both sides of the bout, given central placement between the

meals. In contrast, bouts exceeding typical duration would default to shorter feeding windows

if the 3–4 hour pre- to post-exercise meal interval is maintained. Shifting the training session

closer to the pre- or post-exercise meal should be dictated by personal preference, tolerance,

and lifestyle/scheduling constraints.

Det er med andre ord ikke det at det er galt å anbefale noen å spise rett etter trening. Poenget mitt er at det ikke er noen absolutt sannhet eller retningslinje som man må følge, og å snakke om dette "berømte" vinduet blir litt mer brosciency enn det trenger å være.

My two cents.

----------------

Her går din ekspertise fra artikkel klipp og lim på at jeg tar feil, til at det ikke er så galt å anbefale å spise rett etter trening. Og ifølge den artikkelen du viste til så kan man med andre ord si at du vil ihvertfall IKKE tape noe på å spise innen 30min etter trening.

Når det gjelder oppløsing av fett molekyler, så skjønner jeg det ble feil av meg å skrive det slik. Hørtes bedre ut i hodet mitt, men resultatet av tankegangen blir uansett den samme; nemlig at når glykogenlagrene dine er tømt så vil kroppen bruke fettlagrene du har på kroppen som energi for treningen.

Håper neste svar fra deg blir råd til denne jenta som startet det hele, og ikke et sted for å prøve heve deg over andres kommentarer. Heller rett på folk med din ekspertise og heller forklar dine råd og tips som vi alle kan kanskje få noe nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går din ekspertise fra artikkel klipp og lim på at jeg tar feil, til at det ikke er så galt å anbefale å spise rett etter trening. Og ifølge den artikkelen du viste til så kan man med andre ord si at du vil ihvertfall IKKE tape noe på å spise innen 30min etter trening.

Når det gjelder oppløsing av fett molekyler, så skjønner jeg det ble feil av meg å skrive det slik. Hørtes bedre ut i hodet mitt, men resultatet av tankegangen blir uansett den samme; nemlig at når glykogenlagrene dine er tømt så vil kroppen bruke fettlagrene du har på kroppen som energi for treningen.

Håper neste svar fra deg blir råd til denne jenta som startet det hele, og ikke et sted for å prøve heve deg over andres kommentarer. Heller rett på folk med din ekspertise og heller forklar dine råd og tips som vi alle kan kanskje få noe nytte av.

Look, når du kommer med påstander så må du være forberedet på å måtte begrunne dem. Jeg sier ikke at alle påstander skal følges av linker til alskens studier på ditt og datt, men noen ganger så er det på sin plass.

Det har ingenting å gjøre med et personlig behov jeg har for å heve meg over andres kommentarer eller rakke ned på andre som forsøker å hjelpe. Jeg synes det er supert at du deler erfaringer, og du skal ha cred for at du tar deg tid til det. Det jeg derimot synes er dumt, er at man skal bidra til å spre feilinformasjon om fysiologiske prosesser, fj. fettmolekylteorien.

Når det gjelder "the window of opportunity", så forsøker jeg å få frem at man har mye mer fleksbilitiet i post-workout inntak av næring enn 30 minutter. Dette er nettopp for å hjelpe trådstarter, slik at hun ikke får inntrykk av at dette er absolutt nødvendig. Å henge seg opp i slikt kan ofte være distraherende fra det som virkelig betyr noe, og faller i kategorien av ting jeg mener man skal være svært forsiktig med å råde personer som tidligere har slitt med spiseforstyrrelser til. Du sier at man bør spise innen 30 minutter etter trening, noe som er en sannhet med modifikasjoner. Jeg forsøker å legge til en nyanse som viser at ting er mer fleksibelt enn som så. Dette synes jeg er råd som trådstarter kan ha nytte av.

Jeg er riktignok enig i at jeg kunne forklart meg bedre enn å bare linke til studien, og erkjenner at det kan oppfattes litt avvisende på den måten jeg gjorde det på. Det beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til trådstarter: Det hadde vært veldig nyttig å vite hvor høy du er, hvor mye du veier og hvordan kostholdet ditt ser ut. Mangelen på fremgang kan skyldes at du spiser for lite, eller at du har en lite gunstig sammensetning av makronæringsstoffer i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi!! her var skjedd mye ser jeg ;) Først vil jeg takke for alle innspill og råd, ser det er litt diskusjoner fram og tilbake her med fettforbrenning/molekyler og litt sånn! Akkurat slike detaljer har jeg ikke satt meg så veldig inn i så tør ikke uttale meg så mye om det. Men trening, kombinasjon av cardio og styrke er noe jeg oppfatter som ett omdiskutert emne.

Jeg veier 56 kg og er 164 høy, så annser meg som relativt normal egentlig ;) Jeg er kommet veldig langt fra tankegangen som jeg hadde da jeg slet med spiseforstyrrelser, men noen uvaner henger jo så klart igjen, som f eks dette med mye cardio trening.

Men jeg har ikke lengre "angst" for litt fett på kroppen, og som nevnt før synes jeg det er flott med former!

Målet mitt er vel å bygge litt, jeg trenger ikke bli en super fit fitness modell (selv om det hadde vært supert ;) ) men jeg vil balansere kroppen min, bygge og stramme opp. Slik som Zahir sier, så verken trenger/kan jeg se ut som en deffet fitness modell. Men jeg ønsker som sagt å ha fokus på å bygge kroppen min, og forme den.

per idag så varierer kostholdet mitt litt, før var jeg mer "slavisk", og spiste det samme hver dag. Men en dag ser som oftes slik ut;

Frokost; fettfri og sukkerfri blåbær youghurt med havregryn og rosiner (bruker youghurt istedenfor melk)

Lunsj; skyr eller youghurt eller cottage cheese og en-to frukter.

Middag; Laks med salat (andre middager kan være kylling og salat, grønnsakssuppe, kjøttboller i tomatsaus)

Kvelds; liten blåbær youghurt og 1 knekkebrød med ost og skinke, samt frukt.

mellom måltidene spiser jeg gjerne litt frukt/grønnsaker (gullerøtter).

Jeg tror mitt problem ligger i fordeling av mat utover dagen, og gjerne at sammensetningen av næringsstoffer kan være litt skeiv noen ganger.. Jeg har noen ganger en tendens til å overspise til frokost og så blir lunsj ite eller ingenting, så blir det gjerne plutselig middag på en veldig sulten mage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i å høre hvor du har den teorien fra. Jeg har trent i tre år, styrke og kondisjon samme dag, tre ganger i uka. Det har aldri vært et problem. Spørsmålet er om man skal kjøre kardio før eller etter styrkeøkta. Jeg kjører oftest intervaller på mølla FØR styrkeøkta, og jeg forbrenner generelt mer kalorier gjennom økta da, enn hvis jeg for eksempel dropper kardio eller tar kardio til sist (jf. pulsklokka mi som viser resultater fra jeg vet ikke hvor mange treningsøkter, samt treningsdagboka mi som jeg har logget i siden jeg startet). Noen velger å kjøre kardio til slutt. Dette handler jo litt om prioriteringer - hva man ønsker å bli best i.

Beklager, har fått høre det på fitnessbloggen mange ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mymy: Virker som du har en ganske normal vekt ja, men du må nok regne med å gå opp litt om du skal få mer muskler (og fett).

Jeg vil tipse deg om å prøve å spise mer, og til lunsj: spise brødskiver, baguette, varmmat (hvis du har kantine?), kylling + pastasalat eller noe annet. Skyr eller cottage cheese er ikke så mye mat. Ikke frukt heller..

Ved middager: prøv å legg til saus el. og noe karbohydrater (ovnsbakte poteter er kjempegodt!), ris, pasta, poteter er ikke farlig

Kveldsmat: hvorfor spiser du ikke mere? Det er jo maange timer til du skal spise igjen ;)

Spiser selv 4 store skiver til frokost, lunsj og kvelds + frukt og knekkebrød.

Vil også anbefale deg å drikke mye melk, helst helmelk (skal visst være superbra for treningsresultater!), ta tran (eller lignende), og kanskje ha med nøtter rundt omkring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk Blondina ;) jeg skal prøve å spise mer (har allerede blitt flinkere enn før). Jeg elsker nøtter, så det skal gå nedpå hvertfall! ;)

Ellers så tror jeg som sagt jeg skal prøve å kutte ned på antall cardio økter, og heller ha mer fokus på gode styrkeøkter, hvor jeg kan gi mye av meg selv! skal jeg klare det er jeg nok nødt til å ha litt hvile også! viktig med kvalitet på øktene, istedenfor å trene for å trene! men dette blir nok en prosess for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra :)

Tips: finn deg en morsom hobby som ikke innebærer å trene :) Ofte trener man fordi 1) vane 2) kjeder seg 3) "tvangstanker". (ja i tillegg til å ville bli i bedre form og at man trives med å trene, har et spesielt mål osv.).

Du kan bli medlem av en ungdomsorganisasjon, politisk parti osv..

Eller for all del: hvis du liker lagsport så bare bli med på det, men ofte er det vanskelig å begynne med en lagidrett når man har kommet i en viss alder ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...