Gå til innhold

"Eat. Stop. Eat! En ny type "diett"


LiveFailLearn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har til dels å gjøre med at jeg spiste et stort måltid kvelden før bestående av plenty med proteiner samt en kasein-milkshake (altså "langsomme" proteiner som tar lang tid å fordøye).

2) Sult, spisevaner, appetitt og sterke behov er like mye mentalt som fysisk betinget. Fastingen hjelper deg til bedre kontroll.

Dette stemmer bra ift min erfaring. Var forberedt på 24 timer. Dersom hodet hadde vært forberedt på mat noen timer før, ville magen reagert likedan.

3) Se på fasteperioden som dager du kan produsere ekstra mye, enten det er jobb, hobby eller trening. Du slipper å tenke på mat og matlaging.

De gangene jeg har gjennomført det har jeg hatt kveldsvakt på jobb, altså hatt andre ting å sysle med enn å tenke på mat.

I tillegg spiser jeg til daglig etter periodisk faste, noe som nok gjorde oppgaven vesentlig enklere for meg.

Hva angår kroppen har jeg ikke merket noen forskjell i det hele tatt fysisk, men det er selvfølgelig vanskelig å bedømme etter 2-3 ganger bare. Men psykisk følte jeg meg veldig kvikk og oppmerksom på omgivelsene :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Why?

Fordi det faktisk er begrenset hvor mye protein kroppen kan syntetisere gjennom proteinsyntesen. Lyle McDonald refererer noen studier som anslår at kroppen kan nyttiggjøre seg opptil 10 gram pr time på de raskeste proteinkildene. Selv om proteinsyntesen og insulinresponsen blir forsterket av en fasteperiode vil en nok ikke helt klare å oppveie for så lang tid uten tilførsel av protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Hva med vedlikehold da?

Vedlikeholde muskelmassen eller kroppsvekta?

Er jo også stor forskjell på å vedlikeholde en leanmass på som er nært ens maksimale potensiale og vedlikeholde en mindre muskelmasse som kun er erhvervet gjennom kort tids trening.

Tror ikke du finner så mange bodybuildere som faster i 24 timer, men T-Nation gjengen har eksperimentert endel med 24 timers faste med BCAA pulser gjennom fasteperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Faster selv i over et døgn ( 36t ) og leangainer btw.

Er jo fordeler og ulemper med alt så det beste er jo å teste ut selv og se hva som fungerer i praksis og hva som ikke fungerer. Fungerer det for deg så er det jo flott :)

Men det sier seg jo selv at faste ikke er optimalt for muskelvekst når musklene trenger energi for å vokse. En annen side av saken er at faste eller periodisk faste kan være en gylden middelvei for å ikke legge på seg for mye fett på overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra poeng! Merker også at treningsøktene er mye mer energiske etter fasten... Vet ikke hvorfor DET er dog.

Jeg merket det samme før, dvs når jeg startet på PF. Jeg har aldri fastet lenge, pleier alltid bryte fasten i lunsjen. Men når jeg trener i helgene har jeg pleid å trene på tom mage. Men etter at jeg la om kostholdet til Børge Fagerli sin biorytme diett (lavkarbo på formiddag og høykarbo til kvelds) så har jeg imidlertid hatt mest energi på trening når jeg har fått i meg et måltid senest 3-4 timer før treninga.

Så min teori er rett og slett at for mye karbohydrater før trening vil gjøre at blodsukkeret synker raskere igjen, mens når man enten trener fastende eller med kun fett og protein i måltidene før trening så er kroppen i fettforbrenningsmodus og vil derfor fortsette og hente energi fra fettlagrene mens man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant.

Merker også når jeg løper LANGT, funker det best med BCAA innabords og UNDER løpet noe rask karbo.

Skal prøve å se om jeg finner noe relevant forskning ang fastende trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bygger muskler eller ikke avhenger av energibalanse over tid, ikke over timer og dager, men over uker, måneder og år.

Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Spiser du bare en dag i uken og trykker i deg 21000 kcal vil nok ikke det gi samme muskelvekst som å spise 3000 kcal til dagen. Men det ble jo et ekstremt hypotetisk eksempel da for å sette det litt på spissen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Christine; at du faster 24 timer noen få ganger vil neppe være hokkus-pokkus, folk må lære seg å spise når de er sultne. At musklene ser større ut kan være alt fra væskeretensjon til "foggy mind", det er primært på treningsstudio og ved progresjon, durasjon, fleksibilitet, spesifitet, regelbundenhet, restitusjon og periodisering muskler vokser. De har alle like avgjørende effekt på sluttresultatet. For å bygge muskler må du være i energioverskudd, om det er ukentlig, månedlig, eller årlig har ikke noe å si, men du merker selv på kroppen om du blir restituert. Trener du aktivt er du nødt til å spise mat og lytte til kroppens sultsignaler. Faste over 24 timer virker for meg i hvert fall som at noe er galt, enten om det er ghrelin eller treningen i seg selv, men for all del, vi er alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...