Gå til innhold

Overpronering og styrketrening


Anbefalte innlegg

Hei flotte og kunnskapsrike mennesker!

Jeg overpronerer visst på grensen til å være plattfot, noe jeg har tatt grep om og har brukt sko med massiv støtte under fotbladet når jeg løper, går tur osv. Men når jeg løfter vekter, feks knebøy og markløft, gjør jeg dette i noen veldig flate og lite støttende Converse sko, og ser når jeg blir filmet at jeg får helt feil teknikk pga svikt i knær og bekken pga overproneringen.

Jeg går til fysioterapaut en gang i uken, men når jeg tok opp bruk av feks Vibram Fivefingers, sa hun at jeg da ville kjøpe meg et par dyre feilbelastninger.. Jeg forestiller meg at neste skritt blir å få laget en spesialtilpasset såle til å ha i mine flate løftesko?

Så jeg lurte på om det finnes noen andre der ute som møter de samme utfordringene som meg, og hvordan dere har løst dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg overpronerer mye, og har hatt en del utfordringer i knebøy pga det. Jeg har lenge bruke flate sko under knebøy, type otomix vektløftersko osv. Jeg sleit litt med teknikk i knebøy og fikk en del vondt i knærne.

Jeg kjøpte sko med støtte på innsiden til å bruke på jobb, men har nå begynt å bruke de på trening når jeg skal trene bein. Teknikken er mye bedre og knærne er ikke vonde lengre. Så jeg kan absolutt anbefale deg og trene med sko som gir støtte for å unngå belastningsskader i knær/hofte osv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg er også fysioterapeut, og er kanskje litt uenig med fysioterapeuten din. Med forbehold om at jeg ikke har sett deg og uttaler meg på generelt grunnlag nå.

Under knebøy med vektbelastning og føttene godt planta i bakken vil du nok ikke klare å korrigere for din overpronering i flate sko. Typisk faller man da inn i ankelleddet og kneet følger naturlig med og vakler innover. Her ville jeg anvefalt å fortsatt med flate sko (skal ikke kjøre knebøy på luftputer om vi er ute etter styrketrening), men investert i et par spesialtilpassede såler som støttet deg opp på innsiden. Gjerne legge inn litt skadeforebyggende trening med fokus på etbensøvelser og styrking av gluteus medius for å også ta tak i problemet i andre enden.

Når du løper, derimot, har du alle muligheter til å korrigere proneringen om du lander mykt på forfot og ikke stempler hælen i bakken først. Min erfaring, megselv inkludert, er at mange som overpronerer later til å overpronere betydelig mindre, om i det hele tatt, i minimalisitiske sko med forfotisett. Dette er også meget god trening for en av de viktigste musklene for å holde fotbuen oppe, nemlig tibialis posterior. Forvent deg alvorlig stølhet i denne etter første tur ;)

In short: flate sko med såler til knebøy, minimalistiske sko til løping. I'd give it a shot! (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så bra! :D

Det er helt vanlige sko, dvs uten demping, men som er oppbygget?

Fikk du kjøpt de på type Löplabbet eller er de spesial laget til deg?

Takk for tilbakemelding :)

Jeg har kjøpt vanlige joggesko (på butikk lignende löblabbet) med ekstra støtte på innsiden. De har ikke spesielt mye demping så jeg klarer fint å bruke de under knebøy :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er også fysioterapeut, og er kanskje litt uenig med fysioterapeuten din. Med forbehold om at jeg ikke har sett deg og uttaler meg på generelt grunnlag nå.

Under knebøy med vektbelastning og føttene godt planta i bakken vil du nok ikke klare å korrigere for din overpronering i flate sko. Typisk faller man da inn i ankelleddet og kneet følger naturlig med og vakler innover. Her ville jeg anvefalt å fortsatt med flate sko (skal ikke kjøre knebøy på luftputer om vi er ute etter styrketrening), men investert i et par spesialtilpassede såler som støttet deg opp på innsiden. Gjerne legge inn litt skadeforebyggende trening med fokus på etbensøvelser og styrking av gluteus medius for å også ta tak i problemet i andre enden.

Når du løper, derimot, har du alle muligheter til å korrigere proneringen om du lander mykt på forfot og ikke stempler hælen i bakken først. Min erfaring, megselv inkludert, er at mange som overpronerer later til å overpronere betydelig mindre, om i det hele tatt, i minimalisitiske sko med forfotisett. Dette er også meget god trening for en av de viktigste musklene for å holde fotbuen oppe, nemlig tibialis posterior. Forvent deg alvorlig stølhet i denne etter første tur ;)

In short: flate sko med såler til knebøy, minimalistiske sko til løping. I'd give it a shot! (y)

Tusen takk for en super tilbakemelding!

Jeg hadde egentlig gitt opp løpingen litt, for jeg ble aldri noe bedre i knærne. Nå frister det igjen å kjøpe meg fivefingers og heller bruke vinteren på å trene opp beina til å kanskje kunne jogge med de en dag :) Og ja, spesialtilpasset såle skal jeg skaffe meg til styrketreningen :)

Takk igjen for en fantastisk, lærerik og relevant tibakemelding! :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også plattfot, så overpronerer en del. Til løping har jeg gode sko som er tilpasset mine føtter, men ved styrketrening pleier jeg bare å trene uten sko. Har ikke tenkt på at jeg kan ha helt feil teknikk på f.eks. knebøy, så må vel også få kjøpt meg noen flate sko med oppbygging eller et par med såler. Noen som vet hvor man kan få kjøpt slike såler?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig :) Gledelig overrasket over at det lar seg korrigere til den grad det nok er mulig å få til :) Gleder meg til å endelig tørre å teste ut Fivefingers, samt å få innlegg til Conversene :D (Tok markløft på dempede joggesko i dag; Selv med kun 60 kg på stangen, var jeg redd for å miste balansen og dette og slå meg :p )

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved såkalt myk eller funksjonell plattfot er det definitivt et poeng å forsøke å trene opp msukulaturen som støtter fotbuen. Å gå mye barfot anbefales av mange i barneårne ved antydning til plattfot, det samme kan anbefales til voksne, I tillegg har man spesifikke øvelser for å trene opp muskulaturen. Under f eks knebøy vil imidlertid en plattfot kunne føre til så mye problemer at jeg anbefaler såler for de som sliter mye med dette, og heller jobbe med problemet parallelt slik at man kanskje kan redusere (eller eliminere) behovet for støtte.

Om plattfoten er en såkalt hard plattfot kommer plattfoten av fotrotsknoklenes inbyrdes form eller en sammenvoksing av dette, da vil man trenge såler og ikke komme i mål med trening. Det er også en del nevrologiske sykdommer om kan resultere i problemer med fotbuen, da må også andre tiltak vurderes, og eventuelt kirurgi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 10 måneder senere...

Annonse

Hvor får man egentlig få kjøpt spesialtilpassede såler? Og da regner jeg med man bruker disse sålene i alle typer sko til enhver tid? Hva med superfeetsåler?

Jeg vet at Drevelin lager spesial tilpassede såler for de som vil være sikker på at de har noe som passer deres fot. Kanskje det finnes andre også?

Fottøy / såler | Drevelin Ortopedi

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor får man egentlig få kjøpt spesialtilpassede såler? Og da regner jeg med man bruker disse sålene i alle typer sko til enhver tid? Hva med superfeetsåler?

Ortopedister.

Nå får jeg dekket mine fotsåler pga min sykdom, så jeg går til avtaleortopedist. Finn deg en.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å fikse dette i stor grad? Etter hva jeg har forstått så kan man forbedre fotstillingen ved å påvirke calcaneus, navicular bone og styrke musklene under foten som "spenner" fotbuen, men det er mulig jeg er helt på jordet. Jeg prøver å forbedre dette på meg selv. Har etter en del år med typisk "15-30 graders vinkel på foten under knebøy" pådratt meg en utoverrotasjon som er svært irriterende. Har funnet ut at dette gjør at jeg har mye dårligere glutes-aktivering, lettere for å falle inn i en valgus-kollaps og sliter med å finne balansen når jeg har føttene fremover. Har blitt en del bedre til å skape bra "torque" ved å stramme glutes og åpne hofta på den måten, istedenfor å åpne den ved å stå unødvendig utrotert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problem, og har fått spesialstøpte såler laget hos ortopedingeniør. Jeg synes disse hjelper meg godt. Det er selvfølgelig vanskelig å få ett stk par såler til å ha maksimal effekt i alle type sko man bruker. Jeg hadde derfor med meg mine favoritt-treningssko som mal når sålene skulle støpes. Alternativt går det jo an å lage flere såler :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er det mulig å fikse dette i stor grad? Etter hva jeg har forstått så kan man forbedre fotstillingen ved å påvirke calcaneus, navicular bone og styrke musklene under foten som "spenner" fotbuen, men det er mulig jeg er helt på jordet. Jeg prøver å forbedre dette på meg selv. Har etter en del år med typisk "15-30 graders vinkel på foten under knebøy" pådratt meg en utoverrotasjon som er svært irriterende. Har funnet ut at dette gjør at jeg har mye dårligere glutes-aktivering, lettere for å falle inn i en valgus-kollaps og sliter med å finne balansen når jeg har føttene fremover. Har blitt en del bedre til å skape bra "torque" ved å stramme glutes og åpne hofta på den måten, istedenfor å åpne den ved å stå unødvendig utrotert.

Pådratt deg en utoverrotasjon?

Jobb med ankelmobilitet, utoverrotasjon i hoften og gluteus medius så blir det nok bedre

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...