Gå til innhold

Når er det nok muskler?


Anbefalte innlegg

Når er/var nok gain for dere? Eller er det uinteressant?

Jeg sitter litt og lurer på om jeg bare skal prøve å deffe ned fram mot 2013, og holde det der.. Ikke det at jeg er så ekstremt stor, men føler meg relativt fornøyd. Kunne kanskje hatt litt større rygg, og litt større armer i forhold tel brystet, men still.. I digress.

Har noen av dere faktisk bare blitt fornøyd med size og det var det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest

Min mening er at man aldri kan bli for stor. Jeg blir aldri fornøyd med kroppen min. Men nå er jeg på diett en periode. Når fettprosenten er rundt 7-8 skal jeg bygge igjen å ha en god form året rundt, så slipper jeg STORE mengder kardio og streng diett senere. Prøve å holde meg på MAX 10 % året rundt. Litt vanskeligere å bygge, men det får bare være.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gå deg en liten runde, alternativ ta en tur på do. Så kan du spise mer. Det blir aldri nok godis.

Jo det for min del blir det. Trur det blir ein stund til neste gang, ihvertfall til i morgon. Kom på at eg har båtis i frysen på jobben.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der har jeg faktisk tenkt litt på, for folk ha begynt å spørre meg "hva er målet ditt".. Og først da gikk det opp for meg at man kanskje må ha et mål? Jeg tenker (prøver) ikke så mye på kropp og sånt, for jeg blir så fokusert på kroppen min og dermed misfornøyd med absolutt alt.

Derfor har jeg litt andre mål jeg. Jeg hadde lyst til å klare chins, det klarte jeg. Nå har jeg lyst til å klare human flag. Jeg tror sånne mål holder for meg jeg. Jeg orker ikke gå å veie hverken meg selv eller maten min. Det blir litt som jeg sier om det å være mamma. Jeg er mamma, men det definerer meg ikke på noen som helst måte. Det er mye mer til meg enn akkurat den biten av livet. Sånn blir det med treningen også, jeg trener mer enn de fleste jeg kjenner, DE definerer meg gjerne utfra det -men det trenger jo ikke nødvendigvis bety at jeg gjør det selv. Jeg er mer enn bare trening og kjip mat liksom. Ikke at jeg spiser kjip mat da..jeg har polstring! ^^

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det der har jeg faktisk tenkt litt på, for folk ha begynt å spørre meg "hva er målet ditt".. Og først da gikk det opp for meg at man kanskje må ha et mål? Jeg tenker (prøver) ikke så mye på kropp og sånt, for jeg blir så fokusert på kroppen min og dermed misfornøyd med absolutt alt.

Ikke nødvendigvis, men det kan gjøre ting litt lettere. Ofte vil det derimot være motsatt. Pluss, hva skjer når man når målet sitt? Egentlig ingenting. En tenker kanskje ofte at "når jeg når dette kommer [sett inn positiv følelse her]", kun for å nå det og merke at ingenting egentlig er forskjellig. Men DETTE var virkelig langt vekk fra tema. Uff.

Ja, det kan definitivt bli nok muskler. Det handler vel kun om hva en ønsker å oppnå med treningen. Enkelte vil aldri være fornøyde, mens andre ikke egentlig bryr seg om størrelsen på musklene, men hvor mye musklene klarer å løfte. Selv her vil det jo være naturlige begrensninger. Jeg syntes selv det er spennende å se hvor langt en kan komme med det utgangspunktet en har.

trøtt.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

For meg er det nok når jeg når mitt genetiske potensial. Dette varierer jo litt fra person til person. Men man kan få en fin oversikt her:

What’s My Genetic Muscular Potential? | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

her

Fat-Free Mass Index in Users and NonUsers of Anabolic-Androgen Steroids - Research Review | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

og her

Warning: Do This & You WILL Get Fat - How to Build Muscle | Strength Training Workouts | Mass Gain Diet

Jeg er nå 90kg i grei form, så kanskje jeg klarer å bygge et par kilo muskler til om alt går bra. Skulle gjerne hatt 10kg mer, men det er nok heller tvilsomt at det vil skje.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Brukernavn

Det er jo et interessant aspekt av både psykologi og trening hvor fornøyd man er.

Her er noen simple modeller som illustrerer 'noen' av faktorene som avgjør hvor fornøyd du er. Kunne nok lagt til 100 underkategorier, miljø, venner, familie, bosted, erfaring, selvbilde - men det blir for komplisert.

En ideell modell av hvordan det 'egentlig' burde være:

post-2338-14440878091861_thumb.jpg

Validering er egentlig ikke et norsk ord, for å simplifisere definisjonen kan man si validering er "skryt fra andre".

Man vil alltid være avhengig av ekstern validering i en viss grad, man kan velge å ikke vektlegge ekstern validering i så stor grad. Det gjør man rett og slett ved å ikke "bry seg hva andre mener" og vektlegge sine egne preferanser og intern validering, igjen kan det å vektlegge sine egne preferanser og hovedsaklig validere seg selv føre til at personen blir 'vrangforestilt' (stort avvik i selvbilde i forhold til 'realiteten'(majoriteten), dette kan svinge både "positivt" og "negativt" og avhenger av hvilke miljø man er i. Den interne valideringen er parallell med selvbildet ditt - all validering er hovedsaklig intern, men vi skiller disse da blant annet mennesker med et dårlig selvbilde har lite å hente på "intern positiv selvsnakk" (Det å 'booste' seg selv). (link til relevant psykologistudie: Åpner PDF)

I forhold til å ha et "positivt stabilt selvbilde" burde man vektlegge ekstern validering i så liten grad som mulig. Hvor selvsikker man er i forhold til eget selvbilde(kroppen) avhenger veldig mye av den interne valideringen og hvilke preferanser man selv har. Jo større avstand det er fra preferansene dine og hvor du er idag, jo mindre sannsynlighet er det for at du er selvsikker på kroppen din. Preferanser endres naturlig over tid. I det større bilde vil jeg si det er ideelt å ligge på en 8-9/10 av "fornøydhet", dersom man fortsatt ønsker å ha motivasjon til trening og et positivt selvbilde. Hvis preferansene dine er veldig langt ifra hvor du er idag er sannsynligheten for at du har et negativt selvbilde veldig stor, man kan argumentere at dette er "positivt" i forhold til motivasjon, nja. Det kommer helt an på personen, i modellen under kan introduserer jeg et 'ikke-ukjent" element innen trening, bare ta en titt rundt på forumet her så kan du se nok av dette: "Håpløshet".

post-2338-14440878093013_thumb.jpg

Håpløsthet oppstår gjerne når har en veldig stor avstand fra preferansene sine og hvor man er i dag, sleng inn litt negativ selvsnakk og du ender opp med en person som holder på å gi opp. Paradoksalt er personen gjerne mer motivert til å trene,. men det går utover selvbildet til personen - noe som igjen fører til et "urealistisk perspektiv", dette ser man gjerne hos unge jenter som vil bli supermodeller. Dersom jenta allerede lider av å ha et dårlig selvbilde og har preferanser for hvordan hun skal se ut som er langt fra hennes egen realitet (hvordan hun virkelig ser ut er ikke en faktor som blir tatt med i vurderingen hennes da det dårlige selvbilde hennes gjør henne vrangforestilt), ender hun gjerne opp med desperate forsøk på å oppnå 'målet' sitt.

Den interne valideringen henger mye sammen med selvbildet og i hvilken grad man er fornøyd. Bottom line, valideringen, preferansene, selvbilde, verdier er noen av tingene som avgjør når man blir fornøyd. Hvis man har lyst til å være fornøyd er det noe man må innstille seg på, jo mer du er avhengig av ekstern validering jo mindre sannsynlig er det at du blir fornøyd. Ikke fordi det er så vanskelig å oppnå 'drømmekroppen', men fordi det vil alltid finnes ting som kan forbedres, det finnes noen som er større enn deg, mer ripped enn deg, den "eksterne" verden er ikke en del du har lyst til å være med på - da du aldri tilfredstiller alle, noen synes det er ekkelt å ha en fettprosent på 8%, andre synes det er ekkelt å ha en fettprosent på 15%.

I forhold til å ha et positivt selvbilde burde man være bevisst på sine egne preferanser, ha et mest mulig 'realistisk perspektiv' av sin egen kropp, ha sine egne verdier og være så uavhengig av ekstern validering som mulig. (Man vil alltid være litt avhengig). Men igjen blir dette en fryktelig simplifisering av hele greia, det er et så individuelt spørsmål at det ikke finnes et universelt svar, det er alt for mange faktorer inn i bildet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...