Gå til innhold

Vil du være med på et forskningsprosjekt?


StiligeCecilie

Anbefalte innlegg

For dem som måtte være interessert :)

Hva virker best - body pump eller personlig trener?

Forskningsprosjekt søker deltakere

Vår treningsekspert Anne Mette Rustaden søker kvinnelige deltagere til et forskingsprosjekt i regi av Norges idrettshøgskole. Målet er å undersøke tre former for styrketrening for å se hva som virker best.

Forskningsprosjekt søker deltakere - Vektklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke forskningsspørsmålet veldig vagt? Body Pump er jo forsåvidt greit nok, men personlig trener?! Vil ikke treningen som en PT utsetter sin kunde for variere alt for mye til å slå fast at det er bedre/dårligere enn å være med på Body Pump? La oss si at en ganske ordinær PT/selger hos en senterkjede sender klienten sin på 16 reps på en håndfull isolasjonsapparater og gir få/ingen/dårlige/halvgode ernæringsråd, mot at en annen PT kjører sin klient på baseøvelser, frivekter og gir gode føringer rundt kosthold - gi ganske ulikt resultat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forskningsspørsmålet veldig vagt? Body Pump er jo forsåvidt greit nok, men personlig trener?! Vil ikke treningen som en PT utsetter sin kunde for variere alt for mye til å slå fast at det er bedre/dårligere enn å være med på Body Pump? La oss si at en ganske ordinær PT/selger hos en senterkjede sender klienten sin på 16 reps på en håndfull isolasjonsapparater og gir få/ingen/dårlige/halvgode ernæringsråd, mot at en annen PT kjører sin klient på baseøvelser, frivekter og gir gode føringer rundt kosthold - gi ganske ulikt resultat??

PTene som skal være med har sikkert synkronisert opplegget sitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BodyPump. Det er en time som går på SATS, og timene, PT'ene og de som trener på egen hånd skal følge samme opplegget.

Nja, nesten. Det er tre typer trening de skal skille mellom her.

A. Styrketrening i sal med instruktør (BodyPump)

B. Styrketrening med personlig trener (PT) tilstede ved hver økt

C. Styrketreningsprogram av veileder, men må trene på egenhånd

D. Inaktiv kontrollgruppe, som ikke skal endre sin livsstil i løpet av treningsperioden. Kontrollgruppen vil få tilbud om gruppetrening med instruktør i etterkant av studien, uten kostnad.

Det han lurte på er vel hvilket opplegg de som havner i gruppe B får. Her står det bare "styrketrening med PT tilstede". Det er ikke gitt at alle PTer på alle sentre over hele landet gir kundene sine samme program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, nesten. Det er tre typer trening de skal skille mellom her.

Det han lurte på er vel hvilket opplegg de som havner i gruppe B får. Her står det bare "styrketrening med PT tilstede". Det er ikke gitt at alle PTer på alle sentre over hele landet gir kundene sine samme program.

Det var slik jeg fikk presentert det av Rustaden når hun fortalte om opplegget sitt i februar, men hva vet jeg. For at resultatene skal være sammenlignbare, må jo nødvendigvis et av poengene være at forsøkskaninene gjør det samme, men at den ytre påvirkningen (time, pt el egentrening) er ulik.. Slik jeg forstod det, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare for overvektige som ikke trener jevnlig jo :(

Hvis du ikke er i den kategorien synes jeg du kan slutte å syte :banghead: Blæh!:wtf:;)

(eg er for feit til å bli med:oops: , men for å se positivt på det bor eg heldigvis ikkje i Oslo)

(litt avsporing men herregud, eg elsker de nye smilyene:clown::link::bigtears: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var slik jeg fikk presentert det av Rustaden når hun fortalte om opplegget sitt i februar, men hva vet jeg. For at resultatene skal være sammenlignbare, må jo nødvendigvis et av poengene være at forsøkskaninene gjør det samme, men at den ytre påvirkningen (time, pt el egentrening) er ulik.. Slik jeg forstod det, iallefall.

Ok, men det er jo ikke det som står i artikkelen... Mener du at både gruppe A og B får BodyPump da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vel kanskje ikke det, derfor de må forske på det? :p

Ja tydeligvis..

Må jo selv si at jeg har mye mer fremgang etter 1 år med styrke, enn hva jeg har hatt med 5 år med spinning og bodypump. Hvor mange fitnessutøvere kan si at: " Nei du, grunnen til at jeg er i en slik form er fordi jeg trener bodypump 3 ganger i uka. Også litt zumba på lørdagen". Jeez..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tydeligvis..

Må jo selv si at jeg har mye mer fremgang etter 1 år med styrke, enn hva jeg har hatt med 5 år med spinning og bodypump. Hvor mange fitnessutøvere kan si at: " Nei du, grunnen til at jeg er i en slik form er fordi jeg trener bodypump 3 ganger i uka. Også litt zumba på lørdagen". Jeez..

Haha det er sant da :D Men det kan jo hende de bare skal ha konkret data å forholde seg til? Man får ikke akkurat artikler publisert i forskningstidsskrifter ved å hevde at "det er logisk" :D Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstod det, skal alle få presentert og følge samme programmet, også skal man se ha som er mest effektivt av BodyPump i sal, BodyPump med PT som pusher deg, og BodyPump på egenhånd.. Du kan jo gjette selv hvilken gruppe jeg tror "vinner".. Men man kan jo ikke bare anta og gå ut fra ting i forskning, det må dokumenteres, derfor.

Jeg tror det, in real life, vil variere mye. Jeg tror at en GOD gruppeinstruktør er bedre enn en dårlig PT, men i all hovedsak får man nok mer ut av å trene med PT enn å gå på gruppetimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...