Gå til innhold

Hva ligger hvilepulsen deres på, og hvor store endringer har dere?


Marita

Anbefalte innlegg

Hvilepulsen sier jo i hvor god form man er (sammenlignet med seg selv..) - og jeg er nysgjerrig på hva som er deres hvilepuls, og hvor store endringer dere har sett?

Selv regner jeg meg for å ha en passe kondis, ikke spesielt bra for øyeblikket, har vært bedre. Hvilepulsen min er på 58, har nettopp begynt å følge med. Lurer på hvor langt ned jeg kan klare å få den?

Fra Olympiatoppen:

Hvilepulsen til en person bedres med økt utholdenhet. Dersom hvilepulsen din faller fra 50 til 40 har du fått bedre utholdenhet (eller er blitt kvitt en sykdom – pulsen stiger med 5-10 slag under sykdomsperioder). Det er derimot ikke slik at en person som har 40 i hvilepuls har bedre utholdenhet enn en som har 50. Hvilepulsen er kun en indikator på at DU har fått en bedre utholdenhet/(kvitt sykdom).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laveste jeg har målt er 34. Var for en mnd siden ca. Varierer litt ettersom hvor hard trening jeg har hatt den dagen, uken osv. Ligger stort sett rundt 38-40 med normalt mye trening. Om jeg har noen hviledager synker den enda litt til. Vil anbefale appen Instant Heart Rate fra Azumio. Genialt enkelt, og den fungerer faktisk..

Trener mye utholdenhet, har aldri hatt så lav hvilepuls som nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst variabelt. Er aldri uthvilt, men 55-60 er vanlig. Har ofte en del høyere. Trener ca 4-8 timer kondisjon i uken. Har en bmi på nesten 30 (ca 12% fett) hvilket nok er årsaken til at hvilepulsen ikke er lavere. Tror også at jeg har litt høy sympatikusaktivering. Mye energi og mye koffein;) En sjelden gang slår hjertet supersakte, rundt 30-40 bpm. Mest hvis jeg er svært trøtt og stimulantfri, og det er sjelden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte nettopp med samme appen som nevnt over her. Fikk 50, er i grei form, men sprek er jeg nok ikke. Overvektig og ikke i stand til å jogge stort lenger enn 5.min i slengen. Tror jeg fra genene side ligger litt lavt i puls. Målte maks pulsen for et par år siden,kom på 196 på det meste, da trodde jeg at jeg skulle stryke med og pulsen sank drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xxxxxx
Man skal ta en etter og ha ligget rolig i flere minutter, og aller helst på morgenen :)

Jeg skal ta den da også, men det blir jo ikke før i morgen tidlig:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 9 måneder senere...

Skal man ha noe som ligner et absolutt mål som er sammenlignbart mellom personer kan man se på forholdet mellom makspuls og hvilepuls. Mesaana, f.eks. kan øke pulsen med 3,92 ganger hvilepuls (med de oppgitte tallene. 196/50=3,92). Citius har mer å gå på med et spenn på 5,62 (=202/36).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...