Gå til innhold

Tanker om trening, alkohol og sosialisering


d33pz

Anbefalte innlegg

Jeg hatt en ungdomstid med relativt mye "helgefyll" som sikkert mange andre her. Etter at jeg begynte å trene har jeg blitt mer og mer lei av å drikke. Det er de samme greiene hver eneste gang man drar ut. Har man vært ute en helg så er det ikke spesielt mye variasjon fra gang til gang. Det er alltid maset om at man må dra ut før klokka 12 for å slippe kø. Det er alltid maset om hvor man skal dra ut som gjerne resulterer i at gjengen blir splittet opp.. Det er alltid de samme folkene som blir alt for fulle og ikke slipper inn eller blir kastet ut. De samme drama parrene som krangler. De samme tøffingene som blir aggressive og vil bråke osv osv.

Selv merker jeg at hele kroppen kommer i både fysisk og psykisk ubalanse dagen derpå. Jeg blir rett og slett deprimert dagen derpå, som heldigvis går over etter en dag.

Dessverre er det slik at man vokser opp og lærer at man MÅ drikke ved sosialiseringer i helgene. Det blir spesielt vanskelig når man er singel og trenger helgene til å sosialisere seg med venner. "Kom igjen da! Ikke vær så kjip! Ta en øl som oss andre" er en gjenganger når møter venner og vil holde seg edru, men det største problemet er at hvis man drar ut på byen i edru form så blir alle de tingene som man allerede synes er irriterende med fylla minst 10 ganger så irriterende. Ja til og med venner og damer som tar initiativ kan bli irriterende!

Når det er sagt så har jeg ikke noe imot drikking en gang i blant. For min del finnes det ikke noe bedre enn når det blir en spontan tur på fylla på sommern hvor man kan sitte på bryggekanten lenge etter at sola har gått ned og gi slipp på alle bekymringer. Men jeg skulle ønske det var litt mindre av denne weekend warrior holdningen i samfunnet :)

Sånn.. Trengte å få ut litt frustrasjon etter påsken :)

Noen andre som deler sammer erfaringer eller har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det på akkurat samme måte. Gjennom hele vinter og sommer trekker fest og fyll venner og bekjente, og blir på en måte det eneste alternativet. Og på festene er det som du sier samme drama parene og samme festbremsene.

Er også singel, og jammen er det stusslig i forhold til det å ha dame. Livet blir 100 ganger bedre med ei jente å dele livet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Løsningen på dette for min del ble å begynne å jobbe som dørvakt. Gjort dette i 3-4 år nå og synes det funker veldig fint. Treffer mye folk og tjener penger. Arbeidsmiljøet på de fleste steder er utrolig bra også. Og så er det veldig kjekt at når man først drar ut selv så sparer man mye penger på cc og slipper som regel litt kø osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Veldig enig. Begynte for ikke så veldig lenge siden å fokusere veldig på trening og kosthold, og da er det vanskelig når folk skal ha deg med på fest eller byen hver helg. Også kjipt å være den eneste single i jentegjengen, for da føler man liksom et press om å alltid skulle ha mulighet til å være med. Føler jeg i hvert fall. Sinnsykt irriterende med folk som ikke forstår hvorfor jeg velger å stå over alkoholen, som rett og slett ler av meg når jeg bare sier jeg ikke orker for å unngå å komme med hele regla om kosthold, trening, mine prioriteringer osv.

Var på både fest og ute på byen i går, edru vel å merke, og da var ALT irriterende :) Fulle folk, frekke folk, trangt på dansegulvet, støynivået - you name it! :) Velger likevel å stå over alkoholen og være i fin form dagen derpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig.

Jeg er rett og slett ganske lei av byen, og syns alkohol gjør så mye negativt med kroppen at jeg begrenser det til en sjelden gang. Føler meg rar og ødelagt både fysisk og mentalt etter fylla, og det er sjeldent verdt det. Å gå ut på byen edru syns jeg er pyton, så når jeg først går ut drikker jeg. Tenker ikke måtehold (til en viss grad, men dere skjønner...) eller kalorier da.

Jobber i blant som bartender, så får min dose av uteliv gjennom det. Det jeg syns er kjekt med å være ute er å møte kjente folk, danse og bare gi litt f*en. Også elsker jeg dolle meg opp til fest da (halve moroa jo!):p Er kjekt en gang i blant, men hver eneste helg; nei takk.

Da jeg var singel følte jeg mer presset om å dra ut for å møte folk, og være sosial i helgene. Mye greiere nå, nå kan jeg ta en kveld i sofaen uten å føle at jeg går glipp av noe. Om jeg blir singel igjen kommer jeg uansett ikke til å lete på byen etter kjæreste.

Drikker i snitt 1 gang i mnd, det holder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deler absolutt din oppfatning, vært fall mtp mye av det du sier her. Men hvor mange ganger har du prøvd å være edru? Vi er jo alle forskjellige, men for min del synes jeg "edrufylla" er ganske så genialt! En ting er at man gjør det litt for treningens del etc, men en annen ting er at ting egentlig blir det man gjør de til. Er selvfølgelig veldig opp og ned, men blant annet damedrag øker dramatisk om man er edru har jeg erfart. Det er jo gøy. Når det gjelder det drikkepresset du snakker om, så er det egentlig bare å være klar i sin tale, så viser de fleste forståelse. Om de ikke forstår det, too bad for dem. Gjør som du vil og hver deg selv! I værste fall kan du si at du "kjører":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen på dette for min del ble å begynne å jobbe som dørvakt. Gjort dette i 3-4 år nå og synes det funker veldig fint. Treffer mye folk og tjener penger. Arbeidsmiljøet på de fleste steder er utrolig bra også. Og så er det veldig kjekt at når man først drar ut selv så sparer man mye penger på cc og slipper som regel litt kø osv:)

Har vekterkurs, men er MUST med ordensvaktkurs i alle tilfeller er det ikke? Tenkt litt på dørvakt som helgejobb flere ganger spesielt pga det du sier der om det sosiale etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på denne. Men tror mye av problematikken er den overgangen fra og være tenåring hvor dette står i sentrum som eneste sosialiseringsmulighet så og si også over i "voksenlivet" som har andre utfordringer. Virker som om folk har glemt hvordan man kan henge sammen uten å drikke.

Jeg har jo både mann og barn men har venner som ikke har barn for det meste som gjerne vil ut ofte. Jeg orker ikke å bli så full at dagen derpå blir ødelagt, jeg skal tross alt orke og være mamma + kjipt å kaste bort en hel dag på å være så redusert. En annen ting som irriterer meg grønn etter en sånn dag ute er alle pengene jeg har sløst, både på klær, drikke, inngang, taxi , nattmat osv. når hele kvelden føltes så utrolig "been there done that", ikke noe nytt liksom.

I tillegg liker mange av mine venner å gå ut og bare sitte og drikke, da ser jeg ikke poenget når alle har kjæreste.. kunne vel heller sittet hjemme i stua til noen og kost seg der med noen øl? Mindre bråk og mas og mer hyggelig! Min erfaring er at hjemmefester er mye morsommere uansett, så får de som vil ut på jakt (single) stikke ut på byen om de vil det etterpå.

Men jeg stemmer for å finne på mer uten alkohol. Hvis man prøver å foreslå noe annet, spillkveld eller noe så blir man nesten sett dumt på. Men tror også dette er en ting som har med både alder og livssituasjon og gjøre. Jeg f.eks tørr jo ikke dra ut på grøftefylla, i frykt for hva som kunne skjedd, når jeg har mann og barn hjemme. Blackouts er ikke like kult nå som når man var 17..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fader, kanskje det var dørvakt jeg sku vært på helgene :D

Jeg har søkt før, men ingen som har svart på søknadene engang.. :meh::( Men det hadde vært konge! Jeg hadde hvertfall trivdes tror jeg. (sorry for off topic, skal skjerpe meg! :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt før, men ingen som har svart på søknadene engang.. :meh::( Men det hadde vært konge! Jeg hadde hvertfall trivdes tror jeg. (sorry for off topic, skal skjerpe meg! :p)

JA jeg har jo vært vekter i maaange år, og glad i folk og kverulering som jeg er , så hadde jo det passa ypperlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at vekterkurset dekker det, men ikke bare trinn I og II da... Back in the day fikk jeg 3-4 tilbud om å bli dørvakt da jeg var gjest på utestedene, det var jo moro. Men den gangen hadde jeg et litt annet syn på yrket, så på det som mer shady etc så takket aldri ja:) (nb: dette var før det ble oppvask etc) Uansett, man kommer nok ikke helt vekk ifra at det er litt shady noen plasser, her i Oslo vært fall:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært noen fan av uteliv selv, noe vennene mine stort sett har forståelse for :) Noen av dem er av samme oppfatning selv. Kan bli med på byen en tur fra tid til annen, men jeg husker fort hvorfor jeg ikke pleier å gjøre det :p Overfylte steder med masse folk og bråk er ille nok om dem ikke skal være fulle i tillegg! Samma styret hver gang! Klein dansing, tafsing og man må rope for å snakke med h*n som sitter rett ved siden av seg.

Jeg kan fint ta meg noen øl, litt vin etc på vors eller i godt lag, men jeg har aldri skjønt greia med å drikke seg snydens og kaste bort hele dagen derpå på å være sjaber. Jeg kan fint stikke ut og løse verdensproblemer over en øl eller to med noen kompiser på en helt vanlig tirsdag fra tid til annen, noe som tydeligvis er veldig rart:huh: Helgefylla, derimot, er visst helt naturlig... sukk.:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Har vekterkurs, men er MUST med ordensvaktkurs i alle tilfeller er det ikke? Tenkt litt på dørvakt som helgejobb flere ganger spesielt pga det du sier der om det sosiale etc.

hei bro. Det gamle "ordensvaktkurset" har nå gått ut etter at ny vaktlov tredde i kraft 1.april. Nå skal alle som jobber som dørvakter være vektere, dvs komplett vekterkurs (eller under kursing) er påkrevd av alle som står i døra.

Så hvis du har fullstendig vekterkurs fra gammelt av så er du formelt sett good to go (med mindre du har et rulleblad som ikke bør se dagens lys hehe). Siden du har det fra før av så kommer du til å være attraktiv på markedet også, da arb.giver sparer mye penger på at du har dette fra før av og fordi det ble brått mindre tilgang på gode dørvakter etter denne nye loven kom.

Anbefaler deg å skaffe jobb gjennom bekjentskaper da det er vanskelig å få de gode jobbene gjennom ordinær søknadsprossess.. Det er et yrke hvor man er veldig avhengig av godt miljø innad i "gjengen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...