Gå til innhold

sunne oppskrifter på julekos ))


Tamara

Anbefalte innlegg

Ønsker å dele noen sunne, ikke nødvendigvis slankende, men alternative oppskrifter på julekos.

Vær fri til å kommenter og til å komme med egne forslag. Ønsker flere tips selv på godt og sundt til jul.

Oppskrift 1:

Havrekli- makroner

2 eggehviter

100gram sukrinmelis

150 g havrekli

noen hakkede mandler (kan sløyfes9

pisk eggehvitene stive, pisk inn melis, og deretter havrekli, tilpass så det ikke blir for tørt, sett makronene med t sje på brett .

stek i 10 min på 180

oppskrift 2

Nypekuler

200 gram cashewnøtter

2 dl tørket aprikos

6ss nypepulver

2 ts støtt ingefærrot

2 ss kokosolje

2 krm vanilje

2 krm kajennepepper

kjør i kjøkkenmaskin

lag kuler og oppbevar kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

litt treg med jule baksten, men i dag bakes det havremakroner med rosiner.

200 grem smør

3 dl sukrin

3 egg

11 del store havregryn

8 ss glutenfritt mel

2-3 dl rosiner.

rør smør og "sukker", tilsett eggene, rør inn havregryn og mel, så rosinene.

Lag topper på stekebrettet med to skjeer.

stek i 12-15 min på 180 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bounty-sjokolade:

(fra dette oppskriftsheftet, er en del andre oppskrifter der også.)

50 g cocosa

1 ss Steviosa sukker (jeg brukte sukrin+)

2 dl kokosmelk

200 g kokosmasse

Smelt Cocosa på svak varme. Tilsett søtning og rør godt. Ha i kokosmelken og varm det opp i ca. et minutt. Avkjøl ca en time i kjøleskap.

Ta deigen ut av formen og form små kuler. Sett disse i fryseren til de har blitt frosne. Smelt sjokoladen i vannbad og dypp kulene i den smeltede sjokoladen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kakemenn:

200 gram semper fin mix

70 gram sukrin

50 gram proteinpulver

30 gram meierismør

Et godt dryss med natreenpulver

1 ts hornsalt

1 dl helmelk

0,5 dl kefir

(målene er sånn ca...)

Smelt smøret og avkjøl til romtemperatur. Bland med melken. Ha i det tørre og elt godt. Sett deigen i kjøleskapet en stund. Kjevl ut til 0,5 cm, trykk figurer og sett i stekeovnen i 10 minutt på 200 grader.

Velsmakende sukkerfrie kaloribomber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi bruke sukker i stedet for sukrin? Sukrin smaker helvetes kaldt og jeg blir så kvalm at det går ikke an. Sukker vet jeg iallefall hvordan fungerer i kroppen - hva det er med sukrin som gjør at jeg blir så kvalm, aner jeg ikke, men at det gjør NOE i kroppen, det merker jeg.

vil si, helst ikke sukker, prøv andre erstattere, som natreen,stevia, evnt. Men klart gjør som du vil. Personlig har jeg kuttet alt hvitt raffinert sukker fra kostholdet.

Finnes en sånn stor gul boks også i butikken med sukker erstatning, men husker ikke hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi bruke sukker i stedet for sukrin? Sukrin smaker helvetes kaldt og jeg blir så kvalm at det går ikke an. Sukker vet jeg iallefall hvordan fungerer i kroppen - hva det er med sukrin som gjør at jeg blir så kvalm, aner jeg ikke, men at det gjør NOE i kroppen, det merker jeg.

Skal du bruke sukker er det jo bare å finne vanlige oppskrifter på julebakst. Disse ligger jo strødd rundt om på nettet.

Sukrin smaker ikke så kaldt om du har stevia eller natreen også i. Eventuelt kan du bruke sukrin+ som er blanding av sukrin og stevia. Du kan også bare erstatte deler av sukkeret med sukrin eller bruke sukrin + honning.

Noen blir kvalme av høyt inntak av sukrin og det er vel ca 50 gram sukrin til dagen som er anbefalt maksgrense pga dette. (husker ikke tallet nøyaktig, men var noe rundt der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...