Gå til innhold

Slankeoprasjoner


Minni M

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/helse/I-2003-ble-26-personer-operert-for-fedme-I-2012-hadde-tallet-okt-til-3000-7443188.html#.UuEMxWTsTBI

Hva synes dere om slankeoperasjoner?

JEg for min del synes dette er HELT GRUUUSOMT og ikke burde være lovlig!

Å kappe i stykker og stenge av friske organer for at vedkommende skal gå ned noen kg, men være underernært og mathysterisk og spise babymat resten av livet!!

At det i det heletatt finnes en slik operasjon er provoserende.

Hørt om å slutte å drikke brus og gå seg en tur liksom!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En del fornuftige tanker i denne tråden fra tidligere :)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/slankeoperasjoner.14995/

Ellers er det vel kort oppsummert;

1) Store sjanser for ny vektoppgang etter noen år.

2) En quick-fix for vektnedgang.

3) En måte å behandle symptomet, og ikke den underliggende årsaken.

4) For lite oppfølging og ernæringslære.

Ellers kan jeg korrigere deg litt, da slankeopererte ikke må spise babymat resten av livet, men har en gradvis tilpasning tilbake til normalt kosthold. For mange kraftig overvektige kan også mat være en avhengighet, som gjør hvert enkelt måltid til en vanskelig greie. Er du avhengig av alkohol/stoff/lignende er det "bare" til å slutte, men en kan ikke kutte ut mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del fornuftige tanker i denne tråden fra tidligere :)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/slankeoperasjoner.14995/

Ellers er det vel kort oppsummert;

1) Store sjanser for ny vektoppgang etter noen år.

2) En quick-fix for vektnedgang.

3) En måte å behandle symptomet, og ikke den underliggende årsaken.

4) For lite oppfølging og ernæringslære.

Ellers kan jeg korrigere deg litt, da slankeopererte ikke må spise babymat resten av livet, men har en gradvis tilpasning tilbake til normalt kosthold. For mange kraftig overvektige kan også mat være en avhengighet, som gjør hvert enkelt måltid til en vanskelig greie. Er du avhengig av alkohol/stoff/lignende er det "bare" til å slutte, men en kan ikke kutte ut mat.

Veldig bra oppsummering. Jeg har selv det siste halve året prøvd å følge opp en person i nær vennekrets som har gjennomgått en slik operasjon. Og sitter igjen med nøyaktig de erfaringene.

Det ligger et samfunnsøkonomisk regnestykke i bunnen for disse operasjonene, men så lenge disse personene ikke følges opp på en bedre måte en det jeg har opplevd, så anser jeg dette for å være bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra oppsummering. Jeg har selv det siste halve året prøvd å følge opp en person i nær vennekrets som har gjennomgått en slik operasjon. Og sitter igjen med nøyaktig de erfaringene.

Det ligger et samfunnsøkonomisk regnestykke i bunnen for disse operasjonene, men så lenge disse personene ikke følges opp på en bedre måte en det jeg har opplevd, så anser jeg dette for å være bortkastet.

De få jeg har vært i kontakt med som oppsøker og har fått slankeoperasjon tror jeg hadde godt av å bare lære litt om hvilken mat som inneholder hva, og noe så enkelt som hva karbohydrater, proteiner og fett er og gjør. Jeg ble rett og slett skremt i enkelte tilfeller av uvitenheten.

Når de da etter å ha blitt operert fortsatt ikke har lært noe, så er det nesten dømt til å mislykkes - og det de dessverre sitter igjen med er opplevelsen av å ha feilet nok engang. Om en da ikke begynner å gi litt opp blir jeg imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...