Gå til innhold

Skadeproblemer i knær.


Clutch

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har forsøkt å trene jevnt nå i ca et halvt år og har opplevd en meget motiverene fremgang på noen felt, og mindre motiverende status quo på andre felt - noe som forsåvidt er greit, jeg er tålmodig og gjentar mantraet om at rom ikke var bygget på en dag- men, det absolutt minst motiverende er er en gammel stadig tilbakevendende skade "Schlatters" som hemmer all aktivitet som innebærer kneleddet.

- såvidt jeg har forstått utifra lesning her på forumet er det TRE baseøvelser som man bør ha med (ikke må, men bør). Benkpress, knebøy og markløft.

Benkpress er null problem, progresjonen er merkbar og motiverende.

Grunnet overnevnte skade så er knebøy/frontbøy tilnærmet umulig å gjennomføre med vekter.

Markløft er på den andre siden veldig givende å drive på med, men fører til at knærne verker i tre-fire dager etterpå (selv med så lite som 40 kg) - og ja, jeg burde sikkert oppsøke en lege og få titta nærmere på det, og så fort jeg finner ut hvordan jeg finner ut hvem fastlegen min er skal jeg gjøre det., men - finnes det noen alternative øvelser som kan erstatte knebøy/markløft som ikke belaster knær i så stor grad, evt. kan noen anbefale meg en støtte for knærne som kan hjelpe meg til å gjennomføre markløft uten at jeg ender opp med å spasere rundt med stive knær resten av uka?

-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Er det ikke slik at schlatters forsvinner med aldren, fordi man får slatters i en knokkel/bein(eller noe slikt) i kneet, men dette er en knokkel som forsvinner med alderen, eller dvs forsvinner når du slutter å vokse(i høyde) ?

Kan hende jeg er helt på jordet nå, men hvis det er tilfellet, så kan du jo ta tiden til hjelp og gjøre alternative øvelser frem til du blir så gammel at det forsvinner. Hvis du allerede er 20+ så aner jeg ikke, men ville nok oppsøkt en som er spesialist på idrettsskader fremfor vanlig lege. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 og har hatt Schlattersproblematikken siden jeg var 14 - det gikk over i en periode hvor jeg var fysisk inaktiv men kommer tilbake i forbindelse med tilnærmet alle belastninger (foruten langrennsløping av en eller annen grunn)

Schlatters er som regel noe som unge gutter på 13-15 år får, og skal (oftest) gå over av seg selv. Hvis du har hatt problemer med Schlatters av og til i snart 10 år, hadde jeg gått til lege/terapeut ganske så raskt.

JEG tror ikke du har Schlatters. Jeg tror du kanskje har feil teknikk (som i sin tur årsaker ROS - Repetetive Over-use Syndrome), svake strukturer rundt kneet, eller i verste fall noen form for skade på omkringliggende muskler/sener ol. Men som sagt: hvis du er overbevist om at du har Schlatters, besøk din fastlege å få avklart dette ordentlig.

Noen annen med dypere fagkunnskaper får gjerne komme med sin mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har forsøkt å trene jevnt nå i ca et halvt år og har opplevd en meget motiverene fremgang på noen felt, og mindre motiverende status quo på andre felt - noe som forsåvidt er greit, jeg er tålmodig og gjentar mantraet om at rom ikke var bygget på en dag- men, det absolutt minst motiverende er er en gammel stadig tilbakevendende skade "Schlatters" som hemmer all aktivitet som innebærer kneleddet.

Hei!

Schlatters er jo en tilstand som, slik det nevnes over her, som regel går over når man er utvokst. Når en rørknokkel vokser skjer dette ved at det dannes nye celler i en brukskive i enden av knokkelen. Disse cellene forbenes og danner ben. I leggen er det slik at denne vekstsonen (kalles epifyseskive) ligger der senen til lårmuskelen fester inn på benet. Årsaken er litt usikker, trolig dreier det seg om små individuelle anatomiske forskjeller i infestningen, men hos noen fører draget fra denne senen til at denne vekstsonen begynner å danne mer bein i senefestet og det danner seg den typiske schlatterskulen. Dette området blir da irriert og gir plager, særlig ved løp og hopp.

medium_osgoodschlatters_osgiid.gif

Noen fortsetter imidlertid å ha plager i større eller mindre grad selv etter de er ferdig utvokst. Årsakene til dette kan være flere, men man kan tenke seg at det at senefestet er flyttet en betydelig avstand ut fra omdreiningsaksen forandrer de biomekaniske forholdene på en slik måte at senen eller senefestet forblir overbelastet. Det kan også tenkes at dette beinutspringen har en struktur som gjør at kun en liten del av senefestet belastes mer enn resten.

For å unngå plager under trening kan man forsøke å tape kneet ditt (se under) Mekanismen med denne tapen er at man avlaster noe av stresset på senefestet ved å la noe av krefetene overføres til leggen via tapen. Dette er ikke en 100% løsning, men om plagene er milde kan det være verdt et forsøk. Ved knebøy vil dette trolig ikke være tilstrekkelig. Det finnes også knestropper som gjør mye av samme nytten.

For å få kjørt beina uten å stresse kneplagene dine er det en idè å fokusere mer på øvelser som inkluderer hamstrings, som f eks utfallsvarianter. Også prøv å velg hoftedominante øvelser fremfor knedominante (= vanlig knebøy er bedre enn frontbøy).

Nå har jeg tatt utgangspunkt i at smertene dine er relatert til Schlatters (eventuelt i form av en jumpers knee variant), men det er veldig mange andre ting som kan gi fremre knesmerter, så jeg anbefaler deg på det varmeste å få udnersøkt kneet ditt skikkelig. Legen din vil trolig ikke kunne hjelpe deg one single bit med dette, så ta heller turen til en fysioterapeut. Ved langvarige og alvorlige plager kan man også operere ved denne tilstanden, et inngrep som har ganske bra suksessrate.

Ble en liten wall of text det her, men håper det er til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til filmklippet - hvilken teip er det som benyttes? Sportsteip og tensoplast?

Vanlig sportstape gjør nytta. Kan gjøre det med kinesiotape og alle mulige fancy varianter og, men god gammeldags sportstape gjør nytta her. Pass bare på å ikke stramme tapen sirkulært rundt kneet. For håndballspillere osv som lander mye på kneet er det et triks å heller splitte og tapen i tynne striper enn å rulle den, å lande på kneet med opprulla tape liker disse knærne dårlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...