Gå til innhold

Sjekk kostholdet mitt?


Dedication

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 16 år, og jeg er veldig usikker på kostholdet mitt. Jeg er 163cm og veier 43kg. Jeg vil absolutt ikke gå mer ned i vekt, jeg vil hest bare holde meg her jeg er akkurat nå. :)

Frokost

- Blanding av axa 4korn havregryn og fitness frokostblanding, ca 50gram tilsammen.

- Skummet melk

Lunsj

Enten:

- 2 grovbrød med hvitost

Eller:

- 1 boks med axa great havregrøt

Middag

-Varierer, kylling, fisk, kjøtt, ris, grønnsaker, salat etc. Svært sjeldent junk food.

Kvelds

- 2 grovbrød med varierende pålegg (ost, leverpostei, etc.)

To ganger i uka når jeg trener så er jeg så seint ferdig på skolen, og da spiser jeg et lite mellommåltid når jeg kommer hjem, og erstatter kveldsen med middag. Mellommåltidet består som oftest av frukt eller yoghurt. Vil ikke spise for mye, da kan jeg få sting.

Jeg trener zumba en gang i uken, også 1 time utholdenhetstrening på treningssentret en gang i uken. Ellers så går jeg mye tur, spesielt i helgene.

Så nå er jeg interessert i å høre hva dere synes om kostholdet? Hvordan ser det ut, er det noe jeg burde endre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er noe du bør endre på: du må spise mer. Mye mer.

Med den vekten i forhold til høyden (eller den vekten generelt) lyser det store varsellamper hos meg. Og det at du har lyst til å holde deg på den vekten gjør at jeg får vondt i magen. Jeg aner ikke hvordan du ser ut, og jeg er veldig redd for å tråkke deg på tærne her, spesielt siden jeg ikke har noen form for utdannelse eller lignende på dette området. Likevel må jeg bare si at du opp i vekt! Det er absolutt ikke sunt å ha en så lav vekt som det du har. Som sagt har jeg ikke noen utdannelse innenfor dette, det eneste jeg kan gjøre er å snakke av erfaring, og det er det jeg skal nå.

Hvis du spiser mer mat vil du kjenne at mange positive ting skjer med kroppen! Du vil få bedre humør, mer energi og utrolig mye bedre prestasjoner på trening. Det kan jeg nesten garantere deg. Selv kjenner jeg et liv før og etter at jeg begynte å spise mer mat.

Før: alt for lite energi, dårlige treningsøkter, gretten, skikkelig dårlig humør, usosial og stresset.

Etter: mye mer energi, mye bedre humør, overskudd på trening, og overskudd til å være med venner! Bedre konsentrasjon og lærer mer på skolen. Mer avslappet kropp og en mye bedre hverdag generelt.

Jeg vet hvilket liv jeg trives best med.

Hvis jeg var deg ville jeg tilsatt mer fett og proteiner i kostholdet. Egg, cottage cheese, fet fisk, nøtter, og så videre. Det er ingenting farlig med karbohydrater, men du trenger fett og proteiner også. Lag deg omelett til frokost, spis en boks med cottage cheese til mellommåltid, kast i deg noen nøtter et par ganger i løpet av dagen, lag en salat med for eksempel laks, ris og grønnsaker til lunsj, bruk smør, peanøttsmør og makrell i tomat på skiven... mye du kan gjøre, det viktigste er at du gjør det! For jeg sier det igjen: du har en alt for lav vekt og du må spise mye mer!!

Håper ikke at du tar dette ille opp, men når jeg ser jenter som deg, så må jeg bare reagere! Jeg håper virkelig at du tar til deg det jeg skriver, og at flere her inne som har mer kunnskap enn meg kan gi deg noen flere råd. Men igjen: spis mer!! Du vil ikke angre, det kan jeg love deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i løvetann her - du skal ikke finne på å gå NED i vekt.

Nå er det jo slik at enkelte er meget slanke og holde en stabil vekt på naturlig måte. Altså - lav vekt kan være "sunt" nok dersom den er naturlig for deg - og en naturlig vekt er en vekt som er stabil over tid. Det vil si at det er en vekt som ikke lett øker dersom du skeier ut noen dager, det er en vekt som er stabil når du spiser såpass mye at du har energi og overskudd i hverdagen. Dersom du må "passe" veldig på¨for å holde vekten din på 43 kilo så er det neppe en sunn vekt for deg.

BMI-messig er du faktisk svært undervektig. BMI er litt ymse - men en BMI på 16 er ikke noe som anbefales uasett hvor spebygd en er fra naturens side - så du bør egentlig gå opp noen kilo. Sannsynligvis vil det være kledelig også ;)

Er du "redd" for å gå opp i vekt ? Hvis ja, har du tenkt på hvorfor?

Uansett - håper du tar noe til deg- for det er ingen som finner på dette for å "Lure" deg til å bli "feit". ;) Og så til det du faktisk spørr om:

Frokost

- Blanding av axa 4korn havregryn og fitness frokostblanding, ca 50gram tilsammen.

- Skummet melk

<<--drop fitness (=mye sukker), bruk evt ekstra lettmelk (Dvitamin), tilsett gjerne litt nøtter (en håndfull ved siden av, eller sammen med kornene. Du kan jo også vurdere å lage havregrøt - altså havregryn+ melk inn i mikroen), Hadde dette vært meg hadde magen hylt etter mat etter 30 min... 50g gryn og litt melk er ikke mye.. Hva med yoghurt i tilleg? Et kokt egg ved siden?

Lunsj

Enten:

- 2 grovbrød med hvitost <-- helt ok! =) Men litt lite dersom du ikke har mellommåltid mellom frokost og lunsj? Hva med en skyr i tillegg (som sunn lunsj-dessert;)), frukt, egg på skiva? Evt bytte på pålegg - makrell i tomat, peanøttsmør er gode kilder til sunne fettsyrer.

Eller:

- 1 boks med axa great havregrøt <-- igjen: MYE mer sukker i slike enn i en vanlig pose med havregryn - så velg heller vanlig havregryn.

Middag

-Varierer, kylling, fisk, kjøtt, ris, grønnsaker, salat etc. Svært sjeldent junk food.

<-- Hva med karbohydrater - hvorfor ingen ris/pasta/potet o.l? Og fettkilde?? Prøv å bruke litt nøtter/linfrø/Kjerner o.l med maten - cashewnøtter sammen med kylling feks. ELler sesamfrø på ovnsbakt fisk.

<-- For å få i deg litt mer kalorier kan du vurdere en dessert?! Evt sunn desser - skyr, mager kesam med funlight og bær?

Kvelds

- 2 grovbrød med varierende pålegg (ost, leverpostei, etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...