Gå til innhold

Lavt stoffskifte


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Jeg har målt for høye verdier på stoffskifte en stund, og får antageligvis stilt diagnosen snart.

Jeg kan lite om lavt stoffskifte i sammenheng med trening og kosthold.

Noen som har noen opplysninger å komme med?

Jeg får jo helt sikkert mer informasjon hos legen etterhvert, men fint å vite litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Stoffskifte regulerer seg opp og ned da det tilpasses av energiinntak og uttak (aktivitet).

På bakgrunn av:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/kalorier-trening-og-kosthold.27892/

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/jeg-er-sliten.27869/

..så var det egentlig bare et spørsmål om når du skulle få det servert sort på hvitt

Dersom ikke annet ligger til grunn så vil å øke kaloriinntaket også stabilisere stoffskiftet ditt.

Jeg vet du ønsker å gå ned i vekt, men det som vil skje med et lavere stoffskifte er at du må bare spise mindre og mindre, føle deg enda mer "crap" enn det du gjør, mindre energi til å trene og det hele blir en ond sirkel som må løses med medisinering resten av livet.

Dersom du øker kaloriinntaket ditt vil du gi kroppen en mulighet til å stabilisere seg, du vil merke at du klarer å trene og prestere på trening (ikke minst) og å fortsette å gå ned i vekt uten er faktisk svært sannsynlig og fullt mulig.

Mao - jeg anbefaler på det sterkeste at du øker kaloriinntaket ditt(og tar en ny blodprøve om et par uker=, for akkurat nå står du litt på kanten av stupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved høye verdier (TSH) betyr at kroppen sender ut store doser thyroider for å booste stoffskiftet

Ved lave verdier av TSH er det motsatt og en har høyt stoffskifte

(på lik linje med diabetes og insulin)

Men da vil det være lave nivåer av tyroksin, var poenget. Dårlig formulert :) Ofte er det t3/reversedt3 og t4 en ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Stoffskifte regulerer seg opp og ned da det tilpasses av energiinntak og uttak (aktivitet).

På bakgrunn av:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/kalorier-trening-og-kosthold.27892/

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/jeg-er-sliten.27869/

..så var det egentlig bare et spørsmål om når du skulle få det servert sort på hvitt

Dersom ikke annet ligger til grunn så vil å øke kaloriinntaket også stabilisere stoffskiftet ditt.

Jeg vet du ønsker å gå ned i vekt, men det som vil skje med et lavere stoffskifte er at du må bare spise mindre og mindre, føle deg enda mer "crap" enn det du gjør, mindre energi til å trene og det hele blir en ond sirkel som må løses med medisinering resten av livet.

Dersom du øker kaloriinntaket ditt vil du gi kroppen en mulighet til å stabilisere seg, du vil merke at du klarer å trene og prestere på trening (ikke minst) og å fortsette å gå ned i vekt uten er faktisk svært sannsynlig og fullt mulig.

Mao - jeg anbefaler på det sterkeste at du øker kaloriinntaket ditt(og tar en ny blodprøve om et par uker=, for akkurat nå står du litt på kanten av stupet.

Takk for svar.

Jeg har målt høye verdier på stoffskifte i mange år, men ikke så høyt at de ville sette meg på medisin som nå.

Skal høre med min PT i morgen, etter en bodyscan, om hvor jeg bør legge meg på kaloriinntak.

Legen min sa at jeg fint kan ligge på 1500 kcal sålenge jeg ikke føler meg sulten og at jeg får sove nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har målt høye verdier på stoffskifte i mange år, men ikke så høyt at de ville sette meg på medisin som nå.

Skal høre med min PT i morgen, etter en bodyscan, om hvor jeg bør legge meg på kaloriinntak.

Legen min sa at jeg fint kan ligge på 1500 kcal sålenge jeg ikke føler meg sulten og at jeg får sove nok.

Hvis det er tilfelle har du nok oppfølging av både lege og PT(som jeg håper i ditt tilfelle er kompetent nok) - jeg tviler på du vil få same utbytte ved å spørre på et nettforum uten at det skaper forvirring. Det finnes mange veier til Rom, men du kan ikke ta alle samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tilfelle har du nok oppfølging av både lege og PT(som jeg håper i ditt tilfelle er kompetent nok) - jeg tviler på du vil få same utbytte ved å spørre på et nettforum uten at det skaper forvirring. Det finnes mange veier til Rom, men du kan ikke ta alle samtidig.

Neida, jeg ville bare høre med andre i samme situasjon hvordan de har gjort det med kosthold og trening. Om det er noen ting man bør gjøre og ikke gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodprøve hos legen ja :)

Men mener å ha lest om flere som må be legen om å ta en tilleggsprøve til "standardprøvene", fordi det er ikke alle prøver de tar med mindre du ber spesifikt om det. Og hvis du ligger litt i grenseland kan det være vanskelig å få påvist det av en "vanlig" lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener å ha lest om flere som må be legen om å ta en tilleggsprøve til "standardprøvene", fordi det er ikke alle prøver de tar med mindre du ber spesifikt om det. Og hvis du ligger litt i grenseland kan det være vanskelig å få påvist det av en "vanlig" lege?

Det spørs litt hva du tar blodprøver for - de velger ut hvilke nivåer du skal sjekkes for person for person, men på helt normale prøver tror jeg ikke akkurat det er med nei. Men be om å få det og sjekket samtidig så legger legen med det på prøven. Altså, det vil jo komme opp et nivå på hormonet i kroppen - så ligger nivået imellom to visse tall er det normalt mens for høy eller for lav da vil kunne sees ganske godt uansett lege:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese hele tråden, men kan dele min erfaring dersom du har lavt stoffskifte på grunn av lavt kaloriinntak.

Jeg spiste ekstremt lite for en stund tilbake og løp alt for mye. Gikk jo ned i vekt, men ble sliten, utmattet, deprimert, kald, stygg (ja, faktisk) og ikke noen koselig person å være rundt. Fikk påvist lavt stoffskifte hos legen. Kroppen min var gått i sparebluss for å spare på fettet og det lille av næring jeg ga den en gang i blant.

I dag spiser jeg veldig mye mer. Lå på kanskje 400-600 kcal dagen (3000+ på lørdager, jeg overspiste) og løp masse. Nå løper jeg litt, trener styrke og spiser cirka 2000+ hver dag, gjerne mer i helgene. ANYWAYS. Poenget mitt er at jeg har gått opp cirka tre-fire kg. Man blir altså ikke smellfeit av å spise mer, kroppen setter opp forbrenningen gradvis og tilpasser seg det nye inntaket. Selvfølgelig skal man ikke spise mer enn dagsbehovet (ihvertfall ikke om målet er vektnedgang), men man trenger heller ikke ligge ekstremt lavt for å få resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- jepp, så spørs det jo om ts har lavt stoffskifte pga kosthold eller om det er kronisk. Er det kostholdet vil det kunne fikses ved å gradvis spise mer, er det kronisk vil du kunne få t-sprøyte for å holde symptomene minimale:)

Kan man få sprøyte for å holde stoffskiftet i sjakk ? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...