Gå til innhold

Klarer ikke å få i meg nok proteiner


Chocolate

Anbefalte innlegg

Jeg teller egentlig ikke, men vil tro jeg gjennomsnittlig får i meg max 80-90 gram protein om dagen. Jeg skal ha minst 120 gram, og det er litt vanskelig å skulle få til dette samtidig som jeg prøver å holde kaloriinntaket mitt nogenlunde nede. Jeg har mer enn nok proteinpulver her, men jeg kan vel ikke drikke shakes hele dagen heller?:p

Så, har dere noen eksempler på en dagsmeny(på proteinene alene)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg teller egentlig ikke, men vil tro jeg gjennomsnittlig får i meg max 80-90 gram protein om dagen. Jeg skal ha minst 120 gram, og det er litt vanskelig å skulle få til dette samtidig som jeg prøver å holde kaloriinntaket mitt nogenlunde nede.

1. Jeg har mer enn nok proteinpulver her, men jeg kan vel ikke drikke shakes hele dagen heller?:p

2. Så, har dere noen eksempler på en dagsmeny(på proteinene alene)? :)

1. Jo, det kan du. Whey-proteinpulver har bedre aminosyre-profil enn kjøtt, så det kan du gjerne drikke mer av.

2. Kjøtt, fugl, fisk, skyr (de tynne begerne) er gode proteinkilder forutenom proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bare drikke proteinshakes, men det er ikke like mettende som fast føde og dersom du allerede er i underskudd vil du muligens slite med sult. 3 egg til frokost (18g proteiner) + 150g kylling til lunsj (35g proteiner) + 30g whey/myse/kasein isolat etter trening (27g proteiner) + 200g kylling til kvelds (46g proteiner) = 126g proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bare drikke proteinshakes, men det er ikke like mettende som fast føde og dersom du allerede er i underskudd vil du muligens slite med sult. 3 egg til frokost (18g proteiner) + 150g kylling til lunsj (35g proteiner) + 30g whey/myse/kasein isolat etter trening (27g proteiner) + 200g kylling til kvelds (46g proteiner) = 126g proteiner.

om hun sliter med å få i seg nok proteiner om dagen kan jo sult umulig være et problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å logge alt du spiser, f.eks på diett.no. Folk har en tendens til å undervurdere hva de får i seg. Jeg for min del bommet kraftig på "ca" tellingen min, og fant da jeg logget ut at jeg faktisk fikk i meg nesten dobbelt så mye proteiner som jeg trodde, faktisk så mye at selv uten noen form for proteinpulver lå jeg over proteinmålsetningen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Jo, det kan du. Whey-proteinpulver har bedre aminosyre-profil enn kjøtt, så det kan du gjerne drikke mer av.

2. Kjøtt, fugl, fisk, skyr (de tynne begerne) er gode proteinkilder forutenom proteinpulver.

Da vet jeg det! :p Tusen takk! :)

Du kan fint bare drikke proteinshakes, men det er ikke like mettende som fast føde og dersom du allerede er i underskudd vil du muligens slite med sult. 3 egg til frokost (18g proteiner) + 150g kylling til lunsj (35g proteiner) + 30g whey/myse/kasein isolat etter trening (27g proteiner) + 200g kylling til kvelds (46g proteiner) = 126g proteiner.

Du fikk det til å se veldig lett ut, haha! Tusen takk, det bør ikke være noe problem for meg å få i meg dette. :)

Jeg vil råde deg til å logge alt du spiser, f.eks på diett.no. Folk har en tendens til å undervurdere hva de får i seg. Jeg for min del bommet kraftig på "ca" tellingen min, og fant da jeg logget ut at jeg faktisk fikk i meg nesten dobbelt så mye proteiner som jeg trodde, faktisk så mye at selv uten noen form for proteinpulver lå jeg over proteinmålsetningen min.

Du har rett i det. Jeg gjorde det for ett år tilbake, og jeg fikk meg noen overraskelser faktisk. Takk for tips, tror faktisk jeg skal gjøre det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å få i deg nok protein så lenge du fokuserer på å få i deg riktige matvarer:) Christoffer hadde mange gode tips.

Noen andre matvarer som er fine å legge til er:

- cottage cheese (12.7 g protein/100)

- mager kesamen (12 g protein/100)

- skyr (11.2 g/100)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om hun sliter med å få i seg nok proteiner om dagen kan jo sult umulig være et problem

Hvor skrev trådstarter at hun ikke klarer å få i seg nok proteiner? Må hun presse i seg mat? Har trådstarter skrevet dette noen plass? Det eneste jeg ser er at hun ønsker å holde kalorinntaket nede, og at hun frykter for mye proteiner vil sprenge kaloribudsjettet. Slik tolker jeg det. Hvorvidt dette knyttes opp til sult er et annet spørsmål. Proteininntaket burde uansett holdes innenfor 2-3g protein per kg kroppsvekt avhengig av målsetning.

Nå er jeg av den oppfatning at hver enkelt menneske som ønsker å endre kroppskomposisjon er nødt til å finne et kosthold de kan følge over tid. Veien til en bedre kropp er ikke et mål i seg selv, det er en kontinuerlig reise. Dersom trådstarter ønsker å nå sine mål må hun ha en plan. Det at hun sliter med å få i seg proteiner kan komme av mange grunner. Interne og eksterne faktorer påvirker matvalg, og dersom en ikke har nok kunnskap vil det være vanskelig å ta de rette valgene.

Det hun samtidig skriver er at hun ønsker å holde kaloriinntaket lavt som for meg ikke betyr noe annet enn at hun ønsker å legge seg på et moderat underskudd for å kvitte seg med fett. Dette er ikke dumt i det hele tatt, og når hun har kommet seg ned på en lav fettprosent kan muskelbyggingen virkelig begynne. Med mindre hun har mye fett å kvitte seg med holder det i massevis med et moderat underskudd på -150-500kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skrev trådstarter at hun ikke klarer å få i seg nok proteiner? Må hun presse i seg mat? Har trådstarter skrevet dette noen plass?

Ja hun skrev det i starten av tråden.

Jeg teller egentlig ikke, men vil tro jeg gjennomsnittlig får i meg max 80-90 gram protein om dagen. Jeg skal ha minst 120 gram

Om du sliter med enkle regnestykker er 120 - 90 = 30, altså hun får i seg minst 30 g for lite proteiner til dagen i forhold til det hun ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå like "lavt" som deg, og fant fort ut at jeg måtte ta frem mager kesam igjen for å dekke opp de 30g som manglet. Bruker å drikke en boks mager kesam med funligt, litt vann og kruskakli i som et måltid mellom de andre store måltidene. Det synes jeg går helt greit med tanke på å holde kalorinivået nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer om man ligger på 1,5 g pr. kg kroppsvekt i stedet for 2 gram. det blir jo i prinsippet mindre kalorier og hurtigere vektnedgang, eller skyter jeg meg selv i foten nå? sult er ikke et problem :)

En større andel av vekttapet blir muskler, og en mindre andel av vekttapet blir fett.

Det hjelper ikke å gå ned i vekt hvis det er kjøttet som forsvinner, for det ser ikke noe bra ut allikevel ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om hun sliter med å få i seg nok proteiner om dagen kan jo sult umulig være et problem

Jeg tipper at det her ikke er snakk om at hun spiser så mye at hun ikke klarer å spise mer, men at hun trenger tips til gode proteinkilder. Enten spiser hun lite mat eller så spiser hun mat med lite proteininnhold. Hun sier ingenting om hva eller hvor mye hun spiser, så at Christoffer L. nevner sult er vel ingen katastrofe ;)

Om du sliter med enkle regnestykker er 120 - 90 = 30, altså hun får i seg minst 30 g for lite proteiner til dagen i forhold til det hun ønsker.

Sliter med enkle regnstykker? Han la frem et bra forslag til gode proteinkilder og opplyser om hvor mye det inneholder per vare. Siden han ikke vet noe om hva hun spiser gjennom dagen er det ikke dumt å kjapt lage en slik oversikt til henne. Om du leser innlegget til trådstarter igjen så spør hun faktisk etter eksempel på en dagsmeny ;) Er ikke nødvendig å være frekk mener jeg :)

Jeg teller egentlig ikke, men vil tro jeg gjennomsnittlig får i meg max 80-90 gram protein om dagen. Jeg skal ha minst 120 gram, og det er litt vanskelig å skulle få til dette samtidig som jeg prøver å holde kaloriinntaket mitt nogenlunde nede. Jeg har mer enn nok proteinpulver her, men jeg kan vel ikke drikke shakes hele dagen heller?:p

Så, har dere noen eksempler på en dagsmeny(på proteinene alene)? :)

Jeg tolker det du skriver i innlegget som at du bruker en del proteinpulver i løpet av dagen? Anbefaler å spise kaloriene dine, fremfor å drikke de:) Mat metter bedre og lengre. Proteinpulver inneholder en del kalorier det også. Det er mange som glemmer at det faktisk er 110-150g kalorier per scoop, avhengig av hvilken type du bruker selvsagt:) Magert kjøtt, hvit fisk og melkeprodukter som skyr, cottage cheese og mager kesam er gode kilder til protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med enkle regnstykker? Han la frem et bra forslag til gode proteinkilder og opplyser om hvor mye det inneholder per vare. Siden han ikke vet noe om hva hun spiser gjennom dagen er det ikke dumt å kjapt lage en slik oversikt til henne. Om du leser innlegget til trådstarter igjen så spør hun faktisk etter eksempel på en dagsmeny ;) Er ikke nødvendig å være frekk mener jeg :)

Ja man skulle jo tro det når han gjør big deal om at trådstarter aldri sa hun fikk for lite proteiner, når tittelen og det hun skriver i posten handler om at hun ikke får i seg nok protein.

Om du leser mitt innlegg om igjen ser du at jeg ikke svarer trådstarter, men kommenter et annet innlegg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser mitt innlegg om igjen ser du at jeg ikke svarer trådstarter, men kommenter et annet innlegg. ;)

Jeg ser nå at regnstykket ditt var for å understreke at tråden handlet om mangel på proteininntak? Jeg trodde det var fordi Christoffer L. la frem et forslag basert på 126g og ikke bare de manglende 30g - bare for å avklare misforståelsen fra min side ;)Når det er sagt så har jeg ikke problemer med å se at du ikke svarer trådstarter. Det var regnestykket og den negative undertonen i kommentaren din jeg tenkte på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at regnstykket ditt var for å understreke at tråden handlet om mangel på proteininntak? Jeg trodde det var fordi Christoffer L. la frem et forslag basert på 126g og ikke bare de manglende 30g - bare for å avklare misforståelsen fra min side ;)Når det er sagt så har jeg ikke problemer med å se at du ikke svarer trådstarter. Det var regnestykket og den negative undertonen i kommentaren din jeg tenkte på ;)

hehe den negative undertonen var absolutt bevisst, burde kanskje spart meg, men fikk følelsen av at det kom en lignende tone fra hans side hehe. Blir fort missforståelser på forumet, driter på draget ganske gjevnlig selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...