Gå til innhold

Innkjøp av kosttilskudd


HPandre

Anbefalte innlegg

Har i dag proteinpulver, omega-3 og Kre-Alkalyn Hardcore (kreatinkaplser/pre-workout).

Kostholdet er variert, men sunt. Bra med proteiner i kosten, og sper på med litt karbs og fett.

Vurderer 3 produkter pr. nå:

1. Kre-Alkalyn er snart tom, så lurer på om jeg skulle gå til innkjøp av kreatin i pulverform. Hva bør jeg velge når det kommer til Kreatin? Ser man får fra under hundrelappen og et stykke oppover..

2. L-Glutamin?

3. BCAA?

Håper på noen freske innspill :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha det billigste så burde du gå for kreatin monohydrat! :p Jeg bruker selv kreatin som tyggetabletter :love:

Når det kommer til Glutamin er jeg ikke sikker, så jeg ønsker ikke uttale meg på det :lol:

BCAA er kanskje greit å ha! Jeg har lest mye bra om det, spesielt da det blir brukt under trening :)

Har selv bare handlet på Coop, Muskelproff og Gymgrossisten så sammenligner bare dem

Kreatin:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/creatine-monohydrate-500-g (leste på bla. treningsforum og her at dette kreatinet smakte rart og ikke fungerte bra. Men det er billig, så du får se selv ;))

Kjøp Kreatin Monohydrat - Kjøp 3, betal for 2 - Prestasjonhøyer hos Muskelproff (veldig rask levering pluss at jeg fikk gratis shaker, litt for stor t-skjorte og quest bar :D)

BCAA:

Kjøp BCAA 2:1:1 - BCAA-tilskudd hos Muskelproff (120 kapsler fler for 50 kr mer)

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/anabolic-bcaa-180-kapsler (litt vitamin b6, vet ikke hvor nyttig det er i et bcaa tilskudd)

Coop har alltid vært mye dyrere enn nettbutikkene, så handler ikke der lenger! :cool: Tok flere dager før gymgrossisten sendte meg pakken sist gang (nesten 4 dager, mottatt etter over 1 uke), så du burde planlegge i forkant før du handler for å si det sånn! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar!

Nå har jeg i tillegg lest litt mer i den linken som MartinM la med, så da er valget tatt. Ender opp med å bare kjøpe et Kreatin Monohydrat-produkt neste gang jeg er i Sverige.

Takk for tipset ditt, Anetty. Legger nok med det Kreatinet neste gang jeg handler fra GG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag proteinpulver, omega-3 og Kre-Alkalyn Hardcore (kreatinkaplser/pre-workout).

Kostholdet er variert, men sunt. Bra med proteiner i kosten, og sper på med litt karbs og fett.

Vurderer 3 produkter pr. nå:

1. Kre-Alkalyn er snart tom, så lurer på om jeg skulle gå til innkjøp av kreatin i pulverform. Hva bør jeg velge når det kommer til Kreatin? Ser man får fra under hundrelappen og et stykke oppover..

2. L-Glutamin?

3. BCAA?

Håper på noen freske innspill :happy:

BCAA: Et definitivt og rungende JAAA. Å si nei til det er rett og slett bare fundert på manglende kunnskap. Det finnes en rekke ferske studier som dokumenterer sammenhengen mellom inntak av Leucine og spike av proteinsyntesen. Da leucine virker best sammen med resten av BCAA komplekset (isoleucine og valine) er BCAA absolutt anbefalt både før, under, etter trening og i forbindelse med alle måltider. For de som er interessert er det bare å sjekke ut Leucine + Hypertrophy på pubmed. Om folk er for late kan jeg evt linke opp til noen artikler sjæl. Man KAN selvfølgelig argumentere for at det Holder å innta whey, da whey jo inneholder BCAA. Så man kan f.eks komme langt med å supplere hvert måltid med noen gram whey alt etter behov. En annen ting er jo ren BCAA ofte har en høyere konsentrasjon av Leucine enn vanlig whey. Og så kan man videre diskutere hvor store doser Leucine man egentlig trenger, and so the story goes. Uansett er dette et helt semantisk poeng ift betydningen av BCAA. Det er mange veier til Rom, men å si at BCAA er et nytteløst tilskudd er direkte feil. Når det gjelder L-glutamin derimot har dette svakere dokumentasjon og kan i høyeste grad diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan en få leucin fra annet enn fra myse og et tilskudd av rene forgrenede aminosyrer?

Har tenkt på det sjæl, men jeg har foreløpig ikke oversikt over det. De ekspertene jeg snakket med om det på den internasjonale konferanse for styrketrening på NIH denne uken hadde ikke noe godt svar på heller. Men det er et veldig godt og interessant spm som jeg skal prøve å dukke dyper ned i. For min egen del oppfatter jeg at jeg i øyeblikket er avhengig av å ta en dose BCAA flere ganger daglig for å være sikker på at proteinsytensen spikes og holdes godt oppe. Eneste jeg er sikker på foreløpig er at Leucin er den viktigsdte enkeltkomponenten for å spike proteinsyntesen, og at den virker best sammen med BCAA komplekset (branched chained aminos).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar, takk:-) Tiltredes. Man kan selvfølgelig diskutere om det er nødvendig med ekstra BCAA tillskudd som lenge det er godt dekket gjennom kosten ellers. Jeg tilhører vel en av de som synes det er greit å supplere med litt ekstra, iaffal i forbindelse med trening, og også når jeg kjører periodisk faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCAA: Et definitivt og rungende JAAA. Å si nei til det er rett og slett bare fundert på manglende kunnskap. Det finnes en rekke ferske studier som dokumenterer sammenhengen mellom inntak av Leucine og spike av proteinsyntesen. Da leucine virker best sammen med resten av BCAA komplekset (isoleucine og valine) er BCAA absolutt anbefalt både før, under, etter trening og i forbindelse med alle måltider. For de som er interessert er det bare å sjekke ut Leucine + Hypertrophy på pubmed. Om folk er for late kan jeg evt linke opp til noen artikler sjæl. Man KAN selvfølgelig argumentere for at det Holder å innta whey, da whey jo inneholder BCAA. Så man kan f.eks komme langt med å supplere hvert måltid med noen gram whey alt etter behov. En annen ting er jo ren BCAA ofte har en høyere konsentrasjon av Leucine enn vanlig whey. Og så kan man videre diskutere hvor store doser Leucine man egentlig trenger, and so the story goes. Uansett er dette et helt semantisk poeng ift betydningen av BCAA. Det er mange veier til Rom, men å si at BCAA er et nytteløst tilskudd er direkte feil. Når det gjelder L-glutamin derimot har dette svakere dokumentasjon og kan i høyeste grad diskuteres.

BCAA tilskudd er verdiløst for de fleste. Det finnes BCAA i alle gode proteinkilder, og i undersøkelsene der det hadde effekt på proteinsyntesen spiste de ikke nok protein, men det nevner jo ikke kosttilskudds-bransjen som vil selge deg dette noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BCAA tilskudd er verdiløst for de fleste. Det finnes BCAA i alle gode proteinkilder, og i undersøkelsene der det hadde effekt på proteinsyntesen spiste de ikke nok protein, men det nevner jo ikke kosttilskudds-bransjen som vil selge deg dette noe om.

Sånn for unngå misforståelser, så er det selvføgelig riktig og jeg er enig i det. Ikke meningen å dreie det dit hen at folk tror det må kjøpe BCAA, da da de kan dekke det ved å spise smart ellers. Poenget er utelukkende at jeg ville understreke at det ikke er et verdiløst tilskudd som så mange andre der ute. Det er et av de få, sammen med whey som faktisk har en hensikt. Bare så jeg ikke blir misforstått her ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...