Gå til innhold

Hvordan motivere kjæresten?


davetate3000

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny for dette forumet, men jeg har trent i rundt 10 år nå. Jeg elsker trening og kosthold. Det har formet meg til den jeg er i dag, og mentaliteten treningen har lært meg har gitt meg stor suksess med studier og karriere.

For tiden står jeg ovenfor noe som utvikler seg til å bli en større og større problemstilling. Jeg og min samboer glir fra hverandre.

Da vi først møttes ble hun etter hvert med på trening og hun adopterte også den sunne livsstilen og det sunne kostholdet. Det siste halvåret har hun derimot falt fra på både kostholds og treningsfronten. Det har gått fra veldig lite til nå tilnærmet ingenting i flere mnder.

Denne utviklingen går utover forholdet og sexlivet/sexlysten. Om problemet ikke løses kommer dette til å drepe forholdet, det er nesten helt sikkert. Har nemlig erfart at et forhold har røket på dette før.

Så kanskje det er noe galt ved mine holdninger. Kanskje jeg stiller for høye krav... Eller kanskje jeg er en elendig motivator og mentor. Det som vært fall er helt sikkert er at det er meget viktig for meg å ha en partner som deler mine interesser, og selvsagt skal det være en herlig personlighet + alle disse andre egenskapene som er viktig ved en partner. De egenskapene innehar hun i tonnevis. Det er derfor jeg vil bevare dette.

Det store spørsmålet er hvordan jeg kan få motivert henne til å trene igjen, samt være med på den sunne livsstilen?

Jeg er også åpen for kritikk, hva gjelder min tilnærming til saken og mine holdninger!

Jeg er en person liker ærlighet bedre enn glattpolert drittpreik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heldigvis en samboer som er nesten like treningsglad som meg selv, men her kommer et par små sleipe forslag.

1. Sørg for at det er du som i all hovedsak tar deg av matinnkjøp. Hvis det ikke finnes sjokolade og smågodt i huset så blir det heller ikke spist.

2. Foreslå at neste ferie er en badeferie, virker avslappende, men alle jenter er opptatt av å se bra ut i bikini. Så da pleier de å skjerpe seg med kosthold og trening noen mnd'er i forveien.

3. Finn og bli med på en fysisk aktivitet som hun liker. De fleste jenter er glad i danse så hva med å ta et salsakurs eller lignende.

Det kan høres ut som om hennes motivasjon for trening og kosthold var ytre motivasjon basert på å få deg. Men nå som dette er i boks så har hun ingen grunn til å fortsette med dette. Så her må du rett og slett prøve deg frem og hjelpe henne med å finne frem til en form for trening som hun har lyst til å drive med uavhenging av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spesifisere litt mer hva som egentlig er problemet her? Krangler dere om dette? Eller er det det at dere får mindre tid til hverandre? Eller er problemet at hun blir tjukk og mindre attraktiv? Eller at det blir vanskeligere for deg å spise sunt osv fordi hun har negativ påvirkning? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis en samboer som er nesten like treningsglad som meg selv, men her kommer et par små sleipe forslag.

1. Sørg for at det er du som i all hovedsak tar deg av matinnkjøp. Hvis det ikke finnes sjokolade og smågodt i huset så blir det heller ikke spist.

2. Foreslå at neste ferie er en badeferie, virker avslappende, men alle jenter er opptatt av å se bra ut i bikini. Så da pleier de å skjerpe seg med kosthold og trening noen mnd'er i forveien.

3. Finn og bli med på en fysisk aktivitet som hun liker. De fleste jenter er glad i danse så hva med å ta et salsakurs eller lignende.

Det kan høres ut som om hennes motivasjon for trening og kosthold var ytre motivasjon basert på å få deg. Men nå som dette er i boks så har hun ingen grunn til å fortsette med dette. Så her må du rett og slett prøve deg frem og hjelpe henne med å finne frem til en form for trening som hun har lyst til å drive med uavhenging av deg.

1. Really? Skal en kontrollere matinntaket til samboeren sin på denne måten...?

2. Og friste med bikiniform og badeferie for at samboeren skal holde på formen sin?

Jeg vet du skriver at det er småsleipe råd, men jeg synes det høres helt skrekkelig ut.

Ditt tredje råd er jeg langt mer enig i; finn noe hun vil gjøre - og bli med henne på en aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener ganske mye selv og prøver å fokusere på kosthold. Samboeren min har en tung jobb og er ofte sliten etter arbeid. Noe som gjør at hun ikke har like stor ork til å fokusere på trening og kosthold. Noe jeg forstår. Jeg lager mye av maten, både middager og mellommåltider, og da spiser hun det som kommer på bordet. Setter også pris på det jeg lager. Når det kommer til trening synes hun det er litt prakk å dra på treningssenter, men jeg har hjulpet henne med å lage et lite program hun kan gjennomføre hjemme med kettlebell, eller yoga ved hjelp av dvd. Jeg kan ikke forvente at hun har like stor interesse som meg, folk er forskjellig. Derimot med et raskt og effektivt treningsopplegg som er tilgjengelig hjemme har hun rett som det er begynt å pese og svette frivillig på stua flere ganger i uka. Hun gjør det ikke fordi jeg ønsker at hun skal gjøre det, men fordi hun har lyst selv, men sleit med motivasjon. Jeg hjalp bare med å gjøre aktivitet litt mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke liker personen for den den er, og er avhengig av at personen har nøyaktig samme interesser tror jeg det er bedre å sette en strek å gå videre i livet.

Greit nok at felles interesser er en forutsetning for et forhold, men det betyr ikke at man trenger å ha det på alle områder. Har hatt samboer i over 6 år som ikke bryr seg om trening og kosthold, og det funker som bare det;) Jeg klarer nemlig fint å dra på trening alene, og han klarer fint å gjøre ting for seg selv...;)

Angående hvordan du kan motivere, så tror jeg ikke det er mer du kan få gjort. Hvordan livsstil et menneske har, må de nesten velge selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir håpløst om hun ikke synes det gir hun noe tilbake for tiden hun bruker på det, brukte mye tid med kjæresten min i starten. Nå trener hun like ofte som meg og synes det er digg :) Begge har veldig avslappet forhold til det, uten at vi dropper treninger. Vi drar på trening fordi vi har lyst til det, begge har holdt det gående i to og et halvt år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i utgangspunktet elske henne for den hun er, gjennom tykt og tynt. Om dere har et forhold som går dypt nok, vel å merke. Om overvekt er en stor turn-off for deg, så bør du si det som det er (siden du foretrekker ærlighet).

Ellers, synes jeg at du skal ta en alvorsprat med henne, rolig og balansert, og vise respekt og nysgjerrighet, for å finne ut hvordan hun ønsker å leve og hva hennes "verdier" er (dersom du ikke har funnet ut av det til nå). Jeg synes det er litt rart at du sitter igjen med null idè om hva som skjer/skjedde.

Jeg vet ikke helt. Sånne ting er så utrolig komplekse, individuelle og vanskelige at det er nesten opp til deg hva du bør gjøre.

Hadde jeg vært plassert i den situasjonen, så hadde jeg endt opp med å tenke hva som er best for meg. Det skal nevnes at jeg har grublet over en lignende utfordrende situasjon i over ett år før jeg tok valget og ble singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre det er lite du kan gjøre, om hun ikke har motivasjon så har hun ikke det. Driven må komme innenfra henne og på hennes initiativ, det er det svært lite rundt som kan påvirke.

Men, hva er egentlig problemet...? Er du redd for at hun skal bli tjukk? Dvask? Har du selv problemer med å holde på driven? Er det du som trenger motivasjonspusher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det store spørsmålet er hvordan jeg kan få motivert henne til å trene igjen, samt være med på den sunne livsstilen?

Helt essensielt må vel være at deres treninger sammen er lystbetonte og oppleves som kvalitetstid. Hvis det hele tiden er krangling om øvelser og utførelse så kan det fort gå dårlig.

Og hvis hun rett og slett har mistet interessen for trening så er det ikke stort du får gjort med det. Jeg hadde f.eks. syntes det var dritkult hvis jeg og kona kunne spille Minecraft sammen og bygge vår perfekte underjordiske festning (komplett med hjerteformet dørmatte og "Home Sweet Home" innristning i huleveggen), men hun har ikke interessen - og sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å ta ein prat med ho og høyre om ho faktisk likar/har lyst å trene, eller ikkje. Ofte er det beste å spørre den det gjeld, sjølv om vi kvinnfolk kan vere litt vanskelege:p

Det KAN jo vere at ho som nyforelska gjerne ville vere med på "ditt opplegg" uten å eigenlteg synest det var så kjekt at ho ville holdt på med det som singel f.eks., enkelte er sånn, men mest truleg er det ein anna grunn.

Eg har sjølv opplevd å misse treningsmotivasjonen, og då ville eg satt stor pris på om min betre halvdel hjalp meg å kome i gong igjen. Skjønt alle er ikkje like, så det eg ville satt pris på er ikkje nødvendigvis det andre ville like.

Det er ikkje mykje som skal til for å få ein til å misse motivasjonen og interessa. Ein stressane periode, deprisjonar, usikkerheit på seg sjølv, deg eller framtida, grunnane kan vere mange og ein veit ikkje nødvendigvis kva som førte til at lysta forsvann.

Var det noko spesielt som skjedde rundt då interessa begynte å dabbe av? Ny arbeidskvardag? Mykje nytt på studiar? Oppussing? Skade/sjukdom? Ein knekk i forholdet? Dødsfall? Gnissningar med vennane?

Spør ho du, så finn du nok lettare ut av ting.

Kommunikasjon er utruleg viktig i eit forhold, om den er sånn at du ikkje føler du kan snakke med ho om det, så er det i grunn litt ille. Skjønt alltids kjekt å få litt råd, tips og oppbakking før ein plumpar ut i det;)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min var veldig flink til å trene, og trente alt mulig før han møtte meg. Nå synes han ikke trening er noe spesielt fristende, og sier han rett og slett har gått lei av å trene. Det synes jeg er ufattelig kjedelig på grunn av at jeg elsker å trene og holde meg i form. Han har mye bedre forbrenning enn meg. Han kan spise omtrent hvor mye han vil og hva han vil (ikke at han sikkert blir så sunn på innsiden) og likevel ikke legge på seg og ha markerte muskler. Hadde jeg spist alle måltidene han spiste og det han spiste ville jeg nok rullet nedover gaten nå.

Jeg tok en prat med han og sa at jeg hadde behov for å trene og holde meg i form. Kjæresten min som vil meg mitt beste sier at han gjør alt for mitt vel og være. Vi meldte oss på treningssenter samme slik at vi kunne trene sammen. Han sliter veldig med motivasjonen og uffer seg hver gang vi parkerer på parkeringsplassen til treningssenteret. Dette er noe jeg synes er veldig kjipt, for jeg får en følelse av at jeg drar med han på noe vanvittig kjedelig.

Heldigvis kan vi snakke sammen om alt vi har på hjertet. Jeg kan fortelle han at jeg synes det er utrolig kjipt at han skal "uffe" seg hver gang. Han sier jeg bare må motivere han, og da kommer han med forslag til hva jeg kan gjøre for å motivere han.

Kan jo ikke akkurat tvinge han med på trening om han absolutt ikke vil. Derfor er det så fint at man kan sette seg ned og snakke om det sammen og kanskje finne en løsning som passer for begge.

Om kjæresten min absolutt ikke ville trent (selv om jeg synes det er morsomt å ha han med), hadde jeg aldri tvunget han eller at forholdet skulle blitt dårligere av den grunn. Jeg elsker han uansett om han trener eller ikke, hva han spiser og hva han ikke spiser. Er bare opptatt at man kan prate og bli enig om hva som passer for begge. :) Når vi skal spise middag er det som regel jeg som lager den, og da kan jeg bestemme hva som blir servert :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begynne å si noe om deg engang, om vi skal analysere folk pga profilbilder :)

Fatboy slim har jo produsert en del bra ting, altså!

ON TOPIC:

Har du diskutert det her med dama? Tenk babysteps, og ikke push på med trening fem ganger i uka, tjo og hei kjøttdeig! Spør hva hun har lyst til/hva hun liker. Fysisk aktivitet trenger jo ikke kun å skje på gymmet, men jogging ute/turer i marka, etc.

Apropos kostholdet så er det mest viktig at det er variert, får i seg nok næring, men trenger absolutt ikke å være for streng heller. Skjønner at man blir bekymret hvis det går utover helsa, men et nogenlunde sunt kosthold skal man ikke klage på. Det viktigste er jo at man har et godt forhold og kan prate åpent om alt mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vært fall er helt sikkert er at det er meget viktig for meg å ha en partner som deler mine interesser, og selvsagt skal det være en herlig personlighet + alle disse andre egenskapene som er viktig ved en partner. De egenskapene innehar hun i tonnevis. Det er derfor jeg vil bevare dette..

Så det du sier er at dama di er fantastisk. Super personlighet og "alle de andre egenskapene som er viktig ved en partner". Men du mener dette problemet ditt kommer til å drepe forholdet deres. Forholdet til den superfantastiske kjæresten med den superfantastiske personligheten.

Jeg tolker det dermed slik at problemet er at dama ikke er heit nok for deg lenger når hun ikke streber mot dat fitness? Hun ser kanskje andre verdier enn trening og kosthold, som du sliter med å se? Har du vurdert muligheten at hun kanskje har fått et mer balansert forhold til det, mens du er noe overfokusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...