Gå til innhold

Hvilken kardio øvelser passer med styrketrening?


Tommy Eliassen

Anbefalte innlegg

Hvordan kardio trening er best med muskelvekst???

Jeg har hørt i mange år at kondisjon trening ikke passer sammen med muskel vekst...

Men hva skal man gjøre hvis man vill ha bort litt ekstra kilo? Kun spise Sundt og trene styrke?

I normale tilfeller passer ikke kondisjon og muskelbyggende veldig bra sammen. Begge har sine fordeler, men når du kombinerer disse sammen blir kroppen forvirret fordi du trener to forskjellige fysiologiske energi systemer: Aerob og anaerob.

Aerob trening styrker hjertet og lungene og passer utmerket til å forbrenne fett og bedre kondisjonen, men på den andre siden så er den ikke veldig bra når man skal bli stor å sterk. For mye kondisjonstrening vil bare bryte ned muskelvevet og erstatte de med langsomme muskelfibere.

Anaerob bygger derimot muskler, men har ikke kondisjonstreningens helse fordeler. Men jeg har noen tips på hvordan man kan kombinere disse to.

De tipsene jeg kommer med her vil komplettere styrketreningen. Tilsammen med styrke treningen vil det gi deg en sterk og muskuløs kropp som du vil bli stolt av.

Trenings tips: kondisjon.

  1. Tren ikke for mye kardio

    Ikke tren kondisjon lenger en 20 minutter og 3 ganger i uken før det har godt ca 3 mnd og du begynner å få større muskler Er du overvektig så anbefaler jeg å ta kontakt med en PT på et treningssenter som kan sette sammen en god plan for deg.

  2. Kompletter styrketreningen

    Ettersom korte og intensive intervaller trener det anaerobe energi systemet , samme som styrketreningen – kommer de til å komplettere styrketreningen bedre en lange kondisjons treninger.

  3. Tren for å innhente deg

    Om du kjenner deg veldig øm og sliten etter styrketreningen, så kan et 20 min løp på tredemølla eller 20 min på ergometersyklen hjelpe deg å bli kvitt mye av det og du vil hente deg fortere frem til neste gang du skal trene styrke.

A.
Trappe intervaller

Løp raskt opp i 15 sek. Gå rolig ned, så gjør du dette 10 ganger. Det vil trene opp eksplosiviteten i lårene.

B.
Sykkel intervaller

Juster sykkelen så du tramper mot hard motstand. Sykl fort i 30 sek og ta det rolig i 90 sek. Gjør dette 6 – 8 ganger.

C.
Løpe intervaller

Den beste intervall treningen da man bruker bein og overkropp aktivt. Det beste er å ha en svak helling på tredemøllen eller fin en slakk oppoverbakke. Løp 30 meter ca i 85 % fart og Hvil 1 minutt. Gjør dette 10 ganger.

Skal du kjøre kondisjon samme dag som styrke så vent til etter styrketreningen og hvil 10 min ca før du begynner på kondisjon. Dette fordi du trenger all den energi du har i kroppen på styrke. Og varm opp lett ca 5 min før du tar intervallene.

Fine linker fra fitnessbloggen:

Påvirker styrketrening utholdenheten? - Fitnessbloggen

Myten om tabata-intervaller - Fitnessbloggen

Ukjent urt viser lovende effekt på styrke og kroppskomposisjon - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det typiske er jo intervaller på 4x4 eller type gerilja cardio da...jeg synes det er greit å bruke de to typene til styrketreninga også heller legge inn morgencardio eller en times rask gange/tur/mosjon en time hver dag utenom treninga...man skal jo ikke bare trene man skal ha daglig mosjon utenom og;) Da får man jo d man trenger tror jeg...3 ganger i uka med intervaller og en times tur hver dag i gjennomsnitt:) Passer da fint til styrketrening da,d er jo det fitnessutøverne gjør også...times gåtur om morgningen og styrke senere på dagen..om de kjører intervaller etter hver økt vet jeg ikke da men..d er vel mange som gjør d også:) Du får sikkert mange meninger om dette her:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det typiske er jo intervaller på 4x4 eller type gerilja cardio da...jeg synes det er greit å bruke de to typene til styrketreninga også heller legge inn morgencardio eller en times rask gange/tur/mosjon en time hver dag utenom treninga...man skal jo ikke bare trene man skal ha daglig mosjon utenom og;) Da får man jo d man trenger tror jeg...3 ganger i uka med intervaller og en times tur hver dag i gjennomsnitt:) Passer da fint til styrketrening da,d er jo det fitnessutøverne gjør også...times gåtur om morgningen og styrke senere på dagen..om de kjører intervaller etter hver økt vet jeg ikke da men..d er vel mange som gjør d også:) Du får sikkert mange meninger om dette her:D

Takk for et bra svar :)

Det er mange meninger på dette temaet så gleder meg å se :) Men hvordan er kondisjonen til fitness utøverne? Har du peiling på det? Programmet mitt skal gi økt kondisjon og fettforbrenning med at det skal passe med styrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se denne loggen : http://forum.fitnessbloggen.no/threads/thereses-l%C3%B8pe-og-styrkelogg.3617/page-50#post-410044

Løpedronningen Thess løper fra alle på forumet samtidig som hun løfter vekter!!! STERK!

Virker som mangen tror det er umulig å drive kondisjonstrening samtidig som man kan få muskler?

Why?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se denne loggen : http://forum.fitnessbloggen.no/threads/thereses-l%C3%B8pe-og-styrkelogg.3617/page-50#post-410044

Løpedronningen Thess løper fra alle på forumet samtidig som hun løfter vekter!!! STERK!

Virker som mangen tror det er umulig å drive kondisjonstrening samtidig som man kan få muskler?

Why?

Hei :) takk for svar...

Ja.. er det jeg er ute etter.. Få meningen til folk på det. Men for å bygge store muskler kan man ikke ha lange løp på 10 km eller mere flere ganger i uken.. Da vil du bruke alt av proteiner og karbrohydrater du trenger til musklene til løpingen.. Men klart hvis du spiser som en hest så skal du nok klare det... :) men jeg er der at jeg vill gå litt ned i fett % rundt magen min å da er intervaller bra.. Og samtidig få markerte og store muskler.. :) Var inne på loggen hennes å den var bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange veier til rom. Men med 2-3 intervalløkter i uka, tung styrketrening og et kosthold som har tilstrekkelig med proteiner (samtidig som du ligger i underskudd), vil dette være nok. Det er faktisk alt som skal til for å komme i bedre form og minske fett%. Hugs at du kan variere i det uendelige når det kommer til intervalløkter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...