Gå til innhold

Faste! 5:2 dietten + PF


Anbefalte innlegg

Eat, Fast and Live Longer

Jeg såg denne BBC dokumentaren og fikk lyst til å prøve:

http://www.youtube.com/watch?v=Pfna7nV7WaM

Her er hans erfaringer oppsummert:

The 5:2 diet: can it help you lose weight and live longer? - Telegraph

Kort om dietten:

-Spiser hva man vil 5 dager i uken.

-Velger 2 "fastedager" hvor man spiser kun 500-600 kalorier. Altså ingen total faste, man får spise. ;)

-Velger selv om man spiser kaloriene på "fastedagene" i en engang eller spredt utover dagen.

Det skal være supre helsefordeler med denne dietten, og det får være en bonus.. Men jeg må innrømme at jeg gjør det først og fremst med tanke på vektnedgang.

Jeg har fastedager tirsdag og torsdag. Er på min andre fastedag i dag.

Fastedag 1 gikk knallbra. Spiste 3 små måltider innenfor 8 timer. (Jeg spiser innenfor 8 timer uansett om jeg har fastedag eller ikke). Drikker kaffi, te og masse vann utenom. Ingen stor sultfølelse. Når jeg våknet dagen etter hadde jeg gått ned 1,2 kg. og var fortsatt ikke skamsulten.

Jeg tror ikke dette har blitt noe poppis i Norge, da jeg ikke klarer å spore opp noen info om dette på norske sider. Men desto kjekkere er det å hive seg på noe nytt og spennende :)

Håper å høre fra andre som kanskje har erfaring fra dette eller som tenker å prøve (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei,

Jeg hørte om denne dietten nylig. Hvordan gikk det med deg?

:)

Ha, morsomt - jeg har ikke vært inne her siden, for jeg var flink et par uker, gikk ned en del.. men så ble jeg lei av å spise lite på "fastedagene" og gav opp. Men tilfeldigvis snakket jeg og samboeren min om å starte igjen denne uken, for vi tror på konseptet. Så vi skal gi det et nytt forsøk.

Skal gi beskjed hvordan det går denne gang etterhvert.

Det er forresten en facebook-gruppe: 5:2 diet, for spesielt interesserte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LÅÅÅÅÅÅÅÅL. To dager i uken på 500kcals.. Hvorfor ikke følge Brad Pilon sin 24t faste, 1 døgn i uka eller periodisk faste, da kan man faktisk leve ved siden av.

Hehe, vel 24t faste syns jeg høres grusomt ut - og periodisk faste gjør man normalt sett i kombinasjon med denne dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Eat, Fast and Live Longer

Jeg såg denne BBC dokumentaren og fikk lyst til å prøve:

http://www.youtube.com/watch?v=Pfna7nV7WaM

Her er hans erfaringer oppsummert:

The 5:2 diet: can it help you lose weight and live longer? - Telegraph

Kort om dietten:

-Spiser hva man vil 5 dager i uken.

-Velger 2 "fastedager" hvor man spiser kun 500-600 kalorier. Altså ingen total faste, man får spise. ;)

-Velger selv om man spiser kaloriene på "fastedagene" i en engang eller spredt utover dagen.

Det skal være supre helsefordeler med denne dietten, og det får være en bonus.. Men jeg må innrømme at jeg gjør det først og fremst med tanke på vektnedgang.

Jeg har fastedager tirsdag og torsdag. Er på min andre fastedag i dag.

Fastedag 1 gikk knallbra. Spiste 3 små måltider innenfor 8 timer. (Jeg spiser innenfor 8 timer uansett om jeg har fastedag eller ikke). Drikker kaffi, te og masse vann utenom. Ingen stor sultfølelse. Når jeg våknet dagen etter hadde jeg gått ned 1,2 kg. og var fortsatt ikke skamsulten.

Jeg tror ikke dette har blitt noe poppis i Norge, da jeg ikke klarer å spore opp noen info om dette på norske sider. Men desto kjekkere er det å hive seg på noe nytt og spennende :)

Håper å høre fra andre som kanskje har erfaring fra dette eller som tenker å prøve (y)

Spise hva man vil i 5 dager? Mulig man burde være litt mer nøyaktig her? Hadde jeg fått spise hva jeg ville i 5 dager skal jeg love deg jeg hadde havnet i et saftig overskudd totaltsett over en uke. Selv med to fastedager på 500-600 kalorier.

Hva slags supre felsefordeler er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise hva man vil i 5 dager? Mulig man burde være litt mer nøyaktig her? Hadde jeg fått spise hva jeg ville i 5 dager skal jeg love deg jeg hadde havnet i et saftig overskudd totaltsett over en uke. Selv med to fastedager på 500-600 kalorier.

Hva slags supre felsefordeler er det snakk om?

Det er helt sikkert sånn passe fornuftige regler i boka for hva og hvordan man bør spise. Men det er vel ingen som kan tro at majoriteten leser boka og velger en fornuftig tilnærming om dette blir populært. Ser for meg dette ender opp med sulting og pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Hvorfor er 5:2 bedre en f.eks 6:1 eller 4:3 om totalt inntak i uka er det samme? For meg er dette som mye annet:

  • Over-komplisering av noe relativt enkelt
  • Lite dokumenterte fordeler
  • Finne opp hjulet på nytt

Og alle de tre som et resultat av:

  • Økonomisk motivert, ingen kjøper en bok der det står "spis med måte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert sånn passe fornuftige regler i boka for hva og hvordan man bør spise. Men det er vel ingen som kan tro at majoriteten leser boka og velger en fornuftig tilnærming om dette blir populært. Ser for meg dette ender opp med sulting og pizza.

Ser også for meg at dette blir en diett hvor det rettferdiggjør binging, for så å sulte seg i 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser også for meg at dette blir en diett hvor det rettferdiggjør binging, for så å sulte seg i 2 dager.

Det er faktisk mulig å forestille seg at enkelte individer klarer å innrette seg etter de diettære retningslinjene. 5:2 er genialt. Dess enklere en diett er, det bedre. 5:2 er sannsynligvis valgt fordi det ikke er like vanskelig som 4:3 og man vil allikevel klare å fremme et kalorisk underskudd som er stort nok til at fremgang tilstrebes.

Ellerno lissom atte a'ma 'sru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig å forestille seg at enkelte individer klarer å innrette seg etter de diettære retningslinjene. 5:2 er genialt. Dess enklere en diett er, det bedre. 5:2 er sannsynligvis valgt fordi det ikke er like vanskelig som 4:3 og man vil allikevel klare å fremme et kalorisk underskudd som er stort nok til at fremgang tilstrebes.

Ellerno lissom atte a'ma 'sru.

Det er alltid noen som fint klarer å gjennomføre hva enn det måtte være uten problemer, men det er dessverre slik at altfor mange ikke klarer å gjøre det sånn som man skal.. Men ja, heller en diett som dette om man klarer å gjennomføre den sånn som man skal, enn å feile totalt på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder jo alt, da. De fleste mennesker nyter sine blaserte tilværelser i komfortsonens lune skygge ad infinitum. Fordi de er mennesker. For mange, som meg, som ikke evner å moderere eller balansere seg (les: enten-eller/binære mennesker), funker det her godt. Å spise -500/dag over lengre perioder har jeg ikke tilbøyelighet til, mens jeg klarer å ha tålarmod til å hacke/hæle to kjipe dager i uka hvis jeg kan slippe å tenke så mye de gjenværende 5.

</personalRantThatDoesNotApplyToOtherPeopleThanMyself>

Tror egentlig du och jag är mckt eniga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gammeldags, men jeg er fremdeles for livstilsendringer som fungerer over tid. Å spise opp hele kjøleskapet fem ganger i uka, for så å sultestraffe seg to dager i uka er ikke en videre god livsstil i mine øyne. Med et moderat underskudd hver dag vil du kunne få samme resultatet, og med litt kunnskap og innsats vil du kunne spise mye og god mat uavhengig av underskuddet. Hva lærer man mest av? Å holde et underskudd på 300-500kcal daglig vil gjerne tvinge deg til å lage ny og annerledes mat. Man må finne ut hvilke matvarer som fungerer for hver enkelt i forhold til metthetsgrad, behov for variasjon og næringsinnhold. Da har du kanskje et større kunnskapsgrunnlag ved endt diett, som du vil ha bruk for senere. Ved 5:2 dietten vil du ved endt diett enten måtte fortsette på samme viset, eller lære deg at du faktisk kanskje ikke kan spise hva du vil syv ganger i uken på sikt, og man må spise mindre enn man har blitt vant til. Naturligvis, har man kunnskapen inne fra før kan det jo gå, men når alt kommer til alt - hvor mange har egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...