Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Speltlompenes feilmerking er allerede busted.

Jeg tenker jo at om de er feilmerka så er det nok mye annet som også er det. Selvfølgelig vil et produkt alltid variere litt - noen brød tilsette kanskje 5 g mer mel enn et annet osv… Men jeg tenker hovedsakelig på dette som en tråd for matvarer med merking som en er litt suspekt på. Enten som trykkfeil, eller som slurvefeil/feilinformasjon.

Mener ikke å opprette denne tråden for å være paranoid. Jeg spiser fremdeles lomper, f.eks ;) Mener dette mer som litt humor, og fordi disse lompene neppe er unike når det gjelder dette med feilmerking

Fortsetter under...

Litt på siden (ikke mat), men syntes det var heftig å svi av dette antallet kalorier på en halvtime med Grit Strength - selv om det skal være den tøffeste halvtimen av alle saltimer...

Kilde: ShapeUp app'en

post-23903-14440960267101_thumb.jpg

EDIT: dæven, så stort 'a gitt!

Litt på siden (ikke mat), men syntes det var heftig å svi av dette antallet kalorier på en halvtime med Grit Strength - selv om det skal være den tøffeste halvtimen av alle saltimer...

Kilde: ShapeUp app'en

....

EDIT: dæven, så stort 'a gitt!

Da kan du spise masse masse bugg... ;)

Annonse

Sigdal sine knekkebrød var feilmerka til mye lavere kcal-innhold enn det som var reelt, men tror det skal være retta på alle pakker nå :p

Mistenker også at Lett-isen til Diplom Is har fot lavt kcal-innhold. Noen innspill på det?

Bokswokmixen til Rema 1000 inneholder 30 kcal pr 100 gram, mens Eldorado sin inneholder 50 pr. 100 gram, og ingrediensene er akkurat de samme. EN ER SYNDEREN.

Og jeg forsvarer denne kunskapen med en forhistorie som næringsinnholdsfanatisk matbutikkvandrende anorektiker.

Kontrollveide sjokoladen min den er 102g men på pakka står det 100g Den er 2g tyngre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111

Eg kjem til å bli feit! :dead:

Hjelp! Tips for å bli kvitt overskuddskaloriene????+

Kontrollveide sjokoladen min den er 102g men på pakka står det 100g Den er 2g tyngre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111

Eg kjem til å bli feit! :dead:

Hjelp! Tips for å bli kvitt overskuddskaloriene????+

Jeg tror nok å selve kontrollmålinga tok knekken på beistene

Annonse

post-4223-14440960966288_thumb.jpg

elsker disse knekkebrødene og ut fra ingrediensene er det ingen tvil om at de gir god næring. MeN; kan kcal stemme?! Linfrø, nøtter osv står først på lista og dermed er det disse ingrediensene det et mest av. Dette er jo veldig energitette varer og kan ikke forstå at kcalmengen ikke er mye mye mer.

Anyone? :)

Merka meg her om dagen, at 2 merker med tunfisk i vann, har forskjellig næringsinnhold, var snakk om 20-40 kalorier i forskjell (per 100g). Trodde tunfisk var tunfisk, og vann var vann, men er tydlivis ikke det da.

Ikke for å ødelegge morroa, men noen merker regner ut næringsinnholdet ut ifra tunfisk+vann, mens andre regner bare med tunfisken i næringsinnholdet.

MeN; kan kcal stemme?! Linfrø, nøtter osv står først på lista og dermed er det disse ingrediensene det et mest av. Dette er jo veldig energitette varer og kan ikke forstå at kcalmengen ikke er mye mye mer.

Anyone? :)

Ut fra at alle matvarene som står listet opp først har dette innholdet av kcal pr 100g:

Valnøtter 700

Sesamfrø ca 600

Gresskar 550

Linfrø 450

Solsikke 560

(alle tall er ca-tall/gjennomsnitt da det oppgis ulike tall alt etter hvor man ser...)

så er jeg helt enig med deg, kan ikke skjønne at det stemmer... Riktignok har soyabønner et litt lavere innhold (men her står det også veldig varierende, at fra 150-400 kcal/100g), men de står jo langt nede på listen på knekkebrødet uansett. Fiberhusk, bakepulver, salt og krydder utgjør jo lite i denne sammenhengen... Kcal/100g på dette knekkebrødet burde nok vært minst det dobbelte av det som oppgis.

Ut fra at alle matvarene som står listet opp først har dette innholdet av kcal pr 100g:

Valnøtter 700

Sesamfrø ca 600

Gresskar 550

Linfrø 450

Solsikke 560

(alle tall er ca-tall/gjennomsnitt da det oppgis ulike tall alt etter hvor man ser...)

så er jeg helt enig med deg, kan ikke skjønne at det stemmer... Riktignok har soyabønner et litt lavere innhold (men her står det også veldig varierende, at fra 150-400 kcal/100g), men de står jo langt nede på listen på knekkebrødet uansett. Fiberhusk, bakepulver, salt og krydder utgjør jo lite i denne sammenhengen... Kcal/100g på dette knekkebrødet burde nok vært minst det dobbelte av det som oppgis.

Kanskje de har utrolig mye fiberhusk i de? :p De oppgir ikke oppskriften i gram forresten, men dl. Så da "må" du veie alle ingrediensene for å vite kaloriinnholdet. 1 dl med frø er mellom 80-90 gram. Nøtter husker jeg ikke i forbifarta.

I feel like a sicko for knowing this

Jeg mistenker questbars å være feilmerkede! De er altfor gode :D Trodde også at muscle brownies var feilmerkede, helt til jeg innså at én brownies = two servings. Hvem spiser vel en halv brownies?! o_O

• 3 uker senere...

Mistenkte feilmerking på shape up sin app, der en skive med Coop Fiber og Frø - brød skal være 31 kcal. Regnet på det selv og fant ut:

261 kcal per hundre gram

261/100 = 2,6 kcal per gram

en skive = 650 gram/20 skiver = 32,5 gram

2,6 * 32,5 = 84,5 kcal i en skive

6 skiver = 84,5 * 6 = 507 kcal

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...