Gå til innhold

Den store diskusjonen om leverglykogen, glykogenlagre og sukker


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

B6 og fett, noen som vil utdype?

Spise carbs etter trening, fett før.

Du bør ha fulle glykogenlagere når du går på trening... For mye fett før trening vil også gjøre økta hardere, fordi forbrenningssystemet krever mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha fulle glykogenlagere når du går på trening... For mye fett før trening vil også gjøre økta hardere, fordi forbrenningssystemet krever mye energi.

som betyr at jeg burde spise karbohydrater ca rett før trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som betyr at jeg burde spise karbohydrater ca rett før trening?

Vil ikke anbefale deg å tenke så mye på det, om du vil ned i vekt. Om man spiser få karbohydrater kommer man i noe som heter Ketosis. Dette betyr at kroppen lager "brensel" ut av fett og protein. Veldig grei måte å gå ned i vekt på i perioder.

Om du spiser carbs på mandag kveld, så har du fulle glykogenlager til treningen på tirsdag?

Nei, disse tømmer seg i løpet av natten som regel :-)

Hvis du leser de øvrige postene mine så ser du at jeg ikke anbefaler å spise for mye karbo før du skal legge deg, dette fordi at høye insulinnivåer hemmer utskillelse av veksthormon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke anbefale deg å tenke så mye på det, om du vil ned i vekt. Om man spiser få karbohydrater kommer man i noe som heter Ketosis. Dette betyr at kroppen lager "brensel" ut av fett og protein. Veldig grei måte å gå ned i vekt på i perioder.

Nei, disse tømmer seg i løpet av natten som regel :)

Hvis du leser de øvrige postene mine så ser du at jeg ikke anbefaler å spise for mye karbo før du skal legge deg, dette fordi at høye insulinnivåer hemmer utskillelse av veksthormon :)

Har du gått noe kurs eller noe? Eller er du selvlært innenfor dette? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier egentlig det motsatte av Berkhan og Børge Fagerli?

Vet ikke hva de sier jeg :-) Det jeg derimot vet er at du bør ha fulle glykogenlagere før trening, for å yte maks. Greit å fylle de etter trening også så klart, sammen med litt kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge på boka til Brad Pilon, som med flere studier viser til at man ikke mister noe styrke, selv om man trener etter 20 timers faste. Så for meg blir det du sier helt feil. Ja klart man trenger glykogen i musklene, men det virker som om du overvurderer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge på boka til Brad Pilon, som med flere studier viser til at man ikke mister noe styrke, selv om man trener etter 20 timers faste. Så for meg blir det du sier helt feil. Ja klart man trenger glykogen i musklene, men det virker som om du overvurderer det.

Kanskje du har rett :-) Vet at glykogenlageret i leveren er mye større enn det i musklene, men detaljene her er jeg usikker på. Kjenner ihvertfall selv at jeg har mye mer å gi på trening om jeg spiser f.eks en god porsjon med havregryn en times tid før. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har rett :) Vet at glykogenlageret i leveren er mye større enn det i musklene, men detaljene her er jeg usikker på. Kjenner ihvertfall selv at jeg har mye mer å gi på trening om jeg spiser f.eks en god porsjon med havregryn en times tid før. :)

Feil, vi har større glykogenlagre i musklene. Lageret i leveren er mindre og er ment for å regulere blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, vi har større glykogenlagre i musklene. Lageret i leveren er mindre og er ment for å regulere blodsukkeret.

Javel, har du noe bevis på dette? Tror det var Dr. Lustig som sa i "Sugar the bitter truth", at leverens glykogenlager var uendelig, og at derfor får de med sykdom som gjør at de ikke klarer å bruke leverglykogen meget stor lever etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, har du noe bevis på dette? Tror det var Dr. Lustig som sa i "Sugar the bitter truth", at leverens glykogenlager var uendelig, og at derfor får de med sykdom som gjør at de ikke klarer å bruke leverglykogen meget stor lever etterhvert.

Mellom 300-600g glykogen kan lagres i muskelvev, lageret i leveren ligger på 80-120g glykogen(gj.snitts person)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start dagen med protein, og hold deg unna omega 6 tilskudd.

Hold deg unna sukker, og helst ikke for mye karbo på tom mage. Heller ikke mye karbo før du legger deg. Da bør forandringene komme fort :)

Hvorfor skal man ikke spise karbohydrater på tom mage, og hvorfor skal man ikke spise karbohydrater til kvelds? Hvorfor har dette noe å si i forhold til vektnedgang?

Javel, har du noe bevis på dette? Tror det var Dr. Lustig som sa i "Sugar the bitter truth", at leverens glykogenlager var uendelig, og at derfor får de med sykdom som gjør at de ikke klarer å bruke leverglykogen meget stor lever etterhvert.

Tror du må se det foredraget en gang til. En frisk lever kan vokse som følge av fettdeponering, ikke fordi glykogenlagrene blir større. Du har nok tatt det litt ut av konteksten det ble presentert i.

Muskelglykogenlagrene tømmes på ingen måte over natten. Leverglykogenlagrene er bortimot tomme etter 18 timers faste, da dette kontinuerlig brukes for å holde blodsukkeret stabilt. Muskelglykogen brukes bare lokalt i muskelvevet, så med mindre du bruker musklene aktivt gjennom natten så tømmes dette på ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, disse tømmer seg i løpet av natten som regel :)

Wtf? Glykogenlagrene tømmer seg i løpet av natten? Glykogenlagrene er ikke i nærheten av å bli tømt etter hard styrketrening, så med mindre du sykler Tour De France i søvnet så ville jeg ikke bekymret meg om dette.

Hvis du leser de øvrige postene mine så ser du at jeg ikke anbefaler å spise for mye karbo før du skal legge deg, dette fordi at høye insulinnivåer hemmer utskillelse av veksthormon :)

Dette har blitt diskutert ihjel på forumet. NÅR du spiser maten din er LANGT mindre viktig enn HVA/HVOR MYE du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke spise karbohydrater på tom mage, og hvorfor skal man ikke spise karbohydrater til kvelds? Hvorfor har dette noe å si i forhold til vektnedgang?

Tror du må se det foredraget en gang til. Leveren kan vokse som følge av fettdeponering, ikke fordi glykogenlagrene blir større. Du har nok misforstått en del.

Muskelglykogenlagrene tømmes på ingen måte over natten. Leverglykogenlagrene er bortimot tomme etter 18 timers faste, da dette kontinuerlig brukes for å holde blodsukkeret stabilt. Muskelglykogen brukes bare lokalt i muskelvevet, så med mindre du bruker musklene aktivt gjennom natten så tømmes dette på ingen måte.

Videreformidler det jeg har lest, akkurat som du gjør regner jeg med.

Jeg er ihvertfall ubrukelig på trening om jeg ikke har planlagt maten godt på forhånd, tviler på at jeg er den eneste.

Gidder ærlig talt ikke diskutere så mye med dere, blir jo motgang på alt man sier her uansett.

Er jo hundre motstridende artikler og studier på hvert eneste tema vi kommer ovenfor her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videreformidler det jeg har lest, akkurat som du gjør regner jeg med.

Jeg er ihvertfall ubrukelig på trening om jeg ikke har planlagt maten godt på forhånd, tviler på at jeg er den eneste.

Gidder ærlig talt ikke diskutere så mye med dere, blir jo motgang på alt man sier her uansett.

Er jo hundre motstridende artikler og studier på hvert eneste tema vi kommer ovenfor her ;-)

Når det du sier er direkte feil (som at glykogenlagrene tømmes over natten og at leverglykogenet er større enn muskelglykogenet), så må du regne med at du møter litt motstand. Hvis du opplever å møte stor motstand i alle trådene dine så har det kanskje litt med måten du uttaler deg på å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det du sier er direkte feil (som at glykogenlagrene tømmes over natten og at leverglykogenet er større enn muskelglykogenet), så må du regne med at du møter litt motstand. Hvis du opplever å møte stor motstand i alle trådene dine så har det kanskje litt med måten du uttaler deg på å gjøre.

Sugar, the bitter truth: 47:10:

"How much glycogen can your liver store before it gets sick? The answer is; any amount. Ulimited. We have carbloaders who run marathons right, does it hurt them at all? We have kids with adisease where they can't get glucose out of their glycogen liver called glycogen storage disease type 1 A. They got livers down to their knees, they're so big. they are hypoglycemic still because they can't lift the glucose out of their liver". hvordan forklarer du det?

Vedr veksthormon og insulin viser jeg til denne forskningsrapporten:

"In the natural situation, insulin and human growth hormone levels are reciprocal: GH is low when insulin is high, insulin is low when GH is high."

"Growth hormone is primarily up-regulated by growth hormone releasing hormone (GHRH) and growth hormone releasing peptide, better known as ghreline. Growth hormone is primarily down-regulated by human growth inhibiting hormone (GHIH), typically known as somatostatin, and high blood glucose levels."

Entropy Production: Feast and Fast: the dichotomy of insulin and growth hormone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...