Gå til innhold

Å spise frukt


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på det totale kaloriinntaket ditt.

Får du i deg flere kalorier enn du forbrenner så går du opp, spiser du mindre enn du forbrenner går du ned. Regn ut hvor mye du spiser iløpet av en dag, og finn ut hva du forbrenner. Så justerer du kostholdet deretter :) kanskje ligger du under selv med mye frukt, eller kanskje du ligger litt over og ikke oppnår det du ønsker. Fitnessbloggen har en fin kalkulator på facebook siden sin. En kalorikalkulator. Bruk den, og juster kostholdet deretter ;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på det totale kaloriinntaket ditt.

Får du i deg flere kalorier enn du forbrenner så går du opp, spiser du mindre enn du forbrenner går du ned. Regn ut hvor mye du spiser iløpet av en dag, og finn ut hva du forbrenner. Så justerer du kostholdet deretter :) kanskje ligger du under selv med mye frukt, eller kanskje du ligger litt over og ikke oppnår det du ønsker. Fitnessbloggen har en fin kalkulator på facebook siden sin. En kalorikalkulator. Bruk den, og juster kostholdet deretter ;)!

hvis du overstiger dette så går det veeeeldig fint....:) og hvertfall hvis det bare er NOEN GANGER i tillegg... men hvis du feks har et dagsbehov på 2000 kalorier,så burde en ikke bruke 500 kalorier på frukt. men 300 gram frukt og bær er jo nesten ingenting.300 gram bringebær er jo 90 kalorier:p så spis ivei. bare pass på å få i deg nok av det andre også. proteiner, fett og karbohydrater:) nam nam

Jeg regner ut hva jeg spiser hver dag, og jeg ligger på ca. 1500 kcal. Jeg tenkte mest på om fruktsukkeret og slikt kan gjøre at jeg går opp i vekt, om jeg får for mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver i en annen tråd om at du er redd for sukker i oboy.

Tips til neste gang; lag en tråd der du spør om det du lurer på, så unngår vi masse småtråder med spørsmål som egentlig har blitt besvart 1000 ganger før;)

Ok, beklager. Trodde dere ville ha ting delt opp. Men skal huske det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ikke vits å dele opp hva man spiser i løpet av en dag fordelt på forskjellige tråder;)

MEN, jeg sjekka tidligere tråder, og fant ut at du sier du veier 127kg og skal ligge på 1500 kcal om dagen... I mine øyne høres det helt grusomt lite ut. Jeg så mange kritiserte det lave inntaket i forrige tråd, og jeg HÅPER du har tatt det til deg, for 1500 kcal er for lite på din vekt...:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ikke vits å dele opp hva man spiser i løpet av en dag fordelt på forskjellige tråder;)

MEN, jeg sjekka tidligere tråder, og fant ut at du sier du veier 127kg og skal ligge på 1500 kcal om dagen... I mine øyne høres det helt grusomt lite ut. Jeg så mange kritiserte det lave inntaket i forrige tråd, og jeg HÅPER du har tatt det til deg, for 1500 kcal er for lite på din vekt...:;)

Jeg spiser ennå 1500 kcal om dagen, har gjort det en måned nå og har gått ned ca. 5 kg. Det går helt fint, jeg føler meg frisk og opplagt. Hva kan hende med meg om jeg fortsetter? Hvorfor er det ikke bra? Jeg har fått veiledning av utdannet PT som har jobbet med kosthold og vektnedgang i over ti år. På treningssenteret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fem kilo:)

Grunnen til at du føler deg bra foreløpig, er at kroppen din har såpass mye reserver å ta av.. Men hva skal du gjøre når vekta stopper opp? Spise enda mindre?

Det er visse funksjoner kroppen til en hver tid må bruke energi på å opprettholde, og for øyeblikket spiser du mindre enn det som er minimum.

Enkelt og greit sagt: fortsetter du over tid så kommer du til å gå på veggen...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fem kilo:)

Grunnen til at du føler deg bra foreløpig, er at kroppen din har såpass mye reserver å ta av.. Men hva skal du gjøre når vekta stopper opp? Spise enda mindre?

Det er visse funksjoner kroppen til en hver tid må bruke energi på å opprettholde, og for øyeblikket spiser du mindre enn det som er minimum.

Enkelt og greit sagt: fortsetter du over tid så kommer du til å gå på veggen...:(

Beklager, men jeg blir bare så utrolig lei meg og utmotivert og forvirret når alle sier forskjellig til meg. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Når folk med utdanning sier slikt, skal man ikke høre på dem da? Jeg skjønner ingenting :( Hvor mange kalorier må jeg ha da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å beklage for kjære deg:)

Du vet, noen ganger så drar man til legen og får ikke hjelp til det man trengte? Eller, andre ganger så får man riktig hjelp med en gang og alt er som det skal. Sånn er det litt med PT er også. Mange er flinke, mange er ikke fullt så flinke. Også er det viktig å huske at om et menneske kun har PT utdanning, så har det ingenting med kosthold å gjøre;)

Hvor mye du bør ligge på, er veldig vanskelig å si. Det er svært individuelt, og prøving og feiling er som regel nødvendig;)

Men, begynn med å øke matinntaket ditt med 100-150 kcal hver dag i en uke. Altså 1600-1650 i en uke.. Kontrollvei deg, og du vil se at du fortsatt går ned i vekt), uka etter øker du like mye i mat.. Helt til du kommer hvertfall opp på 2000-2200 som et minimum:)

Angående oboyen så sier jeg, kjør på. Oboy er nam nam du tar ingen skade av det så lenge det er i moderate mengder.. Samme med frukt og bær:)

Vet ikke om det her ga mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med å begynne vektnedgang med å gjøre et enormt kutt i kaloriene er at kroppen din til slutt tilpasser seg det lave kaloriinntaket. Når det skjer så blir ytterligere vektnegang mye vanskeligere fordi du må kutte mer i det allerede minimale kaloriinntaket. En annen ting er at når du en dag er fornøyd med vekten og begynner å spise "normalt" så vil du legge masse på deg igjen fordi kaloriinntaket plutselig øker igjen som et resultat av et normalt kosthold.

Så om man klarer å gå ned i vekt ved å kutte bare litt og litt i kaloriinntaket så vil du unngå denne tilpasningen til veldig lite kalorier og ende opp med et sluttresultat du faktisk klarer å vedlikedholde etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å begynne vektnedgang med å gjøre et enormt kutt i kaloriene er at kroppen din til slutt tilpasser seg det lave kaloriinntaket. Når det skjer så blir ytterligere vektnegang mye vanskeligere fordi du må kutte mer i det allerede minimale kaloriinntaket. En annen ting er at når du en dag er fornøyd med vekten og begynner å spise "normalt" så vil du legge masse på deg igjen fordi kaloriinntaket plutselig øker igjen som et resultat av et normalt kosthold.

Så om man klarer å gå ned i vekt ved å kutte bare litt og litt i kaloriinntaket så vil du unngå denne tilpasningen til veldig lite kalorier og ende opp med et sluttresultat du faktisk klarer å vedlikedholde etterpå.

^THIS!

Å sultefore kroppen i vektnedgang er bare dumt. Jeg er dog en tilfeldig internetthelt.

En kar som har "jobbet med vektnedgang i 10 år" kan fortsatt være like nytteløs, kunnskapsløs som en PT etter 2 uker med random kurs til 499kr inkl. alkohol.

Kjenner jeg blir litt....sint på han "kostholdsveilederen" din.

Hva er din høyde, vekt, alder og kjønn?

Skriv ned alle øvelser du utfører i.l.a. styrkeøktene dine (en treningsplan dersom du har en).

Skriv ned hvordan du kjører cardio (kondisjonstrening.)

I'm gonna go out on a limb here, og tippe at Fitnessbloggen vil hjelpe deg langt mer enn den kostholdsveilederen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^THIS!

Å sultefore kroppen i vektnedgang er bare dumt. Jeg er dog en tilfeldig internetthelt.

En kar som har "jobbet med vektnedgang i 10 år" kan fortsatt være like nytteløs, kunnskapsløs som en PT etter 2 uker med random kurs til 499kr inkl. alkohol.

Kjenner jeg blir litt....sint på han "kostholdsveilederen" din.

Hva er din høyde, vekt, alder og kjønn?

Skriv ned alle øvelser du utfører i.l.a. styrkeøktene dine (en treningsplan dersom du har en).

Skriv ned hvordan du kjører cardio (kondisjonstrening.)

I'm gonna go out on a limb here, og tippe at Fitnessbloggen vil hjelpe deg langt mer enn den kostholdsveilederen din.

Jeg er 1.66 høy, vekt 122 kg, 25 år og jente.

Kondisjonstrening er fast to ganger i uken på tredemølle. Går da i 50 minutter i ca. 4-5 km/h med ca. 4-5 % stigning.

Styrke trener jeg på apparater. Da trener jeg 3x10 med 30 sek pause mellom settene. Trener da på tre apparater som heter beinpress, pulldown og chest press. På beinpress har jeg 80 kg, på chest press har jeg ca. 20 kg og på pulldown har jeg ca. 30 kg.

Uteom dette trener jeg ofte en eller to økter til på møllen i uken, da ca. 30 minutter i ca. 4-5 km/h med ca. 4-5 % stigning.

Jeg holder meg ca. på 1500 kcal per dag. 400-600 kcal er på middagen, der jeg ofte har karbonadedeig, mye grønnsaker, kylling, laks og wok. Til frokost spiser jeg oftest rugsprø havre med kalkunpålegg og snøfrisk, skyr eller havregrøt. Spiser en nutrilettbar noen dager i stedet for måltid, men dette skjer maks to ganger i uken. Ellers spiser jeg mye frukt og bær, speltlomper, snack a jakcs, drikker mye vann og spiser mye Skyr. På lørdagskveldene spiser jeg så mye usunt jeg bare vil. Drikker litt melk hver dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å begynne vektnedgang med å gjøre et enormt kutt i kaloriene er at kroppen din til slutt tilpasser seg det lave kaloriinntaket. Når det skjer så blir ytterligere vektnegang mye vanskeligere fordi du må kutte mer i det allerede minimale kaloriinntaket. En annen ting er at når du en dag er fornøyd med vekten og begynner å spise "normalt" så vil du legge masse på deg igjen fordi kaloriinntaket plutselig øker igjen som et resultat av et normalt kosthold.

Så om man klarer å gå ned i vekt ved å kutte bare litt og litt i kaloriinntaket så vil du unngå denne tilpasningen til veldig lite kalorier og ende opp med et sluttresultat du faktisk klarer å vedlikedholde etterpå.

Du har ingenting å beklage for kjære deg:)

Du vet, noen ganger så drar man til legen og får ikke hjelp til det man trengte? Eller, andre ganger så får man riktig hjelp med en gang og alt er som det skal. Sånn er det litt med PT er også. Mange er flinke, mange er ikke fullt så flinke. Også er det viktig å huske at om et menneske kun har PT utdanning, så har det ingenting med kosthold å gjøre;)

Hvor mye du bør ligge på, er veldig vanskelig å si. Det er svært individuelt, og prøving og feiling er som regel nødvendig;)

Men, begynn med å øke matinntaket ditt med 100-150 kcal hver dag i en uke. Altså 1600-1650 i en uke.. Kontrollvei deg, og du vil se at du fortsatt går ned i vekt), uka etter øker du like mye i mat.. Helt til du kommer hvertfall opp på 2000-2200 som et minimum:)

Angående oboyen så sier jeg, kjør på. Oboy er nam nam du tar ingen skade av det så lenge det er i moderate mengder.. Samme med frukt og bær:)

Vet ikke om det her ga mening?

Så jeg bør prøve å øke med 100 kcal hver dag til jeg er oppe i 2000-2200 kcal? Jeg vil gjøre dette riktig. Har aldri visst om dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.66 høy, vekt 122 kg, 25 år og jente.

Kondisjonstrening er fast to ganger i uken på tredemølle. Går da i 50 minutter i ca. 4-5 km/h med ca. 4-5 % stigning.

Styrke trener jeg på apparater. Da trener jeg 3x10 med 30 sek pause mellom settene. Trener da på tre apparater som heter beinpress, pulldown og chest press. På beinpress har jeg 80 kg, på chest press har jeg ca. 20 kg og på pulldown har jeg ca. 30 kg.

Uteom dette trener jeg ofte en eller to økter til på møllen i uken, da ca. 30 minutter i ca. 4-5 km/h med ca. 4-5 % stigning.

Jeg holder meg ca. på 1500 kcal per dag. 400-600 kcal er på middagen, der jeg ofte har karbonadedeig, mye grønnsaker, kylling, laks og wok. Til frokost spiser jeg oftest rugsprø havre med kalkunpålegg og snøfrisk, skyr eller havregrøt. Spiser en nutrilettbar noen dager i stedet for måltid, men dette skjer maks to ganger i uken. Ellers spiser jeg mye frukt og bær, speltlomper, snack a jakcs, drikker mye vann og spiser mye Skyr. På lørdagskveldene spiser jeg så mye usunt jeg bare vil. Drikker litt melk hver dag også.

Ok, så bare jeg forstår deg riktig:

Pr uke: minimum 2, men maksimum 4 cardioøkter, + 2 styrkeøkter = 6 treningsdager max, 4 minimum?

I så fall, vil internetthelten Ojive foreslå et par ting:

1) å gå opp til 2000 kcal med så mye protein du klarer innenfor disse 2000.

2) vitaminer vitaminer vitaminer. Kroppen din kommer til å få juling og den trenger hvile + byggesteiner for å restituere og vokse.

3) Lørdagene dine må du passe deg for og jeg skal forklare hvorfor.

La oss si at for å gå ned 1kg i uka, så må du spise 2000 kcal og 4000kcal for å gå opp 1kg. Tall tatt ut av "ræva" for å komme med et eksempel.

La oss si at du spiser 2000kcal i 6 dager (søndag inkludert her), og den ene dagen går du helt av skaftet med Peppes, sjokoladeplater, pose chips og skyller det ned med Cola. Vips så ligger du på 6000-7000 kalorier den ene dagen. 7000 kcal er 4000 kalorier over ditt dagsbehov. Sprer du dette på f.eks. 4 dager, så har du vedlikeholdt vekten din.

Du må se på konteksten, ikke bare kalorier inn(mat) vs kalorier ut(aktivitet) pr dag, men også pr. uke. En kilo fett er på rundt 7000 kcal (rett meg noen, om jeg tar feil). Se på hvor mye du har spist (kalorier) pr uke vs hvor mye du har brukt :)

Jeg kan sitte og lage kompliserte måltider, planer, osv osv alt jeg gidder her, men vektnedgang i veldig grove trekk går ut på kun en ting: kalorier ut > kalorier inn. Du må forbruke mer enn det du tar inn.

PS: Det er veeeeldig viktig å ikke sultefore kroppen din. Grunnen til at jeg reagerte på 1500kcal var at det der er et oppskrift på hvordan du kan freake kroppen din ut, den går i dvale, vekta står stille, du blir demotivert/deprimert, og så gir opp. Det er bullshit. Du har mye pågangsmot, du har tatt et viktig for deg valg, og du står på. STÅ PÅ!

Også, ikke freak så veldig mye ut dersom vekten står stille. Følg heller med på formen din (f.eks. ta et målebånd og mål rundt midjen, arm, bein, osv?). Enkelte går opp i muskelmasse, men ned i fettprosent, samtidig som vekten står stille. De tåler dette som at "det funker ikke", mens realiteten er faktisk annerledes.

Lykke til!

(Husk å være kritisk, uansett hvem som snakker. Internetthelt som meg, en "kostholdsekspert med 10 års erfaring", whoever. Ikke vær redd for å stille spørsmål)

Om du ønsker å være detaljert mtp kosthold så kan du kjøpe en kjøkkenvekt og logge maten din på www.myfitnesspal.com (husk å ha et avslappet forhold til det dog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget er å ligge på et underskudd, så langt har din PT helt rett. Men underskuddet trenger ikke være særlig stort, du vil uansett gå ned så lenge du er i underskudd.

Din PT har satt deg på et underskudd som er veldig stort, noe som har uheldige konsekvenser for både energi og trening når kroppen din er ferdig med å forbrenne det mest overflødige. I tillegg vil du etterhvert oppleve at du du går opp igjen når dietten er over fordi kroppen har blitt vant til et veldig veldig lavt inntak.

Prøv deg derfor litt fram som beskrevet over her, med å øke littebitt pr uke og kontrollmåle. Du vil absolutt fortsette å gå ned.

Sist men ikke minst - gratulerer så mye med å ha begynt en ny livsstil rundt dette, du vil få masse igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg ca. på 1500 kcal per dag. 400-600 kcal er på middagen, der jeg ofte har karbonadedeig, mye grønnsaker, kylling, laks og wok. Til frokost spiser jeg oftest rugsprø havre med kalkunpålegg og snøfrisk, skyr eller havregrøt. Spiser en nutrilettbar noen dager i stedet for måltid, men dette skjer maks to ganger i uken. Ellers spiser jeg mye frukt og bær, speltlomper, snack a jakcs, drikker mye vann og spiser mye Skyr. På lørdagskveldene spiser jeg så mye usunt jeg bare vil. Drikker litt melk hver dag også.

Ikke så verst dette og det virker jo som om det funker når du har gått ned 5 kg allerede på 1 mnd. For din egen trivsel sin del, så ville jeg rett og slett drite i hva Grete Rhode sier er maks frukt. Det er normalt sett veldig lite kalorier i frukt og ut ifra det kostholdet du har, så er det ikke noe galt i å ha litt ekstra frukt. Jeg ville heller begrenset meg litt mer på lørdagene (kos deg for all del), og vært litt mer tilbakeholden med ting som nutrilettbar og snack a jacks (100g tilsvarer samme kaloriinntak som 5-6 epler) istedenfor å holde tilbake på frukten. Med det lave kaloriintaket ditt, så tror jeg fullverdig mat er å foretrekke for å sikre at du får i deg nok mineraler, vitaminer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...