Gå til innhold

nordmørsloppa

Medlemmer
  • Innholdsteller

    257
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Tonje_86 i Bunadtråden - vis frem din bunad :D   
    Hulda Gaborg-bunad, fra hallingdal
    [ATTACH]105496[/ATTACH]

  2. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Broseidon i Bunadtråden - vis frem din bunad :D   
    Hulda Gaborg-bunad, fra hallingdal
    [ATTACH]105496[/ATTACH]

  3. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Hugo2 i Hundetråd (voff voff)   
    Krokkus er en Kinesisk nakenhund på 3 år
  4. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Stephanie F i Hundetråd (voff voff)   
    Krokkus er en Kinesisk nakenhund på 3 år
  5. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Ann-K.J. i Jenter, hvilke vekter bruker dere i baseøvelser til vanlig, ikke max-løft-bragging;)   
    En liten oppdatering:)
    Knebøy: 70x11x3, 85x4x4
    Strakmark 80x12, 90x6-9
    Markløft: 100x3-5
    Hip thrust:120
    Benkpress: 57,5x9x4 65x6x3
    Skulderpress: 22,5
    Benkpress manualer: 22,5
    Incline bicepscurl:12,5
    Chins: kv+15kgx4, kv+5x9
    Pullups: 10
  6. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Danisan i "Muskler spiser fett" - kan noen forklare meg teorien bak dette?   
    Nå er spørsmålet noenlunde tvetydig - tenker du i forhold til vektnedgang?

    Ved styrketrening ødelegger man muskulære proteiner, disse må bygges opp igjen - muskulær proteinsyntese er energikrevende prosess som kan vare opp til 72timer avhengig av treningskvalitet, genetikk, ernæringstatus og lignende. Dette er det folk flest sikter til at styrketrening øker forbrenningen også i restitusjons-fasen. For øvrig er muskler høyt aktive vev og en høyere andel krever mer energi for å vedlikeholde slik at basal-forbrenningen øker.

    Hvilken substrat muskler velger å bruke som brensel avhengig av kostholdet samt intensivitet. Ved lav aktivitet vil muskler oksidere mer fett, ved stimuli som stiller høyere krav til aerob utholdenhet (Høyere behov for oksygen i celler) vil karbohydrater i større grad foretrekkes i og med at blodtilførselen til fettvevet blant annet blir "nedpriotert" under hard og langvarig aktivitet. Man kan også adaptere seg til et høyere forbruk fra fett via å "manipulere" dette via kosten og trening.

    Er også verdt å nevne at det er mye som ikke er forstått i forhold til stimulien av glykogenolyse og da spare glykogenlageret lengst mulig ved å bruke fett som substrat. Her har det gjort blitt gjort forsøk for å kartlegge/forstå mekanismene bedre.
  7. Like
    nordmørsloppa ga poeng til wombat i Muskelpupper?   
    Altså, nå som dette har blitt en diskusjon om pupper og ikke lenger hvor mye man må trene før man får muskelpupper (hun damen jeg snakket om i førsteposten er forresten 100% ren og det vet jeg med sikkerhet) så føler jeg for å skyte inn litt go-small-boobs prat.

    Jeg har hatt langvarige forhold nesten hele tiden siden jeg var 15 år, jeg har aldri hatt problemer på guttefronten ellers heller, ingen har blitt skuffet når de har tatt av meg bhen (aldri brukt pushup, ligger vel noe der også), ingen har sagt noe negativt om puppene mine og jeg trives faktisk med de. Å ha små pupper har også en del fordeler må man huske Det gjør ikke vondt å løpe, man kan kjøpe de billigste sportsbhene for kvaliteten har ikke noe å si når de er så små likevel, de er ikke i veien for armene, de er ikke i veien for bæring, det gjør ikke så vondt å bli slått eller dunket i de, man MÅ ikke bruke bh etc etc. Kjenner også en del gutter som har kjærester med silikon som ikke har følelse i brystvortene (det må jo være.......... SYKT nedsig). Ellers er mine "store" nok til å klemme på, lage hornlyder med og holde i hånden og da er jeg happy. Det er jo bare det jeg bruker de til selv. Om andre har et problem med det, så er det jo kanskje like greit. Jeg mener.... Om noen stikker fra meg pga det, så er de ikke verdt det likevel.

    GO SMALL BOOBS!
  8. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra StineB i Hundetråd (voff voff)   
    Krokkus er en Kinesisk nakenhund på 3 år
  9. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Sondre Aalbotsjord i Bunadtråden - vis frem din bunad :D   
    Hulda Gaborg-bunad, fra hallingdal
    [ATTACH]105496[/ATTACH]

  10. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Mari0 i Teknikksjekk, knebøy   
    Bra jobba
  11. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Ahhhaa! først nå såg jeg hele videoen om bar position, og at man ikke tar tommelen over stanga :)da tror jeg faktisk jeg har funnet løsninga for å ha rette håndledd! *skal testes neste økt*
  12. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Så bra at jeg forbedrer meg! hihi. Og takk for hjelpen
    Det blir nok litt enklere å pirke på teknikk med tyngre løft, ja. Så jeg skal poste video igjen
    Igjen, tusen takk for veldig god opplæring i knebøy og markløft-teknikk!
  13. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Dette her var en vakker bøy. Bra jobbet.

    Post gjerne neste gang du kjører tungt, det kan hende det blir noe småpirk da.

    Husk å presse knær skikkelig ut neste gang du kjører tungt.

    Hvis du vil fortsette med lowbar, så kan det være lurt å ta litt bredere grep enn du har nå, da bør du klare å holde håndleddene rette. Etter hvert kan du jobbe deg innover til et smalere grep, men det ser egentlig ut som du holder litt smalt for den type grep uansett. Selv holder jeg ca. 3 cm på innsiden fra markering, jenter jeg trener med holder ca. 3-10 cm fra markering med lillefingrene.
  14. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Her er en video av dagens teknikkøkt.( Løfter her 40kg)

    Har forsøkt å :

    ha 20grader ut på tåspissen
    ca skulderbredde avstand med føtter
    testet lowbargrep (funket dårlig)
    gå dypt
    se frem/litt ned
    kurert VVS . heeh

    jeg merket at jeg ikke fikk til ¨å ha håndleddene paralelt med underarm ved lowbargrep. det kommer en liten "knekk" i håndleddet slik at vekten belastes der. Derfor ser dere i videoen at jeg holder mere ala highbar. Noen tips på å fikse dette?
    Gjorde flere forsøk på lowbargrep, og hadde stanga godt ned på ryggen, men håndleddet er for stivt til å være rett...er det OK slik jeg har grepet nå ?

  15. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra OhMickey i Hundetråd (voff voff)   
    Krokkus er en Kinesisk nakenhund på 3 år
  16. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Ja, ser den. Har ogå fått noe vondt i hånleddene på siste sette. sikkert pga av dette. Skal korrigeres på neste økt:)

    Og igjen, takk for alle inspill!
  17. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    hahaha!
  18. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Dette ser bra ut. På settet fra siden er alle reppene dype nok. Jeg ville nok gått for litt (5cm) mer dybde, men hvis det er komfortabelt og du føler at du spretter litt opp igjen så er det godkjent.

    Med lowbar posisjon blir ryggen mer horisontal for å holde stangen over midten av foten (balansepunktet). Når jeg bøyer blir ryggen ganske horisontal i bunn:


    Mobiliteten i skuldrene og albuene blir nok bedre etter hvert. Det tok meg ca. 3 økter før posisjonen var helt komfortabel. Når det gjelder selve lowbar-posisjonen din, så bør du gjøre noe med håndleddene. Slik du holder nå, så ser det ut som det kommer noe vekt på håndledd og armer. Det er vanlig å enten kjøre albuene opp, eller ned. Selv kjører jeg albuene opp med teknikken i videoen under. Mange styrkeløftere kjører albuene under stangen, men jeg vet ikke argumentasjonen for det. Begrunnelsen bak å presse albuen opp og bak er at da starmmes musklene som stangen skal ligge på og øvre rygg strammes litt generellt. Hvis du skal kjøre albuene opp, så sørg i alle fall å ha håndleddene i samme retning som resten av underarmen, da kan de ikke bære noe av vekten.

  19. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Hehehehe, skal få noen til å filme alle vinkler neste økt
  20. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    De korte senene gjør det vel bare enda viktigere å bruke vektløftersko.

    Hvis du vet hvordan du kjører lowbar så er det bare å bruke den teknikken. Den gjør at du sannsynligvis klarer mer vekt og du får dermed mer treningsstimuli.

    Jeg så på videoen en gang til og jeg ser at blikket ditt stort sett er rett frem, det er bra for highbar (tror jeg), så du trenger sikkert ikke å endre noe med det.

    Når det gjelder filmingen av videoen :


    Hvis du skal filme en gang til, vil det være nyttig med flere sett fra forskjellige vinkler eller at kameramannen/kvinnen flytter på seg under settet for å få flere vinkler. Det er ønskelig å se fra siden, skrått bakfra og bakfra.
  21. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Håvard Vika i Teknikksjekk, knebøy   
    Som VegarL og Sondre nevner, så ser det ut som du er litt stiv i anklene. Du kan teste det ved å legge to vektplater under helene og se om du når dybden lettere. Hvis det blir lettere å bøye da, så kan du gjøre som VegarL foreslår og/eller kjøpe deg noen vektløftersko.
    Hvis du lurer på hvorfor du bør ha vektløftersko til vektløfting, så spør jeg deg hvorfor jeg trenger fotballsko til fotball.

    Det ser ut som du er ca. 5 cm for grunn på alle reppene. Jeg tror det kan fikses med det som er nevnt over. I tillegg synes jeg at det ser ur som tærne ikke peker nok utover. Tærne bær peke ca. 10-30 grader utover og knærne må presse utover under hele løftet slik at lårbeina er på linje med tærne hele tiden.

    Du bøyer Highbar som karen på midten av bildet. Et mål på nok dybde blir da at hofteleddet skal være under kneet, går du mye dypere enn det, så må du nok slappe av i nedre rygg eller hamstrings. Legg også merke til hvor langt fremme knærne til han på midten er. Dine knær går omtrent like langt eller mindre frem enn han til høyre. Det vil si at du bøyer highbar som om det skulle vært lowbar. Den raskeste fiksen er kanskje å bare bytte til lowbar. Men resten jeg skriver er om å fikse bøyen med den stangplasseringen du har nå.

    Blikket ditt ser ut til å være i taket. Jeg kjenner ikke til begrunnelsen for å gjøre det, og de gangene jeg har testet, har det kjentes helt forferdelig ut. Med mindre noen kommer opp med en god grunn for å se i taket, så ville jeg ha festet blikket på et fast punkt på veggen foran deg. Hvis det er speil der, så ville jeg sett på golvet rett foran speilet hele veien.

    Oppsummert. Knær og tær mer ut. Prøv vektløfter sko eller vektskiver underhelene og/eller strekk litt. Gå ca. 5-10 cm dypere. Bøyen din er ganske bra, så ikke fortvil. du trenger ikke noen store forandringer.
  22. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Håvard Vika i Teknikksjekk, markløft ( gjerne kom med kommentarer!)   
    Flotters Håvard! Jeg tar absolutt kontakt om jeg lurer på noe. Nå føler jeg alle mine spørsmål har forsvunnet Foreløpig i allefall
  23. Like
    nordmørsloppa fikk poeng fra Penny i Hvordan skal han egentlig spise?   
    KAn ikke være mere ening. akkurat det samme "skjedde" meg også. Han konverterte mere og mere... akkurat i skrivende øyeblikk driver han og graver i BCAA`en min. hehe
    Men det viktigste budskapet tror jeg er å ikke forandre andre, som det så fint heter. Han bestemmer over seg selv, og vil lytte den dagen han ønsker en forandring Men der må trådstarter også være flink og ikke forsøke å tre noe over hue på han. Det funker iaffal ikke på meg
  24. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Vegard L i Marit Bjørgen - Jeg spiser det jeg kommer over (sunn jenteidrett)   
    Med tanke på forebygging av spiseforstyrrelser hos spesielt unge, kvinnelige utøvere, så er dette et veldig bra fokus.
  25. Like
    nordmørsloppa ga poeng til Rodolfo i Teknikksjekk, markløft ( gjerne kom med kommentarer!)   
    En morsom bieffekt av mark og tung bøy: Etter få mnd oppdaget jeg plutselig at innenfor fettet på magen (ligger jo i overskudd ) er det blitt steinhardt. Magen er jo rene granitten (ok, den var drøy). Har kjørt mye roll outs, crunches og benløft før, men det er først nå med tung mark og bøy at har skjedd saker og ting. Veldig, veldig morsomt
    Har også lyst til å takke Håvard i denne tråden, som har gjort en og to og tre saker mer innlysende(y).
×
×
  • Opprett ny...