Gå til innhold

Physalis

Medlemmer
  • Innholdsteller

    107
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Physalis

  • Rang
    Medlem

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://mat-helse.no
  1. Det er et par år siden jeg har løpt. Men såvidt jeg husker pleide jeg å varme opp med jogging i 20-30 minutter i skogen, deretter løp jeg først 2 ganger opp til det midterste platået, og deretter 3-4 runder fra midten og opp til toppen. Det var alt jeg hadde krefter (og tålmodighet) til i alle fall
  2. Når du føler hele dagen er ødelagt fordi du slukte en flue under løpeturen og ikke har en anelse om hvordan det påvirker dagens kaloriinntak
  3. du bruker opp en flaske ketchup på 1 og 1/2 uke!
  4. Studerer klinisk ernæring på UiO. Jobber på en fritdsklubb for ungdom + støttekontakt. Gøy!
  5. Ja - jeg er den klare definisjon på ibs. Bare så dumt at diagnosen ikke gjør ting så mye enklere. Jeg har vel prøvd å redusere stressnivået så langt det går - men med en veldig travel studiehverdag er det ikke så enkelt. Burde kanskje prøvd å lære meg noen gode teknikker på avspenning, selv om jeg føler problemet er såpass komplekst at jeg ikke helt klarer å se at det skal løse så mye. Det er så mye småting som anbefales for å takle det bedre - og følger veldig mye og det hjelper til en viss grad. Men helt bra blir man aldri - og noen dager er bedre enn andre, mens andre dager er uutholdelige.
  6. Hvis legen din ikke vil gi deg medisiner så burde du bytte fastlege i alle fall... Jeg bruker triobe selv, og det var ikke noe om og men hvorvidt jeg skulle få det når B12 mangel var et faktum. Har du B-vitaminmangel må du jo få tilskudd. Men du kan jo prøve å kjøpe enzymer selv og se om du føler deg bedre, de selger det på apoteket. Jeg bestilte meg på iherb.
  7. For meg er matintoleranser et mysterium i alle fall... det er utrolig mye mat jeg reagerer på når jeg er i Oslo og studerer - men så fort jeg kommer hjem på ferie i trheim så tåler magen det meste. PSYKISK sa du? joda, men må være noe mer enn bare det.. så livet mitt handler for det meste om what to eat and not to eat, og når man skal finne balansen mellom hva man faktisk tåler + at man ønsker en sunn livsstil så er det litt av et prosjekt. Det jeg ikke tåler er i alle fall det meste av grønnsaker, frukt, melkeprodukter, sukker, grove kornprodukter (uløselig fiber), hvetemel, kunstig søtning.
  8. Hvordan har du fått påvist at du ikke produserer nok enzym til å bryte ned proteiner? Hvis det er noe du har fått påvist hos legen så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke gir deg resept på enzymer? Og da burde de vel finne ut hvilke(t) enzym(er) du mangler, for det er ikke bare protease som bryter ned proteiner - også pepsin, amylase ++ Jeg vet ikke en gang om det går an å påvise at man mangler enzymer for proteiner - ved laktose gjør man jo laktosebelastning (og ettersom laktose omdannes så raskt til glukose er det greit å måle blodsukkerstigning), men en tilsvarende metode for proteinenzymer
  9. De har det på Kiwi Solli også + Meny i Vika (House of Oslo).
  10. Lager en del julebakst hvor jeg erstatter sukker med sukrin. F.eks skal jeg bake pepperkaker til helgen hvor jeg bruker sukrin i stedet for sukker. Men sukker er jo konserveringsmiddel, og når vi ikke har andre konserveringsmiddel å ha i pepperkakedeigen vi lager selv, hvordan blir det med holdbarheten? Jeg tenker at det fort kan blir dårlig om det ligger 1-2 uker? Noen som har peiling?
  11. Jeg må si meg ganske uenig med deg. Synes dette opplegget virker som en veldig god start for mange. Som flere har kommentert er 9 timer i uken med fokus på trening og kosthold mest sannsynlig en stor overgang for mange som er sykelig overvektige. Det at man stiller til rådighet både lege, ernæringsfysiolog, fysioterapeut og psykolog er positivt - da overvekt for mange ikke bare handler om x antall kg for mye på kroppen. Så da må jeg spørre, hva hadde du egentlig forventet? Krise at det tok så lang tid å få plass - da må det være mange søkere. Får håpe de er mer takknemlige for tilbudet de
  12. Oppdaget noe litt morsomt når jeg skulle undersøke mer om de omega 3 tablettene jeg tar. Jeg har bestilt fra Iherb av merket Now Foods, Omega 3, 200 capsules. På hjemmesiden til Now Foods fant jeg en del info om produktet deres, og der skriver de blant annet at fiskeoljen i produktet deres kommer fra fisk hentet "in Norway or Peru". Hadde ikke trodd fiskeoljen muligens er fra Norge! Moste en kapsel og synes det luktet veldig greit/normalt av oljen, så tror jeg skal bruke opp boksen i alle fall
  13. Når du steker kjøttdeigen så blir alle bakterier drept, så det er ikke noe problem å bruke varmt vann. Btw har kroppen et såpass bra immunforsvar at de bakteriene som er i varmt vann tas knekken på i tarmen (om de ikke allerede er drept av magesyra). Er man sinnsykt utsatt for sykdom kan man jo være litt forsiktig..
  14. Takk! Har sett på den før, men leste den litt nøyere nå. Jeg ligger vel på ca 15-1600 kcal om dagen, og det er vel litt lavt. Spesielt de dagene jeg trener 50 min styrke etterfulgt av 45-60 min spinning. Men det blir fort sånn at man vil spise lite og trene masse for at det skal bli unnagjort. I tillegg har jeg fokusert på lite karbohydrater ettersom det er et inntrykk jeg har fått fra fitnessbloggen om at skal begrenses ved vektnedgang (i alle fall legges til kvelden), og jeg spiser mye proteiner gjennom hele dagen. Det høres veldig skummelt ut å skulle gå opp til 1800 kcal daglig og kun tren
  15. Jeg bare lurer på om det har noen hensikt å legge inn en hvileuke, dvs. pause fra styrketreningen i ny og ne? Etter at jeg gikk over til 2 splitt med 4 økter i uka, så føler jeg ofte at jeg ikke får restituert meg ordentlig mellom øktene. Trener en del spinning og geriljakardio ved siden av, og blir liksom aldri helt uthvilt. Kan jo også nevne at jeg er i kaloriunderskudd, så det kan nok forklare litt hvorfor restitusjon tar lengre tid.. Men det jeg altså lurer på er om det er lurt å ta en uke uten styrketrening en gang i blant? Bare trene moderat kardio f.eks. Noen som har noen synspunkte
×
×
  • Opprett ny...