Gå til innhold

PT_jorn

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av PT_jorn

  1. På 21. juli 2017 den 11.56, Cala_ skrev:

    Så det er ikke først og fremst aktuelt med noen styrkeøvelser? Av en eller annen grunn var nettopp det det første jeg tenkte på. Men tusen takk for svar og tips. Skal prøves.

    Det høres kanskje rart ut, men ja mobilitetsøvelser gjør ofte susen alene. Tøying og evt øvelser med strikk er ofte gode alternativer.

    Men det skal sies. Selv slet jeg lenge med Skulderkapsulitt (betendelse i skulder) og det som hjalp meg best mot dette var tung benkpress. Ikke noe jeg anbefaller hverken deg eller kunder jeg har til vanlig, men det er en mulighet å tenke på under opptreningen. 
    Så sant du ikke har fått påvist noen skader eller lignende er det bare å prøve forsiktig og se hva som gir deg mer/mindre vondt fra dag til dag så finner du det som fungerer best for deg etterhvert. 

    -Jørn-

  2. På 7. juli 2017 den 20.23, Falk skrev:

     Hei kjære forum lesere ☺️

    Jeg har lagt ved en video der jeg tar knebøy. Sikkert ikke mye å lære bort hehe 😋. Men jeg lurer da på om noen der ute kan bedømme teknikken i løftet. Er løftet dypt nok, lener jeg meg til en av sidene etc. Mye flinke treningsfolk og ekspertise som leser innlegg her, så jeg håper på gode og korrekte tilbakemeldinger. 

    Mvh Inge ☺️

    VID_20170707_185207700.mp4

    Heisann! 

    Kult at du legger ut video, det er ofte letteste måten å få hjelp på :)

    Fra mitt ståsted så ser teknikken i løftet bra ut. Det kan virke som (litt vanskelig å si mtp vinkel) at du lener deg litt mye fremmover tidlig i løftet contra hvor dypt du går. 
    Forsøk å "sett deg" mer rett og slett. 
    Som det sies her er det ingen universal fasit for dybde i bøy, men jo dypere du går jo lettere vil du aktivere muskler i løftet og få mer ut av det. 
    Ellers, keep up the good work! Det går alltid fremmover om du prøver!! 

    -Jørn-

  3. Henger meg på HenrikWL her! 

    Står du stille? Ok, ta en deload-uke, og start litt "på nytt" uka etter. Evt, bare legg på fler kilo. ofte er KISS-prinsippet det beste. 

    Når det kommer til maten. Spis nok, ofte nok, og mer enn nok. Det du sier du spiser før kvelds er nok i massevis og bør holde deg flytende i løpet av natten. 
    At man MÅ HA Kasein i løpet av natten er absolutt ingen myte, men det er heller ikke et must for å fortsette å vokse og legge på deg muskler. 

  4. På 29.6.2017 den 23.24, UpAndComing skrev:

    Bør man uansett trene konvesjonelle markløft? Mestrer teknikken i sumo best..

    Hei du!

    Om man trener/mester konvensjonell mark eller sumo-mark best er ofte både en smakssak og litt anatomisk grunnlagt. Dersom du får best fremgang og også trives best med sumo, fokuser på denne mest og fortsett med denne. Sliter du med konvesjonell mark? eller har du bare "lite styrke"? 
    Det du uansett burde gjøre er å fortsette å kjøre f.eks. 1 gang pr uke med konvesjonelle mark og også fokusere litt på kjernemuskler, spesielt i nedre del av ryggen da dette ikke blir like godt stimulert i sumo-mark som i konvesjonell mark. 

    -Jørn-

  5. 1 minutt siden, NoBro skrev:

    Klart man kan jo oppnå en rå kropp så lenge 1.Kalorier og 2. Makroer er spot on i forhold til målsetningen - I teorien kan man utifra det spise -hva- man vil, men i realiteten så vil det jo begrense seg.

    For meg betyr det at jeg kan komme i den samme formen ved å spise f.eks hjemmelagd pizza eller taco fra bunn av sunne ingredienser og ellers et variert kosthold istedetfor å tvinge i meg tørr kylling, brunris og brokkoli 7 ganger om dagen (Den klassiske bro-dietten som fitnesscoacher fortsatt setter utøvere på) 

    Men sistnevnte diett kan kanskje være fornuftig for personer som TS, som må ha det inn med teskje, og ha det enkelt. 

    Utrolig hvor mye fokus folk setter på benkpress. Jeg har relativt godt trente kamerater som sutrer over at de har mista all styrke og muskelmasse fordi de har gått ned x antall kilo i benkpress på diett - Jeg har også gått ned litt i benkpress på denne dietten, men jeg har knapt nok gått ned i styrke på markløft og knebøy, øvelser som representerer total styrke i langt større grad. 

    Jeg ser utrolig mange som trener benk-armer mange gang pr uke, som aldri trener bein, i wonder why. Jeg trodde alle var bedre opplyst om hva som er det mest effektive i 2017. 

    Legger ved et bilde av antall muskler aktivert av èn spesifik øvelse...(TS: Hint hint, tren markløft)

    what-muscle-groups-do-deadlifts-work.jpg

    Tror jeg plutselig fant en jeg faktisk har noe til felles med her inne :)

    Som du sier "broscience-dietten" som mange fitnesscoacher fortsatt kjører på er jo "effektiv" men hvem klarer å spise det i mer enn 2-3 timer?
    Nei, spis variert, sunt og godt og hold styr på makroene dine så er mye gjort. 

    TS: ta det til deg.. ikke vondt ment, bare riktig ment.. 

  6. Akkurat nå, NoBro skrev:

    Den eneste man kan lure her er seg selv. 

    Ikke alle forstår det. Ikke han som kom bort til meg under benkpress igår og skrøyt uhemmet av den gangen han benka 180x3 på nittitallet heller. Det er ingen som blir imponert av det noen angivelig løfta forrige årtusen eller i forfjor for den saks skyld. 

    True that.. 
    Selv styrkeløfter, ikke noen råtass men løfter greit lell - Alltid like moro når folk kommer bort å lurer på det evindige spørsmålet "hva benker`u a?" :)
    Man kan ofte komme unna med mye om man trener riktig og målrettet, men å tro man kan spise og drikke akkurat hva man ønsker og fortsatt oppnå verdens råeste kropp blir feil uansett.. 

  7. Akkurat nå, NoBro skrev:

    Hvis du noensinne skal ha kimtony som kunde bør du benytte litt omvendt psykologi (Hvis du ønsker at han faktisk skal gjøre det du ønsker)

    Hehe ja hvem vet. 
    Pleier ikke legge meg så mye oppi hva kundene mine gjør utenfor studioet så lenge de får beskjed om hva de skal gjøre :)

    Sier jeg "spis 2000 kcal" og de går fra studio og rett på kebaben så er det fritt frem, det gagner ikke hverken meg eller dem, men jeg kan ikke tvinge grønnsaker ned i munnen deres heller :) 

  8. På 3. februar 2017 den 12.22, L.C skrev:

    Kan man få skikkelig vonde muskelknute bak ved skulderbladene av styrketrening? Isåfall, hva gjør jeg galt og hvordan kan jeg forhindre det?

    Ta noen rulleøvelser som avslutning av økta.. prøv gjerne å legge inn rulling av lats også.. Dette gjør ofte underverker på stive og ømme muskler etter hard trening :)

  9. På 5. juni 2017 den 22.14, coby skrev:

    Greia er at jeg har aldri testa underskudd med styrke. Nå har jeg bare vært i underskudd, uten noe styrketrening. Naturlig at jeg bare blir en slankere versjon av meg selv, og ikke en strammere enn.

    Får se hvordan det blir seendes ut når jeg begynner å løfte. Tenker ICF 5X5.

    Blir artig å se hva du kan om periodisering av trening og kcal/makrofordeling også da :)

    Som det ble nevnt før her.. garantert ned noen kg til høsten, men desverre ikke i fettprosent m8.. 
    Kjører selv ICF på mange kunder om dagen og nekter de plent å ligge i underskudd når de kjører det programmet. nettopp fordi Jason Blaha designet det for OVERSKUDD!!.. Men men, good luck

  10. 6 minutter siden, coby skrev:

    Vil du se hvordan jeg så ut etter å ha spist litt over 3000 kcal i noen mnd, med hard styrke? Og hvordan fettprosenten og hvor mye jeg veide da?

    Kan sikkert funke, men hvorvidt det er riktig vei å gå for en som allerede har nok av fett, og fettprosent på 26, vet jeg ikke..

    Vel.. igjen...

     

    vi gir deg tips til veien og gå, men vi er tydeligvis uvitende aper hele gjengen for alt hva vi sier er jo feil og virker ikke. (Hilsen en som har fett% på ca 15 om dagen og lever på 3600 kcal og fortsatt går INN i midjemål og fett) 

     

    :):) 

  11. 44 minutter siden, coby skrev:

    Forstår hva du sier. Men 2500 kcal er da på ingen måte å spise i underskudd. Kan da fint bygge på et slikt kalorinntak? Hadde skjønt om vi snakka 1500-2200

    Sist gang jeg bulka la jeg på meg 10 kg fett.

    Å herregud. Den fiskusjonen her blir bare morsommere for hver dag. 

    Coby: 2500 kcal på en person på din størrelse er rundt 500-700 kcal i underskudd så jo det er et underskudd der. 

    Tipsene fra bodybuilderkompisen din kan du kaste ut av vinduet med mindre du vil bli feit eller trene 3 ganger hva du gjør i dag. 

    Så, dealen er som alle her har sagt, spis godt, 2800-3500 kcal i døgnet, ikke vær makrokritisk i starten, og tren tungt som f... 

    bedre tips blir vanskelig å gi deg uten å møte deg og ta betalt, men mtp hvor godt du tar imot tipsene våre vil jeg tro det er bortkasta penger for deg... 

     

    lykke til

  12. 46 minutter siden, coby skrev:

    Høyden min er sånn ca 185 og for øyeblikket veier jeg vel i 86-87. Sånn med klær på er jeg ganske slank, men uten klær kommer den daffe kroppen fram.

    2200? Føler det er litt lite ass. Tenker fort at 2,5 er mer korrekt. Hvor høyt proteininntak bør jeg ha da? 

    Byen kommer jeg ikke til å kutte ut, men alkoholen kan jeg kutte i mindre mengder. Torsdag, fredag og lørdag er fullt kjør :)

    Kutte ned alkoholen blir bud 1 :) mye unødvendige kalorier du dytter i deg der :) 

    2200 kcal i døgnet er godt nok om du vil stramme opp (gitt at du trener også) legg deg på rundt 120 gr protein, 300 gr carb og 70-80 gr fett. 

    Da har du en god start og fint fundament videre...

  13. 13 timer siden, coby skrev:

    Joa, det vet jeg jo, men litt sånn mer eksakt. 

    Fordi om jeg skal stramme opp kroppen, så må jeg vel ligge i overskudd, iom at jeg må bygge muskler for å få strammet opp. Og da er det vel fort oppimot 3000 kalorier?

    Har tidligere spist rundt der, og da la jeg på meg fryktelig mye fett.

    La oss si det sånn:

    Du sier selv at du er "skinnyfat", føler deg daff, lever i kaloriunderskudd og ønsker å gjøre noe med det? sant?

    Ok, nå tar vi bare variablene ut av tynne lufta her og går ut fra at du har en ca normal høyde og kroppssammensetning.
    Sleng deg på gymmen 2-3 ganger i uka og tren tungt i 10-12 uker hvor du samtidig legger deg på ca 2200-2500 kcal i døgnet. 
    (og kutt for gudsskyld ut de tura dine på byen - de hjelper deg lite med å bli kvitt kroppsfettet).

    Deretter kommer du tilbake hit om 10-12 uker og forteller mer om status :)

×
×
  • Opprett ny...