Jump to content

thobra

Members
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

About thobra

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Neida. Var kun for å vise hva jeg trener som påvirker brystet denne dagen. Grunnen til at jeg må splitte som jeg gjør, er at jeg kun har begrenset tid mellom jobb og barnas fritidsaktiviteter.... ca 35 min til 75 min hver gang. 2 g pr uke: benkpress, skråbenk 45 grader med hantler, stående brystpress med kabler (?), militærpress, sidehev hantler, stående tricepspress med kabel og tau, og evt triceps nedpress i maskin. 2 g pr uke: nedrekk foran med bredt grep, sittende roing med smalt grep, markløft, 2x bicepsøvelser (hantler og stang). 1-2 g pr uke: beinpress eller frontbøy, stående tåhev (grunnen til at jeg trener beina 1-2 g pr uke er at jeg (1) trener markløft 2 g pr uke sammen med rygg, som jeg blir veldig sliten av, også bak på beina, og (2) jeg går også mellom 60.000 og 70.000 skritt pr uke, og (3) står mye alpint om vinteren med barna, så kan ikke pushe beina så mye mer uten at det går for mye ut over det dagligdagse). Jeg begynte for 5 mnd siden, med litt varierende treningsdager, og noen uker kun 1 eller 2 dager men det er først nå jeg prøver å presse inn ca 4-5 dager pr uke, og ta det liott mer alvorlig. Er fortsatt veldig nybegynner.
  2. Skal fokusere mer på mat. Takk for tips. Har et normalt testosteronnivå for en på min alder. Er ikke så bekymret for at jeg ikke får noen økning, og er forberedt på at det tar lengre tid enn når jeg var 20. Zydrunas Savickas var verdens sterkeste mann i en alder av 40, så med mitt mål om 90 kilox5 i benkpress bør helt sikkert være overkommelig.
  3. Takk:) målet nå er å bli litt sterkere i benkpress, da dette er en ganske grei, målbar øvelse. Men ville du da ha trent flere sett eller reps på benk i stedet hvis jeg kutter ut skråbenk og flyes? Og bør jeg beholde triceps og skulderøvelsene jeg gjør samme dag, som jo også er støtteøvelser?... eller bør jeg også droppe disse i en periode?
  4. Takk. Bør jeg evt kutte ut støtteøvelsene helt i denne perioden, og heller fokusere på benkpressen? Trener bryst 2 dager pr uke. Føler meg ikke overtrent slik det er nå. Er stiv og støl et par dager etter trening... men kroppen er alltid helt fin etter 2 dagers hvile.
  5. Takk for svar. Nivået er lavt, så det er derfor jeg spør om råd her. Maten kan kanskje være en del av problemet, men jeg er litt forsiktig med overskuddet, da jeg har (som du ser av 90kg 180 cm) litt for høy fettprosent. Prøver at overskuddet ikke skal være for stort, men måler ikke dette. Drikker ca 85 gram protein fra shakes pr dag, og spiser ganske normalt utenom dette, så har sikkert nok proteiner i løpet av en dag. Tar også 5g kreatin pr dag. Noen tips om hvor høyt kalorioverskuddet må være? Har ikke noen mål på hva det er i dag. Ang testosteronnivå, har jeg nok fortsatt noen gode år til å øke styrken.
  6. Ja. Er fortsatt nybegynner. Hadde ikke løftet ei vekt på 20 år, så helt sikkert fortsatt tilpasning. Kan prøve med det også. I dag har jeg 2-3 minutters pauser mellom settene.
  7. Har bare et spørsmål.. Forsøkte meg med 70kg 5x5 i går. Det kjentes i utgangspunktet alt for lett ut, og jeg kunne sikkert greid 10-12 reps 5 sett med denne vekten. Jeg tenker kanskje helt feil, men bør jeg gå ned så mye på belastningen, når jeg greier 5x5 på 80 kilo? Pleier å løfte 5x5 på 80 kilo 2 ganger pr uke, som er maks av det jeg greier, men det er kanskje her jeg tenker feil, som løfter maks hver gang? Jeg har veldig lite kunnskap om dette, så prøver bare å finne ut av hva som passer best..
  8. Takk for godt svar. Skal prøve meg på dette. Målet er egentlig 5 på 90 frem til sommeren, og evt jobbe meg opp til 5x5 på 90 etter dette. Får motivasjon av at jeg blir sterkere, ikke større, så må fokusere på disse målene.. Når jeg først greide 5 reps på 80 kilo gikk det kun et par uker før jeg greide 5x5 på 80, så håper det går samme veien. Akkurat som jeg har en sperre på 80 kilo, men kommer nok over den..
  9. Takk:) Problemet mitt er at tiden ikke strekker til, så for det meste blir økten kun 35-45 minutter, og da skal jeg også rekke noen skulderøvelser innenfor denne tiden. Derfor har jeg holdt meg til en splitt som fungerer passelig innenfor denne tiden. Andre programmer har jeg litt problemer med å gjennomføre... Prøver meg på en økning.
  10. Takk igjen. Lengre pauser er nok lurt.. Tror ikke jeg greier 82,5kg 5x5, men med 5 minutters pauser kan jeg nok greie 5,5,4,4,3.
  11. Takk for svar. Ja. Jeg greier 5x5 på 80 kilo. Men det er her det stopper.. - Hvis jeg kjører 7 reps på første settet, greier jeg ikke de neste 4 settene a 5 reps etterpå... Da ender jeg med å løfte 80 kilo slik hvis jeg vil ha 5 sett:(7 reps, 5 reps, 4-5 reps, 3 reps 2-3 reps). Bør jeg heller legge meg her? Eller bør jeg prøve å øke til 82,5, og helelr kjøre ferre reps?
  12. Er 40 år (1,80, 90 kilo), og begynte å trene styrke for 5 måneder siden (etter 20 års opphold). For å greie å motivere meg selv, må jeg hele tiden jobbe mot økt styrke, og sette meg mål. De siste 2 mnd mnd har jeg stagnert i ft benkpress. Jeg lurer på hvilken teknikk som er best for å øke? Virker som jeg har en sperre her... Jeg kjører nå benkpress 5x5 a 80 kilo (og i tillegg skråbenk 8 x 4 sett og kabler 10-12 x 3 sett+ et par triceps øvelser). På denne måten får jeg trent både utholdenhet og belastet med tunge vekter. kjører disse øvelsene 2 ganger pr uke. Målet er å øke benkpressen til 5 reps a 90 kilo 4 måneder frem i tid. Med dette som mål: a. Vil det lønne seg for meg å øke til 82,5 , og heller kjøre 3 sett a 4 reps og 2 sett av 3 reps for å øke? b. Eller bør jeg holde meg på 80 kilo hvor jeg greier 5 reps 5 sett? c. Eller bør jeg kjøre flere reps på 80 og bare 3 sett (greier f.eks 7, 5, 5) Jeg vet det finnes ulike programmer for dette, men dette er egentlig også et generelt spørsmål for andre øvelser, altså i hvilken grad det lønner seg å gå ned på belastning eller opp på belastning når målet er å bli sterkere? og om det er bedre å ligge på 5 reps, eller presse seg ned på 3 reps?
×
×
  • Create New...