Gå til innhold

thefoodlovinggirl

Medlemmer
  • Innholdsteller

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om thefoodlovinggirl

  • Rang
    Nykommer

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. thefoodlovinggirl

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    Ja. Det stemmer ganske godt. Jeg skrev jo tidligere at jeg har fått påvist overbelastning i noen av de musklene, så en strekk er det nok ikke, nei
  2. thefoodlovinggirl

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    Smertene er ved senefestet i rectus femoris, helt oppe i rumpemuskuleturen, nesten i overgangen til ryggen, helt nede i rumpemuskuleturen og ned mot hamstring, på innsiden av låret i muskelen som brukes for å bevege låret innover og litt i tensor fascia latae ved hoftekammen. Alle bevegelser som belaster musklene med mer enn egen kroppsvekt øker smertene, som løping, hopping og styrketrening. Langvarig bruk av dem, som ved gange og sykling gjør også vondt.
  3. thefoodlovinggirl

    Hårtap pågrunn av underernæring

    Når det gjelder hårtap, så kan det kommer opp til 3 måneder etter at man ikke har gitt kroppen den riktige næring. Om du gir kroppen din det den trenger, så vil det normalisere seg etterhvert. Jeg tenker heller at du burde tenke over hva som fikk deg til å spise på den måten som du gjorde og ta tak i det, så er jeg sikker på at det ordner seg om en liten stund.
  4. thefoodlovinggirl

    hvor mye burde jeg få i meg??

    Det er ikke noe som presist kan si hvor mange gram proteiner og karbohydrater du SKAL få i deg hver dag for å få de beste resultater. Hvor mange gram karbohydrater du trenger avhenger veldig fra person til person og hvor aktiv du er i løpet av dagen. Kvinner trenger også ekstra karbohydrater den uken i måneden. I de nordiske anbefalinger for kostholdssammensetninger så lyder det 45-60E% karbohydrater, som vil si at 45-60% av dine kalorier skal komme fra karbohydrater. 10-20E% fra protein (svarende til ca. 0.8-1.1g protein per kg kroppsvekt hver dag) og 25-40E% fra fett. Da jeg ikke vet ditt eksakte aktivitetsnivå, så kan jeg ikke kalkulere ditt energibehov, men du kan bruke harris benedikt-formelen (søk på nettet, så finner du den) og registrere det selv. Og ut ifra det kan du kalkulere hvor mange gram du trenger av de ulike makronæringsstoffer. Ellers vil jeg, som de offentlige myndigheter anbefaler, si at 5 til 6 porsjoner frukt og grønt om dagen er passelig. Ellers anbefales det å spise 75g fullkorn hver dag eks. som havregryn, knekkebrød, grovt brød, brun ris etc. 25-35 g fibre vil økt din metthetsfølelse og føre til en sunnere tarm. Jeg studerer ernæring, så kan svare på spørsmål om du har noen..
  5. thefoodlovinggirl

    Food prep!

    Jeg vil anbefale deg å søke på pinterest
  6. Hei. Jeg har hatt smerter i min hofte i 10 uker nå og var til ultralyd for et par ukes siden hvor de så at det var overbelastning i rectus femoris og tensor fascia latae. Jeg har vært til trykkbølgebehandling 3 ganger og føler ikke den store fremgang. Jeg har fått beskjed om å holde meg fra alle aktiviteter som gir smerter. Problemet er bare at de fleste hverdagslige aktiviteter som å gå, sykle (sykler til og fra skole og jobb) og de fleste andre bevegelser som innebærer hofte, lår, rumpe forverrer smertene. Jeg er ivrig etter å starte å trene igjen, men hver gang så får jeg større smerter etterpå. Jeg har fått beskjed at siden jeg ikke har sett mer fremgang med trykkbølger, så vil de ikke gi flere behandlinger av det. Det de så kunne tilby meg meg opptrening med en fysio, men jeg er student og har mer eller mindre brukt alle pengene mine på de andre behandlinger. Noen som kjenner til hvordan man kan gjenopptrenes etter en sånn type skade og hva jeg så kan trene uten å forverre smertene? Er så kjedelig at all min fremgang nå blir ødelagt da jeg har vært over 10 uker uten ordentlig trening.
  7. thefoodlovinggirl

    Spise mindre porsjoner og mer næringstett mat?

    Takk for svar. Burde kanskje vært litt mer spesifikk. Jeg spise veldig sunt til vanlig, og har derfor litt vanskelig for å få i meg nok kalorier da volumet på maten blir ganske stort - noe som fører til at jeg kan bli ganske oppblåst (der gravid ut til tider). Jeg pleier derfor å bli mer og mer sulten jo flere dager jeg går med litt for lite matinntak. Det fører da til at jeg har dager hvor jeg ikke gjør annet enn å spise - selv om jeg ikke er sulten, men stappmett. Jeg får utrolig cravings på alt med masse karbohydrater i, og føler til tider at jeg ikke klarer å stoppe når jeg først er begynt. Jeg spiser fortsatt sunt disse dagene også, men matvarer med masse karbohydrater - oftest grovt brød. Etter en sånn dag blir jeg utrolig dårlig i magen, oppblåst og oftest deprimert og føler meg ganske dårlig fysisk og psykisk.. Jeg er ganske lei av å ha det sånn og ønsker derfor å spise mat med litt mer kalorier per 100g for å minske på porsjonene - men jeg er litt redd for at det vil føre til at jeg går opp i vekt og at jeg spiser alt for mye før jeg blir mett.. Jeg har ingenting imot nøtter, og det er som du sier en del av et balansert kosthold. Jeg har flere ganger prøvd å spise 20g nøtter om dager da jeg generelt spiser for lite fett, men er som sagt litt redd for mat med veldig høyt kaloriinnhold.. I det siste har jeg begynt å spise mer hver eneste dag og føler det hjelper litt, men kan bli ganske mett av det også.. Målet mitt er verken vektøkning eller vektnedgang, men å holde vekten der den er nå. Målet mitt er å klare å holde kalorier inn lik kalorier ut hver eneste dag..
  8. Jeg er opptatt av å ha en sunt kosthold, og spiser derfor mye mat som ikke er så veldig energitett. De dagene hvor jeg trener en del, så føler jeg meg ikke nødvendigvis så sulten da magen er full med mye, men lite energitett mat. Jeg er lei av å føle meg oppblåst i magen, spise store porsjoner (og få foodbaby etter hvert eneste måltid) osv. På den annen side, så er jeg redd for at jeg vil legge på meg dersom jeg begynner å spise mer energitett mat som bl.a. nøtter. Generelt så tror jeg at fettinnholdet i kosten min er for lavt, noe som ikke er så bra. Noen som vet om "bivirkninger" av et lavt fettinntak? Kan du eks. påvirke menstruasjon? Jeg føler jeg er inne i en dårlig sirkel nå hvor jeg spise for lite noen dager (kanskje noen få hundre kalorier), for så å spise masse i en eller to dager (opp mot 1000 kalorier mer enn jeg trenger) og deretter spise mindre igjen. Og når jeg sier mindre, så er det generelt mat med mindre kalorier det er snakk om. Er det noen som føler seg i samme situasjon eller som har lignende erfaringer eller kompetanse innenfor dette? Føler meg lei av å være i denne sirkelen, men er litt redd for å endre på sånn som det er nå også...
  9. thefoodlovinggirl

    Rulleski på friidrettsdekke?

    Hei. Noen som vet om man kan gå på rulleski på friidrettsbane? stavenes spiss er omtrent like lange som dem som det som er lovlig å ha på piggskoene (10mm). Det er mest vanlig å ha 6mm i piggsko, men de som hopper og kaster spyd har gjerne 9-12mm. Så har Petter Nortug sto på rulleski på Bislett for noen år siden... Har lyst å være sikker på at jeg ikke ødelegger noe får jeg setter i gang å trene på rulleski, så håper noen kan svare meg på det
  10. thefoodlovinggirl

    Melkefritt kosthold

    Hei. Har dere tips til melkefrie oppskrifter? Har så lyst på for ekempel cottage cheese og hvitost...:(
  11. thefoodlovinggirl

    Kosthold mot stiv nakke

    Hei. Har hatt problemer med stiv nakke de siste årene. Har gått jevnlig til fysio, osteopat og muskelterapeut. Til nå er det ikke noen som har klart å få vekk plagene. Jeg har fått beskjed om at jeg kan være intolerant mot melkeproteiner og at det kan spille en rolle. Jeg merket litt forbedringer da jeg kuttet ut melkeprodukter, men jeg er langt ifra kvitt plagene. Det jeg lurer på, er om noen av dere vet om det er noe mat som trigger stive muskler og eventuelt noe jeg burde prøve..? Jeg er åpent for det meste...
  12. thefoodlovinggirl

    Atlantis Medisinske Høyskole

    Hei. Vet ikke om dette er det rette stede å stille disse spørsmålene på, men jeg prøver likevel Jeg har sett at Atlantis Medisinske Høyskole som en en privatskole tilbyr bachelor i ernæring i Spania. Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer fra dette studiet. Vet dere om man kan ta master etter endt studie og dermed blir klinisk ernæringsfysiolog?
  13. thefoodlovinggirl

    Priser veganske "melkeprodukter" i Svergie og/eller Danmark

    Jeg er fortsatt usikker på hva det er jeg reagerer på. Jeg håper det er laktose, for det gjør ting litt lettere (og billigere). Jeg må nok en tur innom sykehuset og teste Takk for svar. Har du noen priseksempler?
  14. Hei. Jeg gikk uten melkeprodukter i 3.5 uke pga. spekulasjoner om allergi. Da jeg spiste melk igjen, fikk jeg utslett på magen og ryggen, ekstrem hodepine, eksem, vondt i magen o.l. Jeg lurer derfor på om noen av dere vet priser på melkefrie produkter i Sverige eller Danmark, gjerne i forhold til hverandre?
  15. thefoodlovinggirl

    Melkefritt kosthold og hodepine

    Hehe Jeg sier ikke at jeg tar syre/basedietten på alvor.(men det er jo MANGE som gjør det) Jeg er egentlig veldig skeptisk til slike dietter, detox etc. Jeg er egentlig bare desperat etter å bli kvitt hodepinen og prøver hva som helst for å bli bedre. Har vært uten melkeprodukter i snart 3 uker nå og jeg har hatt litt mindre hodepine. Jeg tror dog at det skyldes behandlingen jeg fikk + at jeg har begynt å ta magnesium daglig (fikk beskjed at jeg kanskje var lav på det og hadde konstant spente muskler..var på grensen til mangel sist jeg sjekket..)
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her